תנ"ך על הפרק - תהילים א - הקדמה לחלק הכתובים בתנ"ך / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים א

568 / 929
היום

הפרק

אַ֥שְֽׁרֵי־הָאִ֗ישׁ אֲשֶׁ֤ר ׀ לֹ֥א הָלַךְ֮ בַּעֲצַ֪ת רְשָׁ֫עִ֥ים וּבְדֶ֣רֶךְ חַ֭טָּאִים לֹ֥א עָמָ֑ד וּבְמוֹשַׁ֥ב לֵ֝צִ֗ים לֹ֣א יָשָֽׁב׃כִּ֤י אִ֥ם בְּתוֹרַ֥ת יְהוָ֗ה חֶ֫פְצ֥וֹ וּֽבְתוֹרָת֥וֹ יֶהְגֶּ֗ה יוֹמָ֥ם וָלָֽיְלָה׃וְֽהָיָ֗ה כְּעֵץ֮ שָׁת֪וּל עַֽל־פַּלְגֵ֫י מָ֥יִם אֲשֶׁ֤ר פִּרְי֨וֹ ׀ יִתֵּ֬ן בְּעִתּ֗וֹ וְעָלֵ֥הוּ לֹֽא־יִבּ֑וֹל וְכֹ֖ל אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֣ה יַצְלִֽיחַ׃לֹא־כֵ֥ן הָרְשָׁעִ֑ים כִּ֥י אִם־כַּ֝מֹּ֗ץ אֲ‍ֽשֶׁר־תִּדְּפֶ֥נּוּ רֽוּחַ׃עַל־כֵּ֤ן ׀ לֹא־יָקֻ֣מוּ רְ֭שָׁעִים בַּמִּשְׁפָּ֑ט וְ֝חַטָּאִ֗ים בַּעֲדַ֥ת צַדִּיקִֽים׃כִּֽי־יוֹדֵ֣עַ יְ֭הוָה דֶּ֣רֶךְ צַדִּיקִ֑ים וְדֶ֖רֶךְ רְשָׁעִ֣ים תֹּאבֵֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

הקדמה לחלק הכתובים בתנ"ך

ספרי הכתובים נאמרו ברוח הקודש, למרות שאינם במדרגת הנבואה. כך הם דברי התהילים אשר נאמרו ברוח הקודש בפי דוד המלך, כאומרו "רוח ה' דיבר בי ומילתו על לשוני"(שמואל ב כג ב). וכן חז"ל (פסחים קיז.) מייחסים את ההבדל בפתיחות המזמורים "מזמור לדוד" מול "לדוד מזמור", בסדר השראת השכינה שחלה על דוד. כשנאמר "לדוד מזמור" שרתה עליו רוח הקודש ואחר כך אמר מזמור, וכשנאמר "מזמור לדוד", קודם חיבר את המזמור ואחר כך שרתה עליו שכינה.

בגמרא (עבודה זרה יז.) מסופר על ר' אליעזר שלא שמר על ציווי פסוק בספר משלי: "אל תקרב אל פתח ביתה"(משלי ה ח), ונאמר שם כי בזאת עבר על הכתוב בתורה. מכאן שחז"ל התייחסו לקדושת ספר משלי כמעט כמו לתורה.

הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל ביאר כי מתוך דברי התורה על בריאת האדם ניכר כי עיקר מדרגת האדם הוא בדיבור, ולא בכתב. על כן הנביאים קיבלו את נבואתם בעל פה בחלק הגבוה שבאישיותם, השכל והדיבור. זוהי משמעות המילה "נביא", מלשון ניב שפתיים. לעומת זאת, נבואה שהתקבלה במדרגה נמוכה יותר הגיעה בצורה של כתיבה, והיא מדרגת הכתובים. אם כן, גם מדרגת הכתובים שייכת לרוח הקודש כמו הנבואה, אלא שבאופן יחסי היא נמוכה יותר.

חלק הכתובים שנמצא ראוי להיות מצורף לקובץ הקודש של התנ"ך, נקבע על ידי אנשי כנסת הגדולה. הם שקבעו אילו כתובים יש בהם קדושה וראויים להצטרף לתנ"ך, ואילו שאין בהם קדושה, כגון משלי בן סירא. לאחר חתימת התנ"ך אין יותר ספר שראוי להיכנס למסגרת מקודשת זו, והיא כולה חטיבת קודש שלימה הנקראת תורה שבכתב, עליה אמרו חז"ל (רש"י שמות לא יח) כי תלמיד חכם צריך שיהיה בקי בעשרים וארבעה ספרים, כשם שלה מקושטת בעשרים וארבעה תכשיטים. מכאן שכללו חז"ל בכלל אחד את התורה, הנביאים והכתובים, כספר יסוד ובסיס לכל התורה שבעל פה.

הכתובים נכתבו רובם ככולם בארץ ישראל, מלבד דניאל וחלק מעזרא. לכן הם כולם בבחינת תורת הארץ הטובה. הספרים תהילים, משלי ושיר השירים, נכתבו בתקופת הזוהר של עם ישראל. תהילים על ידי דוד המלך ושיר השירים ומשלי על ידי המלך שלמה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך