תנ"ך על הפרק - שיר השירים ב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

שיר השירים ב

792 / 929
היום

הפרק

אֲנִי֙ חֲבַצֶּ֣לֶת הַשָּׁר֔וֹן שֽׁוֹשַׁנַּ֖ת הָעֲמָקִֽים׃כְּשֽׁוֹשַׁנָּה֙ בֵּ֣ין הַחוֹחִ֔ים כֵּ֥ן רַעְיָתִ֖י בֵּ֥ין הַבָּנֽוֹת׃כְּתַפּ֙וּחַ֙ בַּעֲצֵ֣י הַיַּ֔עַר כֵּ֥ן דּוֹדִ֖י בֵּ֣ין הַבָּנִ֑ים בְּצִלּוֹ֙ חִמַּ֣דְתִּי וְיָשַׁ֔בְתִּי וּפִרְי֖וֹ מָת֥וֹק לְחִכִּֽי׃הֱבִיאַ֙נִי֙ אֶל־בֵּ֣ית הַיָּ֔יִן וְדִגְל֥וֹ עָלַ֖י אַהֲבָֽה׃סַמְּכ֙וּנִי֙ בָּֽאֲשִׁישׁ֔וֹת רַפְּד֖וּנִי בַּתַּפּוּחִ֑ים כִּי־חוֹלַ֥ת אַהֲבָ֖ה אָֽנִי׃שְׂמֹאלוֹ֙ תַּ֣חַת לְרֹאשִׁ֔י וִימִינ֖וֹ תְּחַבְּקֵֽנִי׃הִשְׁבַּ֨עְתִּי אֶתְכֶ֜ם בְּנ֤וֹת יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ בִּצְבָא֔וֹת א֖וֹ בְּאַיְל֣וֹת הַשָּׂדֶ֑ה אִם־תָּעִ֧ירוּ ׀ וְֽאִם־תְּעֽוֹרְר֛וּ אֶת־הָאַהֲבָ֖ה עַ֥ד שֶׁתֶּחְפָּֽץ׃ק֣וֹל דּוֹדִ֔י הִנֵּה־זֶ֖ה בָּ֑א מְדַלֵּג֙ עַל־הֶ֣הָרִ֔ים מְקַפֵּ֖ץ עַל־הַגְּבָעֽוֹת׃דּוֹמֶ֤ה דוֹדִי֙ לִצְבִ֔י א֖וֹ לְעֹ֣פֶר הָֽאַיָּלִ֑ים הִנֵּה־זֶ֤ה עוֹמֵד֙ אַחַ֣ר כָּתְלֵ֔נוּ מַשְׁגִּ֙יחַ֙ מִן־הַֽחֲלֹּנ֔וֹת מֵצִ֖יץ מִן־הַֽחֲרַכִּֽים׃עָנָ֥ה דוֹדִ֖י וְאָ֣מַר לִ֑י ק֥וּמִי לָ֛ךְ רַעְיָתִ֥י יָפָתִ֖י וּלְכִי־לָֽךְ׃כִּֽי־הִנֵּ֥ההסתוהַסְּתָ֖יועָבָ֑ר הַגֶּ֕שֶׁם חָלַ֖ף הָלַ֥ךְ לֽוֹ׃הַנִּצָּנִים֙ נִרְא֣וּ בָאָ֔רֶץ עֵ֥ת הַזָּמִ֖יר הִגִּ֑יעַ וְק֥וֹל הַתּ֖וֹר נִשְׁמַ֥ע בְּאַרְצֵֽנוּ׃הַתְּאֵנָה֙ חָֽנְטָ֣ה פַגֶּ֔יהָ וְהַגְּפָנִ֥ים ׀ סְמָדַ֖ר נָ֣תְנוּ רֵ֑יחַ ק֥וּמִילכילָ֛ךְרַעְיָתִ֥י יָפָתִ֖י וּלְכִי־לָֽךְ׃יוֹנָתִ֞י בְּחַגְוֵ֣י הַסֶּ֗לַע בְּסֵ֙תֶר֙ הַמַּדְרֵגָ֔ה הַרְאִ֙ינִי֙ אֶתּ־מַרְאַ֔יִךְ הַשְׁמִיעִ֖ינִי אֶת־קוֹלֵ֑ךְ כִּי־קוֹלֵ֥ךְ עָרֵ֖ב וּמַרְאֵ֥יךְ נָאוֶֽה׃אֶֽחֱזוּ־לָ֙נוּ֙ שֽׁוּעָלִ֔ים שֽׁוּעָלִ֥ים קְטַנִּ֖ים מְחַבְּלִ֣ים כְּרָמִ֑ים וּכְרָמֵ֖ינוּ סְמָדַֽר׃דּוֹדִ֥י לִי֙ וַאֲנִ֣י ל֔וֹ הָרֹעֶ֖ה בַּשּׁוֹשַׁנִּֽים׃עַ֤ד שֶׁיָּפ֙וּחַ֙ הַיּ֔וֹם וְנָ֖סוּ הַצְּלָלִ֑ים סֹב֩ דְּמֵה־לְךָ֨ דוֹדִ֜י לִצְבִ֗י א֛וֹ לְעֹ֥פֶר הָאַיָּלִ֖ים עַל־הָ֥רֵי בָֽתֶר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

אני חבצלת השרון שושנת העמקים. פירוש כמו חבצלת השרון ושושנת העמקים אשר אדמימותן חזק ורטיבתן עומד זמן רב לרוב לחותו כן תתמיד אמונתה בו ובתורתו בחוזק ובלב רך ושלם. מפרשים: כשושנה בין החוחים וגו'. אפשר דהוא יתברך גלה צדקתו דמה שהחזיר התורה לשרי אדום וישמעאל לא היתה כונתו לתת להם התורה ח"ו וכבר ידע שלא ירצו לקבלה ועשה זה לפרסם בעולם דישראל הם עם סגולתו והשאר הם קוצים כסוחים וז"ש כשושנה בין החוחים כן רעיתי בין הבנות ולמען ידעו צבא המרום ולפרסם זה פרסום רב החזיר להם התורה: הביאני אל בית היין. ר"ת אהבה רמז שהתורה הקדושה מראה אהבה ברמז גדול ודרך נסתר כמשל הסבא קדישא לבת מלך המראה בסתר פנים לאהובה וכו' ע"ש ולכן אהבה בר"ת שאהבתה ברמז ולכן צריך לטרוח הרבה וס"ת תלין ללון בעמקה כי השב"ע השבי"ע משביע עצמו מד"ת ולן בעמקה של הלכה. וארז"ל בבמדבר רבה פ"ב הביאני אל בית היין למרתף גדול של יין זה סיני ולמדנו משה תורה שנדרשת במ"ט פנים כמנין ודגל"ו עלי אהבה עכ"ל ואפשר דהתורה צריכה ענוה ונעשה מרכבה לשכינה וה' עמו ולא יבא לידי חטא ומכוין להלכה כידוע כ"ז מרז"ל ורמז הקב"ה להם ע"י שנתן התורה על הר סיני שהוא הר נמוך וע"י מרע"ה העניו מכל וז"ש הביאני אל בית היין שהוא סיני כלומר שנלמוד הענוה דכשם דסיני הוא עניו ונתנה תורה עליו גם הענוה הוא בית קבול התורה וע"י מרע"ה העניו שנתן לנו התורה במ"ט פנים כמנין ודגל"ו וזהו עלי אהבה שמציל מהחטא ומכוין אל האמת ודוק: שמאלו תחת לראשי וימינו תחבקני. רמזה כי מדת הדין המכונה לשמאל בהיותה דבקה אליו יתברך היה תחת ראשה והימין שהוא מדת החסד והרחמים תחבקם ותחזקם. רבינו אברהם הלוי ז"ל בפירוש כ"י ישן נושן. ואפשר לרמוז כי אותיות ישראל הם אותיות לראשי כי ע"י הדבקות בו ובתורתו יזכו למדרגת שמאלו תחת לראש"י:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך