תנ"ך על הפרק - תהילים צו - שמחה במשפט שמבצע המלך / הרב שמשון דוד פינקוס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים צו

663 / 929
היום

הפרק

שִׁ֣ירוּ לַ֭יהוָה שִׁ֣יר חָדָ֑שׁ שִׁ֥ירוּ לַ֝יהוָ֗ה כָּל־הָאָֽרֶץ׃שִׁ֣ירוּ לַ֭יהוָה בָּרֲכ֣וּ שְׁמ֑וֹ בַּשְּׂר֥וּ מִיּֽוֹם־לְ֝י֗וֹם יְשׁוּעָתֽוֹ׃סַפְּר֣וּ בַגּוֹיִ֣ם כְּבוֹד֑וֹ בְּכָל־הָֽ֝עַמִּ֗ים נִפְלְאוֹתָֽיו׃כִּ֥י גָ֘ד֤וֹל יְהוָ֣ה וּמְהֻלָּ֣ל מְאֹ֑ד נוֹרָ֥א ה֝֗וּא עַל־כָּל־אֱלֹהִֽים׃כִּ֤י ׀ כָּל־אֱלֹהֵ֣י הָעַמִּ֣ים אֱלִילִ֑ים וַֽ֝יהוָ֗ה שָׁמַ֥יִם עָשָֽׂה׃הוֹד־וְהָדָ֥ר לְפָנָ֑יו עֹ֥ז וְ֝תִפְאֶ֗רֶת בְּמִקְדָּשֽׁוֹ׃הָב֣וּ לַ֭יהוָה מִשְׁפְּח֣וֹת עַמִּ֑ים הָב֥וּ לַ֝יהוָ֗ה כָּב֥וֹד וָעֹֽז׃הָב֣וּ לַ֭יהוָה כְּב֣וֹד שְׁמ֑וֹ שְׂאֽוּ־מִ֝נְחָ֗ה וּבֹ֥אוּ לְחַצְרוֹתָֽיו׃הִשְׁתַּחֲו֣וּ לַ֭יהוָה בְּהַדְרַת־קֹ֑דֶשׁ חִ֥ילוּ מִ֝פָּנָ֗יו כָּל־הָאָֽרֶץ׃אִמְר֤וּ בַגּוֹיִ֨ם ׀ יְה֘וָ֤ה מָלָ֗ךְ אַף־תִּכּ֣וֹן תֵּ֭בֵל בַּל־תִּמּ֑וֹט יָדִ֥ין עַ֝מִּ֗ים בְּמֵישָׁרִֽים׃יִשְׂמְח֣וּ הַ֭שָּׁמַיִם וְתָגֵ֣ל הָאָ֑רֶץ יִֽרְעַ֥ם הַ֝יָּ֗ם וּמְלֹאֽוֹ׃יַעֲלֹ֣ז שָׂ֭דַי וְכָל־אֲשֶׁר־בּ֑וֹ אָ֥ז יְ֝רַנְּנ֗וּ כָּל־עֲצֵי־יָֽעַר׃לִפְנֵ֤י יְהוָ֨ה ׀ כִּ֬י בָ֗א כִּ֥י בָא֮ לִשְׁפֹּ֪ט הָ֫אָ֥רֶץ יִשְׁפֹּֽט־תֵּבֵ֥ל בְּצֶ֑דֶק וְ֝עַמִּ֗ים בֶּאֱמוּנָתֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שמשון דוד פינקוס ז

שמחה במשפט שמבצע המלך

הפרק נחתם:

יִשְׂמְח֣וּ הַ֭שָּׁמַיִם וְתָגֵ֣ל הָאָ֑רֶץ יִֽרְעַ֥ם הַ֝יָּ֗ם וּמְלֹאֽוֹ׃
יַעֲלֹ֣ז שָׂ֭דַי וְכָל־אֲשֶׁר־בּ֑וֹ אָ֥ז יְ֝רַנְּנ֗וּ כָּל־עֲצֵי־יָֽעַר׃
לִפְנֵ֤י יְ-הוָ֨ה ׀ כִּ֬י בָ֗א כִּ֥י בָא֮ לִשְׁפֹּ֪ט הָ֫אָ֥רֶץ יִשְׁפֹּֽט־תֵּבֵ֥ל בְּצֶ֑דֶק וְ֝עַמִּ֗ים בֶּאֱמוּנָתֽוֹ׃
(תהילים צו יא-יג)

רואים שישנה שמחה גדולה בשעה שהמלך בא לשפוט את ארצו. ויש לשאול מהי השמחה בכך?

יסוד הדברים כך הוא: נאמר "מלך במשפט יעמיד ארץ"(משלי כט ד). משפט הוא תנאי הכרחי לקיום העולם, שאם לא כן, יהיה העולם הפקר. אמנם ישנם שני סוגדי משפטים: האחד, משפט שהמלך שופט, והשני, משפט שנעשה ע"י מערכת המשפט. כאשר המשפט נערך שלא על ידי מלך, אלא על ידי שופטים, הם דנים ושופטים על פי חוקים קבועים ואז המשפט הוא נורא, כי המשפט אומר שמי שעבר עבירה נענש, והרי מי לא עבר עבירה? ולבטל את המשפט הרי לא יתכן, כי אי אפשר שהעולם יהיה הפקר. אם כן כל העובר עבירה נענש, ועלול להיות חלילה חורבן העולם כי כולם עוברים עבירות.

אך ישנה דרך אחרת; עוד עצה כיצד לשפוט את העולם ולא להחריבו (יחד עם עשיית משפט) - שהמלך עצמו יהיה השופט. כשהמלך יושב ושופט, ויש לו כח, לב ועינים, והוא רוצה לוותר למאן דהוא ורק לו, הוא יכול לעשות זאת. כי למלך יש כח לכפות על כל התושבים סדר ומשפט, בו בזמן שיוותר למספר אנשים כפי ראות עיניו. כשהקב"ה ברא את העולם, הוא ברא עולם של דין. אך לפי הדין, אין לנו שום סיכוי לחיות עד השנה הבאה. הדין הוא דין. אבל כשאנחנו תוקעים בשופר, אנו אומרים: "רבונו של עולם, אנחנו ממליכים אותך, ואתה תדון את העולם". אם ה' שופט בעצמו, הוא יכול לשפוט בחסד וברחמים. זוהי השמחה בכך שה' יתברך בָא֮ בעצמו לִשְׁפֹּ֪ט את הָ֫אָ֥רֶץ.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך