הארץ וירושלים העתידים
בסיום תיאור הבניין מודיע הנביא יחזקאל על חזרת שנים-עשר שבטי ישראל לארץ, וחלוקת הארץ בסדר חדש שלא כחלוקתה בימי יהושע.
במרכז הארץ, בפניה החדשים, נמצאת ירושלים, עיר הקודש, בעלת שנים עשר שערים, שכל אחד מיוחד לשבט משבטי ישראל הבאים בשעריה בזמן עלייתם לרגל.
הנביא יחזקאל הגדיל יותר מירמיה בהעלאת מעלתה של ירושלים העתידה. בעוד ירמיהו קורא לירושלים "כסא י-הוה"(ירמיה ג יז), נקראת ירושלים בפי יחזקאל בשם ה' המפורש ממש (יחזקאל מח לה).
זהו האור הבוקע מתוך חשכת הגלות הנוראה בזכות צפיית הגאולה המרוממת את הרוח הנפולה, ומפיחה רוח חדשה בישראל, רוח שתחזקנו עד בוא יום הישועה.