תנ"ך על הפרק - איוב ד - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

איוב ד

752 / 929
היום

הפרק

וַ֭יַּעַן אֱלִיפַ֥ז הַֽתֵּימָנִ֗י וַיֹּאמַֽר׃הֲנִסָּ֬ה דָבָ֣ר אֵלֶ֣יךָ תִּלְאֶ֑ה וַעְצֹ֥ר בְּ֝מִלִּ֗ין מִ֣י יוּכָֽל׃הִ֭נֵּה יִסַּ֣רְתָּ רַבִּ֑ים וְיָדַ֖יִם רָפ֣וֹת תְּחַזֵּֽק׃כּ֭וֹשֵׁל יְקִימ֣וּן מִלֶּ֑יךָ וּבִרְכַּ֖יִם כֹּרְע֣וֹת תְּאַמֵּֽץ׃כִּ֤י עַתָּ֨ה ׀ תָּב֣וֹא אֵלֶ֣יךָ וַתֵּ֑לֶא תִּגַּ֥ע עָ֝דֶ֗יךָ וַתִּבָּהֵֽל׃הֲלֹ֣א יִ֭רְאָתְךָ כִּסְלָתֶ֑ךָ תִּ֝קְוָתְךָ֗ וְתֹ֣ם דְּרָכֶֽיךָ׃זְכָר־נָ֗א מִ֤י ה֣וּא נָקִ֣י אָבָ֑ד וְ֝אֵיפֹ֗ה יְשָׁרִ֥ים נִכְחָֽדוּ׃כַּאֲשֶׁ֣ר רָ֭אִיתִי חֹ֣רְשֵׁי אָ֑וֶן וְזֹרְעֵ֖י עָמָ֣ל יִקְצְרֻֽהוּ׃מִנִּשְׁמַ֣ת אֱל֣וֹהַ יֹאבֵ֑דוּ וּמֵר֖וּחַ אַפּ֣וֹ יִכְלֽוּ׃שַׁאֲגַ֣ת אַ֭רְיֵה וְק֣וֹל שָׁ֑חַל וְשִׁנֵּ֖י כְפִירִ֣ים נִתָּֽעוּ׃לַ֭יִשׁ אֹבֵ֣ד מִבְּלִי־טָ֑רֶף וּבְנֵ֥י לָ֝בִ֗יא יִתְפָּרָֽדוּ׃וְ֭אֵלַי דָּבָ֣ר יְגֻנָּ֑ב וַתִּקַּ֥ח אָ֝זְנִ֗י שֵׁ֣מֶץ מֶֽנְהֽוּ׃בִּ֭שְׂעִפִּים מֵחֶזְיֹנ֣וֹת לָ֑יְלָה בִּנְפֹ֥ל תַּ֝רְדֵּמָ֗ה עַל־אֲנָשִֽׁים׃פַּ֣חַד קְ֭רָאַנִי וּרְעָדָ֑ה וְרֹ֖ב עַצְמוֹתַ֣י הִפְחִֽיד׃וְ֭רוּחַ עַל־פָּנַ֣י יַחֲלֹ֑ף תְּ֝סַמֵּ֗ר שַֽׂעֲרַ֥ת בְּשָׂרִֽי׃יַעֲמֹ֤ד ׀ וְֽלֹא־אַכִּ֬יר מַרְאֵ֗הוּ תְּ֭מוּנָה לְנֶ֣גֶד עֵינָ֑י דְּמָמָ֖ה וָק֣וֹל אֶשְׁמָֽע׃הַֽ֭אֱנוֹשׁ מֵאֱל֣וֹהַ יִצְדָּ֑ק אִ֥ם מֵ֝עֹשֵׂ֗הוּ יִטְהַר־גָּֽבֶר׃הֵ֣ן בַּ֭עֲבָדָיו לֹ֣א יַאֲמִ֑ין וּ֝בְמַלְאָכָ֗יו יָשִׂ֥ים תָּהֳלָֽה׃אַ֤ף ׀ שֹׁכְנֵ֬י בָֽתֵּי־חֹ֗מֶר אֲשֶׁר־בֶּעָפָ֥ר יְסוֹדָ֑ם יְ֝דַכְּא֗וּם לִפְנֵי־עָֽשׁ׃מִבֹּ֣קֶר לָעֶ֣רֶב יֻכַּ֑תּוּ מִבְּלִ֥י מֵ֝שִׂ֗ים לָנֶ֥צַח יֹאבֵֽדוּ׃הֲלֹא־נִסַּ֣ע יִתְרָ֣ם בָּ֑ם יָ֝מ֗וּתוּ וְלֹ֣א בְחָכְמָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ויען. מל׳ עניה ותשובה: הנסה. מל׳ נסיון והיא בה״א התימה:תלאה. ענין עייפות ויגיעה כמו את כל התלאה (שמות יא):ועצור. ענין מניעה ועכבה כמו שרים עצרו במילים (לקמן כט):במילין. ענין דבור: רפות. מל׳ רפיון: כושל. ענין נפילת הכח והתשות:כורעות. היא הנפילה על הברכים:תאמץ. תחזק: ותלא. כמו ותלאה:עדיך. אליך כמו ועדיכם אתבונן (לקמן לב):כסלתך. ענין בטחון ותקוה כמו אשר יקוט כסלו (לקמן ח):ותום. הוי״ו באה במקום עם וכן ויוסף היה במצרים (שמות א) ור״ל עם יוסף שהיה במצרים: נא. עתה:ואיפה. איה פה:נכחדו. נכרתו כמו ותכחד מן הארץ (שם ט): עמל. ענינו עול: מנשמת. ענין נשיבה וכן מנשמת רוח אפו (ש״ב כב):יכלו. מל׳ כליון: שחל. וכפירים ליש ולכיא המה שמות הארי זכר ונקבה אלא שזה גדול מזה:נתעו. מל׳ תועה וענינו מי שאינו יודע מה לעשות: יתפרדו. יתפזרו: שמץ. ענין מעט ומשהו וכן ומה שמץ דבר (לקמן כו): בשעיפים. ענין מחשבה וכן לכן שעיפי ישיבוני (לק׳ כ):מחזיונות. ענין ראיה כמו ואתה תחזה (שמות יח):תרדמה. היא שינה עמוקה: קראני. מל׳ מקרה: ורוח. ר״ל המלאך:יחלוף. יעבור כמו חלף הלך לו (ש״ה ב):תסמר. מל׳ מסמר ויתד ור״ל נתקשה כמסמר וכן סמר מפחדך בשרי (תהלים קיט): ולא אכיר. הוי״ו היא כטעם אעפ״כ וכן הנמלים וגו׳ ויכינו וגו׳ (משלי ל):תמונה. צורה:דממה. מל׳ דמיה ושתיקה: יאמין. ענינו קיום וכן יתד במקום נאמן (ישעיה כב):תהלה. ענין אורה כמו בהלו נרו (לקמן כט): אף שוכני. תחסר מלת כי וכאומר אף כי והוא ענין כ״ש כמו אף כי אש אכלתהו (יחזקאל טו):חומר. טיט:עש. ענין הבלוי וההפסד כמו עששה מכעס (תהלים ו): יתרם. ענין רבוי ותוספת:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך