נמשלו הגויים כספינה
בפרק הקודם ראינו התייחסות למלכות רומי מול מלכות ישראל, "אמלאה החרבה" על פי פירוש חז"ל: " 'ולאום מלאום יאמץ' - נחרבה רומי ירושלם קיימת, נחרבה ירושלם רומי קיימת, וכן הוא אמר 'אמלאה החרבה'(יחזקאל כו ב); אם מלאה זו נחרבה זו" (מדרש אגדה בראשית פרק כה [כג]).
בפרקנו חז"ל דורשים פסוק נוסף, המציין על פי הדרש את אופי השלטון של אומות העולם:
אַלּוֹנִים֙ מִבָּ֔שָׁן עָשׂ֖וּ מִשּׁוֹטָ֑יִךְ קַרְשֵׁ֤ךְ עָֽשׂוּ־שֵׁן֙ בַּת־אֲשֻׁרִ֔ים מֵאִיֵּ֖י כתים (כִּתִּיִּֽים)׃
(יחזקאל כז ו)
וזו לשון המדרש:
ר' יצחק פתח: "אַלּוֹנִים֙ מִבָּ֔שָׁן עָשׂ֖וּ מִשּׁוֹטָ֑יִךְ", א"ר יצחק: נמשלו עובדי כוכבים כספינה; מה ספינה זו עושים לה תורן ממקום אחד והוגנין ממקום אחר, כך הגויים, שמלה ממשרקה ושאול מרחובות הנהר... "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו [וְהָיְתָה לַיקֹוָק הַמְּלוּכָה"] (עובדיה א כא).
(בראשית רבה פג א).
עיון בפרקנו מסביר את כוונת המדרש. הנביא מתאר בניית ספינה במספנה צורית, כשאת חומרי הגלם מייבאים לפי הצורך ממקומות שונים ברחבי העולם העתיק. את המשוטים מעצי אלון הגדלים בבשן, את התורן מארזי הלבנון ואת בדי המפרש ייבאו ממצרים וכו'. על פי המדרש הספינה היא משל למנהיג, ובניית הספינה היא משל לשיטת הנהגה בה המנהיג נבחר באופן אישי ואיננו מעביר את הזכות ליורשיו אחריו: בכל פעם נבחר מנהיג חדש, ממקום אחר, לפי הצרכים והאפשרויות של אותו הדור. זו שיטת השלטון בצור, המזוהה רוחנית עם אדום (עיין פסחים מב:). בממשל מסוג זה אין משמעות לשושלת ואין משמעות לאומית; האדם נבחר על פי כשרונותיו, ידיעותיו ויכולותיו. כך גם היה בעמינו לפני היות מלך לבני ישראל. עד ימי דוד לא העביר איש מן הקברניטים את הגה הספינה לבנו אחריו. לא משה ולא יהושע, לא השופטים ולא עלי ושמואל, גם ניסיונו של שאול לא צלח. מהרגע שנוסדה מלכות בית דוד הקפידו יושבי ירושלים (כמעט תמיד), ואחר כך גם יושבי התפוצות עד לסוף תקופת הגאונים, שהמנהיג הפוליטי של העם יהיה מצאצאי בית דוד.
חז"ל העלו כאן לדיון שאלה עקרונית בהלכות שלטון וממשל. מה עדיף, האם שושלת מלכותית שמבטיחה יציבות או בחירת מנהיגות מתאימה לפי הצרכים של כל דור ודור היא זו שתבטיח את איכות השלטון. שלטון שאיננו עובר בירושה מאב לבן יכול גם להיות פטור מעונש השחיתות.
במשך ההיסטוריה היו הצלחות וכישלונות של שתי השיטות. מדרש זה מביע עמדה במחלוקת מסיבה ברורה; בחירתו של דוד ושושלתו הינה חלק מתהליך הבחירה בו נבחרו עם ישראל, ארץ ישראל, ירושלים ומקום המקדש. אין אפשרות לערער על בחירה זו, וזו מחלוקתנו העקרונית עם עשיו וצאצאיו. הבה נתפלל כי בקרוב נגיע ל"וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַיקֹוָק הַמְּלוּכָה"(עובדיה א כא) ומלך ראוי ממלכות בית דוד ייצג נאמנה את מלכו של עולם, וישב "עַל כִּסֵּא ה' לְמֶלֶךְ תַּחַת דָּוִיד אָבִיו" (דברי הימים א כט כג) בירושלים עיר הבחירה ליד ה"מָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י-הוה"(דברים יב י-יד).
באדיבות הרב, מתוך 'חמדת ימים' גליון וישלח תשס"ב, וישלח תשס"ד