תנ"ך על הפרק - עזרא ע ג - לפרק ג' / הרב צבי שוויגר שליט"א

תנ"ך על הפרק

עזרא ע ג

844 / 929
היום

הפרק

וַיִּגַּע֙ הַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י וּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בֶּעָרִ֑ים וַיֵּאָסְפ֥וּ הָעָ֛ם כְּאִ֥ישׁ אֶחָ֖ד אֶל־יְרוּשָׁלִָֽם׃וַיָּקָם֩ יֵשׁ֨וּעַ בֶּן־יֽוֹצָדָ֜ק וְאֶחָ֣יו הַכֹּהֲנִ֗ים וּזְרֻבָּבֶ֤ל בֶּן־שְׁאַלְתִּיאֵל֙ וְאֶחָ֔יו וַיִּבְנ֕וּ אֶת־מִזְבַּ֖ח אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לְהַעֲל֤וֹת עָלָיו֙ עֹל֔וֹת כַּכָּת֕וּב בְּתוֹרַ֖ת מֹשֶׁ֥ה אִישׁ־הָאֱלֹהִֽים׃וַיָּכִ֤ינוּ הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ עַל־מְכ֣וֹנֹתָ֔יו כִּ֚י בְּאֵימָ֣ה עֲלֵיהֶ֔ם מֵעַמֵּ֖י הָאֲרָצ֑וֹתויעלוַיַּעֲל֨וּעָלָ֤יו עֹלוֹת֙ לַֽיהוָ֔ה עֹל֖וֹת לַבֹּ֥קֶר וְלָעָֽרֶב׃וַֽיַּעֲשׂ֛וּ אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּ֖וֹת כַּכָּת֑וּב וְעֹלַ֨ת י֤וֹם בְּיוֹם֙ בְּמִסְפָּ֔ר כְּמִשְׁפַּ֖ט דְּבַר־י֥וֹם בְּיוֹמֽוֹ׃וְאַחֲרֵיכֵ֞ן עֹלַ֤ת תָּמִיד֙ וְלֶ֣חֳדָשִׁ֔ים וּלְכָל־מוֹעֲדֵ֥י יְהוָ֖ה הַמְקֻדָּשִׁ֑ים וּלְכֹ֛ל מִתְנַדֵּ֥ב נְדָבָ֖ה לַיהוָֽה׃מִיּ֤וֹם אֶחָד֙ לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י הֵחֵ֕לּוּ לְהַעֲל֥וֹת עֹל֖וֹת לַיהוָ֑ה וְהֵיכַ֥ל יְהוָ֖ה לֹ֥א יֻסָּֽד׃וַיִּ֨תְּנוּ־כֶ֔סֶף לַחֹצְבִ֖ים וְלֶחָרָשִׁ֑ים וּמַאֲכָ֨ל וּמִשְׁתֶּ֜ה וָשֶׁ֗מֶן לַצִּֽדֹנִים֙ וְלַצֹּרִ֔ים לְהָבִיא֩ עֲצֵ֨י אֲרָזִ֤ים מִן־הַלְּבָנוֹן֙ אֶל־יָ֣ם יָפ֔וֹא כְּרִשְׁי֛וֹן כּ֥וֹרֶשׁ מֶֽלֶךְ־פָּרַ֖ס עֲלֵיהֶֽם׃וּבַשָּׁנָ֣ה הַשֵּׁנִ֗ית לְבוֹאָ֞ם אֶל־בֵּ֤ית הָֽאֱלֹהִים֙ לִיר֣וּשָׁלִַ֔ם בַּחֹ֖דֶשׁ הַשֵּׁנִ֑י הֵחֵ֡לּוּ זְרֻבָּבֶ֣ל בֶּן־שְׁ֠אַלְתִּיאֵל וְיֵשׁ֨וּעַ בֶּן־יֽוֹצָדָ֜ק וּשְׁאָ֥ר אֲחֵיהֶ֣ם ׀ הַכֹּהֲנִ֣ים וְהַלְוִיִּ֗ם וְכָל־הַבָּאִים֙ מֵהַשְּׁבִ֣י יְרֽוּשָׁלִַ֔ם וַיַּעֲמִ֣ידוּ אֶת־הַלְוִיִּ֗ם מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֤ים שָׁנָה֙ וָמַ֔עְלָה לְנַצֵּ֖חַ עַל־מְלֶ֥אכֶת בֵּית־יְהוָֽה׃וַיַּעֲמֹ֣ד יֵשׁ֡וּעַ בָּנָ֣יו וְ֠אֶחָיו קַדְמִיאֵ֨ל וּבָנָ֤יו בְּנֵֽי־יְהוּדָה֙ כְּאֶחָ֔ד לְנַצֵּ֛חַ עַל־עֹשֵׂ֥ה הַמְּלָאכָ֖ה בְּבֵ֣ית הָאֱלֹהִ֑ים בְּנֵי֙ חֵֽנָדָ֔ד בְּנֵיהֶ֥ם וַאֲחֵיהֶ֖ם הַלְוִיִּֽם׃וְיִסְּד֥וּ הַבֹּנִ֖ים אֶת־הֵיכַ֣ל יְהוָ֑ה וַיַּעֲמִידוּ֩ הַכֹּהֲנִ֨ים מְלֻבָּשִׁ֜ים בַּחֲצֹֽצְר֗וֹת וְהַלְוִיִּ֤ם בְּנֵֽי־אָסָף֙ בַּֽמְצִלְתַּ֔יִם לְהַלֵּל֙ אֶת־יְהוָ֔ה עַל־יְדֵ֖י דָּוִ֥יד מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵֽל׃וַֽ֠יַּעֲנוּ בְּהַלֵּ֨ל וּבְהוֹדֹ֤ת לַֽיהוָה֙ כִּ֣י ט֔וֹב כִּֽי־לְעוֹלָ֥ם חַסְדּ֖וֹ עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל וְכָל־הָעָ֡ם הֵרִיעוּ֩ תְרוּעָ֙ה גְדוֹלָ֤ה בְהַלֵּל֙ לַֽיהוָ֔ה עַ֖ל הוּסַ֥ד בֵּית־יְהוָֽה׃וְרַבִּ֡ים מֵהַכֹּהֲנִ֣ים וְהַלְוִיִּם֩ וְרָאשֵׁ֨י הָאָב֜וֹת הַזְּקֵנִ֗ים אֲשֶׁ֨ר רָא֜וּ אֶת־הַבַּ֤יִת הָֽרִאשׁוֹן֙ בְּיָסְד֔וֹ זֶ֤ה הַבַּ֙יִת֙ בְּעֵ֣ינֵיהֶ֔ם בֹּכִ֖ים בְּק֣וֹל גָּד֑וֹל וְרַבִּ֛ים בִּתְרוּעָ֥ה בְשִׂמְחָ֖ה לְהָרִ֥ים קֽוֹל׃וְאֵ֣ין הָעָ֗ם מַכִּירִים֙ ק֚וֹל תְּרוּעַ֣ת הַשִּׂמְחָ֔ה לְק֖וֹל בְּכִ֣י הָעָ֑ם כִּ֣י הָעָ֗ם מְרִיעִים֙ תְּרוּעָ֣ה גְדוֹלָ֔ה וְהַקּ֥וֹל נִשְׁמַ֖ע עַד־לְמֵרָחֽוֹק׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב צבי שוויגר שליט

לפרק ג'

וַיִּגַּע֙ הַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י וּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בֶּעָרִ֑ים וַיֵּאָסְפ֥וּ הָעָ֛ם כְּאִ֥ישׁ אֶחָ֖ד אֶל-יְרוּשָׁלִָֽם:
(עזרא ע ג א)

עולים לרגל בראש השנה?

הסיבה לכך שנאספו לירושלים, אף על פי שאין חובת עלייה לרגל בראש-השנה [וייתכן שגם בסוכות אין חובה כאשר בית-המקדש חרב] יש לומר על פי דברי הרמב"ן (ויקרא כג ב) שמבאר את כינוי הימים הטובים בתורה כ"מקרא קודש" – שיהיו ביום הזה כולם קרואים ונאספים לקדש אותו, כי מצוה על כל ישראל להיקבץ בבית הא-להים ביום מועד לקדש היום בתפילה והלל לא-ל בכסות נקייה ולעשות אותו יום משתה, כמו שנאמר בנחמיה על ראש השנה: "...לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים..." (עזרא נ ח י).

בניין מזבח בעקבות תום הגלות

וַיָּקָם֩ יֵשׁ֨וּעַ בֶּן-יֽוֹצָדָ֜ק וְאֶחָ֣יו הַכֹּהֲנִ֗ים וּזְרֻבָּבֶ֤ל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל֙ וְאֶחָ֔יו וַיִּבְנ֕וּ אֶת-מִזְבַּ֖ח אֱ-לֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לְהַעֲל֤וֹת עָלָיו֙ עֹל֔וֹת כַּכָּת֕וּב בְּתוֹרַ֖ת מֹשֶׁ֥ה אִישׁ-הָאֱ-לֹהִֽים:
(עזרא ע ג ב)

בפרק הקודם כתבנו על פי המלבי"ם שעבור עולי הגולה היה זה תום שבעים שנה של הגלות שחזה ירמיה. אפשר לומר שמשום כך כעת בונים העולים מזבח.

בְּאֵימָה עֲלֵיהֶם - וַיַּעֲלוּ עָלָיו עֹלוֹת

וַיָּכִ֤ינוּ הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ עַל-מְכ֣וֹנֹתָ֔יו כִּ֚י בְּאֵימָ֣ה עֲלֵיהֶ֔ם מֵעַמֵּ֖י הָאֲרָצ֑וֹת (ויעל) וַיַּעֲל֨וּ עָלָ֤יו עֹלוֹת֙ לה' עֹל֖וֹת לַבֹּ֥קֶר וְלָעָֽרֶב:
(עזרא ע ג ג)

מודגש שהזדרזו להקים מזבח כדי להקריב עליו את קרבן התמיד. ביאור הדבר הוא, על פי מה שכתב הנצי"ב (העמק דבר במדבר כח ב) שבארץ ישראל עיקר פרנסתנו תלויה בקרבן התמיד, ולכן העולים בתחילה עשו לפחות מזבח – כדי להקריב עליו את קרבנות התמיד לצורך קיומם ופרנסתם בארץ. אולי זו גם כוונת האבן-עזרא שהכינו את המזבח "בְּאֵימָ֣ה עֲלֵיהֶ֔ם מֵעַמֵּ֖י הָאֲרָצ֑וֹת" - שהכינו אותו לא-ל שיעזרם.

הַכֹּהֲנִ֗ים וּזְרֻבָּבֶ֤ל לעומת זְרֻבָּבֶ֣ל וּשְׁאָ֥ר הַכֹּהֲנִ֣ים

וַיָּקָם֩ יֵשׁ֨וּעַ בֶּן-יֽוֹצָדָ֜ק וְאֶחָ֣יו הַכֹּהֲנִ֗ים וּזְרֻבָּבֶ֤ל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל֙ וְאֶחָ֔יו וַיִּבְנ֕וּ אֶת-מִזְבַּ֖ח אֱ-לֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל... מִיּ֤וֹם אֶחָד֙ לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י הֵחֵ֕לּוּ לְהַעֲל֥וֹת עֹל֖וֹת לה' וְהֵיכַ֥ל ה' לֹ֥א יֻסָּֽד:... וּבַשָּׁנָ֣ה הַשֵּׁנִ֗ית לְבוֹאָ֞ם אֶל-בֵּ֤ית הָֽאֱ-לֹהִים֙ לִיר֣וּשָׁלִַ֔ם בַּחֹ֖דֶשׁ הַשֵּׁנִ֑י הֵחֵ֡לּוּ זְרֻבָּבֶ֣ל בֶּן-שְׁ֠אַלְתִּיאֵל וְיֵשׁ֨וּעַ בֶּן-יֽוֹצָדָ֜ק וּשְׁאָ֥ר אֲחֵיהֶ֣ם הַכֹּהֲנִ֣ים וְהַלְוִיִּ֗ם וְכָל-הַבָּאִים֙ מֵהַשְּׁבִ֣י יְרֽוּשָׁלִַ֔ם וַיַּעֲמִ֣ידוּ אֶת-הַלְוִיִּ֗ם מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֤ים שָׁנָה֙ וָמַ֔עְלָה לְנַצֵּ֖חַ עַל-מְלֶ֥אכֶת בֵּית-ה':
(עזרא ע ג ב-ח)

יש להבין למה בבניין המזבח הכהנים מופיעים בתחילה ורק לאחר מכן מופיע זרובבל: "...יֵשׁ֨וּעַ בֶּן-יֽוֹצָדָ֜ק וְאֶחָ֣יו הַכֹּהֲנִ֗ים וּזְרֻבָּבֶ֤ל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל֙ וְאֶחָ֔יו וַיִּבְנ֕וּ אֶת-מִזְבַּ֖ח...", ואילו בבניין המקדש זרובבל מופיע תחילה, "...הֵחֵ֡לּוּ זְרֻבָּבֶ֣ל בֶּן-שְׁ֠אַלְתִּיאֵל וְיֵשׁ֨וּעַ בֶּן-יֽוֹצָדָ֜ק וּשְׁאָ֥ר אֲחֵיהֶ֣ם הַכֹּהֲנִ֣ים... לְנַצֵּ֖חַ עַל-מְלֶ֥אכֶת בֵּית-ה':"? כתב הרב קמינצקי (אמת ליעקב סנהדרין) שבניין בית המקדש מוטל על המלך, ולכן בעניין בנייתו שבפסוק ח' זרובבל הוא העיקרי ומופיע ראשון [שזרובבל היה בחינת המלך], אך המזבח הוא אחד מכלי המקדש וחובת בנייתו ועבודתו מוטלת על הכהנים, ולכן בפסוק ב' המדבר על המזבח - מופיעים יהושע הכהן הגדול והכהנים ראשונה, כי הם העיקריים בעניין זה.

מזבח אפילו בלי מקדש

"וַיִּבְנ֕וּ אֶת-מִזְבַּ֖ח אֱ-לֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל... וְהֵיכַ֥ל ה' לֹ֥א יֻסָּֽד" - מבואר כאן שבנו רק את המזבח בלי לבנות את בית-המקדש, וזה על פי ההלכה שמקריבים קרבנות אף על פי שאין בית בנוי (מגילה י.).

לפחות קרבן תמיד

עוד מפורש בפסוקים ג'-ו' שהקריבו עליו רק עולות תמיד ומוספי-החג; וזה לא כרמב"ם (משנה תורה הל' בית הבחירה פ"ב ה"ב) שפסק שמקריבים את כל הקרבנות ואף על פי שאין בית. ונראה להסביר על פי הנצי"ב שהבאנו לעיל, שקרבן התמיד מאוד חשוב, לכן הזדרזו לפחות להקריב את קרבנות התמיד.

בניית המזבח דוחה יום טוב

וַיִּגַּע֙ הַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י וּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בֶּעָרִ֑ים וַיֵּאָסְפ֥וּ הָעָ֛ם כְּאִ֥ישׁ אֶחָ֖ד אֶל־יְרוּשָׁלִָֽם׃
מִיּ֤וֹם אֶחָד֙ לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י הֵחֵ֕לּוּ לְהַעֲל֥וֹת עֹל֖וֹת לַי-הוָ֑ה וְהֵיכַ֥ל יְ-הוָ֖ה לֹ֥א יֻסָּֽד׃
(עזרא ג א,ו)

לפי הפשט נראה שמדובר בראש השנה, אם כן איך יכלו לבנות את המזבח? הרי אסור לבנות ביום טוב.

ונראה להביא מכאן ראיה לדעת הסוברים שבניין המזבח דוחה יום טוב [המתירים: שו"ת מהרי"א חלק א' סימן פח; ר' יוסף שאול נתנזון (מובא במשנה שכיר לר' טייכטל מועדים נס חנוכה)].

[טעם ההיתר נראה, משום שהמלאכה של חידוש קרבנות התמיד חשובה מאוד, וכמו שכתבנו למעלה על פי הנצי"ב ואבן עזרא.]

וְיִסְּדוּ הַבֹּנִים... מְלֻבָּשִׁים בַּחֲצֹֽצְרוֹת

וּבַשָּׁנָ֣ה הַשֵּׁנִ֗ית לְבוֹאָ֞ם אֶל-בֵּ֤ית הָֽאֱ-לֹהִים֙ לִיר֣וּשָׁלִַ֔ם בַּחֹ֖דֶשׁ הַשֵּׁנִ֑י הֵחֵ֡לּוּ זְרֻבָּבֶ֣ל בֶּן-שְׁ֠אַלְתִּיאֵל וְיֵשׁ֨וּעַ בֶּן-יֽוֹצָדָ֜ק וּשְׁאָ֥ר אֲחֵיהֶ֣ם הַכֹּהֲנִ֣ים וְהַלְוִיִּ֗ם וְכָל-הַבָּאִים֙ מֵהַשְּׁבִ֣י יְרֽוּשָׁלִַ֔ם וַיַּעֲמִ֣ידוּ אֶת-הַלְוִיִּ֗ם מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֤ים שָׁנָה֙ וָמַ֔עְלָה לְנַצֵּ֖חַ עַל-מְלֶ֥אכֶת בֵּית-ה':

וַיַּעֲמֹ֣ד יֵשׁ֡וּעַ בָּנָ֣יו וְ֠אֶחָיו קַדְמִיאֵ֨ל וּבָנָ֤יו בְּנֵֽי-יְהוּדָה֙ כְּאֶחָ֔ד לְנַצֵּ֛חַ עַל-עֹשֵׂ֥ה הַמְּלָאכָ֖ה בְּבֵ֣ית הָאֱלֹהִ֑ים בְּנֵי֙ חֵֽנָדָ֔ד בְּנֵיהֶ֥ם וַאֲחֵיהֶ֖ם הַלְוִיִּֽם:
וְיִסְּד֥וּ הַבֹּנִ֖ים אֶת-הֵיכַ֣ל ה' וַיַּעֲמִידוּ֩ הַכֹּהֲנִ֨ים מְלֻבָּשִׁ֜ים בַּחֲצֹֽצְר֗וֹת וְהַלְוִיִּ֤ם בְּנֵֽי-אָסָף֙ בַּֽמְצִלְתַּ֔יִם לְהַלֵּל֙ אֶת-ה' עַל-יְדֵ֖י דָּוִ֥יד מֶֽלֶךְ-יִשְׂרָאֵֽל:
(עזרא ע ג ח-י)

בפסוקים אלו מדובר על הנחת אבן היסוד לבית-המקדש בלבד, ולא על גמר הבניין, שקרה רק בהמשך (עזרא ע ו טז).

"וַיַּעֲמִידוּ֩ הַכֹּהֲנִ֨ים מְלֻבָּשִׁ֜ים בַּחֲצֹֽצְר֗וֹת": "מְלֻבָּשִׁ֜ים" – הכוונה מלובשים בבגדי כהונה (אבן-עזרא, רלב"ג). מה שהכהנים השתמשו כאן בחצוצרות, כותב המשך חכמה (פרשת בהעלותך), שזה משום שבחנוכת הבית יש חצוצרות; וזה פלא, שהרי מדובר רק על הנחת אבן הפינה ולא על החנוכה! אמנם הרלב"ג כתב שהשימוש כאן בחצוצרות כלול בדברי התורה "וּבְי֨וֹם שִׂמְחַתְכֶ֥ם... וּתְקַעְתֶּ֣ם בַּחֲצֹֽצְרֹ֗ת"(במדבר י י) וכאן היה יום שמחה [וכן כתב בספר "דבר יהושע"].

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך