תנ"ך על הפרק - ישעיה מב - תהילתו מקצה הארץ, יורדי הים ומלואו / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה מב

376 / 929
היום

הפרק

הֵ֤ן עַבְדִּי֙ אֶתְמָךְ־בּ֔וֹ בְּחִירִ֖י רָצְתָ֣ה נַפְשִׁ֑י נָתַ֤תִּי רוּחִי֙ עָלָ֔יו מִשְׁפָּ֖ט לַגּוֹיִ֥ם יוֹצִֽיא׃לֹ֥א יִצְעַ֖ק וְלֹ֣א יִשָּׂ֑א וְלֹֽא־יַשְׁמִ֥יעַ בַּח֖וּץ קוֹלֽוֹ׃קָנֶ֤ה רָצוּץ֙ לֹ֣א יִשְׁבּ֔וֹר וּפִשְׁתָּ֥ה כֵהָ֖ה לֹ֣א יְכַבֶּ֑נָּה לֶאֱמֶ֖ת יוֹצִ֥יא מִשְׁפָּֽט׃לֹ֤א יִכְהֶה֙ וְלֹ֣א יָר֔וּץ עַד־יָשִׂ֥ים בָּאָ֖רֶץ מִשְׁפָּ֑ט וּלְתוֹרָת֖וֹ אִיִּ֥ים יְיַחֵֽילוּ׃כֹּֽה־אָמַ֞ר הָאֵ֣ל ׀ יְהוָ֗ה בּוֹרֵ֤א הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְנ֣וֹטֵיהֶ֔ם רֹקַ֥ע הָאָ֖רֶץ וְצֶאֱצָאֶ֑יהָ נֹתֵ֤ן נְשָׁמָה֙ לָעָ֣ם עָלֶ֔יהָ וְר֖וּחַ לַהֹלְכִ֥ים בָּֽהּ׃אֲנִ֧י יְהוָ֛ה קְרָאתִ֥יךָֽ בְצֶ֖דֶק וְאַחְזֵ֣ק בְּיָדֶ֑ךָ וְאֶצָּרְךָ֗ וְאֶתֶּנְךָ֛ לִבְרִ֥ית עָ֖ם לְא֥וֹר גּוֹיִֽם׃לִפְקֹ֖חַ עֵינַ֣יִם עִוְר֑וֹת לְהוֹצִ֤יא מִמַּסְגֵּר֙ אַסִּ֔יר מִבֵּ֥ית כֶּ֖לֶא יֹ֥שְׁבֵי חֹֽשֶׁךְ׃אֲנִ֥י יְהוָ֖ה ה֣וּא שְׁמִ֑י וּכְבוֹדִי֙ לְאַחֵ֣ר לֹֽא־אֶתֵּ֔ן וּתְהִלָּתִ֖י לַפְּסִילִֽים׃הָרִֽאשֹׁנ֖וֹת הִנֵּה־בָ֑אוּ וַֽחֲדָשׁוֹת֙ אֲנִ֣י מַגִּ֔יד בְּטֶ֥רֶם תִּצְמַ֖חְנָה אַשְׁמִ֥יע אֶתְכֶֽם׃שִׁ֤ירוּ לַֽיהוָה֙ שִׁ֣יר חָדָ֔שׁ תְּהִלָּת֖וֹ מִקְצֵ֣ה הָאָ֑רֶץ יוֹרְדֵ֤י הַיָּם֙ וּמְלֹא֔וֹ אִיִּ֖ים וְיֹשְׁבֵיהֶֽם׃יִשְׂא֤וּ מִדְבָּר֙ וְעָרָ֔יו חֲצֵרִ֖ים תֵּשֵׁ֣ב קֵדָ֑ר יָרֹ֙נּוּ֙ יֹ֣שְׁבֵי סֶ֔לַע מֵרֹ֥אשׁ הָרִ֖ים יִצְוָֽחוּ׃יָשִׂ֥ימוּ לַֽיהוָ֖ה כָּב֑וֹד וּתְהִלָּת֖וֹ בָּאִיִּ֥ים יַגִּֽידוּ׃יְהוָה֙ כַּגִּבּ֣וֹר יֵצֵ֔א כְּאִ֥ישׁ מִלְחָמ֖וֹת יָעִ֣יר קִנְאָ֑ה יָרִ֙יעַ֙ אַף־יַצְרִ֔יחַ עַל־אֹיְבָ֖יו יִתְגַּבָּֽר׃הֶחֱשֵׁ֙יתִי֙ מֵֽעוֹלָ֔ם אַחֲרִ֖ישׁ אֶתְאַפָּ֑ק כַּיּוֹלֵדָ֣ה אֶפְעֶ֔ה אֶשֹּׁ֥ם וְאֶשְׁאַ֖ף יָֽחַד׃אַחֲרִ֤יב הָרִים֙ וּגְבָע֔וֹת וְכָל־עֶשְׂבָּ֖ם אוֹבִ֑ישׁ וְשַׂמְתִּ֤י נְהָרוֹת֙ לָֽאִיִּ֔ים וַאֲגַמִּ֖ים אוֹבִֽישׁ׃וְהוֹלַכְתִּ֣י עִוְרִ֗ים בְּדֶ֙רֶךְ֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ בִּנְתִיב֥וֹת לֹֽא־יָדְע֖וּ אַדְרִיכֵ֑ם אָשִׂים֩ מַחְשָׁ֨ךְ לִפְנֵיהֶ֜ם לָא֗וֹר וּמַֽעֲקַשִּׁים֙ לְמִישׁ֔וֹר אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים עֲשִׂיתִ֖ם וְלֹ֥א עֲזַבְתִּֽים׃נָסֹ֤גוּ אָחוֹר֙ יֵבֹ֣שׁוּ בֹ֔שֶׁת הַבֹּטְחִ֖ים בַּפָּ֑סֶל הָאֹמְרִ֥ים לְמַסֵּכָ֖ה אַתֶּ֥ם אֱלֹהֵֽינוּ׃הַחֵרְשִׁ֖ים שְׁמָ֑עוּ וְהַעִוְרִ֖ים הַבִּ֥יטוּ לִרְאֽוֹת׃מִ֤י עִוֵּר֙ כִּ֣י אִם־עַבְדִּ֔י וְחֵרֵ֖שׁ כְּמַלְאָכִ֣י אֶשְׁלָ֑ח מִ֤י עִוֵּר֙ כִּמְשֻׁלָּ֔ם וְעִוֵּ֖ר כְּעֶ֥בֶד יְהוָֽה׃ראיתרָא֥וֹתרַבּ֖וֹת וְלֹ֣א תִשְׁמֹ֑ר פָּק֥וֹחַ אָזְנַ֖יִם וְלֹ֥א יִשְׁמָֽע׃יְהוָ֥ה חָפֵ֖ץ לְמַ֣עַן צִדְק֑וֹ יַגְדִּ֥יל תּוֹרָ֖ה וְיַאְדִּֽיר׃וְהוּא֮ עַם־בָּז֣וּז וְשָׁסוּי֒ הָפֵ֤חַ בַּֽחוּרִים֙ כֻּלָּ֔ם וּבְבָתֵּ֥י כְלָאִ֖ים הָחְבָּ֑אוּ הָי֤וּ לָבַז֙ וְאֵ֣ין מַצִּ֔יל מְשִׁסָּ֖ה וְאֵין־אֹמֵ֥ר הָשַֽׁב׃מִ֥י בָכֶ֖ם יַאֲזִ֣ין זֹ֑את יַקְשִׁ֥ב וְיִשְׁמַ֖ע לְאָחֽוֹר׃מִֽי־נָתַ֨ןלמשוסהלִמְשִׁסָּ֧היַעֲקֹ֛ב וְיִשְׂרָאֵ֥ל לְבֹזְזִ֖ים הֲל֣וֹא יְהוָ֑ה ז֚וּ חָטָ֣אנוּ ל֔וֹ וְלֹֽא־אָב֤וּ בִדְרָכָיו֙ הָל֔וֹךְ וְלֹ֥א שָׁמְע֖וּ בְּתוֹרָתֽוֹ׃וַיִּשְׁפֹּ֤ךְ עָלָיו֙ חֵמָ֣ה אַפּ֔וֹ וֶעֱז֖וּז מִלְחָמָ֑ה וַתְּלַהֲטֵ֤הוּ מִסָּבִיב֙ וְלֹ֣א יָדָ֔ע וַתִּבְעַר־בּ֖וֹ וְלֹא־יָשִׂ֥ים עַל־לֵֽב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

תהילתו מקצה הארץ, יורדי הים ומלואו

בפסוק זה מדגיש הנביא שתהילת ה' בזמן הגאולה העתידה תהיה בעוצמה כה רבה שתקפה יחרוג ממרכזי הישוב האנושי, ויכלול גם את המקומות הנדחים ביותר. אף שבמקומות אלו אין ריבוי אוכלוסין, ולפיכך היה ניתן לצפות ששמע הגאולה ודבר ה' והאמונה בו, לא יגיעו עדיהן - גם שם יגידו תהילתו. קטע פיוטי זה פותח בכותרת: "שירו לה' שיר חדש תהילתו מקצה הארץ" ומכאן ואילך הולך הנביא, מפרט ומדגים את קצוות הארץ שעד אליהם יגיע שמע תהילת ה': יורדי הים ומלואו, איים ויושביהם, מדבר ועריו [גם הם ישאו תהילת ה'], חצרים תשב קדר ["גם בני קדר השוכנים במדבר שהם בו הנה והנה, כמו הפרזין" - רד"ק] יושבי סלע - מראש הרים יצווחו, יושבי האיים.

ישעיהו פותח את פירוט הנדחים שאף הם יקבלו מלכות ה' בזמן הגאולה, ביורדי הים ויושבי האיים, ובתהילת האיים הוא חותם את הרשימה. מה מיוחד בים ויושבי אייו, שהנביא מוצא רבותא בעובדה שאף הם ישימו לה' כבוד ויגידו את תהילתו?

העולם הזה נברא מפני רצונו של ה' שיוכר כבודו אף בתחתונים, בעולם הגשמי השפל. אבל גם בעולם שלנו יש מדרגות בהופעת גילויי כבודו יתברך. זהו פשר המשנה "עשר קדושות הן" (כלים א', ו') המונה ארצות ומקומות בסדר עולה של קדושה ואורה. המשנה מדברת רק על הקדושות שבארץ ישראל, שהרי רק בה יש נפקא מינא הלכתית למעלות שבקדושה. חוץ לארץ היא כולה בדרגת "טומאת ארץ העמים" ואף בה יש דרגות. המקום הנמוך ביותר, אותו מקום שיש מקום לחשוב ששם אין ח"ו גילוי כבודו יתברך הוא - הים! 

מקור הדברים בעיון בספר יונה. יונה מבקש לברוח מלפני ה' - "ואיך היה יכול לברוח? ודוד אמר 'אנה מפניך אברח'? אלא אין מלפני ה' כמו מפני ה', כי הנביא היה מלא חכמה ודעת, ואיך היה חושב לברוח מפני ה'? אלא מלפני ה' - מדבר שהוא לפני ה' והוא רוח הנבואה, כי חשב שאם יצא מארץ ישראל לחוצה לארץ לא תשרה עליו רוח נבואה" (רד"ק). אבל יונה אינו בורח ל"חוץ לארץ" סתם. הוא מרחיק לברוח תרשישה, והרחקה זו אינה הרחקת מקום אלא הרחקת קדושה. יונה אינו מתרחק מהקב"ה גאוגרפית [שהרי 'אנה מפניך אברח'] אלא מתרחק רוחנית. יונה בורח לים שמכל המקומות בעולם אין שכינתו נגלית שם בברור.

ועל כן פירש התרגום שתרשיש אינו ציון של מקום גאוגרפי מסוים, אלא "באה תרשישה - אזלא לימא" כאומר יונה ברח לים סתם (ולרש"י הוא שם של ים מסויים). וכך מבואר - בפרקי דר' אליעזר "הריני בורח לי למקום שלא נאמר כבודו שם. אם על השמים נאמר שכבודו שם, שנאמר "על השמים כבודו" (תהילים קיג, ד), אם על הארץ נאמר שכבודו שם שנאמר "מלא כל הארץ כבודו" (ישעיהו ו, ג) הריני בורח לי למקום שלא נאמר כבודו שם" (פרק י).

מדוע נחשב הים למקום שאין שם כבודו? האם הפסוק 'מלא כל הארץ כבודו' באמת בא ח"ו לאפוקי מקומות שאינם ממש "ארץ", למשל הים? והרי מצינו ש"השמים מספרים כבוד א-ל ומעשה ידיו מגיד הרקיע" (תהילים יט, ב) על כרחך "מלא כל הארץ" בא להדגיש שכבוד ה' אינו רק בשמי מרומים ולא רק "בהיכלו כולו אומר כבוד" (תהילים כט, ט), אלא גם בעולם הזה השפל הגשמי שבו הוא מופיע בהעלם גם שם כבודו.

כך מסביר הרב הוטנר את ענין "האבות הן הן המרכבה לשכינה" (בראשית רבה מז, ח). בדרך כלל הדרך ממעטת את הכבוד(עיין רש"י בראשית יב ב) אבל יש דרך שדווקא מרבה כבוד, והיא דרכו של הנוסע במרכבה. "חשיבותה של מרכבה היא בזה שהיא משמשת אות כבוד לרוכב בה, אף שהוא מטולטל בדרך..."(פחד יצחק, פסח מאמר פ"א, ועפ"ז פירש שם את דברי המהר"ל על הקשר שבין רכב, בכר, ברך שבכולם יש הווה אמינא של התמעטות כבוד, שמתוכה יוצא רבוי כבוד וגדולה, עיין שם). נמצא שאותה סיבה המשמשת בדרך כלל למיעוט כבוד משמשת במרכבה סיבה לריבוי כבוד. עד שבאו האבות הכירו במלכות ה' רק בעולמות העליונים, משבאו האבות הוכרה מלכותו גם כאן בארץ הגשמית.

לפי זה יש להבין את משמעותו של הים. האדם ומקום ישובו, הוא הסיבה לריבוי כבוד שמים גם על הארץ, שכן משנולד אדם נקרא הקב"ה מלך גם על הארץ. מכיון שהים אינו מקום ישוב ומכל המקומות שבעולם לא שייך לגור בו(וזה גם הקשר למדבר המוזכר בפסוק, שכן גם המדבר אינו מקום ישוב, אף כי הוא מיושב יותר מהים), יש מקום לחשוב שאין כבודו שם. לכן מכל חיות בראשית מוזכרים רק התנינים מלכי הים בפרשת הבריאה, להורות שגם עליהם מלכותו משלה('לויתן' בגימטריה 'מלכות' ובספרי חסידות מדגישים בהקשר זה את ענין הסוכה מעורו של לויתן). על כן מדגיש ישעיהו שלעתיד לבא יושר השיר על תהילת ה' גם בפי יורדי הים ויושבי האיים, כי בזמן הגאולה יהיה ה' למלך על כל הארץ ומלכותו בכל משלה - כולל בים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך