שני הפשפשים (א)
בפרק י' ניבא יחזקאל על יציאת השכינה, כיסא הכבוד שמראהו "כְּאֶבֶן סַפִּיר", דרך שער המזרחי של המקדש. נבואה זו מסמלת את גלות השכינה יחד עם ישראל הגולים מארצם. בפרק הקודם תיאר יחזקאל כיצד "כְּבוֹד אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל" חוזר לשכון במקדש דרך שער המזרח; כסמל לחזרת השכינה יחד עם חזרת ישראל לארצם.
בפרקנו ממשיך יחזקאל לתאר את שער המזרח בהקשר לגאולה:
וַיָּשֶׁב אֹתִי דֶּרֶךְ שַׁעַר הַמִּקְדָּשׁ הַחִיצוֹן הַפֹּנֶה קָדִים וְהוּא סָגוּר: וַיֹּאמֶר אֵלַי ה' הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה לֹא יִפָּתֵחַ וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ כִּי ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל בָּא בוֹ וְהָיָה סָגוּר: אֶת הַנָּשִׂיא נָשִׂיא הוּא יֵשֶׁב בּוֹ...
(יחזקאל מד א-ג)
חז"ל לימדונו בפירוש נבואה זו, שאין הכוונה לשער המזרחי עצמו אלא לפתח קטן שנמצא בצידו של השער המזרחי, ושנקרא בלשונם פשפש. וזו לשון המשנה:
וּשְׁנֵי פִשְׁפָּשִׁין הָיוּ לוֹ לְשַׁעַר הַגָּדוֹל, אֶחָד בַּצָּפוֹן, וְאֶחָד בַּדָּרוֹם. שֶׁבַּדָּרוֹם לֹא נִכְנַס בּוֹ אָדָם מֵעוֹלָם, וְעָלָיו הוּא מְפֹרָשׁ עַל יְדֵי יְחֶזְקֵאל, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיֹּאמֶר אֵלַי ה' הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה לֹא יִפָּתֵחַ וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ כִּי ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל בָּא בוֹ וְהָיָה סָגוּר'.
(מדות ד ב)
הפשפש הקטן שבדרום, שהיה סגור, מסמל את הדרך שבה תחזור השכינה מגלותה. הנבואה משייכת אותו במידה מסוימת גם ל"נָּשִׂיא"(יחזקאל מד ג) המסמל את המלך המשיח (ראה מצודת דוד).
בפרק מ"ו נמשיך לעסוק בשני הפשפשים.
באדיבות הרב, מתוך 'חמדת ימים' גליון אמור תשס"ו