בית המקדש השלישי ירד מן השמים?
וַאֲנִי יְ-הֹוָה אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹקים... וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית שָׁלוֹם וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְיָשְׁבוּ בַמִּדְבָּר לָבֶטַח וְיָשְׁנוּ בַּיְּעָרִים"
(יחזקאל לד כד-כה)
בעקבות מחלוקת התנאים במדרש(ספרא בחוקותי פרשה א) נחלקו הראשונים בהסבר הבטחות התורה והנביאים.
הרמב"ם וסיעתו מפרשים את הפסוקים כמשל.
הראב"ד וסיעתו מסבירים את הפסוקים כפשוטם כשינוי פלאי בטבע.
הרמב"ן וסיעתו מסבירים כי הפסוקים מתארים שינוי שיחול באדם בזמן הגאולה.
ננסה לבחון עתה את הקשר בין מחלוקת זו למחלוקת הרמב"ם והראב"ד בשאלה: כיצד יבנה בית המקדש השלישי?
הרמב"ם פסק: "מצות עשה לעשות בית לד' ", ונתן גם הדרכה כיצד בונים, מי בונה ומתי בונים. וז"ל: "ומצוה מן המובחר לחזק את הבניין ולהגביהו כפי כח הציבור שנאמר ולרומם את בית א-להינו, ומפארין אותו ומייפין כפי כחן"; "אין בונין את המקדש בלילה ..., והכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים ..., ואין בנין בית המקדש דוחה יום טוב"(משנה תורה פ"א מהל' בית הבחירה).
בשאלה אם צריך לקדש את המקום קודם הבניה, פוסק הרמב"ם שאין צורך לקדש שוב והמקום בקדושתו עומד "בקדושה ראשונה שקדשה שלמה שהוא קידש העזרה וירושלים לשעתן וקידשן לעתיד לבא"(משנה תורה פ"ו מהל' בית הבחירה הי"ד).
מוכח כי לשיטת הרמב"ם גם בית המקדש השלישי יבנה בע"ה בידי אדם.
הראב"ד במקום חולק על הרמב"ם ומשיג: "אמר אברהם, סברת עצמו היא זו ולא ידעתי מאין לו ... ולא עוד, אלא שאני אומר שאפילו לרבי יוסי דאמר קדושה שנייה קדשה לעתיד לבא, לא אמר אלא לשאר א"י. אבל לירושלים ולמקדש לא אמר, לפי שהיה יודע עזרא שהמקדש וירושלים עתידים להשתנות ולהתקדש קידוש אחר עולמי בכבוד ה' לעולם. כך נגלה לי מסוד ה' ליראיו".
כלומר, לשיטתו, לעתיד לבא יתחולל שינוי פלאי בעולם והר הבית יתקדש מחדש בידי שמים לעולמים.
אם כך, נוכל להציע כי הרמב"ם שמסביר את דברי התורה והנביאים, בעניין השבתת רוע החיות הטורפות כמשל סובר גם כי בית המקדש השלישי יבנה בדרך הטבע בידי אדם.
הראב"ד לעומתו, ידע מסוד ד' ליראיו כי טבען של החיות ישתנה בדרך נס וכך גם בית המקדש ירד מן השמים באופן פלאי.