תנ"ך על הפרק - תהילים צה - לכו נרננה / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים צה

662 / 929
היום

הפרק

לְ֭כוּ נְרַנְּנָ֣ה לַיהוָ֑ה נָ֝רִ֗יעָה לְצ֣וּר יִשְׁעֵֽנוּ׃נְקַדְּמָ֣ה פָנָ֣יו בְּתוֹדָ֑ה בִּ֝זְמִר֗וֹת נָרִ֥יעַֽ לֽוֹ׃כִּ֤י אֵ֣ל גָּד֣וֹל יְהוָ֑ה וּמֶ֥לֶךְ גָּ֝ד֗וֹל עַל־כָּל־אֱלֹהִֽים׃אֲשֶׁ֣ר בְּ֭יָדוֹ מֶחְקְרֵי־אָ֑רֶץ וְתוֹעֲפ֖וֹת הָרִ֣ים לֽוֹ׃אֲשֶׁר־ל֣וֹ הַ֭יָּם וְה֣וּא עָשָׂ֑הוּ וְ֝יַבֶּ֗שֶׁת יָדָ֥יו יָצָֽרוּ׃בֹּ֭אוּ נִשְׁתַּחֲוֶ֣ה וְנִכְרָ֑עָה נִ֝בְרְכָ֗ה לִֽפְנֵי־יְהוָ֥ה עֹשֵֽׂנוּ׃כִּ֘י ה֤וּא אֱלֹהֵ֗ינוּ וַאֲנַ֤חְנוּ עַ֣ם מַ֭רְעִיתוֹ וְצֹ֣אן יָד֑וֹ הַ֝יּ֗וֹם אִֽם־בְּקֹל֥וֹ תִשְׁמָֽעוּ׃אַל־תַּקְשׁ֣וּ לְ֭בַבְכֶם כִּמְרִיבָ֑ה כְּי֥וֹם מַ֝סָּ֗ה בַּמִּדְבָּֽר׃אֲשֶׁ֣ר נִ֭סּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶ֑ם בְּ֝חָנ֗וּנִי גַּם־רָא֥וּ פָעֳלִֽי׃אַרְבָּ֘עִ֤ים שָׁנָ֨ה ׀ אָ֘ק֤וּט בְּד֗וֹר וָאֹמַ֗ר עַ֤ם תֹּעֵ֣י לֵבָ֣ב הֵ֑ם וְ֝הֵ֗ם לֹא־יָדְע֥וּ דְרָכָֽי׃אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֥עְתִּי בְאַפִּ֑י אִם־יְ֝בֹא֗וּן אֶל־מְנוּחָתִֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

לכו נרננה

פרק זה מקביל אל הפרק הבא אחריו, שהושר לפי הכתוב בדברי-הימים (א טז) בהגיע ארון ה' אל המקום בציון אשר יעד לו דוד, אלא שהשני הושר בקודש פנימה וזה שלפנינו חוצה לו בכוונה לזרז העם לבוא אל הקדש, "לְ֭כוּ נְרַנְּנָ֣ה לַי-הוָ֑ה...", ולקבל שם פני ה' בתודה ובזמרה.


כִּ֤י אֵ֣-ל גָּד֣וֹל ה' וּמֶ֥לֶךְ גָּ֝ד֗וֹל עַל-כָּל-אֱלֹהִֽים:
(תהילים צה ג)

הכוונה פה ב-"אֱלֹהִֽים" על כוחות הטבע שהיו מונחים ביסוד הפולחן של עמי הקדם, כי לולא זאת, ביחס לאלילים שאין בהם ממש כלל, לא שייך הערך היחסי כי ה' גדול על כל אלהים, ובהתאם לכוונתו זאת - המשורר משליט בשני הפסוקים הבאים את ה' על כל מלוא הטבע לצורותיו השונות.


בֹּ֭אוּ נִשְׁתַּחֲוֶ֣ה וְנִכְרָ֑עָה נִ֝בְרְכָ֗ה לִֽפְנֵי-ה' עֹשֵֽׂנוּ:
(תהילים צה ו)

"נִ֝בְרְכָ֗ה" - לשון זה כפי שמצאנוהו בכתוב, "וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים"(בראשית כד יא), לא שייך באדם אלא בבהמה, ותפס אותו פה בכוונה לרמז על המפורש בפסוק הבא כי הם בבחינת עם מרעיתו וצאן ידו של ה'.


כִּ֘י ה֤וּא אֱלֹהֵ֗ינוּ וַאֲנַ֤חְנוּ עַ֣ם מַ֭רְעִיתוֹ וְצֹ֣אן יָד֑וֹ הַ֝יּ֗וֹם אִֽם-בְּקֹל֥וֹ תִשְׁמָֽעוּ:
(תהילים צה ז)

"וְצֹ֣אן יָד֑וֹ" - בבחינת צאן הרועה על-יד הרועה מסביב לו.

"הַ֝יּ֗וֹם" - מהיום הזה שבא ה' לשכון במרכז האומה בציון, ו-"הַ֝יּ֗וֹם" חסר מ"ם השימוש.


אַל-תַּקְשׁ֣וּ לְ֭בַבְכֶם כִּמְרִיבָ֑ה כְּי֥וֹם מַ֝סָּ֗ה בַּמִּדְבָּֽר:
(תהילים צה ח)

"כִּמְרִיבָ֑ה, כְּי֥וֹם מַ֝סָּ֗ה בַּמִּדְבָּֽר" - שנאמר שם: "ויקרא את שם המקום ההוא מסה ומריבה על ריב בני ישראל ועל נסותם את ה' לאמר היש ה' בקרבנו אם אין"(שמות יז ז), והכוונה: לבל יהיו גם עתה כאז קטני אמנה לפקפק בעדות הארון כי ה' שוכן בקרבם.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך