תנ"ך על הפרק - איוב ל - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

איוב ל

778 / 929
היום

הפרק

וְעַתָּ֤ה ׀ שָֽׂחֲק֣וּ עָלַי֮ צְעִירִ֥ים מִמֶּ֗נִּי לְיָ֫מִ֥ים אֲשֶׁר־מָאַ֥סְתִּי אֲבוֹתָ֑ם לָ֝שִׁ֗ית עִם־כַּלְבֵ֥י צֹאנִֽי׃גַּם־כֹּ֣חַ יְ֭דֵיהֶם לָ֣מָּה לִּ֑י עָ֝לֵ֗ימוֹ אָ֣בַד כָּֽלַח׃בְּחֶ֥סֶר וּבְכָפָ֗ן גַּ֫לְמ֥וּד הַֽעֹרְקִ֥ים צִיָּ֑ה אֶ֝֗מֶשׁ שׁוֹאָ֥ה וּמְשֹׁאָֽה׃הַקֹּטְפִ֣ים מַלּ֣וּחַ עֲלֵי־שִׂ֑יחַ וְשֹׁ֖רֶשׁ רְתָמִ֣ים לַחְמָֽם׃מִן־גֵּ֥ו יְגֹרָ֑שׁוּ יָרִ֥יעוּ עָ֝לֵ֗ימוֹ כַּגַּנָּֽב׃בַּעֲר֣וּץ נְחָלִ֣ים לִשְׁכֹּ֑ן חֹרֵ֖י עָפָ֣ר וְכֵפִֽים׃בֵּין־שִׂיחִ֥ים יִנְהָ֑קוּ תַּ֖חַת חָר֣וּל יְסֻפָּֽחוּ׃בְּֽנֵי־נָ֭בָל גַּם־בְּנֵ֣י בְלִי־שֵׁ֑ם נִ֝כְּא֗וּ מִן־הָאָֽרֶץ׃וְ֭עַתָּה נְגִינָתָ֣ם הָיִ֑יתִי וָאֱהִ֖י לָהֶ֣ם לְמִלָּֽה׃תִּֽ֭עֲבוּנִי רָ֣חֲקוּ מֶ֑נִּי וּ֝מִפָּנַ֗י לֹא־חָ֥שְׂכוּ רֹֽק׃כִּֽי־יתרויִתְרִ֣יפִ֭תַּח וַיְעַנֵּ֑נִי וְ֝רֶ֗סֶן מִפָּנַ֥י שִׁלֵּֽחוּ׃עַל־יָמִין֮ פִּרְחַ֪ח יָ֫ק֥וּמוּ רַגְלַ֥י שִׁלֵּ֑חוּ וַיָּסֹ֥לּוּ עָ֝לַ֗י אָרְח֥וֹת אֵידָֽם׃נָתְס֗וּ נְֽתִיבָ֫תִ֥י לְהַוָּתִ֥י יֹעִ֑ילוּ לֹ֖א עֹזֵ֣ר לָֽמוֹ׃כְּפֶ֣רֶץ רָחָ֣ב יֶאֱתָ֑יוּ תַּ֥חַת שֹׁ֝אָ֗ה הִתְגַּלְגָּֽלוּ׃הָהְפַּ֥ךְ עָלַ֗י בַּלָּ֫ה֥וֹת תִּרְדֹּ֣ף כָּ֭רוּחַ נְדִבָתִ֑י וּ֝כְעָ֗ב עָבְרָ֥ה יְשֻׁעָתִֽי׃וְעַתָּ֗ה עָ֭לַי תִּשְׁתַּפֵּ֣ךְ נַפְשִׁ֑י יֹ֭אחֲז֣וּנִי יְמֵי־עֹֽנִי׃לַ֗יְלָה עֲ֭צָמַי נִקַּ֣ר מֵעָלָ֑י וְ֝עֹרְקַ֗י לֹ֣א יִשְׁכָּבֽוּן׃בְּרָב־כֹּ֭חַ יִתְחַפֵּ֣שׂ לְבוּשִׁ֑י כְּפִ֖י כֻתָּנְתִּ֣י יַֽאַזְרֵֽנִי׃הֹרָ֥נִי לַחֹ֑מֶר וָ֝אֶתְמַשֵּׁ֗ל כֶּעָפָ֥ר וָאֵֽפֶר׃אֲשַׁוַּ֣ע אֵ֭לֶיךָ וְלֹ֣א תַעֲנֵ֑נִי עָ֝מַ֗דְתִּי וַתִּתְבֹּ֥נֶן בִּֽי׃תֵּהָפֵ֣ךְ לְאַכְזָ֣ר לִ֑י בְּעֹ֖צֶם יָדְךָ֣ תִשְׂטְמֵֽנִי׃תִּשָּׂאֵ֣נִי אֶל־ר֭וּחַ תַּרְכִּיבֵ֑נִי וּ֝תְמֹגְגֵ֗נִיתשוהתּוּשִׁיָּֽה׃כִּֽי־יָ֭דַעְתִּי מָ֣וֶת תְּשִׁיבֵ֑נִי וּבֵ֖ית מוֹעֵ֣ד לְכָל־חָֽי׃אַ֣ךְ לֹא־בְ֭עִי יִשְׁלַח־יָ֑ד אִם־בְּ֝פִיד֗וֹ לָהֶ֥ן שֽׁוּעַ׃אִם־לֹ֣א בָ֭כִיתִי לִקְשֵׁה־י֑וֹם עָֽגְמָ֥ה נַ֝פְשִׁ֗י לָאֶבְיֽוֹן׃כִּ֤י ט֣וֹב קִ֭וִּיתִי וַיָּ֣בֹא רָ֑ע וַֽאֲיַחֲלָ֥ה לְ֝א֗וֹר וַיָּ֥בֹא אֹֽפֶל׃מֵעַ֖י רֻתְּח֥וּ וְלֹא־דָ֗מּוּ קִדְּמֻ֥נִי יְמֵי־עֹֽנִי׃קֹדֵ֣ר הִ֭לַּכְתִּי בְּלֹ֣א חַמָּ֑ה קַ֖מְתִּי בַקָּהָ֣ל אֲשַׁוֵּֽעַ׃אָ֭ח הָיִ֣יתִי לְתַנִּ֑ים וְ֝רֵ֗עַ לִבְנ֥וֹת יַעֲנָֽה׃ע֭וֹרִי שָׁחַ֣ר מֵעָלָ֑י וְעַצְמִי־חָ֝֗רָה מִנִּי־חֹֽרֶב׃וַיְהִ֣י לְ֭אֵבֶל כִּנֹּרִ֑י וְ֝עֻגָבִ֗י לְק֣וֹל בֹּכִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

שחקו. לעגו:צעירים. ענין מיעוט כמו ולא יצערו (ירמיהו ל): כלח. זקנה כמו תבוא בכלח אלי קבר (לעיל ה): ובכפן. ענין רעבון כמו לשוד ולכפן (, שם): גלמוד. יחידי כמו הלילה ההוא יהי גלמוד (לעיל ג):העורקים. הבורחים וכן אנכי בורחת (בראשית טז) ת״א ערקת:אמש. ר״ל חושך בחשכת הלילה כמו ויוכח אמש (שם לא):שואה ומשואה. ענין חשך ושממון כמו יום שואה ומשואה (צפניה א) וכפל הדבר לרוב השממון: הקוטפים. ענין תלישה כמו וקטפת מלילות (דברים כג):מלוח. שם עשב מה ובדרז״ל אבותינו היו אוכלין מלוחין וכו׳ (קדושין סו):עלי שיח. עלי אילן כמו תחת אחד השיחים (בראשית כא):רתמים. שם אילן מה כמו רותם אחד (מ״א יט): גו. הוא התרגום של תוך:יריעו. ענין הרמח קול: בערוץ. ענין שבר וחריץ והוא מלשון לערוץ הארץ (ישעיה ב):חורי. נקבים כמו חור פתן (שם יא):וכפים. תרגום של סלע כיפא וכן ובכפים עלו (ירמיה ד): ינהקו. הוא מושאל מצעקת הפרא כמ״ש הינהק פרא (לעיל ו):חרול. מין קוצים וכן ממשק חרול (צפניה ב) יסופחו יתחברו ויתאספו כמו ספחני נא (ש״א ב): נבל. כן יקרא אדם פחות ונבזה:נכאו. נדכאו ונשברו כמו תהגו אך נכאים (ישעיה טז): יתרי. הוא חבל הקשת כמו כוננו חצם על יתר (תהלים יא):פתח. ענין ההתרה כמו פתחת למוסרי (שם קטז):ורסן. הוא ההושם בפי הסוס להטותו בו אל הדרך כמו במתג ורסן (שם לב): פרחח. ענינו מי שהתחיל לצמוח ולהפריח שער זקנו ובדרז״ל פרחי כהונה (מדות פ״ה) ונכפל הלמ״ד הפעל כמו ביום סגריר (משלי כז): נתסו. כמו נפצו בצד״י כי זסשר״ץ מתחלף והוא ענין שבירה:להותי. לשברי כמו יעוז בהותו (תהלים נב):יועילו. מל׳ תועלת: יאתיו. יבואו כמו אתא בקר (ישעיה כא): נדיבתי. כן תקרא הנפש על כי היא בעלת הנדיבות וכן נאמר ורוח נדיבה תסמכני (תהלים נא): עוני. מל׳ עינוי ויסורין: נקר. ענין נקיבה ושבירה כמו יקרוה עורבי נחל (משלי ל):ועורקי. כן יקראו הגידים בל׳ ערבי: יתחפש. ענינו חליפות והשתנות הכסות באחר׳ כמו התחפש ובוא במלחמה (מ״א כב):כפי. כשעור כמו איש כפי אכלו (שמות טז):יאזרני. יחגור אותי כמו אזור מתניו (ישעיה יא): הורני. השליך אותי כמו ירה בים (שמות טז): עמדתי. ענין שתיקה כמו עמדו לא ענו עוד (לקמן לב): תשטמני. ענין נטירת האיבה כמו לו ישטמנו (בראשית נ): ותמוגגני. מל׳ המגה והמסה: מועד. מיועד ומזומן: בעי. בקבר העשוי כתל ודגור והוא מל׳ לעי השדה (מיכה א):בפידו. ענין שבר כמו ופיד שניהם (משלי כד):שוע. מלשון ישועה ונפלה היו״ד וכאשר יאמר בול הרים (לקמן מ) מן יבול: עגמה. דאבה ובדוז״ל עגמת נפש (מגילה כח): ואיחלה. מל׳ תוחלת: רותחו. נתחממו כמו רתח רתחיה (יחזקאל כד) והוא מענין חמלה וכאשר יאמר נכמרו רחמיו (בראשית מג) אשר גם הוא ענין חמום כמו כתנור נכמרו (איכה ה):דמו. שתקו כמו וידמו למו עצתי (לעיל כט):קדמוני. באו לפני וכן מדוע קדמוני ברכים (לעיל ג): קודר. ענין שחרות כמו שמש וירח קדרו (יואל ב): לתנים. מין נחש:ורע. וחבר:לבנות יענה. מין עוף: חרה. ענין יובש כמו נחר מפוח (ירמיה ו):חורב. ענין חמימות כמו ביום אכלני חורב (בראשית לד): כנורי ועוגבי. שמות כלי נגון:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך