תנ"ך על הפרק - שמואל א יב - אהבת שמואל לשאול / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל א יב

244 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֶל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל הִנֵּה֙ שָׁמַ֣עְתִּי בְקֹֽלְכֶ֔ם לְכֹ֥ל אֲשֶׁר־אֲמַרְתֶּ֖ם לִ֑י וָאַמְלִ֥יךְ עֲלֵיכֶ֖ם מֶֽלֶךְ׃וְעַתָּ֞ה הִנֵּ֥ה הַמֶּ֣לֶךְ ׀ מִתְהַלֵּ֣ךְ לִפְנֵיכֶ֗ם וַאֲנִי֙ זָקַ֣נְתִּי וָשַׂ֔בְתִּי וּבָנַ֖י הִנָּ֣ם אִתְּכֶ֑ם וַאֲנִי֙ הִתְהַלַּ֣כְתִּי לִפְנֵיכֶ֔ם מִנְּעֻרַ֖י עַד־הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃הִנְנִ֣י עֲנ֣וּ בִי֩ נֶ֨גֶד יְהוָ֜ה וְנֶ֣גֶד מְשִׁיח֗וֹ אֶת־שׁוֹר֩ ׀ מִ֨י לָקַ֜חְתִּי וַחֲמ֧וֹר מִ֣י לָקַ֗חְתִּי וְאֶת־מִ֤י עָשַׁ֙קְתִּי֙ אֶת־מִ֣י רַצּ֔וֹתִי וּמִיַּד־מִי֙ לָקַ֣חְתִּי כֹ֔פֶר וְאַעְלִ֥ים עֵינַ֖י בּ֑וֹ וְאָשִׁ֖יב לָכֶֽם׃וַיֹּ֣אמְר֔וּ לֹ֥א עֲשַׁקְתָּ֖נוּ וְלֹ֣א רַצּוֹתָ֑נוּ וְלֹֽא־לָקַ֥חְתָּ מִיַּד־אִ֖ישׁ מְאֽוּמָה׃וַיֹּ֨אמֶר אֲלֵיהֶ֜ם עֵ֧ד יְהוָ֣ה בָּכֶ֗ם וְעֵ֤ד מְשִׁיחוֹ֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה כִּ֣י לֹ֧א מְצָאתֶ֛ם בְּיָדִ֖י מְא֑וּמָה וַיֹּ֖אמֶר עֵֽד׃וַיֹּ֥אמֶר שְׁמוּאֵ֖ל אֶל־הָעָ֑ם יְהוָ֗ה אֲשֶׁ֤ר עָשָׂה֙ אֶת־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽת־אַהֲרֹ֔ן וַאֲשֶׁ֧ר הֶעֱלָ֛ה אֶת־אֲבֹתֵיכֶ֖ם מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃וְעַתָּ֗ה הִֽתְיַצְּב֛וּ וְאִשָּׁפְטָ֥ה אִתְּכֶ֖ם לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה אֵ֚ת כָּל־צִדְק֣וֹת יְהוָ֔ה אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה אִתְּכֶ֖ם וְאֶת־אֲבוֹתֵיכֶֽם׃כַּֽאֲשֶׁר־בָּ֥א יַעֲקֹ֖ב מִצְרָ֑יִם וַיִּזְעֲק֤וּ אֲבֽוֹתֵיכֶם֙ אֶל־יְהוָ֔ה וַיִּשְׁלַ֨ח יְהוָ֜ה אֶת־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽת־אַהֲרֹ֗ן וַיּוֹצִ֤יאוּ אֶת־אֲבֹֽתֵיכֶם֙ מִמִּצְרַ֔יִם וַיֹּשִׁב֖וּם בַּמָּק֥וֹם הַזֶּֽה׃וַֽיִּשְׁכְּח֖וּ אֶת־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵיהֶ֑ם וַיִּמְכֹּ֣ר אֹתָ֡ם בְּיַ֣ד סִֽיסְרָא֩ שַׂר־צְבָ֨א חָצ֜וֹר וּבְיַד־פְּלִשְׁתִּ֗ים וּבְיַד֙ מֶ֣לֶךְ מוֹאָ֔ב וַיִּֽלָּחֲמ֖וּ בָּֽם׃וַיִּזְעֲק֤וּ אֶל־יְהוָה֙ויאמרוַיֹּאמְר֣וּחָטָ֔אנוּ כִּ֤י עָזַ֙בְנוּ֙ אֶת־יְהוָ֔ה וַנַּעֲבֹ֥ד אֶת־הַבְּעָלִ֖ים וְאֶת־הָעַשְׁתָּר֑וֹת וְעַתָּ֗ה הַצִּילֵ֛נוּ מִיַּ֥ד אֹיְבֵ֖ינוּ וְנַעַבְדֶֽךָּ׃וַיִּשְׁלַ֤ח יְהוָה֙ אֶת־יְרֻבַּ֣עַל וְאֶת־בְּדָ֔ן וְאֶת־יִפְתָּ֖ח וְאֶת־שְׁמוּאֵ֑ל וַיַּצֵּ֨ל אֶתְכֶ֜ם מִיַּ֤ד אֹֽיְבֵיכֶם֙ מִסָּבִ֔יב וַתֵּשְׁב֖וּ בֶּֽטַח׃וַתִּרְא֗וּ כִּֽי־נָחָ֞שׁ מֶ֣לֶךְ בְּנֵֽי־עַמּוֹן֮ בָּ֣א עֲלֵיכֶם֒ וַתֹּ֣אמְרוּ לִ֔י לֹ֕א כִּי־מֶ֖לֶךְ יִמְלֹ֣ךְ עָלֵ֑ינוּ וַיהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶ֖ם מַלְכְּכֶֽם׃וְעַתָּ֗ה הִנֵּ֥ה הַמֶּ֛לֶךְ אֲשֶׁ֥ר בְּחַרְתֶּ֖ם אֲשֶׁ֣ר שְׁאֶלְתֶּ֑ם וְהִנֵּ֨ה נָתַ֧ן יְהוָ֛ה עֲלֵיכֶ֖ם מֶֽלֶךְ׃אִם־תִּֽירְא֣וּ אֶת־יְהוָ֗ה וַעֲבַדְתֶּ֤ם אֹתוֹ֙ וּשְׁמַעְתֶּ֣ם בְּקֹל֔וֹ וְלֹ֥א תַמְר֖וּ אֶת־פִּ֣י יְהוָ֑ה וִהְיִתֶ֣ם גַּם־אַתֶּ֗ם וְגַם־הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר מָלַ֣ךְ עֲלֵיכֶ֔ם אַחַ֖ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶֽם׃וְאִם־לֹ֤א תִשְׁמְעוּ֙ בְּק֣וֹל יְהוָ֔ה וּמְרִיתֶ֖ם אֶת־פִּ֣י יְהוָ֑ה וְהָיְתָ֧ה יַד־יְהוָ֛ה בָּכֶ֖ם וּבַאֲבֹתֵיכֶֽם׃גַּם־עַתָּה֙ הִתְיַצְּב֣וּ וּרְא֔וּ אֶת־הַדָּבָ֥ר הַגָּד֖וֹל הַזֶּ֑ה אֲשֶׁ֣ר יְהוָ֔ה עֹשֶׂ֖ה לְעֵינֵיכֶֽם׃הֲל֤וֹא קְצִיר־חִטִּים֙ הַיּ֔וֹם אֶקְרָא֙ אֶל־יְהוָ֔ה וְיִתֵּ֥ן קֹל֖וֹת וּמָטָ֑ר וּדְע֣וּ וּרְא֗וּ כִּֽי־רָעַתְכֶ֤ם רַבָּה֙ אֲשֶׁ֤ר עֲשִׂיתֶם֙ בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֔ה לִשְׁא֥וֹל לָכֶ֖ם מֶֽלֶךְ׃וַיִּקְרָ֤א שְׁמוּאֵל֙ אֶל־יְהוָ֔ה וַיִּתֵּ֧ן יְהוָ֛ה קֹלֹ֥ת וּמָטָ֖ר בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וַיִּירָ֨א כָל־הָעָ֥ם מְאֹ֛ד אֶת־יְהוָ֖ה וְאֶת־שְׁמוּאֵֽל׃וַיֹּאמְר֨וּ כָל־הָעָ֜ם אֶל־שְׁמוּאֵ֗ל הִתְפַּלֵּ֧ל בְּעַד־עֲבָדֶ֛יךָ אֶל־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ וְאַל־נָמ֑וּת כִּֽי־יָסַ֤פְנוּ עַל־כָּל־חַטֹּאתֵ֙ינוּ֙ רָעָ֔ה לִשְׁאֹ֥ל לָ֖נוּ מֶֽלֶךְ׃וַיֹּ֨אמֶר שְׁמוּאֵ֤ל אֶל־הָעָם֙ אַל־תִּירָ֔אוּ אַתֶּ֣ם עֲשִׂיתֶ֔ם אֵ֥ת כָּל־הָרָעָ֖ה הַזֹּ֑את אַ֗ךְ אַל־תָּס֙וּרוּ֙ מֵאַחֲרֵ֣י יְהוָ֔ה וַעֲבַדְתֶּ֥ם אֶת־יְהוָ֖ה בְּכָל־לְבַבְכֶֽם׃וְלֹ֖א תָּס֑וּרוּ כִּ֣י ׀ אַחֲרֵ֣י הַתֹּ֗הוּ אֲשֶׁ֧ר לֹֽא־יוֹעִ֛ילוּ וְלֹ֥א יַצִּ֖ילוּ כִּי־תֹ֥הוּ הֵֽמָּה׃כִּ֠י לֹֽא־יִטֹּ֤שׁ יְהוָה֙ אֶת־עַמּ֔וֹ בַּעֲב֖וּר שְׁמ֣וֹ הַגָּד֑וֹל כִּ֚י הוֹאִ֣יל יְהוָ֔ה לַעֲשׂ֥וֹת אֶתְכֶ֛ם ל֖וֹ לְעָֽם׃גַּ֣ם אָנֹכִ֗י חָלִ֤ילָה לִּי֙ מֵחֲטֹ֣א לַֽיהוָ֔ה מֵחֲדֹ֖ל לְהִתְפַּלֵּ֣ל בַּעַדְכֶ֑ם וְהוֹרֵיתִ֣י אֶתְכֶ֔ם בְּדֶ֥רֶךְ הַטּוֹבָ֖ה וְהַיְשָׁרָֽה׃אַ֣ךְ ׀ יְר֣אוּ אֶת־יְהוָ֗ה וַעֲבַדְתֶּ֥ם אֹת֛וֹ בֶּאֱמֶ֖ת בְּכָל־לְבַבְכֶ֑ם כִּ֣י רְא֔וּ אֵ֥ת אֲשֶׁר־הִגְדִּ֖ל עִמָּכֶֽם׃וְאִם־הָרֵ֖עַ תָּרֵ֑עוּ גַּם־אַתֶּ֥ם גַּֽם־מַלְכְּכֶ֖ם תִּסָּפֽוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

אהבת שמואל לשאול

העם מתנגד למינוי בניו של שמואל לשופטים ומבקש מהנביא שימליך להם מלך במקום בניו שסרחו. שמואל נוטה לסרב להמליך מלך - "וירע הדבר בעיני שמואל כאשר אמרו תנה לנו מלך לשפטנו" (שמואל א ח ו) - אבל הוא נכנע לצו ה': "שמע בקול העם לכל אשר יאמרו אליך" (ח, ז). הנושא המרכזי של הפטרת השבוע הוא נאומו של שמואל בעת הכתרתו הסופית של שאול למלך על עם ישראל.

מדוע היתה הבקשה רעה בעיני שמואל, הרי בתורה יש מצוה "שום תשים עליך מלך" (דברים יז טו)? בפרקנו מגיב שמואל לשאלה זו ועונה: "ותאמרו לי. לא, כי מלך ימלוך עלינו, וה' א להיכם מלככם" (שמואל א יב יב). מצות המלך בתורה אמורה כלפי מלך המייצג את מלכות ה' בעולם, ולא למלך האמור להיות תחליף ח"ו למלכות שמים, כמו שרצה העם. ואכן כך העיד עליהם הקב"ה: "כי אותי מאסו ממלוך עליהם" (שמואל א ח ז), ועל זה יצא קצפו של שמואל.

רבים מלומדי התנ"ך מעתיקים בטעות את ההתנגדות העקרונית של שמואל למנוי מלך, וחושבים ששמואל התנגד גם אישית להמלכת שאול. בספרות ביקורת המקרא נפוצה הטענה כאילו שאול היה "דמות טראגית" שלא ניתנה לו הזדמנות אמיתית, וכל חטאיו נדונו בחומרה רבה על ידי שמואל. לדעתם, שמואל ראה בשאול "מתחרה", ו"כעס" עליו מפני שבגינו הודחו בניו מהיות שופטים, ולכן נענש שאול בחומרה על חטא אחד שעשה, ואילו לדוד נסלחו חטאים חמורים מאד. אין לך [כמעט] שטות גדולה מזו.

השוואה פשוטה של יחסו של שמואל לשאול לעומת יחסו לדוד, מראה עד כמה רבה אהבתו של שמואל לשאול. במשיחתו של שאול למלך מכבדו שמואל ברבים, מכין לו מנה מכובדת, מנשקו ביחידות, מדבר עמו רבות, נותן לו אותות ומחזקו בענייני מלוכה (שמואל א ט-י). אף לא אחד מכל רגשות החיבה האלו ביטא שמואל כלפי דוד. במשיחתו את דוד, אין שמואל אומר לו אפילו מלה אחת! הוא עוזב בכעס את הזבח שהוכן לו, ללא שאכל ממנו, מתוך צערו והתאבלותו על הפסקת מלכות שאול (שמואל א טז).

בשתי מילים מתוך פרקנו, מבליע שמואל את שיאה של אהבתו הגדולה לשאול מלך ישראל: "ואני זקנתי ושבתי". הביטוי קשה בתרתי. ראשית, בין זקנה לשיבה ישנן עשור שנים, כנאמר במשנה "בן שישים לזקנה בן שבעים לשיבה" (מסכת אבות פרק ה משנה כו) ואין הם חלות כאחת. ועוד, הרי שמואל מת בן נ"ב שנה, ובאמת לא הגיע אפילו לזקנה?! 

הגמרא דנה בסוגיה זו: "ויהי כאשר זקן שמואל" (שמואל ח א), "ומי סיב שמואל כולי האי, והא בר נ"ב הוה? [=האם היה שמואל כל כך זקן, והרי נפטר בגיל 52?]. אמר ר' יוחנן זקנה קפצה עליו [רש"י: הלבין שערו], דכתיב ניחמתי כי המלכתי את שאול [ורצה הקב"ה להורגו מיד], אמר לפניו: רבונו של עולם שקלתני כמשה ואהרן... מה משה ואהרן לא בטלו מעשה ידיהם בחייהם [יהושע], אף אני לא יתבטל מעשה ידי בחיי! אמר הקב"ה היכי אעביד? לימות שאול - לא קא שביק שמואל [=איני יכול להרוג את שאול עכשיו, מפני ששמואל אינו מסכים]. לימות שמואל אדזוטר [=ימות שמואל בצעירותו] מרנניה אבתריה [=ירננו שמת צעיר, שמא ח"ו עברה היתה בו], לא לימות שאול, ולא לימות שמואל - כבר הגיע מלכות דוד, ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא! אמר הקב"ה אקפיץ עליו זקנה" (תענית ה:).

"זקנתי ושבתי" בבת אחת היא אפוא ויתור של שמואל מימי חייו כדי לא לראות במותו המידי של שאול, ולא לעכב את עלייתו של דוד, שהגיע זמנו למלוך. הפתרון היחיד הוא להקפיץ על שמואל זיקנה ולטרדו מהעולם בטרם ימות שאול.
בשני פסוקים אחרים מוצאים חז"ל רמז לויתור זה של שמואל משנות חייו למען חיי שאול. פסוק אחד מובא שם בהמשך הגמרא: "היינו דכתיב 'ושאול יושב בגבעה תחת האשל ברמה' (שמואל א כב ו) - וכי מה עניין גבעה אצל רמה? אלא לומר לך: מי גרם לשאול שישב שתי שנים ומחצה? תפילתו של שמואל הרמתי". לפי פירוש הגמרא, ישב שאול בביתו בגבעת שאול, והמשך הפסוק "תחת האשל ברמה" אינו תיאור גיאוגרפי-בוטאני, אלא תיאור מטאפורי: בזכות מה ישב שאול בגבעה? מי סוכך עליו? מי הגן עליו, ונתן לו מחייו? -שמואל!! שאול נמצא תחת המטריה של שמואל הרמתי.

מהפסוק האחרון החותם את מסכת חיי שאול נעבור אל תחילתם, גם שם נמצא זיקה בין שמואל לשאול, ובין חיי שמואל לחיי שאול. הנער שנולד לאלקנה וחנה אחרי שנות העקרות הרבות נקרא "שמואל - כי מה' שאילתיו" (שמואל א א, כ). בסוף הפרק מוסיפה חנה "אל הנער הזה התפללתי ויתן ה' לי את שאלתי אשר שאלתי מעמו, וגם אנכי השאלתיהו לה', כל הימים אשר היה הוא שאול לה'" (שם א כז-כח). בנוסף לדברי עלי "וא להי ישראל יתן את שלתך אשר שאלת מעמו" (שם שם, יז) מופיע הפועל שאל - שבע פעמים בפרקנו. כלום לא היה ראוי הנער להיקרא 'שאול'? נראה, ששמואל הוא הוא בעצם שאול, וכך היה ראוי לו להיקרא, כי היה שאול לה'. אפשר שבסופו של דבר הוא לא נקרא שאול, כי בשאול לא מופיע שם ה'; ושמואל יש בו כפל משמעות גם שאול וגם שם ה', שמו-אל.

"ונפשו קשורה בנפשו". כך דרשו חז"ל "אל הנער הזה התפללתי, וגם אנכי השאילתיו לה'...כל הימים אשר היה הוא שאול לה'" - "באותה שעה נצנצה בה רוח הקודש, כל הימים ששמואל קיים - שאול קיים" ["מת שמואל - מת שאול"] (ילקוט שמעוני נ"ך, רמז פ).

חבל על הטועים ואינם מבחינים בהבדל בין יחסו של שמואל למלוכה לבין יחסו למלך: אכן למלוכה התנגד שמואל מן הטעם ש"ה' א להיכם מלככם", אבל משנבחר המלך - מוסר שמואל את נפשו וחייו למען שאול מלך ישראל לבל יתבטלו מעשי ידיו בחייו. ושמא מסיבה זו נזכר בפרק הקודם בעת המלכת שאול "וישמח שם שאול וכל אנשי ישראל עד מאד", אבל שמואל לא מוזכר בשמחה זו. לבו אומר לו ששעון החול של מלכות שאול מתקתק, וכי ימיו שלו עצמו ספורים. שמא כבר באותה שעה התחיל התהליך של "זקנתי - ושבתי", "קפצה עליו זקנה", שהביאה למותו בטרם עת, בגלל אהבתו את שאול.


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך