יש מלך, אז אולי אפשר לבנות את בית המקדש!
וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֨לֶךְ֙ אֶל־נָתָ֣ן הַנָּבִ֔יא רְאֵ֣ה נָ֔א אָֽנֹכִ֥י יוֹשֵׁ֖ב בְּבֵ֣ית אֲרָזִ֑ים וַֽאֲרוֹן֙ הָֽאֱ-לֹהִ֔ים יֹשֵׁ֖ב בְּת֥וֹךְ הַיְרִיעָֽה׃
(שמואל ב ז ב)
כתב רד"ק: "לא היה דעתו על הארון... לבדו אלא גם על המזבח... ועל כלי המשכן... כי הכל יושב בתוך היריעה"
וכתב הגר"א בדברי הימים(י"ז) שדברי דוד הם כעין דברי הנביא חגי: "העת לכם לשבת בבתיכם ספונים" – משמע שזה זלזול כשאנשים יושבים בביתם וה' כביכול משוכן בתוך יריעה. אך התשובה לדוד היא שאין צורך לבנות.
וביאור הענין הוא שאין זה זלזול מצד עצמו שה' שוכן באוהל, שהרי כל תקופת השופטים הוא ישב באהל ולא ציווה את עם ישראל על בנין המקדש. לכן זהו לא זלזול עצמי, אלא רק כאשר יש מצוה לבנות את הבית חייבים לבצעה.
אם כן, מדוע דוד לא טוען כלפי נתן הנביא שהגיעה העת? היה אפשר לומר על פי הגמרא, שלאחר שממליכים מלך צריך לבנות את בית המקדש. אך היראים מסביר, שמה שאמרה הגמרא שמצות מלך קודמת לבניין בית המקדש, אין זה סדר מחייב, אלא רק כדי להבהיר שמצוות הבניין מוטלת על המלך. ונראה שזו כוונת דוד: "אָֽנֹכִ֥י יוֹשֵׁ֖ב בְּבֵ֣ית אֲרָזִ֑ים", כלומר: המלוכה מתקיימת בי כראוי, כמלך שיושב בפלטרין שלו(רמב"ם הלכות מלכים פרק ג), ולכן עלי מוטל החיוב לבנות את בית המקדש! ודוד אכן טען כלפי הנביא שהגיעה העת.