תנ"ך על הפרק - יחזקאל מח - נחלת בני השפחות לעתיד לבוא / הרב אליהו מאלי שליט"א

תנ"ך על הפרק

יחזקאל מח

500 / 929
היום

הפרק

וְאֵ֖לֶּה שְׁמ֣וֹת הַשְּׁבָטִ֑ים מִקְצֵ֣ה צָפ֡וֹנָה אֶל־יַ֣ד דֶּֽרֶךְ־חֶתְלֹ֣ן ׀ לְֽבוֹא־חֲמָ֡ת חֲצַ֣ר עֵינָן֩ גְּב֨וּל דַּמֶּ֤שֶׂק צָפ֙וֹנָה֙ אֶל־יַ֣ד חֲמָ֔ת וְהָיוּ־ל֧וֹ פְאַת־קָדִ֛ים הַיָּ֖ם דָּ֥ן אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל דָּ֗ן מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ים עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה אָשֵׁ֥ר אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל אָשֵׁ֗ר מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ימָה וְעַד־פְּאַת־יָ֖מָּה נַפְתָּלִ֥י אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל נַפְתָּלִ֗י מִפְּאַ֥ת קָדִ֛מָה עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה מְנַשֶּׁ֥ה אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל מְנַשֶּׁ֗ה מִפְּאַ֥ת קָדִ֛מָה עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה אֶפְרַ֥יִם אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל אֶפְרַ֗יִם מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ים וְעַד־פְּאַת־יָ֖מָּה רְאוּבֵ֥ן אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל רְאוּבֵ֗ן מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ים עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה יְהוּדָ֥ה אֶחָֽד׃וְעַל֙ גְּב֣וּל יְהוּדָ֔ה מִפְּאַ֥ת קָדִ֖ים עַד־פְּאַת־יָ֑מָּה תִּהְיֶ֣ה הַתְּרוּמָ֣ה אֲ‍ֽשֶׁר־תָּרִ֡ימוּ חֲמִשָּׁה֩ וְעֶשְׂרִ֨ים אֶ֜לֶף רֹ֗חַב וְאֹ֜רֶךְ כְּאַחַ֤ד הַחֲלָקִים֙ מִפְּאַ֤ת קָדִ֙ימָה֙ עַד־פְּאַת־יָ֔מָּה וְהָיָ֥ה הַמִּקְדָּ֖שׁ בְּתוֹכֽוֹ׃הַתְּרוּמָ֕ה אֲשֶׁ֥ר תָּרִ֖ימוּ לַֽיהוָ֑ה אֹ֗רֶךְ חֲמִשָּׁ֤ה וְעֶשְׂרִים֙ אֶ֔לֶף וְרֹ֖חַב עֲשֶׂ֥רֶת אֲלָפִֽים׃וּ֠לְאֵ֜לֶּה תִּהְיֶ֣ה תְרֽוּמַת־הַקֹּדֶשׁ֮ לַכֹּֽהֲנִים֒ צָפ֜וֹנָה חֲמִשָּׁ֧ה וְעֶשְׂרִ֣ים אֶ֗לֶף וְיָ֙מָּה֙ רֹ֚חַב עֲשֶׂ֣רֶת אֲלָפִ֔ים וְקָדִ֗ימָה רֹ֚חַב עֲשֶׂ֣רֶת אֲלָפִ֔ים וְנֶ֕גְבָּה אֹ֕רֶךְ חֲמִשָּׁ֥ה וְעֶשְׂרִ֖ים אָ֑לֶף וְהָיָ֥ה מִקְדַּשׁ־יְהוָ֖ה בְּתוֹכֽוֹ׃לַכֹּהֲנִ֤ים הַֽמְקֻדָּשׁ֙ מִבְּנֵ֣י צָד֔וֹק אֲשֶׁ֥ר שָׁמְר֖וּ מִשְׁמַרְתִּ֑י אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־תָע֗וּ בִּתְעוֹת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כַּאֲשֶׁ֥ר תָּע֖וּ הַלְוִיִּֽם׃וְהָיְתָ֨ה לָהֶ֧ם תְּרוּמִיָּ֛ה מִתְּרוּמַ֥ת הָאָ֖רֶץ קֹ֣דֶשׁ קָדָשִׁ֑ים אֶל־גְּב֖וּל הַלְוִיִּֽם׃וְהַלְוִיִּ֗ם לְעֻמַּת֙ גְּב֣וּל הַכֹּהֲנִ֔ים חֲמִשָּׁ֨ה וְעֶשְׂרִ֥ים אֶ֙לֶף֙ אֹ֔רֶךְ וְרֹ֖חַב עֲשֶׂ֣רֶת אֲלָפִ֑ים כָּל־אֹ֗רֶךְ חֲמִשָּׁ֤ה וְעֶשְׂרִים֙ אֶ֔לֶף וְרֹ֖חַב עֲשֶׂ֥רֶת אֲלָפִֽים׃וְלֹא־יִמְכְּר֣וּ מִמֶּ֗נּוּ וְלֹ֥א יָמֵ֛ר וְלֹ֥איעבוריַעֲבִ֖יררֵאשִׁ֣ית הָאָ֑רֶץ כִּי־קֹ֖דֶשׁ לַיהוָֽה׃וַחֲמֵ֨שֶׁת אֲלָפִ֜ים הַנּוֹתָ֣ר בָּרֹ֗חַב עַל־פְּנֵ֨י חֲמִשָּׁ֤ה וְעֶשְׂרִים֙ אֶ֔לֶף חֹֽל־ה֣וּא לָעִ֔יר לְמוֹשָׁ֖ב וּלְמִגְרָ֑שׁ וְהָיְתָ֥ה הָעִ֖ירבתוכהבְּתוֹכֽוֹ׃וְאֵלֶּה֮ מִדּוֹתֶיהָ֒ פְּאַ֣ת צָפ֗וֹן חֲמֵ֤שׁ מֵאוֹת֙ וְאַרְבַּ֣עַת אֲלָפִ֔ים וּפְאַת־נֶ֕גֶב חֲמֵ֥שׁחמשמֵא֖וֹת וְאַרְבַּ֣עַת אֲלָפִ֑ים וּמִפְּאַ֣ת קָדִ֗ים חֲמֵ֤שׁ מֵאוֹת֙ וְאַרְבַּ֣עַת אֲלָפִ֔ים וּפְאַת־יָ֕מָּה חֲמֵ֥שׁ מֵא֖וֹת וְאַרְבַּ֥עַת אֲלָפִֽים׃וְהָיָ֣ה מִגְרָשׁ֮ לָעִיר֒ צָפ֙וֹנָה֙ חֲמִשִּׁ֣ים וּמָאתַ֔יִם וְנֶ֖גְבָּה חֲמִשִּׁ֣ים וּמָאתָ֑יִם וְקָדִ֙ימָה֙ חֲמִשִּׁ֣ים וּמָאתַ֔יִם וְיָ֖מָּה חֲמִשִּׁ֥ים וּמָאתָֽיִם׃וְהַנּוֹתָ֨ר בָּאֹ֜רֶךְ לְעֻמַּ֣ת ׀ תְּרוּמַ֣ת הַקֹּ֗דֶשׁ עֲשֶׂ֨רֶת אֲלָפִ֤ים קָדִ֙ימָה֙ וַעֲשֶׂ֤רֶת אֲלָפִים֙ יָ֔מָּה וְהָיָ֕ה לְעֻמַּ֖ת תְּרוּמַ֣ת הַקֹּ֑דֶשׁ וְהָיְתָ֤התבואתהתְבֽוּאָתוֹ֙לְלֶ֔חֶם לְעֹבְדֵ֖י הָעִֽיר׃וְהָעֹבֵ֖ד הָעִ֑יר יַעַבְד֕וּהוּ מִכֹּ֖ל שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃כָּל־הַתְּרוּמָ֗ה חֲמִשָּׁ֤ה וְעֶשְׂרִים֙ אֶ֔לֶף בַּחֲמִשָּׁ֥ה וְעֶשְׂרִ֖ים אָ֑לֶף רְבִיעִ֗ית תָּרִ֙ימוּ֙ אֶת־תְּרוּמַ֣ת הַקֹּ֔דֶשׁ אֶל־אֲחֻזַּ֖ת הָעִֽיר׃וְהַנּוֹתָ֣ר לַנָּשִׂ֣יא מִזֶּ֣ה ׀ וּמִזֶּ֣ה ׀ לִתְרֽוּמַת־הַקֹּ֣דֶשׁ וְלַאֲחֻזַּ֪ת הָעִ֟יר אֶל־פְּנֵ֣י חֲמִשָּׁה֩ וְעֶשְׂרִ֨ים אֶ֥לֶף ׀ תְּרוּמָה֮ עַד־גְּב֣וּל קָדִימָה֒ וְיָ֗מָּה עַל־פְּ֠נֵי חֲמִשָּׁ֨ה וְעֶשְׂרִ֥ים אֶ֙לֶף֙ עַל־גְּב֣וּל יָ֔מָּה לְעֻמַּ֥ת חֲלָקִ֖ים לַנָּשִׂ֑יא וְהָֽיְתָה֙ תְּרוּמַ֣ת הַקֹּ֔דֶשׁ וּמִקְדַּ֥שׁ הַבַּ֖יִתבתוכהבְּתוֹכֽוֹ׃וּמֵאֲחֻזַּ֤ת הַלְוִיִּם֙ וּמֵאֲחֻזַּ֣ת הָעִ֔יר בְּת֛וֹךְ אֲשֶׁ֥ר לַנָּשִׂ֖יא יִֽהְיֶ֑ה בֵּ֣ין ׀ גְּב֣וּל יְהוּדָ֗ה וּבֵין֙ גְּב֣וּל בִּנְיָמִ֔ן לַנָּשִׂ֖יא יִהְיֶֽה׃וְיֶ֖תֶר הַשְּׁבָטִ֑ים מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ימָה עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה בִּנְיָמִ֥ן אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל בִּנְיָמִ֗ן מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ימָה עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה שִׁמְע֥וֹן אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל שִׁמְע֗וֹן מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ימָה עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה יִשָׂשכָ֥ר אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל יִשָׂשכָ֗ר מִפְּאַ֥ת קָדִ֛ימָה עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה זְבוּלֻ֥ן אֶחָֽד׃וְעַ֣ל ׀ גְּב֣וּל זְבוּלֻ֗ן מִפְּאַ֥ת קָדִ֛מָה עַד־פְּאַת־יָ֖מָּה גָּ֥ד אֶחָֽד׃וְעַל֙ גְּב֣וּל גָּ֔ד אֶל־פְּאַ֖ת נֶ֣גֶב תֵּימָ֑נָה וְהָיָ֨ה גְב֜וּל מִתָּמָ֗ר מֵ֚י מְרִיבַ֣ת קָדֵ֔שׁ נַחֲלָ֖ה עַל־הַיָּ֥ם הַגָּדֽוֹל׃זֹ֥את הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־תַּפִּ֥ילוּ מִֽנַּחֲלָ֖ה לְשִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְאֵ֙לֶּה֙ מַחְלְקוֹתָ֔ם נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃וְאֵ֖לֶּה תּוֹצְאֹ֣ת הָעִ֑יר מִפְּאַ֣ת צָפ֔וֹן חֲמֵ֥שׁ מֵא֛וֹת וְאַרְבַּ֥עַת אֲלָפִ֖ים מִדָּֽה׃וְשַׁעֲרֵ֣י הָעִ֗יר עַל־שְׁמוֹת֙ שִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל שְׁעָרִ֥ים שְׁלוֹשָׁ֖ה צָפ֑וֹנָה שַׁ֣עַר רְאוּבֵ֞ן אֶחָ֗ד שַׁ֤עַר יְהוּדָה֙ אֶחָ֔ד שַׁ֥עַר לֵוִ֖י אֶחָֽד׃וְאֶל־פְּאַ֣ת קָדִ֗ימָה חֲמֵ֤שׁ מֵאוֹת֙ וְאַרְבַּ֣עַת אֲלָפִ֔ים וּשְׁעָרִ֖ים שְׁלֹשָׁ֑ה וְשַׁ֨עַר יוֹסֵ֜ף אֶחָ֗ד שַׁ֤עַר בִּנְיָמִן֙ אֶחָ֔ד שַׁ֥עַר דָּ֖ן אֶחָֽד׃וּפְאַת־נֶ֗גְבָּה חֲמֵ֨שׁ מֵא֜וֹת וְאַרְבַּ֤עַת אֲלָפִים֙ מִדָּ֔ה וּשְׁעָרִ֖ים שְׁלֹשָׁ֑ה שַׁ֣עַר שִׁמְע֞וֹן אֶחָ֗ד שַׁ֤עַר יִשָּׂשכָר֙ אֶחָ֔ד שַׁ֥עַר זְבוּלֻ֖ן אֶחָֽד׃פְּאַת־יָ֗מָּה חֲמֵ֤שׁ מֵאוֹת֙ וְאַרְבַּ֣עַת אֲלָפִ֔ים שַֽׁעֲרֵיהֶ֖ם שְׁלֹשָׁ֑ה שַׁ֣עַר גָּ֞ד אֶחָ֗ד שַׁ֤עַר אָשֵׁר֙ אֶחָ֔ד שַׁ֥עַר נַפְתָּלִ֖י אֶחָֽד׃סָבִ֕יב שְׁמֹנָ֥ה עָשָׂ֖ר אָ֑לֶף וְשֵׁם־הָעִ֥יר מִיּ֖וֹם יְהוָ֥ה ׀ שָֽׁמָּה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אליהו מאלי שליט

נחלת בני השפחות לעתיד לבוא

בתורה אנו מוצאים שצד צפון הוא הצד של דן: "דגל מחנה דן צפונה לצבאותם" (במדבר ב כה). בדגלי המדבר דן הוא ראש המחנה הצפוני, ועל דגלו אשר ונפתלי.

החלוקה של הארץ לעתיד לבא היא חלוקה לרצועות רוחב. כל רצועה רוחבה כשבעים וחמישה ק"מ. סך הכל ישנן שלש עשרה רצועות - שנים עשר שבטים ואחת של המקדש. הרצועה העליונה די קרובה לגבולה הדרומי של טורקיה, והיא של שבט דן (יחזקאל מח א).

מאד מעניין למצוא גם את אשר וגם את נפתלי בשתי הרצועות הצפוניות הבאות אחרי רצועת שבט דן!

שלושת השבטים שהיו במחנה הצפוני במדבר, הם שלושת השבטים שלעתיד לבא נוחלים בצפון!

כבר בזמן יעקב אבינו אנו פוגשים את שלושת בני השפחות במחנה אחד: "וישם את השפחות ואת ילדיהן ראשונה ואת לאה וילדיה אחרונים ואת רחל ואת יוסף אחרונים"(בראשית לג ב). 

דן ונפתלי מבלהה, אשר מזילפה. נוסף אליהם כאן גם גד, בנה השני של זילפה. על טעמו של יעקב ננסה לעמוד עוד בהמשך.

נחלת שבט דן לעתיד לבוא

התכונות המיוחדות לשבט דן הן דין וגבורה. יעקב אבינו בברכתו לדן אומר: "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" (בראשית מט טז), תכונה זו רמוזה אפוא בשמו. "יהי דן נחש עלי דרך שפיפון עלי אורח הנושך עקבי סוס ויפול רוכבו אחור" (בראשית מט טז). הנחש מכה את האויב מכה אנושה מאחור בערמומיות, בלא שהמוכה מרגיש בו. הנחש הוא בעל ארס והוא הסמל להרס וחבלה.

משה רבינו בברכתו מדגיש שני דברים: את גבורתו של דן, ואת שייכותו לצפון! "דן גור אריה יזנק מן הבשן...".

***

בתקופת השופטים, אחד המיוחדים שבשופטים הוא שמשון משבט דן. שמשון הוא שיא של גבורה גופנית. הוא משתמש בה על מנת להושיע את ישראל. שמשון בכוחו הגדול נאבק יחידי (!) מול כל מחנה הפלישתים ויכול להם.

גבורתו של שמשון, שמקורה בגבורה הכללית של שבט דן, נובעת מדבקותו בא-להים, מהצד הנזירי שבו: "נזיר אלוהים אני מבטן אמי..."(שופטים טז יז). הוא נכשל רק כאשר אינו נאמן לנזירות א-להים שבו, כשמחלל הוא את סוד נזירותו, מצליחה דלילה לדלדל כוחו.

***

אישיות נוספת משבט דן היא חושים בן דן. אף הוא ניחן בגבורה מיוחדת.

חז"ל מספרים (סוטה יג.) שבשעה שבאו לקבור את יעקב במערת המכפלה, בא עשו וערער: יש מקום במערה לארבעה זוגות, אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה וזוג נוסף. יעקב קבר בחלקו את לאה והמקום שנשאר הוא שלי. אמרו לו: יעקב קנה ממך את מקומך, שנאמר "בקברי אשר כריתי לי", כרה לשון מכירה. אמר להם הראו לי שטר מכירה, אמרו לו: השטר במצרים, ילך נפתלי שהוא איילה שלוחה. רץ נפתלי למצרים, ובינתיים התעכבה הלוויה. חושים בן דן היה שם. כיוון שהיו אזניו כבדות, לא שמע את כל המשא ומתן. שאל אותם מה זה? אמרו לו שעשיו מעכב עד שיבוא נפתלי ממצרים. אמר להם: ועד שיבוא נפתלי ממצרים, יהי אבי אבא מוטל בביזיון? לקח מקל והכה בראשו של עשיו, נשרו שתי עיניו למרגלות יעקב... ומת עשיו.

אף בעת הוויכוח של יהודה עם יוסף, לאחר שנתפס בנימין עם הגביע בידו, מסופר על גבורתו של חושים בן דן. "אמר ר' יוחנן בשעה שתפס יוסף הצדיק את בנימין... מיד כעס יהודה ושאג בקול גדול והלך קולו ארבע מאות פרסה, עד ששמע חושים בן דן וקפץ מארץ כנען ובא אצל יהודה, ושאגו שניהם וביקשה ארץ ליהפך. עליהם אמר איוב: 'שאגת אריה וקול שחל'. 'שאגת אריה' זהו יהודה, שכתוב בו 'גור אריה יהודה', 'וקול שחל' זהו חושים בן דן. ששניהם נמשלו כארי שנאמר 'דן גור אריה'..."(בראשית רבה צג ז).

מכל האמור לעיל אפשר להבחין שתכונתו המיוחדת של דן היא דין וגבורה. בזהר נאמר: "מחנה דן לקבל משיריא דגבריאל (=מחנה דן בארץ מוצב מול מחנה גבריאל שבשמים)"(זהר במדבר קיח:). גבריאל הוא המלאך הממונה על הדין והפורענות - מלאך של אש. בספר חסד לאברהם (מעין ד עין יעקב נהר יג) כתב שסגולתו המיוחדת של שבט דן היא סגולת הכעס.

תכונות אלו של דן מתאימות אותו לחלקו שבצפון. כפי שנאמר לעיל, הצפון הוא המקום המוכן לדין ועושר.

***

בתקופת יהושע קיבל שבט דן נחלה באזור גוש דן, במרכז הארץ. מדוע שונתה הנחלה ה"טבעית" של דן באזור הצפון, שהיא גם הנחלה שלעתיד לבא, ובאופן זמני קיבל מידי יהושע נחלה במרכז הארץ? 

יכול להיות שיהושע או ההשגחה האלוקית, חששו שתכונת הגבורה של דן, תיהפך לרועץ בהתרחקו לקצה הארץ, בהיותו מנותק ממרכז הרוחניות שבירושלים והמקדש.

אדם המלא בתכונות של אומץ וגבורה מקבל עידון על ידי קשור לתורה. ללא השפעה רוחנית אידאלית יכולות תכונות אילו להפוך לאכזריות וקשיות לב. ההיסטוריה מלמדת שאמנם כך קרה. אנשי דן שהלכו לליש, לקחו איתם את פסל מיכה והוא נשאר שם עד שגלו מן הארץ. עשרות שנים אחר כך הצטרף אליו גם אחד העגלים של ירבעם. 

על כן בשלב הראשון נפל לדן גורל סמוך למרכז הארץ: סמוך לשבט יהודה וסמוך לירושלים ולמקדש. דן, מחמת שאיפתו למקומו הטבעי, הלך בעצמו וכבש את ליש.

לעתיד לבא, כשכל האומה תתעלה ותתגבר על כל חולשות העבר, יכול דן לקחת חלק בצפון ללא חשש לנפילה רוחנית. על כן בנבואת יחזקאל בפרקנו (יחזקאל מח א) נוטל שבט דן את כל נחלתו בצפון הרחוק.

נחלת אשר ונפתלי

לעומת שבט דן, שכבר בתורה מוצאים אנו הכוונה לתחום נחלתו, אצל אשר לא נאמר בתורה במפורש היכן ינחל. במחנות המדבר שוכן אשר בדגלו של דן יחד עם נפתלי, בצד צפון. גם בנבואת יחזקאל בפרקנו צמודה נחלת אשר לנחלת דן, בצפון ארץ ישראל!

הסגולות המיוחדות של אשר הן עושר ושפע כלכלי.

יעקב מברכו: "מאשר שמנה לחמו והוא ייתן מעדני מלך" (בראשית מט כ), ומשה מברכו: "ברוך מבנים אשר יהי רצוי אחיו וטובל בשמן רגלו..." (דברים לג כד).

חז"ל מתארים עושר ושפע רב לשבט אשר: "מעשה שנצטרכו אנשי לודקיא בשמן ומינו להם שליח. אמרו לו: לך וקח לנו שמן במאה ריבוא. הלך לצור, אמרו לו לך לגוש חלב. הלך לגוש חלב, אמרו לו לך לפלוני... הלך ומצאו שעוזק תחת הזית. אמר לו המתן עד שאגמור את הזית. אמר השליח, דומה שצחקו בי היהודים. כיון שבא לביתו, הוציאה להם שפחתו מלא ספל שמן ורחצו רגליהם. מדד לו שמן במאה ריבוא. אמר לו רצונך יותר? אמר לו אין לי מעות. אמר לו טול ואני אבא אתך ליטול מעותי... אמרו לא הניח ההוא אדם לא חמור ולא גמל בארץ ישראל, שלא שכרו..." (ספרי דברים לג כד). 

נראים הדברים, שאשר בתכונתו מתאים לצפון, בבחינת העושר שבצפון, הרוצה להעשיר יצפין, שהיא התכונה השנייה של הצפון.

עוד דורשים חז"ל על הפסוק "ברזל ונחושת מנעליך", שארצו של אשר היא מנעולה של ארץ ישראל. יש באשר גם צד של גבורה ומלחמתיות.

***

גם נפתלי מתברך בעושר ושפע כלכלי.

משה רבינו מברכו: "נפתלי שבע רצון ומלא ברכת ה' ים ודרום ירשה". וכן יעקב: "נפתלי איילה שלוחה הנותן אמרי שפר".

ובספרי "מלמד שהיה נפתלי שבע רצון בחלקו, בימים בדגים ופרגיות. ומלא ברכת ה', זו בקעת גינוסר, שהיו פירותיה מתוקים ביותר ומקדימה [לבשלם] לכולם".

נחלתו של נפתלי גם ביהושע וגם ביחזקאל היא בצפון, כל איזור הגליל המזרחי, כנרת וצפונה. 

בני השפחות

החלק הצפוני של הארץ ייושב לעתיד לבוא על ידי שלשה מבני השפחות, דן אשר ונפתלי. יחזקאל מנבא שגם החלק הדרומי ביותר יהיה מיושב ע"י בן זלפה, גד. 

נמצא שבגבול הצפוני והדרומי של ארץ ישראל, יושבים בני השפחות. הוי אומר המפגש של ישראל עם שאר העמים נעשה דרך בני השפחות! 

אולי רמז זאת יעקב באופן שבו חילק את ילדיו במפגש עם עשיו. "וישם את בני השפחות ראשונים ואת לאה וילדיה אחרונים, ואת רחל ואת יוסף אחרונים" (בראשית לג ב). 

קשה להניח שחלוקה זו נועדה לצורך מלחמה, שהרי היו צעירים למדי בני עשר עד שלש עשרה. וכי לא היו לו ליעקב די עבדים להילחם נגד עשיו שצריך הוא לשים את ילדיו בני העשרה שילחמו?

על כן נראה שגם כאן זהו הסדר. בני השפחות הם החוליה המקשרת בין ישראל לאומות העולם. הם דרגת ביניים. הגילוי של קדושת ישראל מאיר בהם פחות. על כן הוא נקלט יותר על ידי אומות העולם.

חז"ל אמרו שבני השפחות הם בבחינת אחוריים (זהר ויצא קנד). כבר ראינו בספר שמות (פרק לג) שהפנים, לעומת האחוריים, מציינים מעלה רוחנית עליונה לעומת מעלה נמוכה יותר("וראית את אחורי ופני לא יראו").

אם כן מעלת ארבעת בני השפחות לעומת מעלתם של בני הגבירות, היא כעין מעלת האחוריים לעומת הפנים. 

יש להדגיש שהפנים והאחוריים הם מציאות חיים אחת מאוחדת, אלא שבתוך החיוניות האחת הזו ישנן מדרגות שונות המרכיבות אותה.

אף הרמח"ל כותב "... והנה השכינה היא השרש של ישראל. ויש בה שתי בחינות, שהם עצמם סוד פנימיות וחיצוניות. והם לאה ורחל... כי בלהה וזילפה הם רק אחורי רחל ולאה..." (אגרות רמח"ל עמ' לד).

מבאר הרב קוק שההבדל בין מראה הפנים למראה האחוריים הוא: "סוף כל סוף זאת היא התכונה של מראה האחוריים - הסתכלות במהלך המעשי המצומצם. ולעומתו מראה הפנים הוא מקום המחשבות הנישאות והשאיפות הנשגבות שהדומיה תהלה שמה" (עולת ראיה א עמ' רא).

נמצאנו למדים שההשגחה האלוקית מסדרת את נחלות ישראל, והיא קובעת בנבואות יחזקאל את ארבעת בני השפחות בשני הגבולות של הארץ, הצפון והדרום. 

עיקר המפגש עם אומות העולם הוא בצפון. על כן נקבעו שם נחלותיהם של (שלושה שבטים:) דן אשר ונפתלי. בקצה הדרומי נקבעה (רק) נחלת גד.

נחלת גד

בחזונו של יחזקאל מקבל גד את הנחלה הדרומית ביותר. לעומת זאת בחלוקת הארץ בזמן יהושע גד נוחל בגבול המזרחי ולא הדרומי, אך זאת על פי בקשתו. "כי לא ננחל אתם מעבר לירדן והלאה כי באה נחלתנו אלינו מעבר הירדן מזרחה"(במדבר פרק לב יט).

גד הוא בן הספר, גם בעבר וגם בעתיד. גד ניחן כמו דן אחיו (הקיצוני בצפון) בתכונה של גבורה ומלחמתיות, הראויה למי שמגן על גבולות הארץ. יעקב בברכתו אומר: "גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב". גם לגד יש את יכולת הערמה הצבאית, בדומה לדן - "והוא יגוד עקב". כשתופסים  סוס או אדם בעקבו, הנתפס אינו מרגיש, ולפתע נכשל ונופל. כך נאמר אף בדן - "הנושך עקבי סוס ויפול רוכבו אחור".

לא רק גיבורים היו אלא גם צדיקים. וכן מובא בתרגום יונתן: "ניכרים היו הרוגי גד (כלומר האויבים שהרג גד) שהיו מכין זרוע וקדקד בפעם אחת" (דברים לג כ). 

מבאר הגר"א: אמרו רבותינו, סח בין תפילה של יד לתפילה של ראש - חוזר מעורכי המלחמה לפי שיש בה קצת עבירה. והורה לנו כי שבט גד היו צדיקים ביותר ונזהרים גם בזה. ולכך זכו להרוג הראש עם הזרוע בפעם אחת, דהיינו הזכות של הראש והזרוע" (אדרת אליהו שם).

לא רק בעניינים אישיים התבלטה צדקותו של גד, אלא גם בהתנדבותו לצאת לפני העם. "צדקת ה' עשה, ומשפטיו עם ישראל".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך