תנ"ך על הפרק - תהילים צב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים צב

659 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֥וֹר שִׁ֗יר לְי֣וֹם הַשַּׁבָּֽת׃ט֗וֹב לְהֹד֥וֹת לַיהוָ֑ה וּלְזַמֵּ֖ר לְשִׁמְךָ֣ עֶלְיֽוֹן׃לְהַגִּ֣יד בַּבֹּ֣קֶר חַסְֽדֶּ֑ךָ וֶ֝אֱמֽוּנָתְךָ֗ בַּלֵּילֽוֹת׃עֲ‍ֽלֵי־עָ֭שׂוֹר וַעֲלֵי־נָ֑בֶל עֲלֵ֖י הִגָּי֣וֹן בְּכִנּֽוֹר׃כִּ֤י שִׂמַּחְתַּ֣נִי יְהוָ֣ה בְּפָעֳלֶ֑ךָ בְּֽמַעֲשֵׂ֖י יָדֶ֣יךָ אֲרַנֵּֽן׃מַה־גָּדְל֣וּ מַעֲשֶׂ֣יךָ יְהוָ֑ה מְ֝אֹ֗ד עָמְק֥וּ מַחְשְׁבֹתֶֽיךָ׃אִֽישׁ־בַּ֭עַר לֹ֣א יֵדָ֑ע וּ֝כְסִ֗יל לֹא־יָבִ֥ין אֶת־זֹֽאת׃בִּפְרֹ֤חַ רְשָׁעִ֨ים ׀ כְּמ֥וֹ עֵ֗שֶׂב וַ֭יָּצִיצוּ כָּל־פֹּ֣עֲלֵי אָ֑וֶן לְהִשָּֽׁמְדָ֥ם עֲדֵי־עַֽד׃וְאַתָּ֥ה מָר֗וֹם לְעֹלָ֥ם יְהוָֽה׃כִּ֤י הִנֵּ֪ה אֹיְבֶ֡יךָ ׀ יְֽהוָ֗ה כִּֽי־הִנֵּ֣ה אֹיְבֶ֣יךָ יֹאבֵ֑דוּ יִ֝תְפָּרְד֗וּ כָּל־פֹּ֥עֲלֵי אָֽוֶן׃וַתָּ֣רֶם כִּרְאֵ֣ים קַרְנִ֑י בַּ֝לֹּתִ֗י בְּשֶׁ֣מֶן רַעֲנָֽן׃וַתַּבֵּ֥ט עֵינִ֗י בְּשׁ֫וּרָ֥י בַּקָּמִ֖ים עָלַ֥י מְרֵעִ֗ים תִּשְׁמַ֥עְנָה אָזְנָֽי׃צַ֭דִּיק כַּתָּמָ֣ר יִפְרָ֑ח כְּאֶ֖רֶז בַּלְּבָנ֣וֹן יִשְׂגֶּֽה׃שְׁ֭תוּלִים בְּבֵ֣ית יְהוָ֑ה בְּחַצְר֖וֹת אֱלֹהֵ֣ינוּ יַפְרִֽיחוּ׃ע֭וֹד יְנוּב֣וּן בְּשֵׂיבָ֑ה דְּשֵׁנִ֖ים וְרַֽעֲנַנִּ֣ים יִהְיֽוּ׃לְ֭הַגִּיד כִּֽי־יָשָׁ֣ר יְהוָ֑ה צ֝וּרִ֗י וְֽלֹא־עלתהעַוְלָ֥תָהבּֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

טוב להודות לה'. לקב"ה ולזמר לשמך שכינתיה בסוד ויעש דוד שם ואני מכוין שתקבל הארה מי"ס וכל אחד כלולה מעשר ק' ושם אדני עם הכולל קס"ו גימטריא עליון כמש"ל:להגיד בבקר חסדך. אפשר במ"ש הרב מהר"ש פרימו ז"ל מהזהר דמגאולת מצרים נמשך עד הגאולה העתידה. וז"ש להגיד בבקר חסדך גאולת מצרים כמו שפירש רבינו האר"י ז"ל ומשם נמשך שפע להתקיים בגליות ואמונתך בלילות עד לעתיד שרומז עלי עשור. מה גדלו מעשיך ה' מאד עמקו מחשבותיך:עלי עשור ועלי נבל. אמרו בערכין דף י"ג ע"ב תנא ר' יהודה אומר כנור של מקדש של ז' נימין וכו' ושל ימות המשיח ח' וכו' של עה"ב עשר שנאמר עלי עשור ועלי נבל והרב צאן קדשים כתב יש ליתן טעם דכנור של מקדש של ז' נימין. דכבשנו ז' עממין וכו' ולעתיד יהיו ח' כי היינו משועבדים לד' מלכיות שכפולות ח' בבל כשדים. פרס מדי. יון מוקדון. ישמעאל אדום. ויוסיף קני קדמוני קניזי ויהיו עשר ועד"ה בבנין ראשון סוד בת שבע והיא המתהלכת בינינו וזהו הכנור שהיה למעלה ממטתו של דוד עכ"ל. ולפי דבריו אפשר דלימות המשיח ח' לרמוז דבת שבע נשפעת מאד מבינה מדה ח' ממטה למעלה. של עה"ב עשר שהיא שלימה בי"ס. כנור הוא כ"ו גימטריא הוי"ה נ"ר רומז למלכות וא"ש ההי"ב:כארז בלבנון ישגה. פירשו המפרשים דהאדם הוא הפך האילן כי האילן שרשו בארץ וענפיו החלו עולין למעלה למעלה והאדם שרשו למעלה וענפיו מתפשטים ויורדין וז"ש שתולים בבית ה' למעלה בחצרות אלהינו למטה יפריחו עכ"ד. ואפשר לרמוז דרך רמז ואסמכתא צדיק כתמר יפרח כתמר גימטריא סתר שיגע בתורה בצנעא יפרח שמתגלים לו רזי תורה וזהו יפרח שעושה ציצים ופרחים לתורה כארז בלבנון ארז גימטריא יצחק רמז למדה"ד בלבנון ישגה שמתמתקים הדינים ויתבררו ויתלבנו בכח תורה לשמה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך