הענש והטענה
וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֲהָהּ אֲדֹנָי ה’ לָמָה הֵעֲבַרְתָּ הַעֲבִיר אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת הַיַּרְדֵּן לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַאֲבִידֵנוּ וְלוּ הוֹאַלְנוּ וַנֵּשֶׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן: בִּי אֲדֹנָי מָה אֹמַר אַחֲרֵי אֲשֶׁר הָפַךְ יִשְׂרָאֵל עֹרֶף לִפְנֵי אֹיְבָיו: וְיִשְׁמְעוּ הַכְּנַעֲנִי וְכֹל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְנָסַבּוּ עָלֵינוּ וְהִכְרִיתוּ אֶת שְׁמֵנוּ מִן הָאָרֶץ וּמַה תַּעֲשֵׂה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל: ס וַיֹּאמֶר ה’ אֶל יְהוֹשֻׁעַ קֻם לָךְ לָמָּה זֶּה אַתָּה נֹפֵל עַל פָּנֶיךָ: חָטָא יִשְׂרָאֵל וְגַם עָבְרוּ אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתָם וְגַם לָקְחוּ מִן הַחֵרֶם וְגַם גָּנְבוּ וְגַם כִּחֲשׁוּ וְגַם שָׂמוּ בִכְלֵיהֶם: וְלֹא יֻכְלוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָקוּם לִפְנֵי אֹיְבֵיהֶם עֹרֶף יִפְנוּ לִפְנֵי אֹיְבֵיהֶם כִּי הָיוּ לְחֵרֶם לֹא אוֹסִיף לִהְיוֹת עִמָּכֶם אִם לֹא תַשְׁמִידוּ הַחֵרֶם מִקִּרְבְּכֶם.
את הטענה של יהושע אנו מכירים כבר מהתורה. אם ה' ישמיד את ישראל, מה יהיה עם שמו הגדול? יאמרו שהוא הוציא אותנו ממצרים להשמידנו.
אבל הסדר התהפך. בתורה, ה' אמר למשה שיעניש את העם, ומשה בקש רחמים ושאל את ה' מה יעשה לשמו הגדול. כאן הסדר הפוך. קודה ישראל נענשים, אח"כ יהושע מבקש רחמים, ורק אח"כ אומר לו ה' שחטא ישראל.
וישראל הם אלה שעליהם מוטל לפתור את הבעיה.
כך פני הדברים בארץ. ישראל הם המצֻוִּים להתמודד עם המצב ולספק את הפתרון.