תנ"ך על הפרק - תהילים קמח - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קמח

715 / 929
היום

הפרק

הַ֥לְלוּ יָ֨הּ ׀ הַֽלְל֣וּ אֶת־יְ֭הוָה מִן־הַשָּׁמַ֑יִם הַֽ֝לְל֗וּהוּ בַּמְּרוֹמִֽים׃הַֽלְל֥וּהוּ כָל־מַלְאָכָ֑יו הַֽ֝לְל֗וּהוּ כָּל־צבאוצְבָאָֽיו׃הַֽ֭לְלוּהוּ שֶׁ֣מֶשׁ וְיָרֵ֑חַ הַ֝לְל֗וּהוּ כָּל־כּ֥וֹכְבֵי אֽוֹר׃הַֽ֭לְלוּהוּ שְׁמֵ֣י הַשָּׁמָ֑יִם וְ֝הַמַּ֗יִם אֲשֶׁ֤ר ׀ מֵעַ֬ל הַשָּׁמָֽיִם׃יְֽ֭הַֽלְלוּ אֶת־שֵׁ֣ם יְהוָ֑ה כִּ֤י ה֭וּא צִוָּ֣ה וְנִבְרָֽאוּ׃וַיַּעֲמִידֵ֣ם לָעַ֣ד לְעוֹלָ֑ם חָק־נָ֝תַ֗ן וְלֹ֣א יַעֲבֽוֹר׃הַֽלְל֣וּ אֶת־יְ֭הוָה מִן־הָאָ֑רֶץ תַּ֝נִּינִ֗ים וְכָל־תְּהֹמֽוֹת׃אֵ֣שׁ וּ֭בָרָד שֶׁ֣לֶג וְקִיט֑וֹר ר֥וּחַ סְ֝עָרָ֗ה עֹשָׂ֥ה דְבָרֽוֹ׃הֶהָרִ֥ים וְכָל־גְּבָע֑וֹת עֵ֥ץ פְּ֝רִ֗י וְכָל־אֲרָזִֽים׃הַֽחַיָּ֥ה וְכָל־בְּהֵמָ֑ה רֶ֝֗מֶשׂ וְצִפּ֥וֹר כָּנָֽף׃מַלְכֵי־אֶ֭רֶץ וְכָל־לְאֻמִּ֑ים שָׂ֝רִ֗ים וְכָל־שֹׁ֥פְטֵי אָֽרֶץ׃בַּחוּרִ֥ים וְגַם־בְּתוּל֑וֹת זְ֝קֵנִ֗ים עִם־נְעָרִֽים׃יְהַלְל֤וּ ׀ אֶת־שֵׁ֬ם יְהוָ֗ה כִּֽי־נִשְׂגָּ֣ב שְׁמ֣וֹ לְבַדּ֑וֹ ה֝וֹד֗וֹ עַל־אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם׃וַיָּ֤רֶם קֶ֨רֶן ׀ לְעַמּ֡וֹ תְּהִלָּ֤ה לְֽכָל־חֲסִידָ֗יו לִבְנֵ֣י יִ֭שְׂרָאֵל עַֽם־קְרֹב֗וֹ הַֽלְלוּ־יָֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

הללו את ה' מן השמים. רבינו האר"י רמז מן השמים אצילות הללוהו במרומים בריאה. הללוהו כל מלאכיו יצירה הללוהו כל צבאיו עשיה. הללוהו שמש וירח כללות עשיה ביצירה. הללוהו כל כוכבי אור כללות יצירה בבריאה. הללוהו שמי השמים כללות בריאה באצילות. אש יסוד האש. וברד יסוד המים שלג וקטור רוח יסוד הרוח. ההרים יסוד העפר דומם עץ פרי צומח החיה חי בלתי מדבר מלכי ארץ חי מדבר ע"כ מרבינו האר"י זצ"ל:וירם קרן לעמו. אפשר לרמוז ר"ת קול כי הגאולה וכל השבח הוא בזכות התורה הקדושה וכתיב הקול קול יעקב. והכא וירם קרן לעמו בזכות קול שהוא התורה. תהלה לכל חסידיו שלא פגמו בקול. ואעיקרא אדם הראשון לא פגם בקול וזהו תהלה לכל חסידיו. ותו דאמרו בזהר הקדוש על בחינת ישראל ויתן אותם אלהים ברקיע השמים והוא בחינת קול וזהו וירם קרן לעמו דהוא קרן וכתר ופאר לעמו האחוזים בבחינת קול. גם מצד התורה הוא קרן ממש דמבררים ניצוצות הקדושה על ידי התורה וירם קרן מהסטרא אחרא לעמו הם רבנן דמתיבתא כמ"ש רז"ל ואל עמו תביאנו. וס"ת וירם קרן לעמו גימטריא אל אדני דממשיך החסדים למלכות על ידי התורה. א"נ ראשי תיבות וירם קרן לעמו גימטריא עניו דעל ידי הענוה יבא גואל לשאר עמו והוא קרן ישראל ומכלל הדברים יש לרמז כי קו"ל גימטריא עני"ו שם רמז דעיקר התורה הוא הענוה וכמ"ש בכמה דוכתי מרז"ל דלכך ניתנה תורה לישראל מפני שהם ענוים וע"י הענוה מכוין אל האמת. וזה רמז הקול קול יעקב הקול שהיא תורה צריך קול גימטריא עניו יעקב ונאמר עליו אשרי שאל יעקב בעזרו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך