תנ"ך על הפרק - תהילים קמא - לפרק קמ"א / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים קמא

708 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֗וֹר לְדָ֫וִ֥ד יְהוָ֣ה קְ֭רָאתִיךָ ח֣וּשָׁה לִּ֑י הַאֲזִ֥ינָה ק֝וֹלִ֗י בְּקָרְאִי־לָֽךְ׃תִּכּ֤וֹן תְּפִלָּתִ֣י קְטֹ֣רֶת לְפָנֶ֑יךָ מַֽשְׂאַ֥ת כַּ֝פַּ֗י מִנְחַת־עָֽרֶב׃שִׁיתָ֣ה יְ֭הוָה שָׁמְרָ֣ה לְפִ֑י נִ֝צְּרָ֗ה עַל־דַּ֥ל שְׂפָתָֽי׃אַל־תַּט־לִבִּ֨י לְדָבָ֪ר ׀ רָ֡ע לְהִתְע֘וֹלֵ֤ל עֲלִל֨וֹת ׀ בְּרֶ֗שַׁע אֶת־אִישִׁ֥ים פֹּֽעֲלֵי־אָ֑וֶן וּבַל־אֶ֝לְחַ֗ם בְּמַנְעַמֵּיהֶֽם׃יֶֽהֶלְמֵֽנִי־צַדִּ֨יק ׀ חֶ֡סֶד וְֽיוֹכִיחֵ֗נִי שֶׁ֣מֶן רֹ֭אשׁ אַל־יָנִ֣י רֹאשִׁ֑י כִּי־ע֥וֹד וּ֝תְפִלָּתִ֗י בְּרָעוֹתֵיהֶֽם׃נִשְׁמְט֣וּ בִֽידֵי־סֶ֭לַע שֹׁפְטֵיהֶ֑ם וְשָׁמְע֥וּ אֲ֝מָרַ֗י כִּ֣י נָעֵֽמוּ׃כְּמ֤וֹ פֹלֵ֣חַ וּבֹקֵ֣עַ בָּאָ֑רֶץ נִפְזְר֥וּ עֲ֝צָמֵ֗ינוּ לְפִ֣י שְׁאֽוֹל׃כִּ֤י אֵלֶ֨יךָ ׀ יְהֹוִ֣ה אֲדֹנָ֣י עֵינָ֑י בְּכָ֥ה חָ֝סִ֗יתִי אַל־תְּעַ֥ר נַפְשִֽׁי׃שָׁמְרֵ֗נִי מִ֣ידֵי פַ֭ח יָ֣קְשׁוּ לִ֑י וּ֝מֹקְשׁ֗וֹת פֹּ֣עֲלֵי אָֽוֶן׃יִפְּל֣וּ בְמַכְמֹרָ֣יו רְשָׁעִ֑ים יַ֥חַד אָ֝נֹכִ֗י עַֽד־אֶעֱבֽוֹר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

לפרק קמ"א

בשמואל (א כד) מסופר: שאול ואנשיו באו לבקש את דוד על פני צורי היעלים; שאול סר שם אל מערה להסך את רגליו, ושם במערה בירכתיה הסתתרו דוד ואנשיו. אנשי דוד מוצאים כי עתה שעת הכושר להנקם משאול - והם מלחשים באוזני דוד לאמר: "הנה היום אשר נתן לך ה' אויבך בידיך",  אז יתפלל דוד התפילה הזאת להציל ה' אותו ממכשול עוון לשלוח ידו במשיח ה'.


שִׁיתָ֣ה ה' שָׁמְרָ֣ה לְפִ֑י נִ֝צְּרָ֗ה עַל-דַּ֥ל שְׂפָתָֽי:
(תהילים קמא ג)

הכוונה: לבל יאמר לאנשיו לעשות לשאול רעה.


אַל-תַּט-לִבִּ֨י לְדָבָ֪ר רָ֡ע לְהִתְע֘וֹלֵ֤ל עֲלִל֨וֹת בְּרֶ֗שַׁע אֶת-אִישִׁ֥ים פֹּֽעֲלֵי-אָ֑וֶן וּבַל-אֶ֝לְחַ֗ם בְּמַנְעַמֵּיהֶֽם:
(תהילים קמא ד)

הכוונה: לבל יפתה לבו לעשות בעצמו לשאול רעה; "לְהִתְע֘וֹלֵ֤ל" - הוראתו: להתמכר לעלילות (שתמונת התפעל משמשת אף להוראה זו של התמכרות לפעולה המובעת על ידי הפועל). "אֶת-אִישִׁ֥ים פֹּֽעֲלֵי-אָ֑וֶן" - כלומר, על דרך שאול ואנשיו המתמכרים לעלילות ברשע, "וּבַל-אֶ֝לְחַ֗ם בְּמַנְעַמֵּיהֶֽם" - מליצה פיוטית להביע שלא יערב עליו מעשה הרשע הנעים להם.


יֶֽהֶלְמֵֽנִי-צַדִּ֨יק חֶ֡סֶד וְֽיוֹכִיחֵ֗נִי שֶׁ֣מֶן רֹ֭אשׁ אַל-יָנִ֣י רֹאשִׁ֑י כִּי-ע֥וֹד וּ֝תְפִלָּתִ֗י בְּרָעוֹתֵיהֶֽם:
(תהילים קמא ה)

"יֶֽהֶלְמֵֽנִי-צַדִּ֨יק חֶ֡סֶד" - יהא הולם אותי ונאה לי, ה"צַדִּ֨יק", ה"חֶ֡סֶד" שאעשה עתה לשאול; "וְֽיוֹכִיחֵ֗נִי" - ויוכיח עלי שאני הצדיק; "שֶׁ֣מֶן רֹ֭אשׁ אַל-יָנִ֣י רֹאשִׁ֑י" - שמן ראש של שאול המשוח מלך אל יבטל, אל יפקיע [כהוראת "כי הניא אביה אותה" (במדבר ל ו), "ולמה תניאון את לב בני ישראל" (במדבר לב ז)] שמן משחת ראשי ["שֶׁ֣מֶן" מושך עצמו ואחר עמו] - כלומר, מלכותו לא תאריך ימים עוד בגלל רשעת לבו; "כִּי-ע֥וֹד וּ֝תְפִלָּתִ֗י בְּרָעוֹתֵיהֶֽם" - בעוד שאני תפילה שאשלוט ברוחי ולא אגע בשאול לרעה, הם, שאול ואנשיו - "בְּרָעוֹתֵיהֶֽם" - במחשבתם עלי לרעה.


נִשְׁמְט֣וּ בִֽידֵי-סֶ֭לַע שֹׁפְטֵיהֶ֑ם וְשָׁמְע֥וּ אֲ֝מָרַ֗י כִּ֣י נָעֵֽמוּ:
(תהילים קמא ו)

לפני דוד מרחפת התמונה מהעתיד לבוא כאשר תחוס עינו על שאול: כי שאול יקום לתומו מהמערה וילך בדרך והוא דוד יצא אחריו ויגל עיניו כי הוא חס עליו במערה וידבר באזניו דברים כבושים (שמואל ב כד); "וְשָׁמְע֥וּ אֲ֝מָרַ֗י כִּ֣י נָעֵֽמוּ!" - עד כי שאול שופט ישראל מרוב בושה וכלימה [בושתו של שופט, הדוגל בשם הצדק, בהגלות קלונו כי מעשיו שלא בצדק - גדולה מבושתו של אחר] ימהר להשמט ממנו "בִֽידֵי-סֶ֭לַע" - על ידי סלע, כלומר, שיתחמק מאחורי סלע מסלעי הדרך, אשר השם שלה - "צורי-הסלעים" מעיד עליה כי הייתה זרועה צורים וסלעים.


כְּמ֤וֹ פֹלֵ֣חַ וּבֹקֵ֣עַ בָּאָ֑רֶץ נִפְזְר֥וּ עֲ֝צָמֵ֗ינוּ לְפִ֣י שְׁאֽוֹל: כִּ֤י אֵלֶ֨יךָ ה' אֲ-דֹנָ֣י עֵינָ֑י בְּכָ֥ה חָ֝סִ֗יתִי אַל-תְּעַ֥ר נַפְשִֽׁי: שָׁמְרֵ֗נִי מִ֣ידֵי פַ֭ח יָ֣קְשׁוּ לִ֑י וּ֝מֹקְשׁ֗וֹת פֹּ֣עֲלֵי אָֽוֶן: יִפְּל֣וּ בְמַכְמֹרָ֣יו רְשָׁעִ֑ים יַ֥חַד אָ֝נֹכִ֗י עַֽד-אֶעֱבֽוֹר:
(תהילים קמא ז-י)

עניין תפילתו - להוסיף ה' להצילו מיד שאול, כי לב דוד יגיד לו כי בכל זאת לא ירף שאול ממנו ולא יחדל לרודפו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך