עשה אתה את שלך ואני אעשה את שלי
'ויפקד אתם משה על פי ה'" (במדבר ג, טז), אמר משה לפני הקב"ה, היאך אני נכנס... ולתוך אהליהם לדעת מנין יונקיהם, אמר לו הקב"ה, עשה אתה שלך, ואני אעשה שלי. הלך משה ועמד על פתח האהל, והשכינה מקדמת לפניו, ובת קול יוצאת מן האהל ואומרת: כך וכך תינוקות יש באהל זה, לכך נאמר על פי ה' (רש"י, שם).
מאמר חשוב זה יש לו השלכה לכל הנהגת האדם: הקב"ה מסייע רק לאחר התעוררות עצמית של האדם. וכך איתא במסכת נדה (ע, ע"ב):
מה יעשה אדם ויחכם... - ירבה בישיבה וימעט בסחורה. אמרו, הרבה עשו כן ולא הועיל להם, אלא יבקשו רחמים ממי שהחכמה שלו, שנאמר "כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה וכו'" (משלי ב, ו). מאי קמ"ל (רש"י: למה ליה למימר להו ירבה בישיבה, הואיל וברחמים הדבר תלוי?), דהא בלא הא לא סגיא. מה יעשה אדם ויתעשר - אמר להן ירבה בסחורה וישא ויתן באמונה, אמרו לו, הרבה עשו כן ולא הועילו, אלא יבקש רחמים ממי שהעושר שלו, שנאמר "לי הכסף ולי הזהב" (חגי ב, ח), מאי קמ"ל? דהא בלא הא לא סגי. מה יעשה אדם ויהיו לו בנים זכרים, אמר להם ישא אשה ההוגנת לו ויקדש עצמו בשעת תשמיש. אמרו, הרבה עשו כן ולא הועילו, אלא יבקש רחמים ממי שהבנים שלו, שנאמר "הנה נחלת ה' בנים שכר פרי הבטן" (תהילים קכז, ג), מאי קא משמע לן? דהא בלא הא לא סגי.
ודבר זה יסוד מוסד ביהדות הוא, דהא בלא הא לא סגי. חובת התפילה היא מהדברים הפשוטים בכל קהילות ישראל, אך אם אדם יסתפק בתפילה, ולא ינקוף אצבע כדי להשיג את מבוקשו, לא תועיל לו תפילתו. ורמזו חז"ל יסוד זה בשלושת התחומים שהם עיקר חיי האדם: החכמה - המבטאת את הישגי הרוח, העושר - המבטא את הקיום הפיסי, וחיי המשפחה - המבטאים את המשכיות הדורות.
ויש שביארו ביסוד זה את הפסוק "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש, שבתי בבית ה' כל ימי חיי וכו' " (תהילים כז, ד), מהי 'שאלתי' ומהי 'בקשתי'. וביארו, שברור שאם אדם יתפלל כל היום שיהיה תלמיד חכם, ולא ישב בבית המדרש ויעמול בתורה אלא יעסוק בעיסוקים אחרים - ודאי שהוא לא ישיג מבוקשו לעולם; והעצה היעוצה היא ללמוד עד כמה שיתאפשר לו, אך יחד עם זאת ישטח שאלתו לפני מי שהחכמה שלו, שיפתחו לו שערי חכמה.
ה'שאלה' היא התפילה שבה דוד שואל מאת ה' למלא את רצונו, אך 'הבקשה' היא התאמצותו והשתדלותו בפועל, כמאמר הכתוב "אקומה נא ואסובבה בעיר בשוקים וברחבות, אבקשה את שאהבה נפשי" (שיר השירים ג, ב). הבקשה היא החיפוש בפועל ברחובות, וכמאמר הכתוב "בקש שלום ורדפהו" (תהילים לד, טו), לבקש בפועל ובמעשה. וזהו שביקש דוד: "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש" (שם כז, ד), שאלה מאת ה', ובקשה בפועל ובהתאמצות ע"י ישיבה בבית ה'; בזכות הישיבה יזכה לסיוע מאת ה', ובלי הישיבה והלימוד בפועל אין ערך לתפילה.
והנהגה זו למדנו מיעקב אבינו:
"ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה" (בראשית כח, י) וכתיב "ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש" (שם, יא), כי מטא לחרן אמר, אפשר עברתי על מקום שהתפללו בו אבותי ואני לא התפללתי, בעי למיהדר. כיון דהרהר בדעתיה למיהדר קפצה ליה ארעא, מיד - "ויפגע במקום".
והוסיף רש"י בפרשת ויצא (שם, יז ד"ה "כי אם"):
וא"ת וכשעבר יעקב על בית המקדש, מדוע לא עכבו שם? איהו לא יהיב לביה להתפלל במקום שהתפללו אבותיו, ומן השמים יעכבוהו?... כי מטא לחרן אמר וכו' יהב דעתיה למהדר... וקפצה לו הארץ (בראשית כח, יז ד"ה "כי אם").
ברוח זו פירש הרמב"ן בפרשתנו את עניין המפקד. "והיו משה והנשיאים צריכין לדעת מספר חלוצי צבא המלחמה, וכן מספר כל שבט ושבט, ומה יפקוד עליו בערבות מואב במערכות המלחמה, כי התורה לא תסמוך על הנס שירדוף אחד אלף".1 וכן ביאר הר"ן על הפסוק: "וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנתן לך כח לעשות חיל" (דברים ח, יח), שאין הכוונה שאנו יושבים בחיבוק ידיים, ואיננו עושים דבר אלא מתפללים, והוא העושה לנו את החיל; אלא את החיל אנו עושים, רק יש לדעת שה' הוא הנותן לנו כוח לעשות את החיל (דרוש עשירי).
וכך היה רגיל הרב צבי יהודה קוק זצ"ל לבאר הפסוק "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלוקינו נזכיר" (תהילים כ, ח), שאין הכוונה שהם ילחמו בכלי שריון וטיס, ואנו רק נזכיר שם ה' ונתפלל, אלא שגם אנו נלחמים בטנקים ומטוסים, רק שאנו מצרפים לזה את שם ה', כי הא בלא הא לא סגי, ואין סומכין על הנס.