תנ"ך על הפרק - ישעיה מב - אני ה' קראתיך בצדק ואחזק בידך / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה מב

376 / 929
היום

הפרק

הֵ֤ן עַבְדִּי֙ אֶתְמָךְ־בּ֔וֹ בְּחִירִ֖י רָצְתָ֣ה נַפְשִׁ֑י נָתַ֤תִּי רוּחִי֙ עָלָ֔יו מִשְׁפָּ֖ט לַגּוֹיִ֥ם יוֹצִֽיא׃לֹ֥א יִצְעַ֖ק וְלֹ֣א יִשָּׂ֑א וְלֹֽא־יַשְׁמִ֥יעַ בַּח֖וּץ קוֹלֽוֹ׃קָנֶ֤ה רָצוּץ֙ לֹ֣א יִשְׁבּ֔וֹר וּפִשְׁתָּ֥ה כֵהָ֖ה לֹ֣א יְכַבֶּ֑נָּה לֶאֱמֶ֖ת יוֹצִ֥יא מִשְׁפָּֽט׃לֹ֤א יִכְהֶה֙ וְלֹ֣א יָר֔וּץ עַד־יָשִׂ֥ים בָּאָ֖רֶץ מִשְׁפָּ֑ט וּלְתוֹרָת֖וֹ אִיִּ֥ים יְיַחֵֽילוּ׃כֹּֽה־אָמַ֞ר הָאֵ֣ל ׀ יְהוָ֗ה בּוֹרֵ֤א הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְנ֣וֹטֵיהֶ֔ם רֹקַ֥ע הָאָ֖רֶץ וְצֶאֱצָאֶ֑יהָ נֹתֵ֤ן נְשָׁמָה֙ לָעָ֣ם עָלֶ֔יהָ וְר֖וּחַ לַהֹלְכִ֥ים בָּֽהּ׃אֲנִ֧י יְהוָ֛ה קְרָאתִ֥יךָֽ בְצֶ֖דֶק וְאַחְזֵ֣ק בְּיָדֶ֑ךָ וְאֶצָּרְךָ֗ וְאֶתֶּנְךָ֛ לִבְרִ֥ית עָ֖ם לְא֥וֹר גּוֹיִֽם׃לִפְקֹ֖חַ עֵינַ֣יִם עִוְר֑וֹת לְהוֹצִ֤יא מִמַּסְגֵּר֙ אַסִּ֔יר מִבֵּ֥ית כֶּ֖לֶא יֹ֥שְׁבֵי חֹֽשֶׁךְ׃אֲנִ֥י יְהוָ֖ה ה֣וּא שְׁמִ֑י וּכְבוֹדִי֙ לְאַחֵ֣ר לֹֽא־אֶתֵּ֔ן וּתְהִלָּתִ֖י לַפְּסִילִֽים׃הָרִֽאשֹׁנ֖וֹת הִנֵּה־בָ֑אוּ וַֽחֲדָשׁוֹת֙ אֲנִ֣י מַגִּ֔יד בְּטֶ֥רֶם תִּצְמַ֖חְנָה אַשְׁמִ֥יע אֶתְכֶֽם׃שִׁ֤ירוּ לַֽיהוָה֙ שִׁ֣יר חָדָ֔שׁ תְּהִלָּת֖וֹ מִקְצֵ֣ה הָאָ֑רֶץ יוֹרְדֵ֤י הַיָּם֙ וּמְלֹא֔וֹ אִיִּ֖ים וְיֹשְׁבֵיהֶֽם׃יִשְׂא֤וּ מִדְבָּר֙ וְעָרָ֔יו חֲצֵרִ֖ים תֵּשֵׁ֣ב קֵדָ֑ר יָרֹ֙נּוּ֙ יֹ֣שְׁבֵי סֶ֔לַע מֵרֹ֥אשׁ הָרִ֖ים יִצְוָֽחוּ׃יָשִׂ֥ימוּ לַֽיהוָ֖ה כָּב֑וֹד וּתְהִלָּת֖וֹ בָּאִיִּ֥ים יַגִּֽידוּ׃יְהוָה֙ כַּגִּבּ֣וֹר יֵצֵ֔א כְּאִ֥ישׁ מִלְחָמ֖וֹת יָעִ֣יר קִנְאָ֑ה יָרִ֙יעַ֙ אַף־יַצְרִ֔יחַ עַל־אֹיְבָ֖יו יִתְגַּבָּֽר׃הֶחֱשֵׁ֙יתִי֙ מֵֽעוֹלָ֔ם אַחֲרִ֖ישׁ אֶתְאַפָּ֑ק כַּיּוֹלֵדָ֣ה אֶפְעֶ֔ה אֶשֹּׁ֥ם וְאֶשְׁאַ֖ף יָֽחַד׃אַחֲרִ֤יב הָרִים֙ וּגְבָע֔וֹת וְכָל־עֶשְׂבָּ֖ם אוֹבִ֑ישׁ וְשַׂמְתִּ֤י נְהָרוֹת֙ לָֽאִיִּ֔ים וַאֲגַמִּ֖ים אוֹבִֽישׁ׃וְהוֹלַכְתִּ֣י עִוְרִ֗ים בְּדֶ֙רֶךְ֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ בִּנְתִיב֥וֹת לֹֽא־יָדְע֖וּ אַדְרִיכֵ֑ם אָשִׂים֩ מַחְשָׁ֨ךְ לִפְנֵיהֶ֜ם לָא֗וֹר וּמַֽעֲקַשִּׁים֙ לְמִישׁ֔וֹר אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים עֲשִׂיתִ֖ם וְלֹ֥א עֲזַבְתִּֽים׃נָסֹ֤גוּ אָחוֹר֙ יֵבֹ֣שׁוּ בֹ֔שֶׁת הַבֹּטְחִ֖ים בַּפָּ֑סֶל הָאֹמְרִ֥ים לְמַסֵּכָ֖ה אַתֶּ֥ם אֱלֹהֵֽינוּ׃הַחֵרְשִׁ֖ים שְׁמָ֑עוּ וְהַעִוְרִ֖ים הַבִּ֥יטוּ לִרְאֽוֹת׃מִ֤י עִוֵּר֙ כִּ֣י אִם־עַבְדִּ֔י וְחֵרֵ֖שׁ כְּמַלְאָכִ֣י אֶשְׁלָ֑ח מִ֤י עִוֵּר֙ כִּמְשֻׁלָּ֔ם וְעִוֵּ֖ר כְּעֶ֥בֶד יְהוָֽה׃ראיתרָא֥וֹתרַבּ֖וֹת וְלֹ֣א תִשְׁמֹ֑ר פָּק֥וֹחַ אָזְנַ֖יִם וְלֹ֥א יִשְׁמָֽע׃יְהוָ֥ה חָפֵ֖ץ לְמַ֣עַן צִדְק֑וֹ יַגְדִּ֥יל תּוֹרָ֖ה וְיַאְדִּֽיר׃וְהוּא֮ עַם־בָּז֣וּז וְשָׁסוּי֒ הָפֵ֤חַ בַּֽחוּרִים֙ כֻּלָּ֔ם וּבְבָתֵּ֥י כְלָאִ֖ים הָחְבָּ֑אוּ הָי֤וּ לָבַז֙ וְאֵ֣ין מַצִּ֔יל מְשִׁסָּ֖ה וְאֵין־אֹמֵ֥ר הָשַֽׁב׃מִ֥י בָכֶ֖ם יַאֲזִ֣ין זֹ֑את יַקְשִׁ֥ב וְיִשְׁמַ֖ע לְאָחֽוֹר׃מִֽי־נָתַ֨ןלמשוסהלִמְשִׁסָּ֧היַעֲקֹ֛ב וְיִשְׂרָאֵ֥ל לְבֹזְזִ֖ים הֲל֣וֹא יְהוָ֑ה ז֚וּ חָטָ֣אנוּ ל֔וֹ וְלֹֽא־אָב֤וּ בִדְרָכָיו֙ הָל֔וֹךְ וְלֹ֥א שָׁמְע֖וּ בְּתוֹרָתֽוֹ׃וַיִּשְׁפֹּ֤ךְ עָלָיו֙ חֵמָ֣ה אַפּ֔וֹ וֶעֱז֖וּז מִלְחָמָ֑ה וַתְּלַהֲטֵ֤הוּ מִסָּבִיב֙ וְלֹ֣א יָדָ֔ע וַתִּבְעַר־בּ֖וֹ וְלֹא־יָשִׂ֥ים עַל־לֵֽב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

