תנ"ך על הפרק - תהילים לו - רמזים להכתרת נשיאי הרבנות הראשית, הרב אי"ה קוק והרב יעקב מאיר / הרב רחמים מלמד הכהן ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים לו

603 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֬חַ ׀ לְעֶֽבֶד־יְהוָ֬ה לְדָוִֽד׃נְאֻֽם־פֶּ֣שַׁע לָ֭רָשָׁע בְּקֶ֣רֶב לִבִּ֑י אֵֽין־פַּ֥חַד אֱ֝לֹהִ֗ים לְנֶ֣גֶד עֵינָֽיו׃כִּֽי־הֶחֱלִ֣יק אֵלָ֣יו בְּעֵינָ֑יו לִמְצֹ֖א עֲוֺנ֣וֹ לִשְׂנֹֽא׃דִּבְרֵי־פִ֭יו אָ֣וֶן וּמִרְמָ֑ה חָדַ֖ל לְהַשְׂכִּ֣יל לְהֵיטִֽיב׃אָ֤וֶן ׀ יַחְשֹׁ֗ב עַֽל־מִשְׁכָּ֫ב֥וֹ יִ֭תְיַצֵּב עַל־דֶּ֣רֶךְ לֹא־ט֑וֹב רָ֝֗ע לֹ֣א יִמְאָֽס׃יְ֭הוָה בְּהַשָּׁמַ֣יִם חַסְדֶּ֑ךָ אֱ֝מֽוּנָתְךָ֗ עַד־שְׁחָקִֽים׃צִדְקָֽתְךָ֨ ׀ כְּֽהַרְרֵי־אֵ֗ל מִ֭שְׁפָּטֶךָ תְּה֣וֹם רַבָּ֑ה אָ֤דָֽם־וּבְהֵמָ֖ה תוֹשִׁ֣יעַ יְהוָֽה׃מַה־יָּקָ֥ר חַסְדְּךָ֗ אֱלֹ֫הִ֥ים וּבְנֵ֥י אָדָ֑ם בְּצֵ֥ל כְּ֝נָפֶ֗יךָ יֶחֱסָיֽוּן׃יִ֭רְוְיֻן מִדֶּ֣שֶׁן בֵּיתֶ֑ךָ וְנַ֖חַל עֲדָנֶ֣יךָ תַשְׁקֵֽם׃כִּֽי־עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה־אֽוֹר׃מְשֹׁ֣ךְ חַ֭סְדְּךָ לְיֹדְעֶ֑יךָ וְ֝צִדְקָֽתְךָ֗ לְיִשְׁרֵי־לֵֽב׃אַל־תְּ֭בוֹאֵנִי רֶ֣גֶל גַּאֲוָ֑ה וְיַד־רְ֝שָׁעִ֗ים אַל־תְּנִדֵֽנִי׃שָׁ֣ם נָ֭פְלוּ פֹּ֣עֲלֵי אָ֑וֶן דֹּ֝ח֗וּ וְלֹא־יָ֥כְלוּ קֽוּם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב רחמים מלמד הכהן ז

רמזים להכתרת נשיאי הרבנות הראשית, הרב אי"ה קוק והרב יעקב מאיר

בן המחבר, הרב עזרא ציון מלמד ז"ל כתב:

מתוך חוברת שהייתה מצורפת ל"ספר זכירה" שנשא בכיסו, ובו רמזים לכבוד נשיאי הרבנות הראשית ביום הכתרתם, הרב אי"ה קוק זצ"ל, והרב יעקב מאיר זצ"ל.

"מַה־יָּקָ֥ר חַסְדְּךָ֗ אֱלֹ֫הִ֥ים" – ראשי תיבות 'אחים', רוצה לומר "שבת אחים גם יחד"(תהילים קלג א), "טובים השנים מן האחד"(קהלת ד ט). 

"מַה" – כנגד שם קדוש מ"ה.

"מַה־יָּקָ֥ר" – ראשי תיבות רבותינו ישמרם השם קוק מאיר.

ונאמר "חַסְדְּךָ֗", שהם עושים חסד עם כל העדות, ובפרט לעדתנו עדת יהודי פרס.

וזהו שנאמר "מְשֹׁ֣ךְ חַ֭סְדְּךָ לְיֹדְעֶ֑יךָ", ראשי תיבות "לחם", היינו לחמה של תורה (ראה משלי ט ה).

"וְ֝צִדְקָֽתְךָ֗ לְיִשְׁרֵי־לֵֽב" – היינו ירושלים, שנקראת 'לב העולם', שנאמר: "דברו על לב ירושלים"(ישעיה מ ב). ל"ב (שלושים ושתיים) נתיבות חכמה וקבלה נגלו להם, והם מקיימים ומשתדלים שגם אנחנו נקיים את התורה כולה, מן "בראשית" עד "לעיני כל ישראל" (ביחד לב). ושני הרבנים הם עיני העדה, והם "לעיני כל ישראל", שיש להם מידת ענווה, ואין להם גאווה וגאות, כמו שאמר: "אַל־תְּ֭בוֹאֵנִי רֶ֣גֶל גַּאֲוָ֑ה וְיַד־רְ֝שָׁעִ֗ים אַל־תְּנִדֵֽנִי׃", ועושים תוכחות ומוסרות לרשעים שלא יחללו שבת. 

יהי רצון, יקויים בנו "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"(ישעיה א כו). אמן כן יהי רצון.


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך