תנ"ך על הפרק - תהילים פד - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים פד

651 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ עַֽל־הַגִּתִּ֑ית לִבְנֵי־קֹ֥רַח מִזְמֽוֹר׃מַה־יְּדִיד֥וֹת מִשְׁכְּנוֹתֶ֗יךָ יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃נִכְסְפָ֬ה וְגַם־כָּלְתָ֨ה ׀ נַפְשִׁי֮ לְחַצְר֪וֹת יְה֫וָ֥ה לִבִּ֥י וּבְשָׂרִ֑י יְ֝רַנְּנ֗וּ אֶ֣ל אֵֽל־חָֽי׃גַּם־צִפּ֨וֹר ׀ מָ֪צְאָה בַ֡יִת וּדְר֤וֹר ׀ קֵ֥ן לָהּ֮ אֲשֶׁר־שָׁ֪תָה אֶפְרֹ֫חֶ֥יהָ אֶֽת־מִ֭זְבְּחוֹתֶיךָ יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת מַ֝לְכִּ֗י וֵאלֹהָֽי׃אַ֭שְׁרֵי יוֹשְׁבֵ֣י בֵיתֶ֑ךָ ע֝֗וֹד יְֽהַלְל֥וּךָ סֶּֽלָה׃אַשְׁרֵ֣י אָ֭דָם עֽוֹז־ל֥וֹ בָ֑ךְ מְ֝סִלּ֗וֹת בִּלְבָבָֽם׃עֹבְרֵ֤י ׀ בְּעֵ֣מֶק הַ֭בָּכָא מַעְיָ֣ן יְשִׁית֑וּהוּ גַּם־בְּ֝רָכ֗וֹת יַעְטֶ֥ה מוֹרֶֽה׃יֵ֭לְכוּ מֵחַ֣יִל אֶל־חָ֑יִל יֵרָאֶ֖ה אֶל־אֱלֹהִ֣ים בְּצִיּֽוֹן׃יְה֘וָ֤ה אֱלֹהִ֣ים צְ֭בָאוֹת שִׁמְעָ֣ה תְפִלָּתִ֑י הַאֲזִ֨ינָה אֱלֹהֵ֖י יַעֲקֹ֣ב סֶֽלָה׃מָ֭גִנֵּנוּ רְאֵ֣ה אֱלֹהִ֑ים וְ֝הַבֵּ֗ט פְּנֵ֣י מְשִׁיחֶֽךָ׃כִּ֤י טֽוֹב־י֥וֹם בַּחֲצֵרֶ֗יךָ מֵ֫אָ֥לֶף בָּחַ֗רְתִּי הִ֭סְתּוֹפֵף בְּבֵ֣ית אֱלֹהַ֑י מִ֝דּ֗וּר בְּאָהֳלֵי־רֶֽשַׁע׃כִּ֤י שֶׁ֨מֶשׁ ׀ וּמָגֵן֮ יְהוָ֪ה אֱלֹ֫הִ֥ים חֵ֣ן וְ֭כָבוֹד יִתֵּ֣ן יְהוָ֑ה לֹ֥א יִמְנַע־ט֝֗וֹב לַֽהֹלְכִ֥ים בְּתָמִֽים׃יְהוָ֥ה צְבָא֑וֹת אַֽשְׁרֵ֥י אָ֝דָ֗ם בֹּטֵ֥חַ בָּֽךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

מה ידידות משכנותיך. ס"ת גימטריא משיח בן דוד דכשיבא משיח יהיו נשואין בחצר דידיה כמ"ש מהרימ"ט דהכל היה אירוסין והיה בחצר דידה. ובגאולה ב"ב יהיו נשואין וחצר דידיה וז"ש משכנותיך ירושלם של מעלה כנגד ירושלם של מטה נכספה גם כלתה נפשי לחצרות ה' שיהיה חצר דידיה ואז יהיו נשואין ויסתלק יצר הרע ולכן לבי ובשרי החומר ירננו אל אל חי יסוד חי בהמשכת החסדים וזהו אל חסד חי יסוד גם צפור וכו' אשר שתה אפרוחיה פרחי כהונה את מזבחותיך ה' צבאות מלכי ואלהי כלומר שהם נשואין ואמר מלכי מדרך המוסר ואלהי. ויהיה שמחה שלימה הנפש עם הבשר שמחה גופנית ורוחנית כשמחת אשה עם בעלה ושמחת נברא עם הבורא וז"ש מלכי ואלהי:אשרי אדם עז לו בך. אפשר לרמוז כי רבינו האר"י ז"ל כתב דסוד תורה לשמה הוא לתקן פרצוף לאה ופירש מה שצריך לכוין. וכתבנו בעניותנו בדרושים במ"ש רז"ל אמר הקב"ה בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין דהגם דיש דברים המבטלים יצה"ר כגון ענוה ויראה מ"מ בתורה יש סגולה אחרת דמלבד דניצול מיצה"ר בתורה לשמה עושה היצה"ר טוב וזהו הכונה בראתי לו תורה תבלין כי התורה תבלין להכשיר היצה"ר וז"ש אשרי אדם עז שהיא התורה לו גימטריא לאה שיכוין לתקן לאה ואז יכול לתקן היצה"ר. וז"ש מסילות בלבבם תרתי יצה"ט ויצה"ר דתורה אהני לעשות היצה"ר טוב וז"ש מסילות בלבבם יצה"ט ויצה"ר:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך