תנ"ך על הפרק - מלאכי ג - בין עובד א-להים לאשר לא עבדו / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלאכי ג

567 / 929
היום

הפרק

הִנְנִ֤י שֹׁלֵחַ֙ מַלְאָכִ֔י וּפִנָּה־דֶ֖רֶךְ לְפָנָ֑י וּפִתְאֹם֩ יָב֨וֹא אֶל־הֵיכָל֜וֹ הָאָד֣וֹן ׀ אֲשֶׁר־אַתֶּ֣ם מְבַקְשִׁ֗ים וּמַלְאַ֨ךְ הַבְּרִ֜ית אֲשֶׁר־אַתֶּ֤ם חֲפֵצִים֙ הִנֵּה־בָ֔א אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וּמִ֤י מְכַלְכֵּל֙ אֶת־י֣וֹם בּוֹא֔וֹ וּמִ֥י הָעֹמֵ֖ד בְּהֵרָֽאוֹת֑וֹ כִּֽי־הוּא֙ כְּאֵ֣שׁ מְצָרֵ֔ף וּכְבֹרִ֖ית מְכַבְּסִֽים׃וְיָשַׁ֨ב מְצָרֵ֤ף וּמְטַהֵר֙ כֶּ֔סֶף וְטִהַ֤ר אֶת־בְּנֵֽי־לֵוִי֙ וְזִקַּ֣ק אֹתָ֔ם כַּזָּהָ֖ב וְכַכָּ֑סֶף וְהָיוּ֙ לַֽיהוָ֔ה מַגִּישֵׁ֥י מִנְחָ֖ה בִּצְדָקָֽה׃וְעָֽרְבָה֙ לַֽיהוָ֔ה מִנְחַ֥ת יְהוּדָ֖ה וִירֽוּשָׁלִָ֑ם כִּימֵ֣י עוֹלָ֔ם וּכְשָׁנִ֖ים קַדְמֹנִיּֽוֹת׃וְקָרַבְתִּ֣י אֲלֵיכֶם֮ לַמִּשְׁפָּט֒ וְהָיִ֣יתִי ׀ עֵ֣ד מְמַהֵ֗ר בַּֽמְכַשְּׁפִים֙ וּבַמְנָ֣אֲפִ֔ים וּבַנִּשְׁבָּעִ֖ים לַשָּׁ֑קֶר וּבְעֹשְׁקֵ֣י שְׂכַר־שָׂ֠כִיר אַלְמָנָ֨ה וְיָת֤וֹם וּמַטֵּי־גֵר֙ וְלֹ֣א יְרֵא֔וּנִי אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃כִּ֛י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה לֹ֣א שָׁנִ֑יתִי וְאַתֶּ֥ם בְּנֵֽי־יַעֲקֹ֖ב לֹ֥א כְלִיתֶֽם׃לְמִימֵ֨י אֲבֹתֵיכֶ֜ם סַרְתֶּ֤ם מֵֽחֻקַּי֙ וְלֹ֣א שְׁמַרְתֶּ֔ם שׁ֤וּבוּ אֵלַי֙ וְאָשׁ֣וּבָה אֲלֵיכֶ֔ם אָמַ֖ר יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמֶּ֥ה נָשֽׁוּב׃הֲיִקְבַּ֨ע אָדָ֜ם אֱלֹהִ֗ים כִּ֤י אַתֶּם֙ קֹבְעִ֣ים אֹתִ֔י וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמֶּ֣ה קְבַעֲנ֑וּךָ הַֽמַּעֲשֵׂ֖ר וְהַתְּרוּמָֽה׃בַּמְּאֵרָה֙ אַתֶּ֣ם נֵֽאָרִ֔ים וְאֹתִ֖י אַתֶּ֣ם קֹבְעִ֑ים הַגּ֖וֹי כֻּלּֽוֹ׃הָבִ֨יאוּ אֶת־כָּל־הַֽמַּעֲשֵׂ֜ר אֶל־בֵּ֣ית הָאוֹצָ֗ר וִיהִ֥י טֶ֙רֶף֙ בְּבֵיתִ֔י וּבְחָנ֤וּנִי נָא֙ בָּזֹ֔את אָמַ֖ר יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת אִם־לֹ֧א אֶפְתַּ֣ח לָכֶ֗ם אֵ֚ת אֲרֻבּ֣וֹת הַשָּׁמַ֔יִם וַהֲרִיקֹתִ֥י לָכֶ֛ם בְּרָכָ֖ה עַד־בְּלִי־דָֽי׃וְגָעַרְתִּ֤י לָכֶם֙ בָּֽאֹכֵ֔ל וְלֹֽא־יַשְׁחִ֥ת לָכֶ֖ם אֶת־פְּרִ֣י הָאֲדָמָ֑ה וְלֹא־תְשַׁכֵּ֨ל לָכֶ֤ם הַגֶּ֙פֶן֙ בַּשָּׂדֶ֔ה אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְאִשְּׁר֥וּ אֶתְכֶ֖ם כָּל־הַגּוֹיִ֑ם כִּֽי־תִהְי֤וּ אַתֶּם֙ אֶ֣רֶץ חֵ֔פֶץ אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃חָזְק֥וּ עָלַ֛י דִּבְרֵיכֶ֖ם אָמַ֣ר יְהוָ֑ה וַאֲמַרְתֶּ֕ם מַה־נִּדְבַּ֖רְנוּ עָלֶֽיךָ׃אֲמַרְתֶּ֕ם שָׁ֖וְא עֲבֹ֣ד אֱלֹהִ֑ים וּמַה־בֶּ֗צַע כִּ֤י שָׁמַ֙רְנוּ֙ מִשְׁמַרְתּ֔וֹ וְכִ֤י הָלַ֙כְנוּ֙ קְדֹ֣רַנִּ֔ית מִפְּנֵ֖י יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְעַתָּ֕ה אֲנַ֖חְנוּ מְאַשְּׁרִ֣ים זֵדִ֑ים גַּם־נִבְנוּ֙ עֹשֵׂ֣י רִשְׁעָ֔ה גַּ֧ם בָּחֲנ֛וּ אֱלֹהִ֖ים וַיִּמָּלֵֽטוּ׃אָ֧ז נִדְבְּר֛וּ יִרְאֵ֥י יְהוָ֖ה אִ֣ישׁ אֶת־רֵעֵ֑הוּ וַיַּקְשֵׁ֤ב יְהוָה֙ וַיִּשְׁמָ֔ע וַ֠יִּכָּתֵב סֵ֣פֶר זִכָּר֤וֹן לְפָנָיו֙ לְיִרְאֵ֣י יְהוָ֔ה וּלְחֹשְׁבֵ֖י שְׁמֽוֹ׃וְהָ֣יוּ לִ֗י אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת לַיּ֕וֹם אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י עֹשֶׂ֣ה סְגֻלָּ֑ה וְחָמַלְתִּ֣י עֲלֵיהֶ֔ם כַּֽאֲשֶׁר֙ יַחְמֹ֣ל אִ֔ישׁ עַל־בְּנ֖וֹ הָעֹבֵ֥ד אֹתֽוֹ׃וְשַׁבְתֶּם֙ וּרְאִיתֶ֔ם בֵּ֥ין צַדִּ֖יק לְרָשָׁ֑ע בֵּ֚ין עֹבֵ֣ד אֱלֹהִ֔ים לַאֲשֶׁ֖ר לֹ֥א עֲבָדֽוֹ׃כִּֽי־הִנֵּ֤ה הַיּוֹם֙ בָּ֔א בֹּעֵ֖ר כַּתַּנּ֑וּר וְהָי֨וּ כָל־זֵדִ֜ים וְכָל־עֹשֵׂ֤ה רִשְׁעָה֙ קַ֔שׁ וְלִהַ֨ט אֹתָ֜ם הַיּ֣וֹם הַבָּ֗א אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת אֲשֶׁ֛ר לֹא־יַעֲזֹ֥ב לָהֶ֖ם שֹׁ֥רֶשׁ וְעָנָֽף׃וְזָרְחָ֨ה לָכֶ֜ם יִרְאֵ֤י שְׁמִי֙ שֶׁ֣מֶשׁ צְדָקָ֔ה וּמַרְפֵּ֖א בִּכְנָפֶ֑יהָ וִֽיצָאתֶ֥ם וּפִשְׁתֶּ֖ם כְּעֶגְלֵ֥י מַרְבֵּֽק׃וְעַסּוֹתֶ֣ם רְשָׁעִ֔ים כִּֽי־יִהְי֣וּ אֵ֔פֶר תַּ֖חַת כַּפּ֣וֹת רַגְלֵיכֶ֑ם בַּיּוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר אֲנִ֣י עֹשֶׂ֔ה אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃זִכְר֕וּ תּוֹרַ֖ת מֹשֶׁ֣ה עַבְדִּ֑י אֲשֶׁר֩ צִוִּ֨יתִי אוֹת֤וֹ בְחֹרֵב֙ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל חֻקִּ֖ים וּמִשְׁפָּטִֽים׃הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ שֹׁלֵ֣חַ לָכֶ֔ם אֵ֖ת אֵלִיָּ֣ה הַנָּבִ֑יא לִפְנֵ֗י בּ֚וֹא י֣וֹם יְהוָ֔ה הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָֽא׃וְהֵשִׁ֤יב לֵב־אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וְלֵ֥ב בָּנִ֖ים עַל־אֲבוֹתָ֑ם פֶּן־אָב֕וֹא וְהִכֵּיתִ֥י אֶת־הָאָ֖רֶץ חֵֽרֶם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

בין עובד א-להים לאשר לא עבדו

כאשר מלאכי מנבא את הגילוי המוחלט של הנהגת הצדק של הקב"ה, גילוי שיתרחש לעתיד לבוא, הוא כופל את דבריו, "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע, בין עובד א להים לאשר לא עבדו". בעל מצודת דוד רואה בכפילות מילים נרדפות, ובלשונו "כפל הדבר", וכן הסביר בדעת מקרא שזוג אחד של ביטויים מפרש את חברו, "עוד תבינו ותבחינו בין גורל הצדיק העובד א-להים ובין גורל הרשע אשר לא עבד אותו". ברם עלינו מקובל שחזרות כאלו בלשון הנביאים אינן מקריות, וככל שנוכל נעמול להסביר מה הן באות לחדש. וכבר הגמרא שאלה, "היינו 'צדיק' היינו 'עובד א-להים'? היינו 'רשע' היינו 'שלא עבדו'?"(חגיגה ט:) ואם כן לשם מה הכפילות?

בטרם נביא את תשובת הגמרא ונדון בה, נתייחס לתשובת המלבי"ם: "וראיתם ההבדל בין צדיק לרשע, וגם בין הצדיקים תראו הבדל: בין [צדיק ]עובד א לוהים ל[צדיק] אשר לא עבדו. רצה לומר בין מי שעבד מאהבה שתכלית עבודתו היה לעבוד את הא לוהים, ובין העובד מתקוות גמול ליראת העונש...ובעבודה על מנת לקבל פרס עיקר העבודה הוא בשביל עצמו ולא בשביל לעבוד א-להים". לפי הגדרת המלבי"ם נראה שעבודת ה' מיראה היא כעין 'עבודה זרה', באשר אינה מכוונת לבורא, אלא לתועלת עצמית. נכון שגם עבודה זו חשובה ומקובלת "ומתוך שלא לשמה בא לשמה", אבל כדאי שנדע את גדרה של עבודה כזו.

הערה זו על עבודה מיראה, מאירה את פירוש רש"י לחטאו של משה ולכינוי החריף של חטא זה כחילול ה'. " 'יען לא האמנתם בי להקדישני' - שאילו דיברתם אל הסלע והוציא, הייתי מקודש לעיני העדה ואומרים, מה סלע זה שאינו מדבר ואינו שומע ואינו צריך לפרנסה מקיים דיבורו של מקום, קל וחומר אנו"(רש"י במדבר כ יב ע"פ מדרש אגדה). אולם משהכה משה את הסלע ילמדו בני ישראל שחייבים לציית לדבר ה' רק מתוך איומים ומכות, ואם כן כל עבודת ה' תיעשה מיראה ושלא לשמה, והרי היא כ"עבודה זרה". על כן מכנה הכתוב את חטא משה כחילול ה': "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל".

גם הגמרא מבחינה בין שני עובדי ה', בין שני צדיקים, אך בהיבט שונה: " 'עבדו' ו'לא עבדו' תרוויהו צדיקי גמורי נינהו (=שניהם צדיקים גמורים הם), ואינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד. אמר לו, ומשום חדא זימנא קרי ליה (בשל פעם אחת קוראים לו) 'לא עבדו'? אמר לו אין (=כן), צא ולמד משוק של חמרין. עשרה פרסי בזוזא, חד עשר פרסי בתרי זוזי" [לשכור חמר וחמורו למהלך עשר פרסאות עולה זוז, ותוספת פרסה אחת מכפילה את המחיר. כלומר, לעיתים תוספת כמות קטנה משנה באיכות!]. רש"י מנסה להמתיק את הביטוי הקשה "לא עבדו" על זה שהוא צדיק ושחזר מאה פעמים על תלמודו, ומפרש: "אף על פי ששניהם צדיקים לא עבדוהו בשווה. שזה עבדו יותר", כאומר "לא עבדו" כמו שעבד זה, שלמד מאה פעמים ואחת. ועדיין זוקקת הגמרא ביאור. 

הרב אהרון קוטלר מעיר על גמרא זו הערה מאלפת: "דאף בוודאי גם השונה פרקו מאה פעמים אינו מבטל מזמנו כלום, ובאותו הזמן שהשונה חוזר בפעם המאה ואחת, הוא - בעל המאה פעם - לומד עניין חדש. דאי לאו הכי (=שאם לא כן), אלא שמתבטל מעט, הרי ההבדל הוא בין השונה תמיד לבין המבטל זמן מה (ובוודאי לא את זה באו הפסוק והגמרא ללמדנו, שיש הבדל בין לומד תורה למי שמבטל תורה) ...אלא ודאי דאינו מבטל כלום ואף על פי כן נקרא הוא 'לא עבדו' לעומת חברו"(משנת רבי אהרן עמ' סה). והשאלה מתחזקת, היאך מכנה הגמרא תלמיד חכם מתמיד כאחד ש"לא עבדו".

בעלי המוסר העמיקו את מעניתם במשמעות דברי הגמרא. אב לכולם הוא הרב דסלר. "המבדיל בין קודש לחול בין אור לחושך ...כולם מן הקצה אל הקצה. כל שינוי ברוחניות פירושו מצב שונה לגמרי, עולם חדש. הרוחניות היא תוכן כל דבר, וכשיש שינוי בתוכן הריהו דבר אחר לגמרי. אין אנו מרגישים בין מדרגה למדרגה אלא תוספת וחסרון בלבד, כי האדם יראה לעיניים, אבל ה' יראה ללבב ובדין שמים יש הבדל עצום ועצמותי בין כל מדרגה למדרגה שלמעלה או למטה ממנה בדקות"(מכתב מאליהו ה עמ' 15) [ויש להוסיף לדבריו את ההלכה "מבטלין תלמוד תורה למקרא מגילה". מדוע "מבטלים", הרי המגילה היא חלק מכתבי הקודש? ללמדך שהפחתה ברמת הלימוד [וקריאת מגילה בבית הכנסת אינה לימוד רגיל] אינה לימוד לחצאין, לשליש או לרביע, אלא ביטול תורה!].

ועל כן הסביר הרב דסלר ש"זה שלומד רק לשם שכל וחידוד ואין לו חפץ בשינון וחזרה כי מחפש רק חידושים - תלמודו לא יתקיים בידו"(מכתב מאליהו ה עמ' 98). וכן הסביר ר' אהרון קוטלר, ש"ההבדל הוא מצד אהבת התורה. שהרי קשה להיות שונה [=משנן] ומשום שנקל לאדם ללמוד דבר חדש, אף אם חסר לו באהבת תורה, לעומת זה יש כאן אהבת החידוש. אבל דבר שכבר למד ויודע אותו אפילו ידיעה במקצת קשה עליו לעסוק בזה, דאהבת החידוש אין בזה ורק מצד אהבת התורה נקל לשנות, כאמור "באהבתה תשגה תמיד"(משלי ה יט). ולהיות שונה אחרי חזרת מאה פעמים הרי נחוץ לזה אהבת התורה במידה נפרזת, עד שהשני בעל המאה פעמים הוא כסוג אחר נגדו, בחינת לא עבדו"(משנת רבי אהרן שם). 

ובמקום אחר כתב ר' אהרון קוטלר: "דאם לומד מספר פעמים מסוים וחושב שכבר יצא ידי חובתו בעניין זה, זהו קצת בגדר הסרת עול, ומקרי 'לא עבדו' לגבי אחר המוסיף עוד פעם"(משנת רבי אהרן עמ' נז). נדמה שכאן הורה ר' אהרון כלל גדול בעניין "המסגרת". צריכים אנו לדעת כיצד לנצל את "המסגרת" להתעלות בעבודת ה' ולא להידרדר בה. מחד גיסא - המסגרת מדרבנת. אדם שנותרו לו רק שני דפים לסיים מסכת, ישקיע כל מאמץ על מנת לגמור את המסכת; אם הוא לא איחר כל השנה לשיעור, מסתבר שיעשה מאמץ עילאי כדי לא לאחר גם בשבוע האחרון. אולם מאידך גיסא המסגרת גורמת לפריקת עול: 'מחר אתחיל ללמוד', 'מהחודש הבא אקום כל בוקר לתפילה בזמן', 'דף יומי? טוב, מתחילת המסכת הבאה'! לחזרה של מאה פעמים מגיעים בכוחה של "המסגרת", ואותה "מסגרת" גורמת לנו ליפול לתהומות אחרי חזרת המאה! השונה מאה פעמים ואחת מתגבר על מגבלות המסגרת!

ונסיים על דרך הצחות; ישנם הלומדים לשם עצמם, ושוכחים לקיים "שיוויתי ה' לנגדי תמיד", שוכחים להכריז "שמע ישראל ה' א לוהינו ה' אחד". עליהם אומרת הגמרא, שאינו דומה מי ששונה פרקו מאה פעמים לשם עצמו ופרקו, לשונה פרקו מאה ואחד, שלִבּוֹ מלא את ה"אחד". שזה הראשון - לא עבדו כלל בכל מאת הפעמים, והאחרון בכל פעם ופעם ממאה הפעמים ששנה פרקו - עבדו! (וראה עוד ביאור המהרש"א).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך