תנ"ך על הפרק - בראשית לב - עימות חזיתי שסופו בשלום / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית לב

32 / 929
היום

הפרק

יעקב מתכונן למפגש עם עשו, יעקב והמלאך

וַיַּשְׁכֵּ֨ם לָבָ֜ן בַּבֹּ֗קֶר וַיְנַשֵּׁ֧ק לְבָנָ֛יו וְלִבְנוֹתָ֖יו וַיְבָ֣רֶךְ אֶתְהֶ֑ם וַיֵּ֛לֶךְ וַיָּ֥שָׁב לָבָ֖ן לִמְקֹמֽוֹ׃וְיַעֲקֹ֖ב הָלַ֣ךְ לְדַרְכּ֑וֹ וַיִּפְגְּעוּ־ב֖וֹ מַלְאֲכֵ֥י אֱלֹהִֽים׃וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ כַּאֲשֶׁ֣ר רָאָ֔ם מַחֲנֵ֥ה אֱלֹהִ֖ים זֶ֑ה וַיִּקְרָ֛א שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא מַֽחֲנָֽיִם׃וַיִּשְׁלַ֨ח יַעֲקֹ֤ב מַלְאָכִים֙ לְפָנָ֔יו אֶל־עֵשָׂ֖ו אָחִ֑יו אַ֥רְצָה שֵׂעִ֖יר שְׂדֵ֥ה אֱדֽוֹם׃וַיְצַ֤ו אֹתָם֙ לֵאמֹ֔ר כֹּ֣ה תֹאמְר֔וּן לַֽאדֹנִ֖י לְעֵשָׂ֑ו כֹּ֤ה אָמַר֙ עַבְדְּךָ֣ יַעֲקֹ֔ב עִם־לָבָ֣ן גַּ֔רְתִּי וָאֵחַ֖ר עַד־עָֽתָּה׃וַֽיְהִי־לִי֙ שׁ֣וֹר וַחֲמ֔וֹר צֹ֖אן וְעֶ֣בֶד וְשִׁפְחָ֑ה וָֽאֶשְׁלְחָה֙ לְהַגִּ֣יד לַֽאדֹנִ֔י לִמְצֹא־חֵ֖ן בְּעֵינֶֽיךָ׃וַיָּשֻׁ֙בוּ֙ הַמַּלְאָכִ֔ים אֶֽל־יַעֲקֹ֖ב לֵאמֹ֑ר בָּ֤אנוּ אֶל־אָחִ֙יךָ֙ אֶל־עֵשָׂ֔ו וְגַם֙ הֹלֵ֣ךְ לִקְרָֽאתְךָ֔ וְאַרְבַּע־מֵא֥וֹת אִ֖ישׁ עִמּֽוֹ׃וַיִּירָ֧א יַעֲקֹ֛ב מְאֹ֖ד וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ וַיַּ֜חַץ אֶת־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ וְאֶת־הַצֹּ֧אן וְאֶת־הַבָּקָ֛ר וְהַגְּמַלִּ֖ים לִשְׁנֵ֥י מַחֲנֽוֹת׃וַיֹּ֕אמֶר אִם־יָב֥וֹא עֵשָׂ֛ו אֶל־הַמַּחֲנֶ֥ה הָאַחַ֖ת וְהִכָּ֑הוּ וְהָיָ֛ה הַמַּחֲנֶ֥ה הַנִּשְׁאָ֖ר לִפְלֵיטָֽה׃וַיֹּאמֶר֮ יַעֲקֹב֒ אֱלֹהֵי֙ אָבִ֣י אַבְרָהָ֔ם וֵאלֹהֵ֖י אָבִ֣י יִצְחָ֑ק יְהוָ֞ה הָאֹמֵ֣ר אֵלַ֗י שׁ֧וּב לְאַרְצְךָ֛ וּלְמוֹלַדְתְּךָ֖ וְאֵיטִ֥יבָה עִמָּֽךְ׃קָטֹ֜נְתִּי מִכֹּ֤ל הַחֲסָדִים֙ וּמִכָּל־הָ֣אֱמֶ֔ת אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֖יתָ אֶת־עַבְדֶּ֑ךָ כִּ֣י בְמַקְלִ֗י עָבַ֙רְתִּי֙ אֶת־הַיַּרְדֵּ֣ן הַזֶּ֔ה וְעַתָּ֥ה הָיִ֖יתִי לִשְׁנֵ֥י מַחֲנֽוֹת׃הַצִּילֵ֥נִי נָ֛א מִיַּ֥ד אָחִ֖י מִיַּ֣ד עֵשָׂ֑ו כִּֽי־יָרֵ֤א אָנֹכִי֙ אֹת֔וֹ פֶּן־יָב֣וֹא וְהִכַּ֔נִי אֵ֖ם עַל־בָּנִֽים׃וְאַתָּ֣ה אָמַ֔רְתָּ הֵיטֵ֥ב אֵיטִ֖יב עִמָּ֑ךְ וְשַׂמְתִּ֤י אֶֽת־זַרְעֲךָ֙ כְּח֣וֹל הַיָּ֔ם אֲשֶׁ֥ר לֹא־יִסָּפֵ֖ר מֵרֹֽב׃וַיָּ֥לֶן שָׁ֖ם בַּלַּ֣יְלָה הַה֑וּא וַיִּקַּ֞ח מִן־הַבָּ֧א בְיָד֛וֹ מִנְחָ֖ה לְעֵשָׂ֥ו אָחִֽיו׃עִזִּ֣ים מָאתַ֔יִם וּתְיָשִׁ֖ים עֶשְׂרִ֑ים רְחֵלִ֥ים מָאתַ֖יִם וְאֵילִ֥ים עֶשְׂרִֽים׃גְּמַלִּ֧ים מֵינִיק֛וֹת וּבְנֵיהֶ֖ם שְׁלֹשִׁ֑ים פָּר֤וֹת אַרְבָּעִים֙ וּפָרִ֣ים עֲשָׂרָ֔ה אֲתֹנֹ֣ת עֶשְׂרִ֔ים וַעְיָרִ֖ם עֲשָׂרָֽה׃וַיִּתֵּן֙ בְּיַד־עֲבָדָ֔יו עֵ֥דֶר עֵ֖דֶר לְבַדּ֑וֹ וַ֤יֹּאמֶר אֶל־עֲבָדָיו֙ עִבְר֣וּ לְפָנַ֔י וְרֶ֣וַח תָּשִׂ֔ימוּ בֵּ֥ין עֵ֖דֶר וּבֵ֥ין עֵֽדֶר׃וַיְצַ֥ו אֶת־הָרִאשׁ֖וֹן לֵאמֹ֑ר כִּ֣י יִֽפְגָּשְׁךָ֞ עֵשָׂ֣ו אָחִ֗י וִשְׁאֵֽלְךָ֙ לֵאמֹ֔ר לְמִי־אַ֙תָּה֙ וְאָ֣נָה תֵלֵ֔ךְ וּלְמִ֖י אֵ֥לֶּה לְפָנֶֽיךָ׃וְאָֽמַרְתָּ֙ לְעַבְדְּךָ֣ לְיַעֲקֹ֔ב מִנְחָ֥ה הִוא֙ שְׁלוּחָ֔ה לַֽאדֹנִ֖י לְעֵשָׂ֑ו וְהִנֵּ֥ה גַם־ה֖וּא אַחֲרֵֽינוּ׃וַיְצַ֞ו גַּ֣ם אֶת־הַשֵּׁנִ֗י גַּ֚ם אֶת־הַשְּׁלִישִׁ֔י גַּ֚ם אֶת־כָּל־הַהֹ֣לְכִ֔ים אַחֲרֵ֥י הָעֲדָרִ֖ים לֵאמֹ֑ר כַּדָּבָ֤ר הַזֶּה֙ תְּדַבְּר֣וּן אֶל־עֵשָׂ֔ו בְּמֹצַאֲכֶ֖ם אֹתֽוֹ׃וַאֲמַרְתֶּ֕ם גַּ֗ם הִנֵּ֛ה עַבְדְּךָ֥ יַעֲקֹ֖ב אַחֲרֵ֑ינוּ כִּֽי־אָמַ֞ר אֲכַפְּרָ֣ה פָנָ֗יו בַּמִּנְחָה֙ הַהֹלֶ֣כֶת לְפָנָ֔י וְאַחֲרֵי־כֵן֙ אֶרְאֶ֣ה פָנָ֔יו אוּלַ֖י יִשָּׂ֥א פָנָֽי׃וַתַּעֲבֹ֥ר הַמִּנְחָ֖ה עַל־פָּנָ֑יו וְה֛וּא לָ֥ן בַּלַּֽיְלָה־הַה֖וּא בַּֽמַּחֲנֶֽה׃וַיָּ֣קָם ׀ בַּלַּ֣יְלָה ה֗וּא וַיִּקַּ֞ח אֶת־שְׁתֵּ֤י נָשָׁיו֙ וְאֶת־שְׁתֵּ֣י שִׁפְחֹתָ֔יו וְאֶת־אַחַ֥ד עָשָׂ֖ר יְלָדָ֑יו וַֽיַּעֲבֹ֔ר אֵ֖ת מַעֲבַ֥ר יַבֹּֽק׃וַיִּקָּחֵ֔ם וַיַּֽעֲבִרֵ֖ם אֶת־הַנָּ֑חַל וַֽיַּעֲבֵ֖ר אֶת־אֲשֶׁר־לוֹ׃וַיִּוָּתֵ֥ר יַעֲקֹ֖ב לְבַדּ֑וֹ וַיֵּאָבֵ֥ק אִישׁ֙ עִמּ֔וֹ עַ֖ד עֲל֥וֹת הַשָּֽׁחַר׃וַיַּ֗רְא כִּ֣י לֹ֤א יָכֹל֙ ל֔וֹ וַיִּגַּ֖ע בְּכַף־יְרֵכ֑וֹ וַתֵּ֙קַע֙ כַּף־יֶ֣רֶךְ יַעֲקֹ֔ב בְּהֵֽאָבְק֖וֹ עִמּֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר שַׁלְּחֵ֔נִי כִּ֥י עָלָ֖ה הַשָּׁ֑חַר וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֲשַֽׁלֵּחֲךָ֔ כִּ֖י אִם־בֵּרַכְתָּֽנִי׃וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו מַה־שְּׁמֶ֑ךָ וַיֹּ֖אמֶר יַעֲקֹֽב׃וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ עִם־אֱלֹהִ֛ים וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל׃וַיִּשְׁאַ֣ל יַעֲקֹ֗ב וַיֹּ֙אמֶר֙ הַגִּֽידָה־נָּ֣א שְׁמֶ֔ךָ וַיֹּ֕אמֶר לָ֥מָּה זֶּ֖ה תִּשְׁאַ֣ל לִשְׁמִ֑י וַיְבָ֥רֶךְ אֹת֖וֹ שָֽׁם׃וַיִּקְרָ֧א יַעֲקֹ֛ב שֵׁ֥ם הַמָּק֖וֹם פְּנִיאֵ֑ל כִּֽי־רָאִ֤יתִי אֱלֹהִים֙ פָּנִ֣ים אֶל־פָּנִ֔ים וַתִּנָּצֵ֖ל נַפְשִֽׁי׃וַיִּֽזְרַֽח־ל֣וֹ הַשֶּׁ֔מֶשׁ כַּאֲשֶׁ֥ר עָבַ֖ר אֶת־פְּנוּאֵ֑ל וְה֥וּא צֹלֵ֖עַ עַל־יְרֵכֽוֹ׃עַל־כֵּ֡ן לֹֽא־יֹאכְל֨וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־גִּ֣יד הַנָּשֶׁ֗ה אֲשֶׁר֙ עַל־כַּ֣ף הַיָּרֵ֔ךְ עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה כִּ֤י נָגַע֙ בְּכַף־יֶ֣רֶךְ יַעֲקֹ֔ב בְּגִ֖יד הַנָּשֶֽׁה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

עימות חזיתי שסופו בשלום

עם התקרבותו של יעקב אל הארץ, הוא מבין כי שיבתו אל בית אביו לא תיתכן בעוד אחיו, שונאו בנפש, אורב שׁם לחייו. יעקב, האמון על דרך אבותיו, דרך השלום הנמשכת מן האמונה ביוצר הכל, החפץ בטובת בריותיו, נרתע בטבעו משימוש באלימות ובתוקפנות אפילו כשהשעה צריכה לכך. על־כן פתח בדרכי שלום ושלח לעשו דברי פיוס בפי מלאכיו (ד), על מנת להרגיע את קנאתו בהצלחה שזכה לה בעקבות ברכת אביו.

עם שובם של המלאכים, המודיעים לו את תכניותיו של עשו, נראה שאכן צדק יעקב בחששותיו ואחיו בא לקראתו בראש אנשיו במטרה להשמיד ולהרוג (ז). כעת הבין יעקב שאין השעה כשרה לדברים בלבד, וכי יש צורך בפעולה מעשית בשתי דרכים על־מנת להדוף את הסכנה.

הכנה למלחמה

הדרך הראשונה היא הדרך שקבע עשו, דרך המלחמה. יעקב עורך את מחנהו לקראתה על־מנת להציל את הניתן גם בדרך קשה זו (ח-ט).

סלידתו מדרך זו מעוררת אותו לפנות בדברים כלפי מעלה. הוא מבקש את חסד ד' ומזכיר את זכות אבותיו ואת ההבטחה שניתנה לו במחזה הנבואה, על־מנת לזכות לסיוע עליון שיציל את ביתו ואת בניו (י-יג).

הכנה לדורון

אחרי התפילה, כשהוא בטוח בהשפעתה, פנה יעקב אל דרך אחרת שבאמצעותה קיווה לעקוף את הצורך במאבק גלוי. הוא הכין לעשו מנחה שיש בה כדי להשביע את עינו בכמותה ובסוגיה השונים, ואף סידר בחכמתו את חלקיה על־פי יחס הזכרים והנקבות הראוי לכל מין מבעלי החיים על־פי טבע בריאתו (יד-טז). בכך גילה את חיבתו לעשו ואת רצונו הטוב להיטיב עמו טובה גמורה במתת ממון העתיד לשאת פירות רבים ככל האפשר.

בדברים ששם בפי השליחים נושאי המנחה חלק יעקב כבוד רב לאחיו, כדי שיבין שאין דרכי חייו קשורים במגמת התנשאות כלשהי הבאה על חשבונו (יח-כא).

מַעֲבַר יַבֹּק

מתוך הכרתו את הסכנה הרובצת לפתחו נקט יעקב באמצעי הגנה נוספים, והעביר את בני ביתו בחסות החשכה את נחל יַבֹּֽק, כדי להעמידו כמכשול טבעי נוסף שיחצוץ בינם ובין עשו  (כג-כד).

וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ

כאן מתגלה פרשה נעלמת, כאשר בשעת לילה נותר יעקב לבדו והותקף על־ידי דמות פלאית שנאבקה עמו מאבק בלתי מתפשר לחיים ולמוות (כה). שלא כמאבקים הקודמים, בהם הצליח יעקב להתחמק מהתייצבות חזיתית אל מול הסכנה, כאן לא הייתה הברירה בידו והוא נאלץ לעמוד על נפשו. כוחות עצומים התגלו בקרבו, והוא הצליח לעצור בעד האויב הסמוי מלהפיק את זממו.

כאשר עלה השחר והתקרב רגע הבירור והזיהוי עשה האויב מאמץ אחרון והצליח לקעקע את ירך יעקב (כו). יעקב לא התפעל מן המכה הקשה, והוסיף להחזיק באויבו בנחישות וביד חזקה. בשלב זה התברר לו כי אויבו הוא מלאך, המבקש את הפסקת המאבק ואת רשותו של יעקב לצאת לדרכו ולשוב לתפקידו (רש"י). בהבינו את ההזדמנות שנקלעה לידו ביקש יעקב את ברכתו (כז), ונקרא על־ידי המלאך בשם ישראל (כט).

כאן נתבררה שליחותו המופלאה של המלאך, שהצליח לגלות כי למרות שהדרך המועדפת על יעקב היא דרך העקיבה ועקיפת המאבקים, הרי טמון בו גם הכוח להיות ישראל ולהצליח במאבק חזיתי וישיר עם כוחות עליונים וחובקי עולם.

מאבק נסתר זה יש בו כדי ללמד על דרכו העתידה של בית ישראל, שיחד עם היותו מאמין בטבעו בטוב שבמציאות, ועל־כן מבקש בדרך־כלל לבטא באורחות חייו את דרך החסד, טמונים בתוכו באופן בלתי מודע כוחות גבורה עצומים, שיש בהם כדי להתגבר על כל המכשולים הקיימים בעולם, גם אלו שהם למעלה מכוח אנוש.

בהמשך הדורות צפויים ישראל להתמודדות שתתחולל דווקא לקראת נצחונם, כאשר ינסו האויבים הרעים לבטל את אחיזתם בעולם המעשה, אחיזה הנרמזת ב"ירך יעקב", הרגליים המעמידות את גוף האדם על הקרקע ומסמלות את הקיום החומרי שעליו עומדת נשמת האדם. גם ניסיון קשה זה לא ירתיע ולא יבטל את המשך נחישותם של ישראל להמשיך בדרכם עד עת עלות השחר ובירור האמת הפנימית, שלאורה ייאלצו גם האויבים הרעים להשלים עמם ולסור מדרכם.

הפגישה הנסתרת הותירה לנו מזכרת לדורות בדמות האיסור על אכילת גיד הנשה, המחבר בין הגוף לרגליים ומסמל את החיבור שבין האישיות הרוחנית לחיי החומר. איסור זה מלמדנו על הסכנה הכרוכה בחיבור חזק מדי אל ענייני החומר, ועל הזהירות הנדרשת כדי לשמור על דרכנו המיוחדת לגילוי אורות הנצח בחיי העולם־הזה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך