תנ"ך על הפרק - הושע יא - נער ישראל ואוהבהו / הרב לייב מינצברג ז"ל

תנ"ך על הפרק

הושע יא

511 / 929
היום

הפרק

כִּ֛י נַ֥עַר יִשְׂרָאֵ֖ל וָאֹהֲבֵ֑הוּ וּמִמִּצְרַ֖יִם קָרָ֥אתִי לִבְנִֽי׃קָרְא֖וּ לָהֶ֑ם כֵּ֚ן הָלְכ֣וּ מִפְּנֵיהֶ֔ם לַבְּעָלִ֣ים יְזַבֵּ֔חוּ וְלַפְּסִלִ֖ים יְקַטֵּרֽוּן׃וְאָנֹכִ֤י תִרְגַּ֙לְתִּי֙ לְאֶפְרַ֔יִם קָחָ֖ם עַל־זְרֽוֹעֹתָ֑יו וְלֹ֥א יָדְע֖וּ כִּ֥י רְפָאתִֽים׃בְּחַבְלֵ֨י אָדָ֤ם אֶמְשְׁכֵם֙ בַּעֲבֹת֣וֹת אַהֲבָ֔ה וָאֶהְיֶ֥ה לָהֶ֛ם כִּמְרִ֥ימֵי עֹ֖ל עַ֣ל לְחֵיהֶ֑ם וְאַ֥ט אֵלָ֖יו אוֹכִֽיל׃לֹ֤א יָשׁוּב֙ אֶל־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם וְאַשּׁ֖וּר ה֣וּא מַלְכּ֑וֹ כִּ֥י מֵאֲנ֖וּ לָשֽׁוּב׃וְחָלָ֥ה חֶ֙רֶב֙ בְּעָרָ֔יו וְכִלְּתָ֥ה בַדָּ֖יו וְאָכָ֑לָה מִֽמֹּעֲצ֖וֹתֵיהֶֽם׃וְעַמִּ֥י תְלוּאִ֖ים לִמְשֽׁוּבָתִ֑י וְאֶל־עַל֙ יִקְרָאֻ֔הוּ יַ֖חַד לֹ֥א יְרוֹמֵם׃אֵ֞יךְ אֶתֶּנְךָ֣ אֶפְרַ֗יִם אֲמַגֶּנְךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל אֵ֚יךְ אֶתֶּנְךָ֣ כְאַדְמָ֔ה אֲשִֽׂימְךָ֖ כִּצְבֹאיִ֑ם נֶהְפַּ֤ךְ עָלַי֙ לִבִּ֔י יַ֖חַד נִכְמְר֥וּ נִחוּמָֽי׃לֹ֤א אֶֽעֱשֶׂה֙ חֲר֣וֹן אַפִּ֔י לֹ֥א אָשׁ֖וּב לְשַׁחֵ֣ת אֶפְרָ֑יִם כִּ֣י אֵ֤ל אָֽנֹכִי֙ וְלֹא־אִ֔ישׁ בְּקִרְבְּךָ֣ קָד֔וֹשׁ וְלֹ֥א אָב֖וֹא בְּעִֽיר׃אַחֲרֵ֧י יְהוָ֛ה יֵלְכ֖וּ כְּאַרְיֵ֣ה יִשְׁאָ֑ג כִּֽי־ה֣וּא יִשְׁאַ֔ג וְיֶחֶרְד֥וּ בָנִ֖ים מִיָּֽם׃יֶחֶרְד֤וּ כְצִפּוֹר֙ מִמִּצְרַ֔יִם וּכְיוֹנָ֖ה מֵאֶ֣רֶץ אַשּׁ֑וּר וְהוֹשַׁבְתִּ֥ים עַל־בָּתֵּיהֶ֖ם נְאֻם־יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב לייב מינצברג ז

נער ישראל ואוהבהו

יסוד היחס בין קודשא בריך הוא וישראל הוא אהבה. במבט נכון ניתן להבחין כי כבר בתורה אין היחס בין הקב"ה לעם ישראל יחס של תביעה ומחוייבות בלבד, אלא ביסודו הוא יחס של אהבה וידידות.

החל מאברהם אבינו אשר נאמר בו "התהלך לפני והיה תמים. ואתנה בריתי ביני ובינך וארבה אותך במאד מאד"(בראשית יז), ונתבאר בחז"ל שאין זו רק ברית של מחוייבות לעבוד את ה', כעניין היחס שבין העבד לאדונו, אלא הייתה זו ברית אהבה וידידות כמו שכתב רש"י (שם): "ברית של אהבה". וכך תיקנו בלשון הברכה בברית מילה "אשר קידש ידיד מבטן... על כן אל חי, חלקנו, צורנו, צווה להציל ידידות שארנו משחת". מאז ואילך נקבעה ברית הידידות בין הקב"ה לזרעו של אברהם ועם ישראל כולו.

כך לכל אורך הדרך אין יחס ה' לעם ישראל רק כמלך או אדון המצווים על עבדיהם, אלא מעמדו של עם ישראל הוא להיות אהוביו של הקב"ה. "לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם, כי אתם המעט מכל העמים. כי מאהבת ה' אתכם ומשמרו את השבועה אשר נשבע לאבותיכם הוציא ה' אתכם ביד חזקה ויפדך מבית עבדים מיד פרעה מלך מצרים"(דברים ז ח). "כי אהבך ה' אלוקיך"(דברים כג ו).

וכן בתחילת הפרק אומר הנביא הושע: "כי נער ישראל ואוהבהו"(הושע יא א), ובעקבותיו ישעיה: "בכל צרתם לו צר ומלאך פניו הושיעם באהבתו ובחמלתו הוא גאלם וינטלם וינשאם כל ימי עולם"(ישעיה סג ט), ירמיה: "ואהבת עולם אהבתיך על כן משכתיך חסד"(ירמיה לא ב), מלאכי: "אהבתי אתכם אמר ה', ואמרתם במה אהבתנו, הלוא אח עשו ליעקב נאום ה', ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי..."(מלאכי א ב), ורבים כהנה.

בתפילות שתיקנו חכמים חוזר יסוד זה שוב ושוב "אהבת עולם אהבתנו", "הבוחר בעמו ישראל באהבה", "אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת", "אוהב עמו ישראל", "אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו ורצית בנו".

ומלבד עצם הידיעה המרוממת כי הקב"ה אוהב אותנו ואנו קרובים אליו, יש לכך משמעות מעשית, בכך שהוא שומר עלינו ודואג לכל צרכינו באופן מיוחד, בחביבות ובחמלה יתירה, כאב הנאמן ומסור לבנו ודואג לצרכיו בחן בחסד וברחמים. וככל שביטוי האהבה והידידות מתעצמים הרי ישנה יותר דאגה ושמירה והשפעת טובה ורחמים לעם ישראל.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו 'בן מלך – שיר השירים'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך