תנ"ך על הפרק - בראשית ו - מי היו "בני האלוהים" ומה היה חטאם?בעקבות השחיתות השלטונית והנפילה המוסרית של מנהיגי דור המבול / הרב חיים דרוקמן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית ו

6 / 929
היום

הפרק

הדרדרות הבריאה, נח והציווי על התיבה

וַֽיְהִי֙ כִּֽי־הֵחֵ֣ל הָֽאָדָ֔ם לָרֹ֖ב עַל־פְּנֵ֣י הָֽאֲדָמָ֑ה וּבָנ֖וֹת יֻלְּד֥וּ לָהֶֽם׃וַיִּרְא֤וּ בְנֵי־הָֽאֱלֹהִים֙ אֶת־בְּנ֣וֹת הָֽאָדָ֔ם כִּ֥י טֹבֹ֖ת הֵ֑נָּה וַיִּקְח֤וּ לָהֶם֙ נָשִׁ֔ים מִכֹּ֖ל אֲשֶׁ֥ר בָּחָֽרוּ׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה לֹֽא־יָד֨וֹן רוּחִ֤י בָֽאָדָם֙ לְעֹלָ֔ם בְּשַׁגַּ֖ם ה֣וּא בָשָׂ֑ר וְהָי֣וּ יָמָ֔יו מֵאָ֥ה וְעֶשְׂרִ֖ים שָׁנָֽה׃הַנְּפִלִ֞ים הָי֣וּ בָאָרֶץ֮ בַּיָּמִ֣ים הָהֵם֒ וְגַ֣ם אַֽחֲרֵי־כֵ֗ן אֲשֶׁ֨ר יָבֹ֜אוּ בְּנֵ֤י הָֽאֱלֹהִים֙ אֶל־בְּנ֣וֹת הָֽאָדָ֔ם וְיָלְד֖וּ לָהֶ֑ם הֵ֧מָּה הַגִּבֹּרִ֛ים אֲשֶׁ֥ר מֵעוֹלָ֖ם אַנְשֵׁ֥י הַשֵּֽׁם׃וַיַּ֣רְא יְהוָ֔ה כִּ֥י רַבָּ֛ה רָעַ֥ת הָאָדָ֖ם בָּאָ֑רֶץ וְכָל־יֵ֙צֶר֙ מַחְשְׁבֹ֣ת לִבּ֔וֹ רַ֥ק רַ֖ע כָּל־הַיּֽוֹם׃וַיִּנָּ֣חֶם יְהוָ֔ה כִּֽי־עָשָׂ֥ה אֶת־הָֽאָדָ֖ם בָּאָ֑רֶץ וַיִּתְעַצֵּ֖ב אֶל־לִבּֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה אֶמְחֶ֨ה אֶת־הָאָדָ֤ם אֲשֶׁר־בָּרָ֙אתִי֙ מֵעַל֙ פְּנֵ֣י הָֽאֲדָמָ֔ה מֵֽאָדָם֙ עַד־בְּהֵמָ֔ה עַד־רֶ֖מֶשׂ וְעַד־ע֣וֹף הַשָּׁמָ֑יִם כִּ֥י נִחַ֖מְתִּי כִּ֥י עֲשִׂיתִֽם׃וְנֹ֕חַ מָ֥צָא חֵ֖ן בְּעֵינֵ֥י יְהוָֽה׃אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ׃וַיּ֥וֹלֶד נֹ֖חַ שְׁלֹשָׁ֣ה בָנִ֑ים אֶת־שֵׁ֖ם אֶת־חָ֥ם וְאֶת־יָֽפֶת׃וַתִּשָּׁחֵ֥ת הָאָ֖רֶץ לִפְנֵ֣י הָֽאֱלֹהִ֑ים וַתִּמָּלֵ֥א הָאָ֖רֶץ חָמָֽס׃וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָאָ֖רֶץ וְהִנֵּ֣ה נִשְׁחָ֑תָה כִּֽי־הִשְׁחִ֧ית כָּל־בָּשָׂ֛ר אֶת־דַּרְכּ֖וֹ עַל־הָאָֽרֶץ׃וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים לְנֹ֗חַ קֵ֤ץ כָּל־בָּשָׂר֙ בָּ֣א לְפָנַ֔י כִּֽי־מָלְאָ֥ה הָאָ֛רֶץ חָמָ֖ס מִפְּנֵיהֶ֑ם וְהִנְנִ֥י מַשְׁחִיתָ֖ם אֶת־הָאָֽרֶץ׃עֲשֵׂ֤ה לְךָ֙ תֵּבַ֣ת עֲצֵי־גֹ֔פֶר קִנִּ֖ים תַּֽעֲשֶׂ֣ה אֶת־הַתֵּבָ֑ה וְכָֽפַרְתָּ֥ אֹתָ֛הּ מִבַּ֥יִת וּמִח֖וּץ בַּכֹּֽפֶר׃וְזֶ֕ה אֲשֶׁ֥ר תַּֽעֲשֶׂ֖ה אֹתָ֑הּ שְׁלֹ֧שׁ מֵא֣וֹת אַמָּ֗ה אֹ֚רֶךְ הַתֵּבָ֔ה חֲמִשִּׁ֤ים אַמָּה֙ רָחְבָּ֔הּ וּשְׁלֹשִׁ֥ים אַמָּ֖ה קוֹמָתָֽהּ׃צֹ֣הַר ׀ תַּֽעֲשֶׂ֣ה לַתֵּבָ֗ה וְאֶל־אַמָּה֙ תְּכַלֶ֣נָּה מִלְמַ֔עְלָה וּפֶ֥תַח הַתֵּבָ֖ה בְּצִדָּ֣הּ תָּשִׂ֑ים תַּחְתִּיִּ֛ם שְׁנִיִּ֥ם וּשְׁלִשִׁ֖ים תַּֽעֲשֶֽׂהָ׃וַאֲנִ֗י הִנְנִי֩ מֵבִ֨יא אֶת־הַמַּבּ֥וּל מַ֙יִם֙ עַל־הָאָ֔רֶץ לְשַׁחֵ֣ת כָּל־בָּשָׂ֗ר אֲשֶׁר־בּוֹ֙ ר֣וּחַ חַיִּ֔ים מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם כֹּ֥ל אֲשֶׁר־בָּאָ֖רֶץ יִגְוָֽע׃וַהֲקִמֹתִ֥י אֶת־בְּרִיתִ֖י אִתָּ֑ךְ וּבָאתָ֙ אֶל־הַתֵּבָ֔ה אַתָּ֕ה וּבָנֶ֛יךָ וְאִשְׁתְּךָ֥ וּנְשֵֽׁי־בָנֶ֖יךָ אִתָּֽךְ׃וּמִכָּל־הָ֠חַי מִֽכָּל־בָּשָׂ֞ר שְׁנַ֧יִם מִכֹּ֛ל תָּבִ֥יא אֶל־הַתֵּבָ֖ה לְהַחֲיֹ֣ת אִתָּ֑ךְ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה יִֽהְיֽוּ׃מֵהָע֣וֹף לְמִינֵ֗הוּ וּמִן־הַבְּהֵמָה֙ לְמִינָ֔הּ מִכֹּ֛ל רֶ֥מֶשׂ הָֽאֲדָמָ֖ה לְמִינֵ֑הוּ שְׁנַ֧יִם מִכֹּ֛ל יָבֹ֥אוּ אֵלֶ֖יךָ לְהַֽחֲיֽוֹת׃וְאַתָּ֣ה קַח־לְךָ֗ מִכָּל־מַֽאֲכָל֙ אֲשֶׁ֣ר יֵֽאָכֵ֔ל וְאָסַפְתָּ֖ אֵלֶ֑יךָ וְהָיָ֥ה לְךָ֛ וְלָהֶ֖ם לְאָכְלָֽה׃וַיַּ֖עַשׂ נֹ֑חַ כְּ֠כֹל אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֥ה אֹת֛וֹ אֱלֹהִ֖ים כֵּ֥ן עָשָֽׂה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים דרוקמן שליט

מי היו "בני האלוהים" ומה היה חטאם?

בעקבות השחיתות השלטונית והנפילה המוסרית של מנהיגי דור המבול

בסוף פרשת בראשית אנו נתקלים בשפל המוסרי הנורא שאליו הידרדרה האנושות:

וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלוֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה, וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ… הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם, וְגַם אַחֲרֵי כֵן, אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלוֹהִים אֶל בְּנוֹת הָאָדָם וְיָלְדוּ לָהֶם, הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַשֵּׁם.
וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם. וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ. וַיֹּאמֶר ה' אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם.
(בראשית ו א‑ח)

מהפסוקים לבדם קשה להבין מה היה חטאם הגדול של בני אותו הדור, אשר הביא לחורבן העולם. הכתוב גם מזכיר דמויות יוצאות דופן – "בְּנֵי הָאֱלֹהִים", "הַנְּפִלִים", "הַגִּבֹּרִים" ו"אַנְשֵׁי הַשֵּׁם" – וניכר שהן המקור לשחיתות. אך מי אלה אותן דמויות?

פרצה בגדולים

רש"י מסביר שהדמויות הללו הן מנהיגי הדור, שכן "אלוהים" משמש במקרא לשון מרות ואדנות. הכינוי "נְּפִלִים" דבק בהם משום שנפלו והפילו את העולם; "הַגִּבֹּרִים" – גבורתם הייתה במרידה בה'; "אַנְשֵׁי הַשֵּׁם" – היינו אותם שמות המוזכרים בתורה, כמו מחויאל ומתושאל, שנקראו על שם אובדן – "שנימוחו והותשו". השחתת אותו הדור החלה אפוא במנהיגי הדור – הם השחיתו דרכם, והפילו את בני דורם אחריהם.

כך מובא בשם רבי שמעון בר יוחאי במדרש (בראשית רבה כו ה), המוסיף כלל שהיה נכון אז ונכון תמיד, אפילו היום: "כל פרצה שאינה מן הגדולים אינה פרצה". אם יש קלקול כלשהו בציבור, ואפילו רבים נופלים בו, עדיין אין זו פרצה של ממש, כי מנהיגי הדור יכולים לתקן. אולם אם המנהיגים עצמם הם החוטאים הראשיים, אזי המצב חמור באמת, שהרי אין מי שיתקן. דור שכזה מאבד את המצפן הרוחני שלו, וסופו קלקול ואובדן דרך!

המלבי"ם מסביר שהשימוש בפסוקים בתיאורים המזכירים ישויות אלוהיות, אף שמדובר בסך הכול בבני אדם, הוא מכוון. אנו מוצאים כיום, באגדות עם ובמיתולוגיות שונות, מוטיב חוזר על אודות אנשים "אלוהיים" כביכול, המסתובבים בעולם וחושקים בבנות אדם, וכשהם מוצאים אישה הטובה בעיניהם הם באים אליה וזו יולדת מהם ילדים.

משער המלבי"ם שבאותו דור כך היה – אנשים חשובים ומרוממים מעם טענו שהם "בני אלוהים", בעלי יכולות על‑אנושיות. באופן זה היו מפתים נשים, אשר היו מזנות תחת בעליהן מתוך תפיסה שהן נדבקות באדם שאינו מהעולם הזה. באותו דור היו חושבים שאותם אנשים גדולים, אלוהיים כביכול, "נפלו" מהשמים והיו "בני אלוהים" ממש, ועל כן יוחסו להם כוחות מיוחדים. הציבור הפתי השתדל להידמות לאותן דמויות נערצות.

התורה באה ללמד שכל הסיפורים הללו שקר והבל המה. אותם "נפילים" ו"בני אלוהים" הם בסך הכול אנשים גיבורים ומוצלחים בעלי שֵם, שנהנו מכבוד מוגזם. התורה נקטה את לשונם של בני אותו הדור, וכינתה את אותם מנהיגים, שרים ושופטים חוטאים ומקולקלים בשם: "בני אלוהים" – כדי ללמדנו את ההסתכלות המקולקלת של בני אותה תקופה על מנהיגיהם, שהיו נחשבים בעיניהם כאלילים, וממילא ביקש ההמון להידבק בדרכיהם הנלוזות, וכל זה הוא הגורם לשחיתות שהביאה לגזרת חורבן העולם.

אין דוגמה אישית

התורה מתארת את השחיתות שרווחה בעולם באותה תקופה: "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹוהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ". מבארים חז"ל (בראשית רבה כו ה) שאותם אנשים גדולים היו חוטפים אישה תחת בעלה בעת החופה ובאים אליה, ואף חמור מזה: "'מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ' – זה זכר ובהמה".

הרד"ק מרחיב בכיוון זה:

"אֶת בְּנוֹת הָאָדָם" – בנות מין האדם החלושים, שלא היה להן כוח לעמוד כנגדם, וכאשר היו רואים בני הגדולים בנות העניים והחלושים שהיו "טובות" – רוצה לומר: יפות תואר ומראה – היו עושקים ולוקחים איזה שהיו בוחרים מכל הנשים. ואותן שישרו בעיניהם היו פנויות או נשואות לבעל, כי מי שהיה גדול מחברו עושק את חברו, ואין מציל מידם.

הרי לפנינו שחיתות מוסרית חמורה, וגילוי עריות מהסוג השפל ביותר ("זכר ובהמה"), המצורפים לעושק ורשעות נוראה ("כי מי שהיה גדול מחברו עושק את חברו"), ומקורה של רשעות זו הוא דווקא בהנהגה, באנשים הגדולים של אותו הדור. וכפי שאמרנו: אם המנהיגים חוטאים – הרי שיש בדור פרצה שאין מי שיגדור אותה, ולכן חמור חטאם של המנהיגים מחטאם של בני אדם רגילים.

חטא המנהיגים חמור מצד נוסף, כפי שמודגש במדרש (ספרי במדבר פו):

מה היו בני הדיינים עושים? – היו אוחזים נשים מן השוק ומענים אותם. אם כך היו בני הדיינים עושים – קל וחומר לשאר הטרטין (= האנשים הפשוטים).

המנהיגים מהווים דוגמה לבני דורם. כאשר המנהיגים מורים היתר לעצמם – הרי גם מי שתחתם מורה היתר לעצמו בדברים שבהם הוא יכול לחטוא: "כי מי שהיה גדול מחברו עושק את חברו" – כל אחד היה עושק את מי שמתחתיו כפי יכולתו.

פרשייה זו מהווה, אפוא, תמרור אזהרה לכל הדורות: קלקול בהנהגה – סופו חורבן הדור. על ההנהגה מוטל עול חינוך הדור ותיקונו, והתנאי לכך הוא היות ההנהגה דוגמה ומופת לדור בתיקון מידותיה, ומתוך כך תוכל גם לגדור את פרצות הדור.

© המאמרים מעובדים ומקוצרים מתוך "התורה לדורנו", הוצאת אור עציון

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך