שמואל מכנס את העם לבחירת המלך
לאחר ששרתה רוח ה' על שאול והוכשר כבר למלכות, כינס שמואל את העם למצפה (מקום הכינוס הרגיל) להודיע להם על המלכתו של שאול. הרב דון יצחק אברבנאל כותב שלוש סיבות מדוע נבחר שאול על ידי ה' ולא על ידי העם:
א) לו נבחר על ידי העם הייתה פורצת קטטה בין שכבות שונות וכל קבוצה הייתה טוענת כי מתוכה יש למנות מלך. עתה כשהקב"ה הוא הבוחר אין מקום למריבות.
ב) המלך חייב המלך להיות נקי ממדת הגאווה, ככתוב: "לבלתי רום לבבו מאחיו" (דברים יז כ). אם זוהי התכונה המרכזית של המלך, הרי רק ה', בוחן כליות ולב, יוכל לבחור מלך ולא בשר ודם.
ג) מלך הנבחר על ידי העם חייב להכנע לעם שהעמידו לתפקידו הרם (כתובות קה:). עתה שה' בחר במלך אין חשש לכך, וחזקה שינהיג את העם בצדק ובמשפט.
כאשר התכנס העם הדגיש שמואל כי המלכת המלך לא נעשתה בגלל שאי אפשר להמשיך להנהיג את העם כפי שהיה עד עתה. נהפוך הוא, צרכי האומה לא יתמלאו על ידי המלך, כי ה' הוא מלכנו וכל העת נלחם את מלחמתנו. המשפטים הנם משפטי התורה שהכהנים והנביאים (בפרט שמואל) לימדו את העם ושפטו לפיהם. אם כן אין צורך בהמלכת מלך. מעת עלות ישראל ממצרים ועד המלכת שאול הציל ה' את העם מאויביו וסיפק את צרכיהם השונים ואין שום סבה שהיום ישתנו הדברים. הוכחה לדבר, הנצחון המוחץ על פלשתים מבלי להפעיל שום נשק (אלא תפילתו של שמואל בלבד).
שמואל אומר לעם כי ההיענות לבקשתם באה כי מאסו את הקב"ה וביקשו הנהגה טבעית כפי שמונהגים העמים האחרים. במקום לשמוח ביחודיות שלהם שהם עם סגולה המונהג ישירות על ידי ה', העדיפו להיות ככל העמים.
אם אמנם זו בקשתכם וזו שאיפתכם, אומר שמואל, אי אפשר להשאירכם בהנהגה הגבוהה שרצה ה' אלא למלא את בקשתכם ולהמליך עליכם מלך.
שמואל הטיל גורל ונלכד שאול אך המלך הנבחר לא רצה להכנס לתפקידו עד אשר ישאלו באורים ותומים אם ראוי הוא למלכותו. רק לאחר שהקב"ה הוכיח שבחר בשאול הוצג המלך לפני העם וכולם פתחו בתרועת שמחה: "יחי המלך".
באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - שמואל'