אני ה' קראתיך בצדק ואחזק בידך

הפרשנים נחלקו בשאלה מיהו המושא של הפסוק, את מי קרא ה' ואת ידי מי הוא מחזק ולשם מה? מתוך סקירת הפירושים השונים וצירופם אלו לאלו, נעלה רעיון חשוב על תפקידנו שלנו עלי אדמות.

א. רש"י מפרש: "לישעיהו הוא אומר", וההיגד "ואצרך ואתנך לברית עם לאור גויים" רומז לעובדה שהנביא נולד אל תפקידו ויועד לו משחר חייו, "כשיצרתיך - זאת היתה מחשבתי שתשיב את עמי לבריתי ולהאיר להם". כך נאמר גם לירמיהו: "בטרם אצרך בבטן ידעתיך ובטרם תצא מרחם הקדשתיך" (א, ה). מושא פעולת הנביא, האמור לקבל את שפעת אורו, הוא עם ישראל, המכונה בפסוק "גויים" - "כל שבט קרוי גוי לעצמו כענין שנאמר גוי וקהל גויים", על כן ייתכן שגם הביטוי בירמיהו "נביא לגויים נתתיך" כוונתו לעם ישראל, שאליו במיוחד מכוונים דברי הנביא.

גם אבן עזרא מפרש בדרך זו רק שאת הפועל "ואצרך" אינו מסביר כרש"י מלשון ליצור, לברוא אלא בהוראת נוצֵר, שומר: "ואצרך - שלא יגעו בך לרעה". גם לפירוש זה נמצא מקבילה בהבטחת ה' לירמיהו: "אל תירא מפניהם כי אתך אני להצילך נאום ה'" (א, ח). וכן פירש המלבי"ם: "ואצרך - ששמרו שלא יבוא מכשול לפניו".

ב. רד"ק טוען שהמושא של הפועל "קראתיך" אינו ישעיהו אלא עם ישראל "אני ה' - אומר לישראל...אני הוא שקראתיך בצדק כשהגיע זמנך לצאת [מהגלות] ואצרך - אשמרך מן הגויים שלא ירעו לך, ואתנך לברית עם - לקיום כל עם ועם כי בעבורך מתקיים כל העולם, לאור הגויים - כמו שאמר והלכו גויים לאורך, והאור הוא התורה שתצא להם מציון". הדגש בדברי הרד"ק הוא שעם ישראל אינו משמש רק אור לגויים מבחינה רוחנית "ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו" אלא הוא יסוד קיומם הגשמי "שיהיה שלום בעבורם בכל הגויים", כך הבטיח הקב"ה לאברהם בראשית בנינה של האומה "ונברכו בך כל משפחות האדמה" (בראשית יב, ג) וכך דרשו חז"ל "הני שבעים פרים כנגד מי? כנגד שבעים אומות, אוי להם לאומות העולם שאבדו, ואין יודעים מה שאבדו" (סוכה נה, ע"ב). פירוש: בית המקדש שהוא מקור הברכה לגויים, נחרב על ידם משום שלא ידעו שהוא מקור ברכתם.

בשיטה זו שבפסוק "ה' פונה לעם ישראל" הולך גם פירוש דעת מקרא, אבל בניגוד לרד"ק הרואה בהיגד "ואתנך לברית עם" את הבסיס לקיומם הפיזי של העמים, הוא מסביר שתכלית הברית המיוחדת שבין ה' לעמו, להוות אור לגויים כולם מבחינה רוחנית, "ואתנך לברית עַם - שיעורו בהיפוך - עַם ברית...בבוא הישועה שיכירו כל הגויים כי ישראל הוא עַם בריתו של ה'".

ג. מצודת דוד מפרש שמושא הנבואה הוא המשיח [שה' קורא לו "בצדק" כי הוא "דבר המתקיים"] שתפקידו ותכליתו "ואתנך לברית עם - אתן הכח בידך להשיב עמי לבריתי, לקיים התורה והמצוה", ברם תפקידו של המשיח אינו רק להשיב את עַם ישראל לא לוהיו, עליו להיות גם "לאור גויים - להאיר עיני הגויים כולם לדעת שה' הוא הא לוהים". בנקודה זו מצרף בעל המצודות את הפרוש הראשון והשני שהבאנו לעיל. לפי רש"י הפסוק מדבר על הנביא שתפקידו להיות לאור לעם ישראל, לפי הרד"ק הפסוק מדבר על עם ישראל שתפקידו להיות אור לגויים ולפי המצודות הפסוק מדבר על המשיח שיהיה אור לעם ישראל שיהיו אור לגויים. [מעניין פרושו של מהר"י קרא שהנביא מדבר על כורש: "קראתיך אתה כורש שאתה עתיד לבנות עירי, וגלותי תשלח בשביל כך גוזרני עליך שתמלוך...ואתנך לברית עם - לברית שכרתי לעמי". הרד"ק פירש שהפסוק מדבר במשיח ומהר"י קרא מפרש שמדובר במשיח ספיציפי, שהרי גם כורש נקרא משיח.]

הרעיון שהבריאה נוצרה במעגלים לכיוון המרכז מבואר בספר הכוזרי: "כי היסודות לא נתהוו כי אם למען יתהוו מהם המחצבים ואחריהם הצמחים ואחריהם בעלי החיים ואחריהם האדם ואחריו סגולת האדם. הכל נתהווה אפוא בעבור הסגולה ההיא למען ידבק בה הענין הא לוהי, והסגולה ההיא באה בעבור סגולת הסגולה והם הנביאים והחסידים, ובדרך זו סודרו דברי בעל התפילה [בעמידה של ר"ה ויוכ"פ]: 'ובכן תן פחדך ה' א לוהינו על כל מעשיך' ואחרי כן 'ובכן תן כבוד ה' לעמך' ואחרי כן 'ובכן צדיקים יראו וישמחו' כי הם סגולת הסגולה" (מאמר שני אות מד').

מפרשי הנביא מדגישים שקידוש שם ה' הנוצר בעולם נעשה בכיוון מהופך, מהמרכז - החוצה. הנביא או הצדיק או המשיח משפיעים קדושה על עם ישראל, וממילא העם עצמו מהווה אור לגויים כולם(השווה לויקרא טז יז). בדרך זו מעשיו של האדם הפרטי, הקטן, יכולים לגרום קידוש ה' בעולמות כולם. "וזאת תורת האדם כל איש ישראל אל יאמר בלבו ח"ו כי מה אני ומה כוחי לפעול במעשי השפלים שום ענין בעולמות. אמנם יבין וידע שכל פרטי מעשיו ודבוריו ומחשבותיו כל עת ורגע לא אתאבידו ח"ו ומה רבו מעשיו ומאד גדלו ורמו שכל אחת עולה כפי שורשה לפעול פעולתה בגבהי מרומים..." (נפש החיים שער א פרק ד) "וקרוב לשמוע שגם זה בכלל כוונתם ז"ל באבות 'דע מה למעלה ממך'! תדע נאמנה כי כל מה שנעשה למעלה בעולמות העליונים גבוהי גבוהים - הכל ממך" (הגה"ה שם).

ובשם ר' משה מקוברין אמרו: פעם אחת ראיתי שאין השמים נשמעים לי, כשעיינתי בדבר הבנתי שאין השמים נשמעים לי - כי גם הארץ אינה נשמעת לי, והארץ לא נשמעה לי - כי בני ארצי לא נשמעו לי, ובני ארצי לא נשמעו לי כי בני עירי לא נשמעו לי, והם למדו מבני ביתי שלמדו מאשתי לא להשמע לי, והיא לא נשמעה לי- כי אני לא נשמעתי לעצמי. התחלתי אני להשמע לעצמי אף אשתי ובני ביתי נשמעו לי, וכן עשו בני עירי וארצי, ואז גם הארץ נשמעה לי, וסוף דבר גם השמים נשמעו לי.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך