תנ"ך על הפרק - תהילים קי - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קי

677 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֗ד מִ֫זְמ֥וֹר נְאֻ֤ם יְהוָ֨ה ׀ לַֽאדֹנִ֗י שֵׁ֥ב לִֽימִינִ֑י עַד־אָשִׁ֥ית אֹ֝יְבֶ֗יךָ הֲדֹ֣ם לְרַגְלֶֽיךָ׃מַטֵּֽה־עֻזְּךָ֗ יִשְׁלַ֣ח יְ֭הוָה מִצִּיּ֑וֹן רְ֝דֵ֗ה בְּקֶ֣רֶב אֹיְבֶֽיךָ׃עַמְּךָ֣ נְדָבֹת֮ בְּי֪וֹם חֵ֫ילֶ֥ךָ בְּֽהַדְרֵי־קֹ֭דֶשׁ מֵרֶ֣חֶם מִשְׁחָ֑ר לְ֝ךָ֗ טַ֣ל יַלְדֻתֶֽיךָ׃נִשְׁבַּ֤ע יְהוָ֨ה ׀ וְלֹ֥א יִנָּחֵ֗ם אַתָּֽה־כֹהֵ֥ן לְעוֹלָ֑ם עַל־דִּ֝בְרָתִ֗י מַלְכִּי־צֶֽדֶק׃אֲדֹנָ֥י עַל־יְמִֽינְךָ֑ מָחַ֖ץ בְּיוֹם־אַפּ֣וֹ מְלָכִֽים׃יָדִ֣ין בַּ֭גּוֹיִם מָלֵ֣א גְוִיּ֑וֹת מָ֥חַץ רֹ֝֗אשׁ עַל־אֶ֥רֶץ רַבָּֽה׃מִ֭נַּחַל בַּדֶּ֣רֶךְ יִשְׁתֶּ֑ה עַל־כֵּ֝֗ן יָרִ֥ים רֹֽאשׁ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

נאם ה' לאדוני. ארז"ל בשוחר טוב דדוד הע"ה אומר שהקב"ה אמר לאדוני אברהם שב לימיני ואני עושה לך מלחמה ושם בתחילה דורש הכתוב מי העיר ממזרח שהעיר הצדקה ולזה צדק יקראהו לרגלו כשבא לעשות מלחמה עם המלכים ע"ש באורך ואפשר לרמוז דעל ידי מצות צדקה מיחד קבה"ו וזה רמז נאם גימטריא הויה אדני שהיה מיחד ברב צדקותיו ולכן א"ל שב לימיני ואני עושה המלחמה. ובספר ארץ החיים כתב לאדוני לאברהם שב לימיני שנאמר חסד לאברהם ואימתי עד אשית שהוא בימי יעקב מטתו שלימה שנאמר תתן אמת ליעקב חסד לאברהם מטה עזך מטה יעקב היה ביד יהודה משה אהרן דוד וכל מלך ובחרבן נגנז ועתיד להתגלות למשיח עכ"ד ואפשר עד אשית אויביך ס"ת גימטריא משיח בן דוד כי אז אברהם יגל יצחק ירנן יעקב ובניו ינוחו:מרחם משחר לך טל ילדותך נשבע ה' ולא ינחם וכו' על דברתי מלכי צדק. רד"ק ז"ל פירש על דוד המלך ע"ה דביום יציאתו מרחם אותו השחר לך היה כלומר לטובתו ע"ש ואפשר במה שכתבתי אני בעניי בדרושים דדוד המלך עליו השלום נולד בעצרת שהוא לשון מלוכה וז"ש מרחם משחר ביום צאתך מרחם האיר השחר לומר שאתה מלך לך טל ילדותיך טל לברכה היה לך באותו השחר שיצאת למלכות. על דברתי מלכי צדק שאמרתי כי ראיתי בבניו לי מלך וכביכול לפי רוב הענוה רצה לומר עלי מלך כמו שכתבו המפרשים וז"ש על דברתי מלכי כ"י. צדק שאתה מבחינת מלכות. וכן תמלוך במקום מלכי צדק בירושלם ודוק והארך:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך