תנ"ך על הפרק - אסתר ח - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

אסתר ח

827 / 929
היום

הפרק

בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא נָתַ֞ן הַמֶּ֤לֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ֙ לְאֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֔ה אֶת־בֵּ֥ית הָמָ֖ן צֹרֵ֣רהיהודייםהַיְּהוּדִ֑יםוּמָרְדֳּכַ֗י בָּ֚א לִפְנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ כִּֽי־הִגִּ֥ידָה אֶסְתֵּ֖ר מַ֥ה הוּא־לָֽהּ׃וַיָּ֨סַר הַמֶּ֜לֶךְ אֶת־טַבַּעְתּ֗וֹ אֲשֶׁ֤ר הֶֽעֱבִיר֙ מֵֽהָמָ֔ן וַֽיִּתְּנָ֖הּ לְמָרְדֳּכָ֑י וַתָּ֧שֶׂם אֶסְתֵּ֛ר אֶֽת־מָרְדֳּכַ֖י עַל־בֵּ֥ית הָמָֽן׃וַתּ֣וֹסֶף אֶסְתֵּ֗ר וַתְּדַבֵּר֙ לִפְנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ וַתִּפֹּ֖ל לִפְנֵ֣י רַגְלָ֑יו וַתֵּ֣בְךְּ וַתִּתְחַנֶּן־ל֗וֹ לְהַֽעֲבִיר֙ אֶת־רָעַת֙ הָמָ֣ן הָֽאֲגָגִ֔י וְאֵת֙ מַֽחֲשַׁבְתּ֔וֹ אֲשֶׁ֥ר חָשַׁ֖ב עַל־הַיְּהוּדִֽים׃וַיּ֤וֹשֶׁט הַמֶּ֙לֶךְ֙ לְאֶסְתֵּ֔ר אֵ֖ת שַׁרְבִ֣ט הַזָּהָ֑ב וַתָּ֣קָם אֶסְתֵּ֔ר וַֽתַּעֲמֹ֖ד לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃וַ֠תֹּאמֶר אִם־עַל־הַמֶּ֨לֶךְ ט֜וֹב וְאִם־מָצָ֧אתִי חֵ֣ן לְפָנָ֗יו וְכָשֵׁ֤ר הַדָּבָר֙ לִפְנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ וְטוֹבָ֥ה אֲנִ֖י בְּעֵינָ֑יו יִכָּתֵ֞ב לְהָשִׁ֣יב אֶת־הַסְּפָרִ֗ים מַחֲשֶׁ֜בֶת הָמָ֤ן בֶּֽן־הַמְּדָ֙תָא֙ הָאֲגָגִ֔י אֲשֶׁ֣ר כָּתַ֗ב לְאַבֵּד֙ אֶת־הַיְּהוּדִ֔ים אֲשֶׁ֖ר בְּכָל־מְדִינ֥וֹת הַמֶּֽלֶךְ׃כִּ֠י אֵיכָכָ֤ה אוּכַל֙ וְֽרָאִ֔יתִי בָּרָעָ֖ה אֲשֶׁר־יִמְצָ֣א אֶת־עַמִּ֑י וְאֵֽיכָכָ֤ה אוּכַל֙ וְֽרָאִ֔יתִי בְּאָבְדַ֖ן מוֹלַדְתִּֽי׃וַיֹּ֨אמֶר הַמֶּ֤לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ֙ לְאֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֔ה וּֽלְמָרְדֳּכַ֖י הַיְּהוּדִ֑י הִנֵּ֨ה בֵית־הָמָ֜ן נָתַ֣תִּי לְאֶסְתֵּ֗ר וְאֹתוֹ֙ תָּל֣וּ עַל־הָעֵ֔ץ עַ֛ל אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יָד֖וֹביהודייםבַּיְּהוּדִֽים׃וְ֠אַתֶּם כִּתְב֨וּ עַל־הַיְּהוּדִ֜ים כַּטּ֤וֹב בְּעֵֽינֵיכֶם֙ בְּשֵׁ֣ם הַמֶּ֔לֶךְ וְחִתְמ֖וּ בְּטַבַּ֣עַת הַמֶּ֑לֶךְ כִּֽי־כְתָ֞ב אֲשֶׁר־נִכְתָּ֣ב בְּשֵׁם־הַמֶּ֗לֶךְ וְנַחְתּ֛וֹם בְּטַבַּ֥עַת הַמֶּ֖לֶךְ אֵ֥ין לְהָשִֽׁיב׃וַיִּקָּרְא֣וּ סֹפְרֵֽי־הַמֶּ֣לֶךְ בָּֽעֵת־הַ֠הִיא בַּחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁלִישִׁ֜י הוּא־חֹ֣דֶשׁ סִיוָ֗ן בִּשְׁלוֹשָׁ֣ה וְעֶשְׂרִים֮ בּוֹ֒ וַיִּכָּתֵ֣ב כְּֽכָל־אֲשֶׁר־צִוָּ֣ה מָרְדֳּכַ֣י אֶל־הַיְּהוּדִ֡ים וְאֶ֣ל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִֽים־וְהַפַּחוֹת֩ וְשָׂרֵ֨י הַמְּדִינ֜וֹת אֲשֶׁ֣ר ׀ מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֗וּשׁ שֶׁ֣בַע וְעֶשְׂרִ֤ים וּמֵאָה֙ מְדִינָ֔ה מְדִינָ֤ה וּמְדִינָה֙ כִּכְתָבָ֔הּ וְעַ֥ם וָעָ֖ם כִּלְשֹׁנ֑וֹ וְאֶ֨ל־הַיְּהוּדִ֔ים כִּכְתָבָ֖ם וְכִלְשׁוֹנָֽם׃וַיִּכְתֹּ֗ב בְּשֵׁם֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹ֔שׁ וַיַּחְתֹּ֖ם בְּטַבַּ֣עַת הַמֶּ֑לֶךְ וַיִּשְׁלַ֣ח סְפָרִ֡ים בְּיַד֩ הָרָצִ֨ים בַּסּוּסִ֜ים רֹכְבֵ֤י הָרֶ֙כֶשׁ֙ הָֽאֲחַשְׁתְּרָנִ֔ים בְּנֵ֖י הָֽרַמָּכִֽים׃אֲשֶׁר֩ נָתַ֨ן הַמֶּ֜לֶךְ לַיְּהוּדִ֣ים ׀ אֲשֶׁ֣ר בְּכָל־עִיר־וָעִ֗יר לְהִקָּהֵל֮ וְלַעֲמֹ֣ד עַל־נַפְשָׁם֒ לְהַשְׁמִיד֩ וְלַהֲרֹ֨ג וּלְאַבֵּ֜ד אֶת־כָּל־חֵ֨יל עַ֧ם וּמְדִינָ֛ה הַצָּרִ֥ים אֹתָ֖ם טַ֣ף וְנָשִׁ֑ים וּשְׁלָלָ֖ם לָבֽוֹז׃בְּי֣וֹם אֶחָ֔ד בְּכָל־מְדִינ֖וֹת הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֑וֹשׁ בִּשְׁלוֹשָׁ֥ה עָשָׂ֛ר לְחֹ֥דֶשׁ שְׁנֵים־עָשָׂ֖ר הוּא־חֹ֥דֶשׁ אֲדָֽר׃פַּתְשֶׁ֣גֶן הַכְּתָ֗ב לְהִנָּ֤תֵֽן דָּת֙ בְּכָל־מְדִינָ֣ה וּמְדִינָ֔ה גָּל֖וּי לְכָל־הָעַמִּ֑ים וְלִהְי֨וֹתהיהודייםהַיְּהוּדִ֤יםעתודיםעֲתִידִים֙לַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה לְהִנָּקֵ֖ם מֵאֹיְבֵיהֶֽם׃הָרָצִ֞ים רֹכְבֵ֤י הָרֶ֙כֶשׁ֙ הָֽאֲחַשְׁתְּרָנִ֔ים יָֽצְא֛וּ מְבֹהָלִ֥ים וּדְחוּפִ֖ים בִּדְבַ֣ר הַמֶּ֑לֶךְ וְהַדָּ֥ת נִתְּנָ֖ה בְּשׁוּשַׁ֥ן הַבִּירָֽה׃וּמָרְדֳּכַ֞י יָצָ֣א ׀ מִלִּפְנֵ֣י הַמֶּ֗לֶךְ בִּלְב֤וּשׁ מַלְכוּת֙ תְּכֵ֣לֶת וָח֔וּר וַעֲטֶ֤רֶת זָהָב֙ גְּדוֹלָ֔ה וְתַכְרִ֥יךְ בּ֖וּץ וְאַרְגָּמָ֑ן וְהָעִ֣יר שׁוּשָׁ֔ן צָהֲלָ֖ה וְשָׂמֵֽחָה׃לַיְּהוּדִ֕ים הָֽיְתָ֥ה אוֹרָ֖ה וְשִׂמְחָ֑ה וְשָׂשֹׂ֖ן וִיקָֽר׃וּבְכָל־מְדִינָ֨ה וּמְדִינָ֜ה וּבְכָל־עִ֣יר וָעִ֗יר מְקוֹם֙ אֲשֶׁ֨ר דְּבַר־הַמֶּ֤לֶךְ וְדָתוֹ֙ מַגִּ֔יעַ שִׂמְחָ֤ה וְשָׂשׂוֹן֙ לַיְּהוּדִ֔ים מִשְׁתֶּ֖ה וְי֣וֹם ט֑וֹב וְרַבִּ֞ים מֵֽעַמֵּ֤י הָאָ֙רֶץ֙ מִֽתְיַהֲדִ֔ים כִּֽי־נָפַ֥ל פַּֽחַד־הַיְּהוּדִ֖ים עֲלֵיהֶֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

אם על המלך טוב וכו'. הרב עיר וקדיש כמהר"ר חיים הכהן ז"ל בפירושו כ"י כתב דמילין לצד עילאה תמלל אם על המלך הקדוש טוב. ואם מצאתי חן לפניו כמ"ש רז"ל ותהי אסתר נושאת חן בעיני כל רואיה בעיני העליונים. וכשר הדבר לפני המלך ודאי מי שיליץ טוב על ישראל וטובה אני בעיניו ודאי שאני מתפללת עליהם יכתב וכו' שאינו מספיק לקרוע שטר גזרת הכליה אלא יכתב זכותן של ישראל וזה יהיה סיבה להשיב את הספרים. וגם יכתב מחשבת המן לרע לו ולזרעו והאריך הרב ז"ל ביתר הפסוקים. ולפי דרכו אפשר לפרש במ"ש רעיא מהימנא פרשת תצא דקודשא בריך הוא אסתיר לה ולא שלט אחשורוש באסתר רק בשידה דכתיב וכבודי לאחר לא אתן עש"ב לזה אמרה בלשון ודאי וטובה אני בעיניו שאני רואה כי בחסדך אתה מסתירני והרשע לא טמא אותי זאת היתה לי להתנפל לפניך יכתב להשיב וכו': הנה בית המן נתתי לאסתר ואותו תלו על אשר שלח ידו ביהודים. יש לדקדק דבתחילה תלו המן ואח"כ נתן ביתו לאסתר. ותו דכתיב על אשר שלח ידו וכו' ולא היה אלא בשביל העץ שעשה למרדכי. ואפשר כמ"ש לעיל משם רבינו מהר"א מגרמיזא ז"ל דעברת אחשורוש על המן שהיה סיבה להריגת ושתי שמרה נצח. ואסתר המלכה כיונה ברוח הקדש ואמרה לאחשורוש איקני בושתי וקטלה והשתא איקני בי כי ענין ושתי בוער באש עד ל"ב אחשורוש וכיונה לעורר עד לבא חמת המלך. וכבר כתבו גורי האר"י ז"ל דושתי הרע של אסתר וזה שאמר איקני בושתי חלק הרע שלי וקטלה כי הוא רע ושלט ברע והשתא איקני בדידי חלק הטוב. ולהיות כי אחשורוש טינא היתה בלבו על המן שהיה סיבה להריגת ושתי וזה עיקר שציוה לתלותו ומפני הכבוד אמר תלוהו עליו. ואסתר המלכה מצאה חן במדב"ר שאמרה איקני בושתי וקטלה ולפי האמת דעל זה נתלה דין הוא שביתו יותן לאסתר המלכה אי משום דזהו בעבור ושתי ואסתר ירשה כתרה וכל אשר לה וגם זה ראוי לה כי הוא בעבור ושתי. ואי משום דברוח מבינתה הכירה שיש בלבו על שהרג ושתי וכיונה אל האמת לאפושי רתחא. וכל זה רמז אחשורוש באומרו תחילת דיבר הנה בית המן נתתי לאסתר כלומר כך היה בדעתי זה שנים להורגו ולתת ביתו לאסתר מטעם האמור הנה לשון שמחה. ומאחר שהסכמתי להורגו הרוגי מלכות אפילו אוה"ע נכסיהם למלך תכף כצד אחד שצידד מהרימ"ט ז"ל בתשובה אשר הובאה בתורת חיים להרב מהרח"ש ז"ל חלק א' סימן צ"ד והרשב"א ז"ל בתשובה סימן אלף קנ"ט. וזה שאמר הנה בית המן נתתי לאסתר. ואותו על אשר שלח ידו כך תכתבו באגרות שזייף ציווי המלך כמ"ש בדרושים: ולהיות היהודים עתודים ליום הזה. הרב רבינו מהר"א מגרמיזא ז"ל כתב עתודים עת ו' ולא בשבת שלא יבא פורים בשבת עד כאן לשונו ולדרכו ז"ל יש לרמוז דחמשה עשר חל בשבת אבל קורין המגילה בארבעה עשר. וזה רמז עת ו' שאין פורים בשבת. ויום ט"ו שחל בשבת י"ד מגילה וזה רמז שאר אותיות שבתיבת עתודים די"ם י"ד מגילה שאם חל בט"ו קורין בי"ד: והעיר שושן צהלה ושמחה. על שקבלו התורה ברצון וידוע שהמודעא היתה על תורה שבעל פה כמ"ש בתנחומא. ויש לרמוז כי שוש"ן גימטריא המשנ"ה זמ"ן נק"ט בדקדוק (ר"ת של ששה סדרי משנה) ליהודים היתה אורה לשעבר שהמודעא לפי האמת בטלה אך עתה ושמחה שקבלוה בשמחה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך