תנ"ך על הפרק - תהילים ד - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים ד

571 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ בִּנְגִינ֗וֹת מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃בְּקָרְאִ֡י עֲנֵ֤נִי ׀ אֱלֹ֘הֵ֤י צִדְקִ֗י בַּ֭צָּר הִרְחַ֣בְתָּ לִּ֑י חָ֝נֵּ֗נִי וּשְׁמַ֥ע תְּפִלָּתִֽי׃בְּנֵ֥י אִ֡ישׁ עַד־מֶ֬ה כְבוֹדִ֣י לִ֭כְלִמָּה תֶּאֱהָב֣וּן רִ֑יק תְּבַקְשׁ֖וּ כָזָ֣ב סֶֽלָה׃וּדְע֗וּ כִּֽי־הִפְלָ֣ה יְ֭הוָה חָסִ֣יד ל֑וֹ יְהוָ֥ה יִ֝שְׁמַ֗ע בְּקָרְאִ֥י אֵלָֽיו׃רִגְז֗וּ וְֽאַל־תֶּ֫חֱטָ֥אוּ אִמְר֣וּ בִ֭לְבַבְכֶם עַֽל־מִשְׁכַּבְכֶ֗ם וְדֹ֣מּוּ סֶֽלָה׃זִבְח֥וּ זִבְחֵי־צֶ֑דֶק וּ֝בִטְח֗וּ אֶל־יְהוָֽה׃רַבִּ֥ים אֹמְרִים֮ מִֽי־יַרְאֵ֪נ֫וּ ט֥וֹב נְֽסָה־עָ֭לֵינוּ א֨וֹר פָּנֶ֬יךָ יְהוָֽה׃נָתַ֣תָּה שִׂמְחָ֣ה בְלִבִּ֑י מֵעֵ֬ת דְּגָנָ֖ם וְתִֽירוֹשָׁ֣ם רָֽבּוּ׃בְּשָׁל֣וֹם יַחְדָּו֮ אֶשְׁכְּבָ֪ה וְאִ֫ישָׁ֥ן כִּֽי־אַתָּ֣ה יְהוָ֣ה לְבָדָ֑ד לָ֝בֶ֗טַח תּוֹשִׁיבֵֽנִי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

בקראי ענני אלהי צדקי. אפשר דר"ת ע"ב צ"א דכונתו להמשיך מחכמה שם ע"ב לשם הויה אדני גימטריא צ"א ליחדם:בצר הרחבת לי חנני ושמע תפלתי. אפשר במ"ש רז"ל אמר הקב"ה בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין גם אמרו פ"ק דברכות דבזכות התורה נשמעת התפלה כדכתיב ועץ חיים תאוה באה. וז"ש בקראי ענני. בצר בעבור הצר הצורר הוא יצה"ר. הרחבת גימטריא תורה ועוד ד' כנגד שם הוי"ה כלומר שבשביל יצה"ר נתן לנו התורה שנלמוד לשמה ליחד שם הקדוש הויה ובזה מתבטל היצה"ר וכתיב צופה רשע לצדיק וכו' ה' לא יעזבנו בידו. ומלבך שבזה ניצול מהיצה"ר וגם סגולה לשמוע תפלה הוא התורה וז"ש חנני ושמע תפלתי:בני איש. שהיו בעצה עם אבשלום וכן בני איש בגימטריא אבשלם וכבר במקומו כתבנו משם ספר כנפי יונה דלפעמים יכול לדרוש ולחסר אות שיש לה נקודה כגון וי"ו או יו"ד. וכאן יש לרמוז דחסר וי"ו דוי"ו הוא אות מורה חיים וחסר להם. ואמר תאהבון ריק וכו' דגם מי שלא יש לו שכל שלם אם ירצה ידע שאתם יגעים לריק וכו' ודעו כי הפלה ה' חסיד לו. רוח הקדש חנ"ה היא מדברת שהקב"ה אמר כי ראיתי בבניו לי מלך וכל מקום שנאמר לי אין לו הפסק. ועוד הנה נדרש עלי מלך כמשז"ל כביכול וז"ש כי הפלה ה' חסיד לו:רגזו ואל תחטאו. אמרו רבותינו זכרונם לברכה שאמר להם אתם אומרים שבאתי מרות המואביה ואתם באים משתי אחיות ואפשר דרמז רגזו ואל תחטאו ר"ת רות וס"ת גימטריא מ"ב וכל מ"ב להעלות בירורים כלומר רות היה בירור הקדושה שהיה במואב. וכן רחל ולאה היו בירור שני טיפי אדה"ר שהיו בלבן ויפה אמר להם דרות דומה לרחל ולאה כי זה וזה לברר הקדושה:בשלום יחדיו אשכבה ואישן. פירש בספר ארץ החיים כי היה מוחל תמיד קודם השכיבה וז"ש בשלום יחדו אשכבה ואישן כי מוחל תמיד קודם השכיבה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך