תנ"ך על הפרק - זכריה ט - עני ורוכב על חמור – מעלת החמור / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

זכריה ט

559 / 929
היום

הפרק

מַשָּׂ֤א דְבַר־יְהוָה֙ בְּאֶ֣רֶץ חַדְרָ֔ךְ וְדַמֶּ֖שֶׂק מְנֻחָת֑וֹ כִּ֤י לַֽיהוָה֙ עֵ֣ין אָדָ֔ם וְכֹ֖ל שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וְגַם־חֲמָ֖ת תִּגְבָּל־בָּ֑הּ צֹ֣ר וְצִיד֔וֹן כִּ֥י חָֽכְמָ֖ה מְאֹֽד׃וַתִּ֥בֶן צֹ֛ר מָצ֖וֹר לָ֑הּ וַתִּצְבָּר־כֶּ֙סֶף֙ כֶּֽעָפָ֔ר וְחָר֖וּץ כְּטִ֥יט חוּצֽוֹת׃הִנֵּ֤ה אֲדֹנָי֙ יֽוֹרִשֶׁ֔נָּה וְהִכָּ֥ה בַיָּ֖ם חֵילָ֑הּ וְהִ֖יא בָּאֵ֥שׁ תֵּאָכֵֽל׃תֵּרֶ֨א אַשְׁקְל֜וֹן וְתִירָ֗א וְעַזָּה֙ וְתָחִ֣יל מְאֹ֔ד וְעֶקְר֖וֹן כִּֽי־הֹבִ֣ישׁ מֶבָּטָ֑הּ וְאָ֤בַד מֶ֙לֶךְ֙ מֵֽעַזָּ֔ה וְאַשְׁקְל֖וֹן לֹ֥א תֵשֵֽׁב׃וְיָשַׁ֥ב מַמְזֵ֖ר בְּאַשְׁדּ֑וֹד וְהִכְרַתִּ֖י גְּא֥וֹן פְּלִשְׁתִּֽים׃וַהֲסִרֹתִ֨י דָמָ֜יו מִפִּ֗יו וְשִׁקֻּצָיו֙ מִבֵּ֣ין שִׁנָּ֔יו וְנִשְׁאַ֥ר גַּם־ה֖וּא לֵֽאלֹהֵ֑ינוּ וְהָיָה֙ כְּאַלֻּ֣ף בִּֽיהוּדָ֔ה וְעֶקְר֖וֹן כִּיבוּסִֽי׃וְחָנִ֨יתִי לְבֵיתִ֤י מִצָּבָה֙ מֵעֹבֵ֣ר וּמִשָּׁ֔ב וְלֹֽא־יַעֲבֹ֧ר עֲלֵיהֶ֛ם ע֖וֹד נֹגֵ֑שׂ כִּ֥י עַתָּ֖ה רָאִ֥יתִי בְעֵינָֽי׃גִּילִ֨י מְאֹ֜ד בַּת־צִיּ֗וֹן הָרִ֙יעִי֙ בַּ֣ת יְרוּשָׁלִַ֔ם הִנֵּ֤ה מַלְכֵּךְ֙ יָ֣בוֹא לָ֔ךְ צַדִּ֥יק וְנוֹשָׁ֖ע ה֑וּא עָנִי֙ וְרֹכֵ֣ב עַל־חֲמ֔וֹר וְעַל־עַ֖יִר בֶּן־אֲתֹנֽוֹת׃וְהִכְרַתִּי־רֶ֣כֶב מֵאֶפְרַ֗יִם וְסוּס֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם וְנִכְרְתָה֙ קֶ֣שֶׁת מִלְחָמָ֔ה וְדִבֶּ֥ר שָׁל֖וֹם לַגּוֹיִ֑ם וּמָשְׁלוֹ֙ מִיָּ֣ם עַד־יָ֔ם וּמִנָּהָ֖ר עַד־אַפְסֵי־אָֽרֶץ׃גַּם־אַ֣תְּ בְּדַם־בְּרִיתֵ֗ךְ שִׁלַּ֤חְתִּי אֲסִירַ֙יִךְ֙ מִבּ֔וֹר אֵ֥ין מַ֖יִם בּֽוֹ׃שׁ֚וּבוּ לְבִצָּר֔וֹן אֲסִירֵ֖י הַתִּקְוָ֑ה גַּם־הַיּ֕וֹם מַגִּ֥יד מִשְׁנֶ֖ה אָשִׁ֥יב לָֽךְ׃כִּֽי־דָרַ֨כְתִּי לִ֜י יְהוּדָ֗ה קֶ֚שֶׁת מִלֵּ֣אתִי אֶפְרַ֔יִם וְעוֹרַרְתִּ֤י בָנַ֙יִךְ֙ צִיּ֔וֹן עַל־בָּנַ֖יִךְ יָוָ֑ן וְשַׂמְתִּ֖יךְ כְּחֶ֥רֶב גִּבּֽוֹר׃וַֽיהוָה֙ עֲלֵיהֶ֣ם יֵֽרָאֶ֔ה וְיָצָ֥א כַבָּרָ֖ק חִצּ֑וֹ וַֽאדֹנָ֤י יְהֹוִה֙ בַּשּׁוֹפָ֣ר יִתְקָ֔ע וְהָלַ֖ךְ בְּסַעֲר֥וֹת תֵּימָֽן׃יְהוָ֣ה צְבָאוֹת֮ יָגֵ֣ן עֲלֵיהֶם֒ וְאָכְל֗וּ וְכָֽבְשׁוּ֙ אַבְנֵי־קֶ֔לַע וְשָׁת֥וּ הָמ֖וּ כְּמוֹ־יָ֑יִן וּמָֽלְאוּ֙ כַּמִּזְרָ֔ק כְּזָוִיּ֖וֹת מִזְבֵּֽחַ׃וְֽהוֹשִׁיעָ֞ם יְהוָ֧ה אֱלֹהֵיהֶ֛ם בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא כְּצֹ֣אן עַמּ֑וֹ כִּ֚י אַבְנֵי־נֵ֔זֶר מִֽתְנוֹסְס֖וֹת עַל־אַדְמָתֽוֹ׃כִּ֥י מַה־טּוּב֖וֹ וּמַה־יָפְי֑וֹ דָּגָן֙ בַּֽחוּרִ֔ים וְתִיר֖וֹשׁ יְנוֹבֵ֥ב בְּתֻלֽוֹת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

עני ורוכב על חמור – מעלת החמור

הרב דסלר בספרו (מכתב מאליהו חלק ה עמ' 156) מסביר את המושג: "עני ורוכב על חמור"(זכריה ט ט).

הגמרא אומרת: "אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי (היינו מצב של דבקות בה' לשמה, קיום מצוות באהבה) או בדור שכולו חייב"(סנהדרין צח.). שואל הרב דסלר מהו הכח הטמון בדור שכולו חייב שעושה אותו מסוגל לביאת משיח? מסביר הרב דסלר על פי דברי המהר"ל (נצח ישראל פרק מ ועוד) שדור זה מבטא סוד: עני ורוכב על חמור.

בשלושה מקומות בתורה ובנביאים מוזכרים אנשים צדיקים שרכבו על חמורים.

הראשון אברהם אבינו: "וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו"(בראשית כד  ג). כלומר התורה רצתה להשמיענו מלבד הפשט המלמד על זריזותו של אברהם למלא צווי ה', שאברהם צריך היה לחבוש ולכלוא את תכונות האנוש הרגילות המצויות בו, תכונות החומר, חמור, כדי למלא את רצון הקב"ה.

השני היה משה, כאשר נצטווה ללכת למצרים כדי לשכנע את פרעה לאפשר יציאת העם מארצו. משה ידע כי פרעה לא ייתן להם לצאת אלא רק לאחר מכת בכורות (שמות ג יט-כ; שמות פרק ד כב-כג) וחשש מאד פן יכביד את השעבוד על ישראל (כפי שהדברים התרחשו במציאות), אם כן היה צריך לרכב על החומר ולהכניעו כדי למלא את רצון ה'.

והשלישי מלך המשיח, שהוא עני ורוכב על חמור, דהיינו מלך המשיח מצטער על שאינו יכול לזרז את תהליכי הגאולה אלא עליו להתקדם בקצב איטי (מהירות הליכה של חמור) כדי לגאול את ישראל.

לחמור ישנם הרבה חסרונות. מדובר בבעל חיים מגושם עד למאוד, "חסר אינטליגנציה" ומסורבל בתנועותיו. אולם לחמור יש בכל זאת מעלה, שהוא פשוט בלי סתירות ועקמומיות, בלי התחכמויות וערמומיות, דבר המאפיין את הדור שכולו חייב. דור זה אין לו במה לכסות את הרע שבו, לפיכך אין בו גניבת הלב או הטעיה עצמית ולכן קרוב מאד אל התיקון. זוהי בחינת: "כולו הפך לבן טהור הוא"(ויקרא יג יג; ראה סנהדרין צז.). הדברים החוצצים בפני אור הקדושה לזרוח על העם, או על האדם הפרטי, אינם אלא ההטעיה העצמית וגניבת הדעת, "לאמת" את השקר מפני הרצון הסמוי המצוי בלב והמדריך את התנהגות האדם ומשפיע על החלטותיו.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי ח"ן – מלכים'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך