תנ"ך על הפרק - יחזקאל לז - ולא יחצו עוד לשתי ממלכות עוד / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

יחזקאל לז

489 / 929
היום

הפרק

הָיְתָ֣ה עָלַי֮ יַד־יְהוָה֒ וַיּוֹצִאֵ֤נִי בְר֙וּחַ֙ יְהוָ֔ה וַיְנִיחֵ֖נִי בְּת֣וֹךְ הַבִּקְעָ֑ה וְהִ֖יא מְלֵאָ֥ה עֲצָמֽוֹת׃וְהֶעֱבִירַ֥נִי עֲלֵיהֶ֖ם סָבִ֣יב ׀ סָבִ֑יב וְהִנֵּ֨ה רַבּ֤וֹת מְאֹד֙ עַל־פְּנֵ֣י הַבִּקְעָ֔ה וְהִנֵּ֖ה יְבֵשׁ֥וֹת מְאֹֽד׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֔י בֶּן־אָדָ֕ם הֲתִחְיֶ֖ינָה הָעֲצָמ֣וֹת הָאֵ֑לֶּה וָאֹמַ֕ר אֲדֹנָ֥י יְהוִ֖ה אַתָּ֥ה יָדָֽעְתָּ׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֔י הִנָּבֵ֖א עַל־הָעֲצָמ֣וֹת הָאֵ֑לֶּה וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵיהֶ֔ם הָעֲצָמוֹת֙ הַיְבֵשׁ֔וֹת שִׁמְע֖וּ דְּבַר־יְהוָֽה׃כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה לָעֲצָמ֖וֹת הָאֵ֑לֶּה הִנֵּ֨ה אֲנִ֜י מֵבִ֥יא בָכֶ֛ם ר֖וּחַ וִחְיִיתֶֽם׃וְנָתַתִּי֩ עֲלֵיכֶ֨ם גִּדִ֜ים וְֽהַעֲלֵתִ֧י עֲלֵיכֶ֣ם בָּשָׂ֗ר וְקָרַמְתִּ֤י עֲלֵיכֶם֙ ע֔וֹר וְנָתַתִּ֥י בָכֶ֛ם ר֖וּחַ וִחְיִיתֶ֑ם וִידַעְתֶּ֖ם כִּֽי־אֲנִ֥י יְהוָֽה׃וְנִבֵּ֖אתִי כַּאֲשֶׁ֣ר צֻוֵּ֑יתִי וַֽיְהִי־ק֤וֹל כְּהִנָּֽבְאִי֙ וְהִנֵּה־רַ֔עַשׁ וַתִּקְרְב֣וּ עֲצָמ֔וֹת עֶ֖צֶם אֶל־עַצְמֽוֹ׃וְרָאִ֜יתִי וְהִנֵּֽה־עֲלֵיהֶ֤ם גִּדִים֙ וּבָשָׂ֣ר עָלָ֔ה וַיִּקְרַ֧ם עֲלֵיהֶ֛ם ע֖וֹר מִלְמָ֑עְלָה וְר֖וּחַ אֵ֥ין בָּהֶֽם׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֔י הִנָּבֵ֖א אֶל־הָר֑וּחַ הִנָּבֵ֣א בֶן־אָ֠דָם וְאָמַרְתָּ֨ אֶל־הָר֜וּחַ כֹּֽה־אָמַ֣ר ׀ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֗ה מֵאַרְבַּ֤ע רוּחוֹת֙ בֹּ֣אִי הָר֔וּחַ וּפְחִ֛י בַּהֲרוּגִ֥ים הָאֵ֖לֶּה וְיִֽחְיֽוּ׃וְהִנַּבֵּ֖אתִי כַּאֲשֶׁ֣ר צִוָּ֑נִי וַתָּבוֹא֩ בָהֶ֨ם הָר֜וּחַ וַיִּֽחְי֗וּ וַיַּֽעַמְדוּ֙ עַל־רַגְלֵיהֶ֔ם חַ֖יִל גָּד֥וֹל מְאֹד־מְאֹֽד׃וַיֹּאמֶר֮ אֵלַי֒ בֶּן־אָדָ֕ם הָעֲצָמ֣וֹת הָאֵ֔לֶּה כָּל־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל הֵ֑מָּה הִנֵּ֣ה אֹמְרִ֗ים יָבְשׁ֧וּ עַצְמוֹתֵ֛ינוּ וְאָבְדָ֥ה תִקְוָתֵ֖נוּ נִגְזַ֥רְנוּ לָֽנוּ׃לָכֵן֩ הִנָּבֵ֨א וְאָמַרְתָּ֜ אֲלֵיהֶ֗ם כֹּֽה־אָמַר֮ אֲדֹנָ֣י יְהוִה֒ הִנֵּה֩ אֲנִ֨י פֹתֵ֜חַ אֶת־קִבְרֽוֹתֵיכֶ֗ם וְהַעֲלֵיתִ֥י אֶתְכֶ֛ם מִקִּבְרוֹתֵיכֶ֖ם עַמִּ֑י וְהֵבֵאתִ֥י אֶתְכֶ֖ם אֶל־אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵֽל׃וִֽידַעְתֶּ֖ם כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֑ה בְּפִתְחִ֣י אֶת־קִבְרֽוֹתֵיכֶ֗ם וּבְהַעֲלוֹתִ֥י אֶתְכֶ֛ם מִקִּבְרוֹתֵיכֶ֖ם עַמִּֽי׃וְנָתַתִּ֨י רוּחִ֤י בָכֶם֙ וִחְיִיתֶ֔ם וְהִנַּחְתִּ֥י אֶתְכֶ֖ם עַל־אַדְמַתְכֶ֑ם וִידַעְתֶּ֞ם כִּי־אֲנִ֧י יְהוָ֛ה דִּבַּ֥רְתִּי וְעָשִׂ֖יתִי נְאֻם־יְהוָֽה׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃וְאַתָּ֣ה בֶן־אָדָ֗ם קַח־לְךָ֙ עֵ֣ץ אֶחָ֔ד וּכְתֹ֤ב עָלָיו֙ לִֽיהוּדָ֔ה וְלִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖לחברוחֲבֵרָ֑יווּלְקַח֙ עֵ֣ץ אֶחָ֔ד וּכְת֣וֹב עָלָ֗יו לְיוֹסֵף֙ עֵ֣ץ אֶפְרַ֔יִם וְכָל־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖לחברוחֲבֵרָֽיו׃וְקָרַ֨ב אֹתָ֜ם אֶחָ֧ד אֶל־אֶחָ֛ד לְךָ֖ לְעֵ֣ץ אֶחָ֑ד וְהָי֥וּ לַאֲחָדִ֖ים בְּיָדֶֽךָ׃וְכַֽאֲשֶׁר֙ יֹאמְר֣וּ אֵלֶ֔יךָ בְּנֵ֥י עַמְּךָ֖ לֵאמֹ֑ר הֲלֽוֹא־תַגִּ֥יד לָ֖נוּ מָה־אֵ֥לֶּה לָּֽךְ׃דַּבֵּ֣ר אֲלֵהֶ֗ם כֹּֽה־אָמַר֮ אֲדֹנָ֣י יְהוִה֒ הִנֵּה֩ אֲנִ֨י לֹקֵ֜חַ אֶת־עֵ֤ץ יוֹסֵף֙ אֲשֶׁ֣ר בְּיַד־אֶפְרַ֔יִם וְשִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖לחברוחֲבֵרָ֑יווְנָתַתִּי֩ אוֹתָ֨ם עָלָ֜יו אֶת־עֵ֣ץ יְהוּדָ֗ה וַֽעֲשִׂיתִם֙ לְעֵ֣ץ אֶחָ֔ד וְהָי֥וּ אֶחָ֖ד בְּיָדִֽי׃וְהָי֨וּ הָעֵצִ֜ים אֲ‍ֽשֶׁר־תִּכְתֹּ֧ב עֲלֵיהֶ֛ם בְּיָדְךָ֖ לְעֵינֵיהֶֽם׃וְדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֗ם כֹּֽה־אָמַר֮ אֲדֹנָ֣י יְהוִה֒ הִנֵּ֨ה אֲנִ֤י לֹקֵ֙חַ֙ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל מִבֵּ֥ין הַגּוֹיִ֖ם אֲשֶׁ֣ר הָֽלְכוּ־שָׁ֑ם וְקִבַּצְתִּ֤י אֹתָם֙ מִסָּבִ֔יב וְהֵבֵאתִ֥י אוֹתָ֖ם אֶל־אַדְמָתָֽם׃וְעָשִׂ֣יתִי אֹ֠תָם לְג֨וֹי אֶחָ֤ד בָּאָ֙רֶץ֙ בְּהָרֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וּמֶ֧לֶךְ אֶחָ֛ד יִֽהְיֶ֥ה לְכֻלָּ֖ם לְמֶ֑לֶךְ וְלֹ֤איהיה־יִֽהְיוּ־עוֹד֙ לִשְׁנֵ֣י גוֹיִ֔ם וְלֹ֨א יֵחָ֥צוּ ע֛וֹד לִשְׁתֵּ֥י מַמְלָכ֖וֹת עֽוֹד׃וְלֹ֧א יִֽטַמְּא֣וּ ע֗וֹד בְּגִלּֽוּלֵיהֶם֙ וּבְשִׁקּ֣וּצֵיהֶ֔ם וּבְכֹ֖ל פִּשְׁעֵיהֶ֑ם וְהוֹשַׁעְתִּ֣י אֹתָ֗ם מִכֹּ֤ל מוֹשְׁבֹֽתֵיהֶם֙ אֲשֶׁ֣ר חָטְא֣וּ בָהֶ֔ם וְטִהַרְתִּ֤י אוֹתָם֙ וְהָיוּ־לִ֣י לְעָ֔ם וַאֲנִ֕י אֶהְיֶ֥ה לָהֶ֖ם לֵאלֹהִֽים׃וְעַבְדִּ֤י דָוִד֙ מֶ֣לֶךְ עֲלֵיהֶ֔ם וְרוֹעֶ֥ה אֶחָ֖ד יִהְיֶ֣ה לְכֻלָּ֑ם וּבְמִשְׁפָּטַ֣י יֵלֵ֔כוּ וְחֻקֹּתַ֥י יִשְׁמְר֖וּ וְעָשׂ֥וּ אוֹתָֽם׃וְיָשְׁב֣וּ עַל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר נָתַ֙תִּי֙ לְעַבְדִּ֣י לְיַֽעֲקֹ֔ב אֲשֶׁ֥ר יָֽשְׁבוּ־בָ֖הּ אֲבֽוֹתֵיכֶ֑ם וְיָשְׁב֣וּ עָלֶ֡יהָ הֵ֠מָּה וּבְנֵיהֶ֞ם וּבְנֵ֤י בְנֵיהֶם֙ עַד־עוֹלָ֔ם וְדָוִ֣ד עַבְדִּ֔י נָשִׂ֥יא לָהֶ֖ם לְעוֹלָֽם׃וְכָרַתִּ֤י לָהֶם֙ בְּרִ֣ית שָׁל֔וֹם בְּרִ֥ית עוֹלָ֖ם יִהְיֶ֣ה אוֹתָ֑ם וּנְתַתִּים֙ וְהִרְבֵּיתִ֣י אוֹתָ֔ם וְנָתַתִּ֧י אֶת־מִקְדָּשִׁ֛י בְּתוֹכָ֖ם לְעוֹלָֽם׃וְהָיָ֤ה מִשְׁכָּנִי֙ עֲלֵיהֶ֔ם וְהָיִ֥יתִי לָהֶ֖ם לֵֽאלֹהִ֑ים וְהֵ֖מָּה יִֽהְיוּ־לִ֥י לְעָֽם׃וְיָֽדְעוּ֙ הַגּוֹיִ֔ם כִּ֚י אֲנִ֣י יְהוָ֔ה מְקַדֵּ֖שׁ אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל בִּהְי֧וֹת מִקְדָּשִׁ֛י בְּתוֹכָ֖ם לְעוֹלָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

ולא יחצו עוד לשתי ממלכות עוד

בפרקנו מתנבא יחזקאל על האחדות שבין עץ יהודה ועץ יוסף. לנביא נאמר: "וקרב אותם אחד אל אחד לך לעץ אחד והיו לאחדים בידך"(יחזקאל לז יז). והנמשל "הנה אני לוקח את עץ יוסף אשר ביד אפרים ושבטי ישראל חבריו ונתתי אותם עליו את עץ יהודה ועשיתים לעץ אחד והיו אחד בידי"(יחזקאל לז יט). ולהלן מפרט הנביא ועשיתי אותם לגוי אחד בארץ... ומלך אחד יהיה לכולם למלך ולא יהיו עוד לשני גויים ולא יחצו עוד לשתי ממלכות עוד(יחזקאל לז כב). ומיהו המלך האחד? הנביא עונה: "ועבדי דוד מלך עליהם ורועה אחד יהיה לכולם... ודוד עבדי נשיא להם לעולם"(יחזקאל לז כד כה).

הכפילות והחזרות המרובות, ובמיוחד אלה שבפסוק כב [שני גויים, שתי ממלכות ושלוש פעמים המילה "עוד"] הביאו כנראה את אברבנאל ומלבי"ם למסקנה שאכן מדובר על אחדות אבל לא על אחידות! נכון שרק שמו של דוד מוזכר במפורש כמלך המאחד את שתי הממלכות, אבל בין שיטי הפסוקים רמוז מלך נוסף שיגרום לאחדות והוא - משיח בן יוסף.

מקור הדברים בגמרא: "תנו רבנן (=שנו רבותינו) משיח בן דוד שעתיד להיגלות במהרה בימינו אומר לו הקב"ה, שאל ממני דבר ואתן לך... כיוון שראה משיח בן יוסף שנהרג, אומר לפניו, רבונו של עולם איני מבקש ממך אלא חיים(סוכה נב.). משיח בן יוסף מייצג את הצד הגשמי של הגאולה – מדינה, צבא וכיוצא באלו, ועל בסיס זה בא המשיח הרוחני - משיח בן דוד (וראה הרחבת הדברים בהספדו של הרב קוק על הרצל "המספד בירושלים", סיני, תש"ך). והסביר המלבי"ם: "מקבלת חז"ל שתחילה יעמוד משיח בן יוסף והוא מלך מעשרת השבטים, והוא יילחם מלחמות ויתאספו כל ישראל תחת דגלו, עד שאחר כך יבוא בן דוד והוא ימלוך עליהם"(פסוק כג). וכן כתב הרב חרל"פ: "אי אפשר להגיע לבחינת יהודה אלא אם כן מתבטלים מקודם לבחינת יוסף. ולכן לעתיד לבוא יתגלה קודם משיח בן יוסף שהוא גילוי מעלתם של ישראל מצד עצמם, ומתוך שכל אחד יתדבק בכלליות ישראל, יתגלה אח"כ משיח בן דוד"(מי מרום חלק ו, ממעייני הישועה, עמ' מח ועיין עמ' מט).

בדרך זו מסביר המלבי"ם את כפילות המילה "עוד" בפסוק כ"ב: "שתחילה ימלוך משיח בן יוסף על כולם... כי בין בעת שימלוך משיח בן יוסף ימשך יהודה אחר אפרים, ובין אח"כ שימלוך בן דוד, יימשכו כולם אחר בן דוד. ועל זה אמר שני פעמים 'עוד' ". המילה "עוד" שבסוף הפסוק מיותרת לכאורה, שהרי נאמר לפני כן "ולא יחצו עוד לשתי ממלכות" (אמנם עיין מצודת דוד), שבא להדגיש את הנצחיות של האחדות. אבל לפירוש המלבי"ם מובן שצריך להוסיף פעם שנייה "עוד", לכל אחת מהתקופות ולכל אחד מהמשיחים.

ובאמת כיוון שרק שמו של דוד המלך מוזכר באחדות הזו, לא שמנו לב שבפסוק י"ט נסמך עץ יהודה על עץ יוסף ולא להיפך. "הנה אני לוקח את עץ יוסף... ונתתי אותם עליו את עץ יהודה". מלבי"ם: "וגם את עץ יהודה ייתן עליו, שיהודה יעמוד גם כן תחת דגלו של יוסף. ומתי יהיה כדבר הזה? - בזמן שלטונו של משיח בן יוסף.

כפי שנאמר לעיל, קודם משיח בן יוסף למשיח בן דוד. גם בנבואה שלנו מדבר יחזקאל קודם על משיח בן יוסף בפסוק י"ט ורק אחר כך בפסוק כ"ד על משיח בן דוד. מה השתנה בינתיים? פסוק כ"ג – "ולא ייטמאו עוד בגילוליהם ובשיקוציהם... וטיהרתי אותם והיו לי לעם". משיח בן יוסף מציין את התחייה הלאומית גשמית של ישראל, ואז יהיה איחוד בן שבטי ישראל תחת דגלו של יוסף האחראי לצדדים הגשמיים ביותר (יחזקאל לז יט-כא). אח"כ תבוא גם תחייה רוחנית (יחזקאל לז כג), ובעקבותיה יבוא משיח בן דוד (יחזקאל לז כד).

יחזקאל מביע רעיון זה בכפילויות הרבות המתחילות בפסוק כ"ב ונשנות בפסוק כ"ד. "שני גוים" "ושתי ממלכות" מציינים הן את ההפרדות הדתיות (מלכים א יב כח) והן את ההפרדות הלאומיות (תענית ל:) שבין ממלכת ישראל לממלכת יהודה. "ולא יהיו עוד לשני גויים" רומז איפוא לאחדות הדתית - האמונה בה' המפורטת בפסוק כ"ג – "ולא יטמאו עוד בגילוליהם". "ולא יחצו עוד לשתי ממלכות" - רומז לאחדות הלאומית שהושגה כבר בשלב הקודם, כשהיו תחת מלכותו של משיח בן יוסף.

וזה פשרה של הכפילות שבפסוק כ"ד: "ועבדי דוד מלך עליהם" - מצד הנהגת הדת. "ורועה אחד יהיה לכולם" - מצד הנהגת המלכות. ואפשר שגם הכפילות בפסוק כ"ו רומזת לאותו רעיון "וכרתי להם ברית שלום" - בין ה' לישראל מצד המלכות, "ברית עולם יהיה אותם" - מצד הנהגת הדת, בשלום אמיתי ונצחי שבין ישראל ליהודה.

ההבחנה בין שני המשיחים ותפקידם השונה מאירה נקודה נוספת. אף שבתחילת התהליך עץ יהודה מתבטל לעץ יוסף, הנה בכותרת של הנבואה מוזכר יהודה קודם ליוסף: "קח לך עץ אחד וכתוב עליו ליהודה... ולקח עץ אחד וכתוב עליו ליוסף". גם בבניית המשכן מצאנו שבציווי ה' למשה קודמים כלי המשכן לגוף המשכן עצמו, אבל בבניה הקדים בצלאל את המשכן לכלים (שמות כה י ושמות כו לעומת שמות לו ח ושמות לז). ודרשה הגמרא "בשעה שאמר לו הקב"ה למשה, לך אמור לו לבצלאל עשה לי משכן וארון וכלים, הלך משה והפך ואמר לו עשה ארון וכלים ומשכן. אמר לו, משה רבינו, מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר מכניס לתוכו כלים, ואתה אומר עשה לי ארון וכלים ומשכן? כלים שאני עושה להיכן אכניסם? שמא כך אמר לך הקב"ה עשה משכן וארון וכלים? אמר לו שמא בצל א-ל היית וידעת?"(ברכות נה.). פשרו של הוויכוח הוא, שמשה מציג תחילה את התכלית, את העיקר, את המטרה; ואילו בצלאל מדגיש את הצד המעשי. לכן משה מקדים את הארון ובצלאל את המשכן.

אף כאן בניין הגאולה ראשיתו בעולם המעשה, בעץ יוסף, בנדבך הגשמי, אבל מטרת התבנית הא-להית והיעד שלה הם מלכות ה' של בית דוד. "ודוד עבדי נשיא להם לעולם", זו הכותרת וזה החלום שעל התגשמותו מנבא יחזקאל.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך