עשר בשביל שתתעשר
כאשר נותן האדם מתנות כהונה ולויה הקב"ה משרה ברכה בממונו, כדברי הנביא מלאכי בפרקנו: "הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאו-ת אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די"(מלאכי ג י). אומרת הגמרא:
אשכחיה רבי יוחנן לינוקא דריש לקיש (פגש רבי יוחנן את בנו הצעיר של ריש לקיש, דהיינו את בן אחותו הקטן) אמר ליה: אימא לי פסוקך. (=אמר לו: הגד לי מה הפסוק שלמדת היום) אמר ליה "עשר תעשר" (אמר לו הילד "עשר תעשר"). אמר ליה (אמר לו הילד) ומאי עשר תעשר (מה משמעות המלים עשר תעשר)? אמר ליה (=רבי יוחנן) עשר בשביל שתתעשר. אמר ליה (=שאלו הילד) מנא לך? (=מנין לך שמפריש המעשר אכן מתעשר), אמר ליה זיל נסי (אמר ר' יוחנן, לך נסה את ה', כלומר תפריש מעשר ותתעשר), אמר ליה (הילד) ומי שרי (האם מותר לנסות את הקב"ה)? והכתיב לא תנסו? (כיצד אתה מציע לי לנסות את הקב"ה, הרי אסור לנסותו) אמר ליה הכי אמר (אמר לו שכך אמר) רבי אושעיא חוץ מזו, "שנאמר הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ובחנוני נא בזאת אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די", מאי "עד בלי די" (מהי הכוונה במילים עד בלי די)? אמר רמי בר חמא אמר רב עד שיבלו שפתותינו מלומר די (כלומר עד אשר תתעייפנה השפתיים מלומר די, מחמת רוב השפע שהקב"ה ישפיע על מפריש המעשרות)".
(תענית ט.)
באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי חן – במדבר'