תנ"ך על הפרק - ישעיה מב - כה אמר הא-ל ה' בורא השמים ונוטיהם / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה מב

376 / 929
היום

הפרק

הֵ֤ן עַבְדִּי֙ אֶתְמָךְ־בּ֔וֹ בְּחִירִ֖י רָצְתָ֣ה נַפְשִׁ֑י נָתַ֤תִּי רוּחִי֙ עָלָ֔יו מִשְׁפָּ֖ט לַגּוֹיִ֥ם יוֹצִֽיא׃לֹ֥א יִצְעַ֖ק וְלֹ֣א יִשָּׂ֑א וְלֹֽא־יַשְׁמִ֥יעַ בַּח֖וּץ קוֹלֽוֹ׃קָנֶ֤ה רָצוּץ֙ לֹ֣א יִשְׁבּ֔וֹר וּפִשְׁתָּ֥ה כֵהָ֖ה לֹ֣א יְכַבֶּ֑נָּה לֶאֱמֶ֖ת יוֹצִ֥יא מִשְׁפָּֽט׃לֹ֤א יִכְהֶה֙ וְלֹ֣א יָר֔וּץ עַד־יָשִׂ֥ים בָּאָ֖רֶץ מִשְׁפָּ֑ט וּלְתוֹרָת֖וֹ אִיִּ֥ים יְיַחֵֽילוּ׃כֹּֽה־אָמַ֞ר הָאֵ֣ל ׀ יְהוָ֗ה בּוֹרֵ֤א הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְנ֣וֹטֵיהֶ֔ם רֹקַ֥ע הָאָ֖רֶץ וְצֶאֱצָאֶ֑יהָ נֹתֵ֤ן נְשָׁמָה֙ לָעָ֣ם עָלֶ֔יהָ וְר֖וּחַ לַהֹלְכִ֥ים בָּֽהּ׃אֲנִ֧י יְהוָ֛ה קְרָאתִ֥יךָֽ בְצֶ֖דֶק וְאַחְזֵ֣ק בְּיָדֶ֑ךָ וְאֶצָּרְךָ֗ וְאֶתֶּנְךָ֛ לִבְרִ֥ית עָ֖ם לְא֥וֹר גּוֹיִֽם׃לִפְקֹ֖חַ עֵינַ֣יִם עִוְר֑וֹת לְהוֹצִ֤יא מִמַּסְגֵּר֙ אַסִּ֔יר מִבֵּ֥ית כֶּ֖לֶא יֹ֥שְׁבֵי חֹֽשֶׁךְ׃אֲנִ֥י יְהוָ֖ה ה֣וּא שְׁמִ֑י וּכְבוֹדִי֙ לְאַחֵ֣ר לֹֽא־אֶתֵּ֔ן וּתְהִלָּתִ֖י לַפְּסִילִֽים׃הָרִֽאשֹׁנ֖וֹת הִנֵּה־בָ֑אוּ וַֽחֲדָשׁוֹת֙ אֲנִ֣י מַגִּ֔יד בְּטֶ֥רֶם תִּצְמַ֖חְנָה אַשְׁמִ֥יע אֶתְכֶֽם׃שִׁ֤ירוּ לַֽיהוָה֙ שִׁ֣יר חָדָ֔שׁ תְּהִלָּת֖וֹ מִקְצֵ֣ה הָאָ֑רֶץ יוֹרְדֵ֤י הַיָּם֙ וּמְלֹא֔וֹ אִיִּ֖ים וְיֹשְׁבֵיהֶֽם׃יִשְׂא֤וּ מִדְבָּר֙ וְעָרָ֔יו חֲצֵרִ֖ים תֵּשֵׁ֣ב קֵדָ֑ר יָרֹ֙נּוּ֙ יֹ֣שְׁבֵי סֶ֔לַע מֵרֹ֥אשׁ הָרִ֖ים יִצְוָֽחוּ׃יָשִׂ֥ימוּ לַֽיהוָ֖ה כָּב֑וֹד וּתְהִלָּת֖וֹ בָּאִיִּ֥ים יַגִּֽידוּ׃יְהוָה֙ כַּגִּבּ֣וֹר יֵצֵ֔א כְּאִ֥ישׁ מִלְחָמ֖וֹת יָעִ֣יר קִנְאָ֑ה יָרִ֙יעַ֙ אַף־יַצְרִ֔יחַ עַל־אֹיְבָ֖יו יִתְגַּבָּֽר׃הֶחֱשֵׁ֙יתִי֙ מֵֽעוֹלָ֔ם אַחֲרִ֖ישׁ אֶתְאַפָּ֑ק כַּיּוֹלֵדָ֣ה אֶפְעֶ֔ה אֶשֹּׁ֥ם וְאֶשְׁאַ֖ף יָֽחַד׃אַחֲרִ֤יב הָרִים֙ וּגְבָע֔וֹת וְכָל־עֶשְׂבָּ֖ם אוֹבִ֑ישׁ וְשַׂמְתִּ֤י נְהָרוֹת֙ לָֽאִיִּ֔ים וַאֲגַמִּ֖ים אוֹבִֽישׁ׃וְהוֹלַכְתִּ֣י עִוְרִ֗ים בְּדֶ֙רֶךְ֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ בִּנְתִיב֥וֹת לֹֽא־יָדְע֖וּ אַדְרִיכֵ֑ם אָשִׂים֩ מַחְשָׁ֨ךְ לִפְנֵיהֶ֜ם לָא֗וֹר וּמַֽעֲקַשִּׁים֙ לְמִישׁ֔וֹר אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים עֲשִׂיתִ֖ם וְלֹ֥א עֲזַבְתִּֽים׃נָסֹ֤גוּ אָחוֹר֙ יֵבֹ֣שׁוּ בֹ֔שֶׁת הַבֹּטְחִ֖ים בַּפָּ֑סֶל הָאֹמְרִ֥ים לְמַסֵּכָ֖ה אַתֶּ֥ם אֱלֹהֵֽינוּ׃הַחֵרְשִׁ֖ים שְׁמָ֑עוּ וְהַעִוְרִ֖ים הַבִּ֥יטוּ לִרְאֽוֹת׃מִ֤י עִוֵּר֙ כִּ֣י אִם־עַבְדִּ֔י וְחֵרֵ֖שׁ כְּמַלְאָכִ֣י אֶשְׁלָ֑ח מִ֤י עִוֵּר֙ כִּמְשֻׁלָּ֔ם וְעִוֵּ֖ר כְּעֶ֥בֶד יְהוָֽה׃ראיתרָא֥וֹתרַבּ֖וֹת וְלֹ֣א תִשְׁמֹ֑ר פָּק֥וֹחַ אָזְנַ֖יִם וְלֹ֥א יִשְׁמָֽע׃יְהוָ֥ה חָפֵ֖ץ לְמַ֣עַן צִדְק֑וֹ יַגְדִּ֥יל תּוֹרָ֖ה וְיַאְדִּֽיר׃וְהוּא֮ עַם־בָּז֣וּז וְשָׁסוּי֒ הָפֵ֤חַ בַּֽחוּרִים֙ כֻּלָּ֔ם וּבְבָתֵּ֥י כְלָאִ֖ים הָחְבָּ֑אוּ הָי֤וּ לָבַז֙ וְאֵ֣ין מַצִּ֔יל מְשִׁסָּ֖ה וְאֵין־אֹמֵ֥ר הָשַֽׁב׃מִ֥י בָכֶ֖ם יַאֲזִ֣ין זֹ֑את יַקְשִׁ֥ב וְיִשְׁמַ֖ע לְאָחֽוֹר׃מִֽי־נָתַ֨ןלמשוסהלִמְשִׁסָּ֧היַעֲקֹ֛ב וְיִשְׂרָאֵ֥ל לְבֹזְזִ֖ים הֲל֣וֹא יְהוָ֑ה ז֚וּ חָטָ֣אנוּ ל֔וֹ וְלֹֽא־אָב֤וּ בִדְרָכָיו֙ הָל֔וֹךְ וְלֹ֥א שָׁמְע֖וּ בְּתוֹרָתֽוֹ׃וַיִּשְׁפֹּ֤ךְ עָלָיו֙ חֵמָ֣ה אַפּ֔וֹ וֶעֱז֖וּז מִלְחָמָ֑ה וַתְּלַהֲטֵ֤הוּ מִסָּבִיב֙ וְלֹ֣א יָדָ֔ע וַתִּבְעַר־בּ֖וֹ וְלֹא־יָשִׂ֥ים עַל־לֵֽב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

כה אמר הא-ל ה' בורא השמים ונוטיהם

כֹּֽה־אָמַ֞ר הָאֵ֣-ל ׀ יְ-הוָ֗ה בּוֹרֵ֤א הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְנ֣וֹטֵיהֶ֔ם רֹקַ֥ע הָאָ֖רֶץ וְצֶאֱצָאֶ֑יהָ נֹתֵ֤ן נְשָׁמָה֙ לָעָ֣ם עָלֶ֔יהָ וְר֖וּחַ לַהֹלְכִ֥ים בָּֽהּ׃
(ישעיה מב ה)

פסוק ה' בפרקנו מזכיר את בריאת שמים וארץ כמו שמתוארת בפסוק הראשון בתורה:

בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃
(בראשית  א א)

שני המקורות מדגישים בכינויי הבורא את השיתוף של מידת הרחמים ומידת הדין בבריאה. בפרקנו ההדגשה מפורשת בבת אחת: "כֹּֽה־אָמַ֞ר הָאֵ֣-ל ׀ יְ-הוָ֗ה", ופירש רש"י: "בעל הדין ובעל הרחמים". אולם בתורה בא הרעיון בהדרגה: בפרק א' ובתחילת פרק ב' מופיע רק הכינוי א-להים, ואילו בהמשך פרק ב', שהוא פירוט של תיאור הבריאה הכללי שבפרק א', מופיע הכינוי ה' א-להים. רש"י מביא את דברי המדרש:

ברא א-להים – ולא נאמר ברא ה' שבתחילה עלה במחשבה לבראותו במידת הדין, ראה שאין העולם מתקיים, הקדים מידת הרחמים ושיתפה למידת הדין, היינו דכתיב: "ביום עשות י-הוה א-להים ארץ ושמים".

למרות הצד השווה שבין הנאמר בפרקנו למתואר בתורה, ישנו גם פן נוסף שלא ראי זה כראי זה. בתוהר מופיע הפועל בעבר "ברא" ואילו בנביא מופיע אותו פועל וגם פעלים אחרים בהווה: "בּוֹרֵ֤א הַשָּׁמַ֙יִם֙... רֹקַ֥ע הָאָ֖רֶץ... נֹתֵ֤ן נְשָׁמָה֙".

הזוהר פירש את פסוקינו כך:

בוא וראה מעשי הקב"ה אינם כמעשי בשר ודם, בשר ודם עושה מעשה וגומר אותו, הקב"ה עושה מעשה ואינו גומרו אלא בכל שעה ושעה ובכל רגע ורגע. ולכן לא אמר 'ברא השמים', 'רקע הארץ' 'נתן נשמה', רק "בּוֹרֵ֤א הַשָּׁמַ֙יִם֙... רֹקַ֥ע הָאָ֖רֶץ... נֹתֵ֤ן נְשָׁמָה֙".
(תרגום חופשי לדברי הזוהר המובאים בספר כוכב מיעקב; והשווה זוהר ויגש רה:)

התפיסה שהבריאה אינה פעולה חד פעמית, אלא פעולה מתמשכת, היא אבן פינה באמונת ישראל. הרמב"ם כתב:

והוא ממציא כל נמצא.
(משנה תורה הל' יסודי התורה א א)
הוא עילת מציאות הנמצאים כולם, בו קיום מציאותם וממנו קיומם.
(פירוש המשנה לרמב"ם הקדמה לפרק חלק י"ג עיקרים היסוד הראשון)

בספר נפש החיים פירט והסביר:

אבל הוא יתברך שמו כמו בעת בריאת העולמות כולם בראם והמציאם הוא יתברך יש מאין... כן מאז כל יום וכל רגע ממש כל כח מציאותם וסדרם וקיומם תלוי רק במה שהוא יתברך שמו משפיע בהם ברצונו יתברך כל רגע כח ושפעת אור חדש. ואלו היה הוא יתברך מסלק מהם כח השפעתו אף רגע אחת כרגע היו כולם לאפס ותהו וכמו שיסדו אנשי כנסת הגדולה: "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית", היינו תמיד ממש, כל עת ורגע. וראייתם מפורשת כאמור: "לעושה אורים גדולים"(תהילים קלו ז) שלא אמר עשה אלא עושה.
(נפש החיים שער ב פרק ב)

החפץ חיים מביא פסוק נוסף הרומז ליסוד זה:

כידוע שבכל עת ועת הקב"ה מחיה את הבריאה כולה, וכמו שכתוב: "ואתה מחיה את כולם"(נחמיה ט ו) ולא כתיב 'החיית'.
(שמירת הלשון שער התבונה פרק י; וראה כוכב מיעקב)

וכן דרשו מארי דחסידות (=בעלי החסידות, מובא בשם ר' בונם מפשיסחא בעטורי תורה בראשית עמ' סו) על עשרת המאמרות שבהם נברא העולם: "לעולם(=תמיד) ה' דברך ניצב בשמים"(תהילים קיט פט).

שיתוף החסד והדין בבריאת העולם שהוזכר בתחילת העיון, בא לידי ביטוי בשתי פניה של הבריאה, זו הראשונית וזו המתחדשת בכל יום. הרצון הא-להי ביקש לברוא עולם שבו תהיה התגלותו בהעלם ובהסתר, כדי להיטיב עם הנבראים במירב הטוב האפשרי:

מה שרצה הוא יתברך שמו לברוא נבראים – כדי שיוכל להיטיב להם, כי אם אין מקבל הטוב – אין הטבה. ואמנם כדי שתהיה ההטבה שלימה, ידעה בחכמתו הנשגבה שראוי שיהיו המקבלים אותה – מקבלים אותה ביגיע כפם, כי אז יהיו הם בעלי הטוב ההוא, ולא יישאר להם בושת פנים בקבלת הטוב כמי שמקבל צדקה מאחר, ועל זה אמרו: "מאן דאכיל דלאו דיליה – בהית לאסתכולי באפיה(=מי שאוכל מה שלא שלו - מתבייש להסתכל בפניו, ירושלמי ערלה א ג).
(רמח"ל דעת תבונות סימן יח; וראה בהערות שם דברי המגיד לר' יוסף קארו; ועיין דרך ה' ח"א פ"ג)

הרעיון של "עולם חסד יבנה" נותן אפשרות לבני האדם להתעלות על פי מעשיהם ובחירתם החופשית, ולזכות לדרגתם בדין ולא בחסד חינם. זהו שילוב החסד והדין שבבריאת העולמות, שעליו אומרת התורה: "בראשית ברא א-להים... ביום עשות י-הוה א-להים ארץ ושמים.

השילוב הזה מתעצם עם קבלת התורה שהיא הבסיס להמשך קיומם של העולמות.

הנך(=אלו) עשרים ושישה "כי לעולם חסדו"(תהילים קלו) – כנגד עשרים דורות מבריאת העולם עד מתן תורה, שעדיין לא ניתנה תורה והקב"ה זן אותם בחסדו.
(פסחים קיח.)

והסביר הרב הוטנר:

שעל ידי מתן תורה נתרבתה ונתגדלה פעולתה של מידת החסד, עד כדי נתינת מקום לקיום העולמות בתור תשלום שכר, שבעוד שבאותם עשרים ושישה דורות שלפני מתן תורה היה קיום העולמות בא בתור מתנת חינם... וכדי שקיום העולמות לא יבוא בתור מתנת חינם כי אם בתור תשלום שכר מוכרחת היא עבודת ה' בכל מצוותיה של תורה.
(פחד יצחק ראש השנה עמ' מח)

לחסד-דין זה רומז פרקנו המדבר בבורא "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך