תנ"ך על הפרק - תהילים פו - על מרד אבשלום / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים פו

653 / 929
היום

הפרק

תְּפִלָּ֗ה לְדָ֫וִ֥ד הַטֵּֽה־יְהוָ֣ה אָזְנְךָ֣ עֲנֵ֑נִי כִּֽי־עָנִ֖י וְאֶבְי֣וֹן אָֽנִי׃שָֽׁמְרָ֣ה נַפְשִׁי֮ כִּֽי־חָסִ֪יד אָ֥נִי הוֹשַׁ֣ע עַ֭בְדְּךָ אַתָּ֣ה אֱלֹהַ֑י הַבּוֹטֵ֥חַ אֵלֶֽיךָ׃חָנֵּ֥נִי אֲדֹנָ֑י כִּ֥י אֵלֶ֥יךָ אֶ֝קְרָ֗א כָּל־הַיּֽוֹם׃שַׂ֭מֵּחַ נֶ֣פֶשׁ עַבְדֶּ֑ךָ כִּ֥י אֵלֶ֥יךָ אֲ֝דֹנָ֗י נַפְשִׁ֥י אֶשָּֽׂא׃כִּֽי־אַתָּ֣ה אֲ֭דֹנָי ט֣וֹב וְסַלָּ֑ח וְרַב־חֶ֝֗סֶד לְכָל־קֹרְאֶֽיךָ׃הַאֲזִ֣ינָה יְ֭הוָה תְּפִלָּתִ֑י וְ֝הַקְשִׁ֗יבָה בְּק֣וֹל תַּחֲנוּנוֹתָֽי׃בְּי֣וֹם צָ֭רָתִ֥י אֶקְרָאֶ֗ךָּ כִּ֣י תַעֲנֵֽנִי׃אֵין־כָּמ֖וֹךָ בָאֱלֹהִ֥ים ׀ אֲדֹנָ֗י וְאֵ֣ין כְּֽמַעֲשֶֽׂיךָ׃כָּל־גּוֹיִ֤ם ׀ אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֗יתָ יָב֤וֹאוּ ׀ וְיִשְׁתַּחֲו֣וּ לְפָנֶ֣יךָ אֲדֹנָ֑י וִֽיכַבְּד֣וּ לִשְׁמֶֽךָ׃כִּֽי־גָד֣וֹל אַ֭תָּה וְעֹשֵׂ֣ה נִפְלָא֑וֹת אַתָּ֖ה אֱלֹהִ֣ים לְבַדֶּֽךָ׃ה֘וֹרֵ֤נִי יְהוָ֨ה ׀ דַּרְכֶּ֗ךָ אֲהַלֵּ֥ךְ בַּאֲמִתֶּ֑ךָ יַחֵ֥ד לְ֝בָבִ֗י לְיִרְאָ֥ה שְׁמֶֽךָ׃אוֹדְךָ֤ ׀ אֲדֹנָ֣י אֱ֭לֹהַי בְּכָל־לְבָבִ֑י וַאֲכַבְּדָ֖ה שִׁמְךָ֣ לְעוֹלָֽם׃כִּֽי־חַ֭סְדְּךָ גָּד֣וֹל עָלָ֑י וְהִצַּ֥לְתָּ נַ֝פְשִׁ֗י מִשְּׁא֥וֹל תַּחְתִּיָּֽה׃אֱלֹהִ֤ים ׀ זֵ֘דִ֤ים קָֽמוּ־עָלַ֗י וַעֲדַ֣ת עָ֭רִיצִים בִּקְשׁ֣וּ נַפְשִׁ֑י וְלֹ֖א שָׂמ֣וּךָ לְנֶגְדָּֽם׃וְאַתָּ֣ה אֲ֭דֹנָי אֵל־רַח֣וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַ֝פַּ֗יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת׃פְּנֵ֥ה אֵלַ֗י וְחָ֫נֵּ֥נִי תְּנָֽה־עֻזְּךָ֥ לְעַבְדֶּ֑ךָ וְ֝הוֹשִׁ֗יעָה לְבֶן־אֲמָתֶֽךָ׃עֲשֵֽׂה־עִמִּ֥י א֗וֹת לְט֫וֹבָ֥ה וְיִרְא֣וּ שֹׂנְאַ֣י וְיֵבֹ֑שׁוּ כִּֽי־אַתָּ֥ה יְ֝הוָ֗ה עֲזַרְתַּ֥נִי וְנִחַמְתָּֽנִי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

על מרד אבשלום

הסימנים לדבר שמדובר בפרק על מרד אבשלום:

א. אינו מבקש בפרק רעה על שונאיו, יען כי בתוכם אבשלום בנו שלא זז מלחבבו כל הימים.

ב. יותר משהוא מתפלל בפרק על הצלה מהאויב, הוא מתפלל על הצלה מחטאים, והטעם: יען כי מרד אבשלום בא בסיבת החטא שחטא במעשה בת-שבע, כי כן ניבא לו נתן הנביא תיכף אחר החטא כי יקים ה' עליו רעה מביתו (שמואל ב יב יא).

ג. לשון פסוק ט"ו בפרק: "וְאַתָּ֣ה אֲ֭-דֹנָי אֵ-ל-רַח֣וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַ֝פַּ֗יִם וְרַב-חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת" מציג לפנינו קטע משלושה-מידות (י"ג מידות) שבתורה, שהיו אז, כאשר מוכח מפרק כ"ה ומפרק ט"ו (פסוק כ), שגורים על פיו מתוך עסקו בתשובה על עוון בת-שבע; ובכלל, לפרק כ"ה ולזה שלפנינו כמה נקודות-מגע, בין בנוגע לתוכן ובין בנוגע לסגנון, ונקודות-מגע אלו מעידות על שניהם יחד כי אחים הם בני תקופת מרד אבשלום! וצא וראה כי גם חכמינו זכרונם לברכה (שבת ל.) דרשו לשון סוף הפרק: "עֲשֵֽׂה-עִמִּ֥י א֗וֹת לְט֫וֹבָ֥ה וְיִרְא֣וּ שֹׂנְאַ֣י וְיֵבֹ֑שׁוּ" על עוון בת-שבע, ומי אלה הם איפוא לדעתם הזדים והעריצים שקובל עליהם בפרק, אם לא הכנופיא של אבשלום?


פְּנֵ֥ה אֵלַ֗י וְחָ֫נֵּ֥נִי תְּנָֽה-עֻזְּךָ֥ לְעַבְדֶּ֑ךָ וְ֝הוֹשִׁ֗יעָה לְבֶן-אֲמָתֶֽךָ:
(תהילים פו טז)

אמר "לְבֶן-אֲמָתֶֽךָ" לסמן עבדות מוחלטת, ברמז על משפט ישראל לבלי ליחס עבד כנעני אחר אביו כי אם אחר אמו (יבמות סב:).


עֲשֵֽׂה-עִמִּ֥י א֗וֹת לְט֫וֹבָ֥ה וְיִרְא֣וּ שֹׂנְאַ֣י וְיֵבֹ֑שׁוּ כִּֽי-אַתָּ֥ה ה' עֲזַרְתַּ֥נִי וְנִחַמְתָּֽנִי:
(תהילים פז יז)

"וְנִחַמְתָּֽנִי" - אולי השתמש פה בלשון נחמה מפני שהיה מתאבל כל הימים על חטא בת-שבע ובאות-לטובה, שיעיד על סליחה ומחילה, ינוחם. [וצא וראה כי אף בפרק ע"א שחובר גם כן בימי מרד אבשלום הוא מבקש כמו כן על נחמה: "תֶּ֤רֶב גְּֽדֻלָּתִ֗י וְתִסֹּ֥ב תְּֽנַחֲמֵֽנִי"(תהילים עא כא), וחכמינו זכרונם לברכה מפורש דרשו פסוק זה על חטא בת-שבע].

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך