תנ"ך על הפרק - בראשית טז - בניין הדורות בקדושת הגוף / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית טז

16 / 929
היום

הפרק

עקרות שרה ולידת ישמעאל

וְשָׂרַי֙ אֵ֣שֶׁת אַבְרָ֔ם לֹ֥א יָלְדָ֖ה ל֑וֹ וְלָ֛הּ שִׁפְחָ֥ה מִצְרִ֖ית וּשְׁמָ֥הּ הָגָֽר׃וַתֹּ֨אמֶר שָׂרַ֜י אֶל־אַבְרָ֗ם הִנֵּה־נָ֞א עֲצָרַ֤נִי יְהוָה֙ מִלֶּ֔דֶת בֹּא־נָא֙ אֶל־שִׁפְחָתִ֔י אוּלַ֥י אִבָּנֶ֖ה מִמֶּ֑נָּה וַיִּשְׁמַ֥ע אַבְרָ֖ם לְק֥וֹל שָׂרָֽי׃וַתִּקַּ֞ח שָׂרַ֣י אֵֽשֶׁת־אַבְרָ֗ם אֶת־הָגָ֤ר הַמִּצְרִית֙ שִׁפְחָתָ֔הּ מִקֵּץ֙ עֶ֣שֶׂר שָׁנִ֔ים לְשֶׁ֥בֶת אַבְרָ֖ם בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַתִּתֵּ֥ן אֹתָ֛הּ לְאַבְרָ֥ם אִישָׁ֖הּ ל֥וֹ לְאִשָּֽׁה׃וַיָּבֹ֥א אֶל־הָגָ֖ר וַתַּ֑הַר וַתֵּ֙רֶא֙ כִּ֣י הָרָ֔תָה וַתֵּקַ֥ל גְּבִרְתָּ֖הּ בְּעֵינֶֽיהָ׃וַתֹּ֨אמֶר שָׂרַ֣י אֶל־אַבְרָם֮ חֲמָסִ֣י עָלֶיךָ֒ אָנֹכִ֗י נָתַ֤תִּי שִׁפְחָתִי֙ בְּחֵיקֶ֔ךָ וַתֵּ֙רֶא֙ כִּ֣י הָרָ֔תָה וָאֵקַ֖ל בְּעֵינֶ֑יהָ יִשְׁפֹּ֥ט יְהוָ֖ה בֵּינִ֥י וּבֵינֶֽיׄךָ׃וַיֹּ֨אמֶר אַבְרָ֜ם אֶל־שָׂרַ֗י הִנֵּ֤ה שִׁפְחָתֵךְ֙ בְּיָדֵ֔ךְ עֲשִׂי־לָ֖הּ הַטּ֣וֹב בְּעֵינָ֑יִךְ וַתְּעַנֶּ֣הָ שָׂרַ֔י וַתִּבְרַ֖ח מִפָּנֶֽיהָ׃וַֽיִּמְצָאָ֞הּ מַלְאַ֧ךְ יְהוָ֛ה עַל־עֵ֥ין הַמַּ֖יִם בַּמִּדְבָּ֑ר עַל־הָעַ֖יִן בְּדֶ֥רֶךְ שֽׁוּר׃וַיֹּאמַ֗ר הָגָ֞ר שִׁפְחַ֥ת שָׂרַ֛י אֵֽי־מִזֶּ֥ה בָ֖את וְאָ֣נָה תֵלֵ֑כִי וַתֹּ֕אמֶר מִפְּנֵי֙ שָׂרַ֣י גְּבִרְתִּ֔י אָנֹכִ֖י בֹּרַֽחַת׃וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה שׁ֖וּבִי אֶל־גְּבִרְתֵּ֑ךְ וְהִתְעַנִּ֖י תַּ֥חַת יָדֶֽיהָ׃וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה הַרְבָּ֥ה אַרְבֶּ֖ה אֶת־זַרְעֵ֑ךְ וְלֹ֥א יִסָּפֵ֖ר מֵרֹֽב׃וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה הִנָּ֥ךְ הָרָ֖ה וְיֹלַ֣דְתְּ בֵּ֑ן וְקָרָ֤את שְׁמוֹ֙ יִשְׁמָעֵ֔אל כִּֽי־שָׁמַ֥ע יְהוָ֖ה אֶל־עָנְיֵֽךְ׃וְה֤וּא יִהְיֶה֙ פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם יָד֣וֹ בַכֹּ֔ל וְיַ֥ד כֹּ֖ל בּ֑וֹ וְעַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו יִשְׁכֹּֽן׃וַתִּקְרָ֤א שֵׁם־יְהוָה֙ הַדֹּבֵ֣ר אֵלֶ֔יהָ אַתָּ֖ה אֵ֣ל רֳאִ֑י כִּ֣י אָֽמְרָ֗ה הֲגַ֥ם הֲלֹ֛ם רָאִ֖יתִי אַחֲרֵ֥י רֹאִֽי׃עַל־כֵּן֙ קָרָ֣א לַבְּאֵ֔ר בְּאֵ֥ר לַחַ֖י רֹאִ֑י הִנֵּ֥ה בֵין־קָדֵ֖שׁ וּבֵ֥ין בָּֽרֶד׃וַתֵּ֧לֶד הָגָ֛ר לְאַבְרָ֖ם בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֨א אַבְרָ֧ם שֶׁם־בְּנ֛וֹ אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה הָגָ֖ר יִשְׁמָעֵֽאל׃וְאַבְרָ֕ם בֶּן־שְׁמֹנִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֵׁ֣שׁ שָׁנִ֑ים בְּלֶֽדֶת־הָגָ֥ר אֶת־יִשְׁמָעֵ֖אל לְאַבְרָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

בניין הדורות בקדושת הגוף

יסודה של דרך אברהם, דרך הקודש, מחייב את בניין הגוף - הכלי המוכן להארת הנשמה. לשם כך, יש צורך בבניין אומה בעלת סדר חיים מיוסד בקודש, שבתוכו ומתוכו תאיר האמונה הגדולה והטהורה את אורה.

המלאכה של בניין ערכי הקודש בתוך מסגרות החול – יצירת חטיבה אחת של נשמה וגוף, קודש וחול השלובים זה בזה – מסובכת ומסוכנת כאחד. בעיני בשר אי־אפשר לראות עד כמה יכולים חיי הגוף לסכן את התוכן הקדוש העומד עליהם, ועל־כן מוכרחה מלאכה זו להיעשות בכח של חכמת ההשגחה הא-להית לבדה, ללא התערבות האדם. כך ראינו בשעת בריאת האדם הראשון כי הקב"ה, כביכול, בכבודו ובעצמו ברא לא רק את נשמתו אלא גם את גופו. זה גם פשרו של המטבע שטבעו חכמים בלשון הברכה העוסקת בחיבור הגוף לנשמה: "רופא כל בשר ומפליא לעשות", וביאר הרמ"א: "קושר דבר רוחני בדבר גשמי"(שולחן ערוך אורח חיים ו א).

מתוך כך מתברר מדוע למרות השתדלותו של אברהם, לא זכו הוא ושרה – אשת בריתו הרוחנית – להקים את דור ההמשך של זרע ישראל (א). מלאכה זו היא מעל לכוחו של האדם, ואפשר שאברהם התקשה לעסוק בה גם מצד פחיתותם של הדורות הקודמים, שמהם נולד, שהותירה את רישומה בגופו. לו היה בניין הדור הבא נתון בידיו של אברהם, היו היסודות השפלים הללו נכרכים במחברת אחת יחד עם כוחות הטוב הרצויים.

על־כן באה העצה לצרף לבית אברהם את השפחה המצרית, הגר, כדי שהטבעים השפלים המעורבים בגופו של אברהם ימצאו את גילוים על ידה, ובזאת יכשירו את בניין העתיד של שרה להארה טהורה שאינה מלווה בסיגים קודמים (ב-ד).

הגר, הבאה לבית אברהם, חושבת בטעות כי היא שוות ערך לשרה (ד) ומתוך כך מאלצת את שרה להוכיח את יתרונה (ה). המאבק בין השתיים מוביל לבריחתה של הגר אל המדבר (ו-ז), שם קורא אליה מלאך ד' לשוב ולקבל את מרותה של גברתה ומבשר לה על הולדת בנה, ישמעאל (י-יא).

על הבן שיוולד להגר אמר המלאך "וְה֤וּא יִהְיֶה֙ פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם"(יב). אפשר כי הכוונה לפרא המכין את האדם; התגלות פחותה שמוצאה מסיגי הדורות הקודמים, המאפשר בלידתו את הופעת זרע הקודש של יצחק. הגר שבה אל בית אברהם, שכיוון ברוח הקודש וקרא את שם בנה ישמעאל (רש"י בראשית טז טו).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך