חטיבת עצים לשם מצות בניין בית המקדש
וְעַתָּ֡ה צַוֵּה֩ וְיִכְרְתוּ־לִ֨י אֲרָזִ֜ים מִן־הַלְּבָנ֗וֹן וַֽעֲבָדַי֙ יִֽהְי֣וּ עִם־עֲבָדֶ֔יךָ וּשְׂכַ֤ר עֲבָדֶ֨יךָ֙ אֶתֵּ֣ן לְךָ֔ כְּכֹ֖ל אֲשֶׁ֣ר תֹּאמֵ֑ר כִּ֣י ׀ אַתָּ֣ה יָדַ֗עְתָּ כִּ֣י אֵ֥ין בָּ֛נוּ אִ֛ישׁ יֹדֵ֥עַ לִכְרָת־עֵצִ֖ים כַּצִּֽדֹנִֽים׃
(מלכים א ה כ)
וַיַּ֨עַל הַמֶּ֧לֶךְ שְׁלֹמֹ֛ה מַ֖ס מִכָּל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיְהִ֣י הַמַּ֔ס שְׁלֹשִׁ֥ים אֶ֖לֶף אִֽישׁ׃
וַיִּשְׁלָחֵ֣ם לְבָנ֗וֹנָה עֲשֶׂ֨רֶת אֲלָפִ֤ים בַּחֹ֨דֶשׁ֙ חֲלִיפ֔וֹת חֹ֚דֶשׁ יִֽהְי֣וּ בַלְּבָנ֔וֹן שְׁנַ֥יִם חֳדָשִׁ֖ים בְּבֵית֑וֹ וַאֲדֹֽנִירָ֖ם עַל־הַמַּֽס׃
(מלכים א ה כז-כח)
הרד"ק כתב ששלושים אלף האנשים היו מבני ישראל ושהו עם עבדי חירם.
וצריך להבין לשם מה שלח שלמה את היהודים להיות עמם?
ויש לומר על פי מה שמובא ברמב"ם(משנה תורה הלכות בית הבחירה פ"א) שצריך בשביל בית המקדש לחצוב את האבנים ולחטוב את העצים לשם מצוה. והרי ידוע שגוי לא יכול לעשות לשמה. אלא שנפסק שאם גוי עושה והיהודי עומד על גביו זה מועיל. וכן כתב בשו"ע(או"ח סו לב) בשם הרא"ש שאם הגוי עיבד עור וישראל עומד על גביו, זה מועיל להיחשב כעורות שעובדו לשמה.
אם כן, רוצה שלמה שחטיבת העצים תהיה לשמה ע"י הדין של יהודי העומד על גבי גוי, ולכן שלח מבני ישראל לעמוד על גביהם של פועלי חירם ולעשות פעולה כלשהי, כדי שיחשבו הפעולות למען בית המקדש לשמה.
אפשרות נוספת להיתר של שלמה להשתמש בפועלים גויים למצוה זו שנדרשת כוונה בקיומה היא שאם אין ישראלי יודע אומנות מסויימת, ורק גוי יודע אותה, כתב הרדב"ז(שם לגבי מצות) שבאופן כזה מותרת עשייה על ידי גוי. ואכן זה המצב לפי המתואר בפסוק כ"א: "כִּ֣י ׀ אַתָּ֣ה יָדַ֗עְתָּ כִּ֣י אֵ֥ין בָּ֛נוּ אִ֛ישׁ יֹדֵ֥עַ לִכְרָת־עֵצִ֖ים כַּצִּֽדֹנִֽים׃"