על דואג האדומי
תַּֽחַת-אַהֲבָתִ֥י יִשְׂטְנ֗וּנִי וַאֲנִ֥י תְפִלָּֽה:
(תהילים קט ד)
"תַּֽחַת-אַהֲבָתִ֥י יִשְׂטְנ֗וּנִי" - יעמדו לשטן לי, לקטרג עלי לפני שאול בגלל עצירתי בנוב, ובאמת "וַאֲנִ֥י תְפִלָּֽה" - תכלית העצרי שם הייתה התפילה בבית ה'.
הַפְקֵ֣ד עָלָ֣יו רָשָׁ֑ע וְ֝שָׂטָ֗ן יַעֲמֹ֥ד עַל-יְמִינֽוֹ: בְּ֭הִשָּׁ֣פְטוֹ יֵצֵ֣א רָשָׁ֑ע וּ֝תְפִלָּת֗וֹ תִּהְיֶ֥ה לַֽחֲטָאָֽה:
(תהילים קט ו-ז)
יהפך הגלגל, ואיתו יבואו במשפט על העצרו בנוב, שגרם לעוון המלשינות, ו"רָשָׁ֑ע וְ֝שָׂטָ֗ן יַעֲמֹ֥ד עַל-יְמִינֽוֹ" במשפטו לשטנו ו"בְּ֭הִשָּׁ֣פְטוֹ יֵצֵ֣א רָשָׁ֑ע", ואף גם "תְפִלָּת֗וֹ" שהתפלל אז בנוב תחשב לו "לַֽחֲטָאָֽה", כי נאץ בה ה'.
יִֽהְיֽוּ-יָמָ֥יו מְעַטִּ֑ים פְּ֝קֻדָּת֗וֹ יִקַּ֥ח אַחֵֽר:
(תהילים קט ח)
"יִֽהְיֽוּ-יָמָ֥יו מְעַטִּ֑ים" - על דרך זה קילל את דואג גם לעיל: "אַנְשֵׁ֤י דָמִ֣ים וּ֭מִרְמָה לֹא-יֶחֱצ֣וּ יְמֵיהֶ֑ם!"(תהילים נה כד).
"פְּ֝קֻדָּת֗וֹ יִקַּ֥ח אַחֵֽר" - פקודתו בתור אביר הרועים אשר לשאול (שמואל א כא ח) יקח אחר ולא יוריש אותה במותו לבניו אחריו [כמשפט בישראל אם הניח נושא משרה בן, ממלא מקומו].
וְנ֤וֹעַ יָנ֣וּעוּ בָנָ֣יו וְשִׁאֵ֑לוּ וְ֝דָרְשׁ֗וּ מֵחָרְבוֹתֵיהֶֽם:
(תהילים קט י)
"וְנ֤וֹעַ יָנ֣וּעוּ בָנָ֣יו וְשִׁאֵ֑לוּ" - כלומר, יחזרו על הפתחים!
"וְ֝דָרְשׁ֗וּ מֵחָרְבוֹתֵיהֶֽם" - מארמנות אבותיהם שנהפכו לחרבות ידרשו פת לחם מעוברים ושבים (ר' דוד קמחי).
יְנַקֵּ֣שׁ נ֭וֹשֶׁה לְכָל-אֲשֶׁר-ל֑וֹ וְיָבֹ֖זּוּ זָרִ֣ים יְגִיעֽוֹ:
(תהילים קט יא)
כנגד "וַ֭יִּבְטַח בְּרֹ֣ב עָשְׁר֑וֹ יָ֝עֹ֗ז בְּהַוָּתֽוֹ"(תהילים נב ט) האמור עליו לעיל.
יִזָּכֵ֤ר עֲוֹ֣ן אֲ֭בֹתָיו אֶל-ה' וְחַטַּ֥את אִ֝מּ֗וֹ אַל-תִּמָּֽח:
(תהילים קט יד)
אבות דואג האדומי היו כנראה אדומים נכרים השקועים בחטא [כעין זכר לדבר מלשון הכתוב: "ויאמר המלך לדויג סוב אתה ופגע בכהנים ויסוב דויג האדומי ויפגע הוא בכהנים..."(שמואל א כב יח), תחילה נאמר "לדויג" סתם ועל מעשה הרצח נרשם מוצאו האדומי].
כִּֽי-יַ֭עֲמֹד לִימִ֣ין אֶבְי֑וֹן לְ֝הוֹשִׁ֗יעַ מִשֹּׁפְטֵ֥י נַפְשֽׁוֹ:
(תהילים קט לא)
"מִשֹּׁפְטֵ֥י נַפְשֽׁוֹ" - הם שאול וחבורתו שחרצו משפטו כי בן מות הוא (שמואל א כ לא).