תנ"ך על הפרק - יהושע ג - מעבר הירדן - נס טבעי / הרב אבנר בוטוש שליט"א

תנ"ך על הפרק

יהושע ג

190 / 929
היום

הפרק

הכנה למעבר הירדן, הכהנים נֹשאים את ארון הברית ומי הירדן נכרתים מפניו

וַיַּשְׁכֵּם֩ יְהוֹשֻׁ֨עַ בַּבֹּ֜קֶר וַיִּסְע֣וּ מֵֽהַשִּׁטִּ֗ים וַיָּבֹ֙אוּ֙ עַד־הַיַּרְדֵּ֔ן ה֖וּא וְכָל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיָּלִ֥נוּ שָׁ֖ם טֶ֥רֶם יַעֲבֹֽרוּ׃וַיְהִ֕י מִקְצֵ֖ה שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֑ים וַיַּעַבְר֥וּ הַשֹּׁטְרִ֖ים בְּקֶ֥רֶב הַֽמַּחֲנֶֽה׃וַיְצַוּוּ֮ אֶת־הָעָ֣ם לֵאמֹר֒ כִּרְאֽוֹתְכֶ֗ם אֵ֣ת אֲר֤וֹן בְּרִית־יְהוָה֙ אֱלֹ֣הֵיכֶ֔ם וְהַכֹּֽהֲנִים֙ הַלְוִיִּ֔ם נֹשְׂאִ֖ים אֹת֑וֹ וְאַתֶּ֗ם תִּסְעוּ֙ מִמְּק֣וֹמְכֶ֔ם וַהֲלַכְתֶּ֖ם אַחֲרָֽיו׃אַ֣ךְ ׀ רָח֣וֹק יִהְיֶ֗ה בֵּֽינֵיכֶם֙ובינווּבֵינָ֔יוכְּאַלְפַּ֥יִם אַמָּ֖ה בַּמִּדָּ֑ה אַֽל־תִּקְרְב֣וּ אֵלָ֗יו לְמַ֤עַן אֲשֶׁר־תֵּֽדְעוּ֙ אֶת־הַדֶּ֙רֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר תֵּֽלְכוּ־בָ֔הּ כִּ֣י לֹ֧א עֲבַרְתֶּ֛ם בַּדֶּ֖רֶךְ מִתְּמ֥וֹל שִׁלְשֽׁוֹם׃וַיֹּ֧אמֶר יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶל־הָעָ֖ם הִתְקַדָּ֑שׁוּ כִּ֣י מָחָ֗ר יַעֲשֶׂ֧ה יְהוָ֛ה בְּקִרְבְּכֶ֖ם נִפְלָאֽוֹת׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוֹשֻׁ֙עַ֙ אֶל־הַכֹּהֲנִ֣ים לֵאמֹ֔ר שְׂאוּ֙ אֶת־אֲר֣וֹן הַבְּרִ֔ית וְעִבְר֖וּ לִפְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיִּשְׂאוּ֙ אֶת־אֲר֣וֹן הַבְּרִ֔ית וַיֵּלְכ֖וּ לִפְנֵ֥י הָעָֽם׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־יְהוֹשֻׁ֔עַ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה אָחֵל֙ גַּדֶּלְךָ֔ בְּעֵינֵ֖י כָּל־יִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁר֙ יֵֽדְע֔וּן כִּ֗י כַּאֲשֶׁ֥ר הָיִ֛יתִי עִם־מֹשֶׁ֖ה אֶהְיֶ֥ה עִמָּֽךְ׃וְאַתָּ֗ה תְּצַוֶּה֙ אֶת־הַכֹּ֣הֲנִ֔ים נֹשְׂאֵ֥י אֲרֽוֹן־הַבְּרִ֖ית לֵאמֹ֑ר כְּבֹאֲכֶ֗ם עַד־קְצֵה֙ מֵ֣י הַיַּרְדֵּ֔ן בַּיַּרְדֵּ֖ן תַּעֲמֹֽדוּ׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוֹשֻׁ֖עַ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל גֹּ֣שׁוּ הֵ֔נָּה וְשִׁמְע֕וּ אֶת־דִּבְרֵ֖י יְהוָ֥ה אֱלֹֽהֵיכֶֽם׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוֹשֻׁ֔עַ בְּזֹאת֙ תֵּֽדְע֔וּן כִּ֛י אֵ֥ל חַ֖י בְּקִרְבְּכֶ֑ם וְהוֹרֵ֣שׁ יוֹרִ֣ישׁ מִ֠פְּנֵיכֶם אֶת־הַכְּנַעֲנִ֨י וְאֶת־הַחִתִּ֜י וְאֶת־הַחִוִּ֗י וְאֶת־הַפְּרִזִּי֙ וְאֶת־הַגִּרְגָּשִׁ֔י וְהָאֱמֹרִ֖י וְהַיְבוּסִֽי׃הִנֵּה֙ אֲר֣וֹן הַבְּרִ֔ית אֲד֖וֹן כָּל־הָאָ֑רֶץ עֹבֵ֥ר לִפְנֵיכֶ֖ם בַּיַּרְדֵּֽן׃וְעַתָּ֗ה קְח֤וּ לָכֶם֙ שְׁנֵ֣י עָשָׂ֣ר אִ֔ישׁ מִשִּׁבְטֵ֖י יִשְׂרָאֵ֑ל אִישׁ־אֶחָ֥ד אִישׁ־אֶחָ֖ד לַשָּֽׁבֶט׃וְהָיָ֡ה כְּנ֣וֹחַ כַּפּ֣וֹת רַגְלֵ֣י הַכֹּהֲנִ֡ים נֹשְׂאֵי֩ אֲר֨וֹן יְהוָ֜ה אֲד֤וֹן כָּל־הָאָ֙רֶץ֙ בְּמֵ֣י הַיַּרְדֵּ֔ן מֵ֤י הַיַּרְדֵּן֙ יִכָּ֣רֵת֔וּן הַמַּ֥יִם הַיֹּרְדִ֖ים מִלְמָ֑עְלָה וְיַעַמְד֖וּ נֵ֥ד אֶחָֽד׃וַיְהִ֗י בִּנְסֹ֤עַ הָעָם֙ מֵאָ֣הֳלֵיהֶ֔ם לַעֲבֹ֖ר אֶת־הַיַּרְדֵּ֑ן וְהַכֹּהֲנִ֗ים נֹֽשְׂאֵ֛י הָאָר֥וֹן הַבְּרִ֖ית לִפְנֵ֥י הָעָֽם׃וּכְב֞וֹא נֹשְׂאֵ֤י הָֽאָרוֹן֙ עַד־הַיַּרְדֵּ֔ן וְרַגְלֵ֤י הַכֹּֽהֲנִים֙ נֹשְׂאֵ֣י הָֽאָר֔וֹן נִטְבְּל֖וּ בִּקְצֵ֣ה הַמָּ֑יִם וְהַיַּרְדֵּ֗ן מָלֵא֙ עַל־כָּל־גְּדוֹתָ֔יו כֹּ֖ל יְמֵ֥י קָצִֽיר׃וַיַּעַמְד֡וּ הַמַּיִם֩ הַיֹּרְדִ֨ים מִלְמַ֜עְלָה קָ֣מוּ נֵד־אֶחָ֗ד הַרְחֵ֨ק מְאֹ֜דבאדםמֵֽאָדָ֤םהָעִיר֙ אֲשֶׁר֙ מִצַּ֣ד צָֽרְתָ֔ן וְהַיֹּרְדִ֗ים עַ֣ל יָ֧ם הָעֲרָבָ֛ה יָם־הַמֶּ֖לַח תַּ֣מּוּ נִכְרָ֑תוּ וְהָעָ֥ם עָבְר֖וּ נֶ֥גֶד יְרִיחֽוֹ׃וַיַּעַמְד֣וּ הַכֹּהֲנִ֡ים נֹ֠שְׂאֵי הָאָר֨וֹן בְּרִית־יְהוָ֜ה בֶּחָֽרָבָ֛ה בְּת֥וֹךְ הַיַּרְדֵּ֖ן הָכֵ֑ן וְכָל־יִשְׂרָאֵ֗ל עֹֽבְרִים֙ בֶּחָ֣רָבָ֔ה עַ֤ד אֲשֶׁר־תַּ֙מּוּ֙ כָּל־הַגּ֔וֹי לַעֲבֹ֖ר אֶת־הַיַּרְדֵּֽן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אבנר בוטוש שליט

מעבר הירדן - נס טבעי

בפרק זה כל ישראל עוברים את הירדן אל הארץ המובטחת. המכשול הקרקעי בדמות נהר הירדן נעלם והשאלה היא כיצד?

נס או טבע?

האם המעבר של יהושע את הירדן היה בצורה ניסית? יש שמערערים על כך ורוצים להסביר את האפשרות המעבר בתופעות טבעיות ידועות אשר כבר אפשרו בעבר לחצות ממזרח למערב בלא כל קושי!

דן יהב גיאוגרף(מתוך עיתון "מעריב" כא' אלול תשל"ו ) - כריתת הירדן -תופעה מדעית או נס ?

תעודות עבריות שנכתבו בעצם ימי התרחשות רעשים מעידים: "הירדן היה חרב במשך שני ימים ,ובו ביום (יום הרעש)קפא הים וכן יבשו כל הנחלים"
"ויכרתו מימי הירדן עד כי לא נשאר בו מאומה" ב-1906 נכרתו מימי הירדן למשך 10 שעות רצופות ,ב-1927 צנח קיר גבוה בגובה 50 מ' וחסם את זרימת הירדן למשך 20 שעות, עדים העידו כי אפשר היה לעבור את הירדן בחרבה .ברעש של 1546 חרב הירדן למשך שלושה ימים תמימים, אירוע זה תואר בדייקנות על ידי היסטוריונים תופעה גיאולוגית וגיאומורפולוגית זו מוכרת לאנשי המדע, היא תוארה ונחקרה במשך עשרות שנים, תזוזת גושים, הן במאונך והן אופקית ,כתוצאה מרעשים מתחים על פני מעטפת כדור הארץ משנה את אפיקי הנהרות, יש שהנהרות נחסמים ויש שאפיקיהם מתעקלים ונוצרים נפתולים (מיאנדרים) חדשים.

לעומת זאת חז"ל:

נס קריעת הירדן (סוטה לד.)

"ויעמדו המים היורדים מלמעלה ,קמו נד אחד" 
"וכמה גובהן של מים? שניים עשר מיל על שניים עשר מיל כנגד מחנה ישראל -דברי רבי יהודה . 
אמר לו רבי אלעזר בר' שמעון ... אלא מלמד שהיו מים נגדשין ועולין כיפין על גבי כיפין יתר משלוש מאות מיל ,עד שראו אותן כל מלכי מזרח ומערב ."

מה יותר גדול, נס היוצא מגדרי ששת סדרי בראשית או שימוש של הבורא בסדרי הטבע למען מטרה נעלה? האם בגלל שנראה לנו יותר מרשים נס היוצא מגדר הטבע על הקב"ה חלה החובה לספק לנו את "ההצגה הכי טובה בעיר"? האם אין בהתאמה בין האירוע לבין הצורך בו, להוכיח את שלטונו של הבורא במעשי ידיו?
התזמון המדויק של האירוע הוא הנס הגדול ולאו דווקא הפירוטכניקה העל טבעית! 

התבוננות מדוקדקת בכתובים, תבהיר לנו כי ההתרחשות בדרך הטבע של רעידות אדמה מופיעה לפי הכרזתו של יהושע, ונכנסת להגדרה של "נס טבעי בהזמנה".

בפס' יג: "וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן ה' אֲדוֹן כָּל-הָאָרֶץ, בְּמֵי הַיַּרְדֵּן, מֵי הַיַּרְדֵּן יִכָּרֵתוּן"

הנחת רגלי הכוהנים הייתה מתוזמנת עם כריתת הירדן! אף שמקום הכריתה היה רחוק מאוד ממקום הכוהנים, מעבר למרחק ראייה הַרְחֵק מְאֹד באדם (מֵאָדָם) הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן, 
מוקד הרעש בו התרחשה רעידת האדמה, היה כנראה באזור העיר אדם, כלומר גשר "דמיה" ואילו ישראל עוברים 30 קמ' דרומה משם מול יריחו בתוואי של "גשר אלנבי". באזור גשר דמיה יש את קירות החוואר הפריכים משני צידי תוואי הנהר, שם תחסם הזרימה במקרה של רעש אדמה אשר ימוטט גוש אדמה גדול.

שמו של הירדן מורכב מהפועל "ירד". מהמיקום ההתחלתי שלו "דן" זהו נהר שמקבל את מימיו מ"חב"ד" נחלים, נחל חצבני, נחל ביינאס ונחל דן, נחלים אלו מקבלים את מימיהם מנביעות שמקורם בשלגים שבחרמון וברמת הגולן לפני כניסתו לכנרת הוא הופך לנהר אחד, וביציאתו מהכנרת הוא ממשיך את אחדותו ונתינתו מלאת החיים עד שהוא גווע בים המוות, ים המלח.

התנ"ך מעיד כי הוא מכיר תופעת טבע זו ולכן הכתוב מדגיש כי הנס אירע דווקא בעונה בה התופעה הזו לא קיימת והיא עונת האביב, בפס' טו' -וְהַיַּרְדֵּן, מָלֵא עַל-כָּל-גְּדוֹתָיו, כֹּל, יְמֵי קָצִיר שהיא עונת הפשרת השלגים בחרמון. בתקופה זו גושי האדמה נכנעים מיד לזרימה החזקה של המים היורדים מדן והופכים לירדן. כמעט בכל הפעמים שבהם הירדן נחסם היה זה בתקופה היבשה שבה ניתן גם לעבור את מפלס הירדן ברגל יחפה.

א"כ הקב"ה בוחר לעשות את ניסיו גם באמצעות תזמון מדהים המספק את הסחורה לא פחות טוב מתופעת החורגת מגדר הטבע.

עלינו ללמוד מכך שהתערבות אלוקים אינה מוגבלת חלילה למעשי ניסים מעל הטבע בלבד.

גשר אלנבי לעומת גשר דמייה


למדנו בפרק זה כי התנ"ך מעיד על הטופוגרפיה המיוחדת בבקעת הירדן. עיון מדוקדק בפסוקים מביא אותנו לתובנות חדשות על המילה נס, וכן למדנו להכיר את גשרי הכניסה לארץ מאז ומעולם, גשר אלנבי לעומת גשר אדם. 


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך