תנ"ך על הפרק - תהילים פב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים פב

649 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֗וֹר לְאָ֫סָ֥ף אֱ‍ֽלֹהִ֗ים נִצָּ֥ב בַּעֲדַת־אֵ֑ל בְּקֶ֖רֶב אֱלֹהִ֣ים יִשְׁפֹּֽט׃עַד־מָתַ֥י תִּשְׁפְּטוּ־עָ֑וֶל וּפְנֵ֥י רְ֝שָׁעִ֗ים תִּשְׂאוּ־סֶֽלָה׃שִׁפְטוּ־דַ֥ל וְיָת֑וֹם עָנִ֖י וָרָ֣שׁ הַצְדִּֽיקוּ׃פַּלְּטוּ־דַ֥ל וְאֶבְי֑וֹן מִיַּ֖ד רְשָׁעִ֣ים הַצִּֽילוּ׃לֹ֤א יָֽדְע֨וּ ׀ וְלֹ֥א יָבִ֗ינוּ בַּחֲשֵׁכָ֥ה יִתְהַלָּ֑כוּ יִ֝מּ֗וֹטוּ כָּל־מ֥וֹסְדֵי אָֽרֶץ׃אֲ‍ֽנִי־אָ֭מַרְתִּי אֱלֹהִ֣ים אַתֶּ֑ם וּבְנֵ֖י עֶלְי֣וֹן כֻּלְּכֶֽם׃אָ֭כֵן כְּאָדָ֣ם תְּמוּת֑וּן וּכְאַחַ֖ד הַשָּׂרִ֣ים תִּפֹּֽלוּ׃קוּמָ֣ה אֱ֭לֹהִים שָׁפְטָ֣ה הָאָ֑רֶץ כִּֽי־אַתָּ֥ה תִ֝נְחַ֗ל בְּכָל־הַגּוֹיִֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

אלהים נצב בעדת אל וכו'. פירש בספר ארץ החיים ר"ל בין גומלי חסדים הנקרא עדת אל כי חסד אל כל היום שם נצב מדה"ד ואינו פועל דין משא"כ בקרב אלהים מדה"ד אז ישפוט ע"ד למי נושא עון למי שעובר על פשע עכ"ד ואפשר לרמוז כי ס"ת אברהם יצחק יעקב קמ"ב בגימטריא נצ"ב רמז דבמדה"ד רחם יזכור בזכות אברהם יצחק יעקב וזהו אלהים מדה"ד נצ"ב זוכר זכות אבות:שפטו דל ויתום עני ורש הצדיקו. על דרך ויהי דוד עושה משפט וצדקה בתחילה משפט ואח"כ אם לא היה לו לשלם עושה צדקה ומשלם מביתו וז"ש שפטו ברישא ואח"כ הצדיקו והצדקה מהפכת מדה"ד למדת רחמים וזה רמז עני ורש הצדיקו ר"ת גימטריא אף דע"י צדקה מבטל אף דמהפכת מדה"ד למדת רחמים:ימוטו כל מוסדי ארץ. אפשר במ"ש בדברים רבה ריש פרשת שופטים אמר רשב"ג אל תהי מלגלג בדין שהוא א' מג' רגלי עולם למה ששנו חכמים על שלשה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת ועל השלום תן דעתך שאם הטית את הדין שאתה מזעזע את העולם שהוא אחד מרגליו עכ"ל ופירשתי בעניותי במ"ש בריש קדושין מ"ט דתני זמנין דרכים וזמנין דברים ומסיק דכל היכא דאיכא פלוגתא תני דרכים וכל היכא דליכא פלוגתא תני דברים ופירש ראב"ן ז"ל בספרו דף נ"ה ע"ד כל היכא דאיכא פלוגתא שחולק כל אחד לעצמו תני דרכים וכל היכא דליכא פלוגתא שכלן דרך אחד תני דברים כמו על ג' דברים העולם עומד דעל שלשתן עומד ולא על זה בלא זה עכ"ד ובזה מבואר המאמר דהוה ס"ד דהעולם עומד על כל אחד משלשתן וכל אחד מהני תלת דין או אמת או שלום יכול להעמיד העולם להכי אתא רשב"ג ואמר אל תהי מלגלג בדין ותסבור שאם הטית הדין העולם עומד דאכתי פשו שלום ואמת ויכול לעמוד אבי תרי ואפילו אחד נמי לז"א אין האמת כן ששנינו על ג' דברים העולם עומד ותן דעתך דתני דברים וצריכים הג' ביחד. וז"ש לא ידעו ולא יבינו שהם סוברים על ג' דברים העולם עומד על כ"א מהם. בחשכה יתהלכו כי אינם מדקדקים דתני דברים וצריכים שלשתן ימוטו כל מוסדי ארץ והשרישנו הרב מהראנ"ח ז"ל דכי קאמר כל היינו שלשה וז"ש אם הטית הדין ימוטו כל מוסדי ארץ הג' יסודות כל דייקא דהשנים אמת ושלום ימוטו דלהעמיד העולם צריך שלשתן ותו דבדין איכא שלשתן מטה הדין הוא מבטל האמת ומעמיד השקר ומטה הדין ואין שלום בין בעלי הדין עצמם ובינם לשופטים וא"כ בהטות הדין מבטל שלשתן וימוטו כל מוסדי ארץ הג' יסודות כאחד:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך