בראש השנה או בעשור לחודש?
בתחילת הפרק אומר הנביא יחזקאל:
בְּעֶשְׂרִ֣ים וְחָמֵ֣שׁ שָׁנָ֣ה לְ֠גָלוּתֵנוּ בְּרֹ֨אשׁ הַשָּׁנָ֜ה בֶּעָשׂ֣וֹר לַחֹ֗דֶשׁ בְּאַרְבַּ֤ע עֶשְׂרֵה֙ שָׁנָ֔ה אַחַ֕ר אֲשֶׁ֥ר הֻכְּתָ֖ה הָעִ֑יר בְּעֶ֣צֶם ׀ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה הָיְתָ֤ה עָלַי֙ יַד־יְהוָ֔ה וַיָּבֵ֥א אֹתִ֖י שָֽׁמָּה׃
(יחזקאל מ א)
הנה אף שביום הכיפורים אנו עומדים כבר ביום העשירי בשנה, עדיין נחשב יום הכיפורים כתחילת השנה, והטעם, משום שכל עשרת הימים הראשונים של השנה הם ראש השנה אריכתא (=ארוך). וכן בשנת היובל אין מעבירין בו שופר ליציאת העבדים והשדות לחירות עד יום הכיפורים.
והביאור בזה הוא שמשך הזמן הנחשב ראשית והתחלה לתקופה מסויימת נמדד לפי גודל התקופה. וכשם שלגבי פרק זמן של חודש, היום הראשון כולו נחשב ראש חודש, ולא רק תחילת היום ושעתו הראשונה היא תחילת וראש החודש, כמו כן בפרק הזמן של שנה, כיון שהשנה היא פרק זמן ארוך יותר אזי נחשבים כל עשרת הימים הראשונים כראשית ותחילת השנה, ורק אחר כך הריהו כבר אמצעה של מהלך השנה.