גלות ישראל - בשביל יהודה
וַיִּתְאַנַּ֨ף יְהוָ֤ה מְאֹד֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל וַיְסִרֵ֖ם מֵעַ֣ל פָּנָ֑יו לֹ֣א נִשְׁאַ֔ר רַ֛ק שֵׁ֥בֶט יְהוּדָ֖ה לְבַדּֽוֹ׃
גַּם־יְהוּדָ֕ה לֹ֣א שָׁמַ֔ר אֶת־מִצְוֹ֖ת יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם וַיֵּ֣לְכ֔וּ בְּחֻקּ֥וֹת יִשְׂרָאֵ֖ל אֲשֶׁ֥ר עָשֽׂוּ׃
וַיִּמְאַ֨ס יְהוָ֜ה בְּכָל־זֶ֤רַע יִשְׂרָאֵל֙ וַיְעַנֵּ֔ם וַֽיִּתְּנֵ֖ם בְּיַד־שֹׁסִ֑ים עַ֛ד אֲשֶׁ֥ר הִשְׁלִיכָ֖ם מִפָּנָֽיו׃
(מלכים ב יז יח-כ)
מבואר בספר מקראי קודש שמתחלה התאנף ה' בישראל בזה שהסירם מעל פניו כלומר הסיר מהם את השגחתו מלבד שבט יהודה שהמשיך להיות תחת השגחתו הפרטית של הקב"ה. אולם לאחר שגם יהודה נמשך אחרי ישראל, לפיכך דן את עשרת השבטים בכל חומר הדין עד אשר השליכם מעל פניו לחלוטין והגלה אותם לארץ אחרת וכל כך למה? כדי להציל את יהודה שלא ילמדו ממעשי אחיהם, שבטי אפרים.
עתה מובן מדוע מרבים אנחנו להתאבל על חרבן ירושלים יותר מאשר על חרבן שומרון; כי חרבן שומרון נועד להציל את ירושלים. ולאחר גלות עשרת השבטים מלכו בישראל חזקיהו שהיה צדיק גמור, מנשה שחזר בתשובה(נראה בפרקים הבאים), יאשיהו שהיה סמל לצדק וליושר ועליו נאמר: "וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ה' בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו ככל תורת משה ואחריו לא קם כמוהו"(מלכים ב כג כה). אם עשרת השבטים לא היו גולים לא היתה תקומה לשבט יהודה. אם כן גלות עשרת השבטים הועילה מאד לשבט יהודה ומעז יצא מתוק.
באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - מלכים'