תנ"ך על הפרק - שמואל א טז - עד מתי אתה מתאבל על שאול / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל א טז

248 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־שְׁמוּאֵ֗ל עַד־מָתַי֙ אַתָּה֙ מִתְאַבֵּ֣ל אֶל־שָׁא֔וּל וַאֲנִ֣י מְאַסְתִּ֔יו מִמְּלֹ֖ךְ עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל מַלֵּ֨א קַרְנְךָ֜ שֶׁ֗מֶן וְלֵ֤ךְ אֶֽשְׁלָחֲךָ֙ אֶל־יִשַׁ֣י בֵּֽית־הַלַּחְמִ֔י כִּֽי־רָאִ֧יתִי בְּבָנָ֛יו לִ֖י מֶֽלֶךְ׃וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֵ֣יךְ אֵלֵ֔ךְ וְשָׁמַ֥ע שָׁא֖וּל וַהֲרָגָ֑נִי וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה עֶגְלַ֤ת בָּקָר֙ תִּקַּ֣ח בְּיָדֶ֔ךָ וְאָ֣מַרְתָּ֔ לִזְבֹּ֥חַ לַֽיהוָ֖ה בָּֽאתִי׃וְקָרָ֥אתָ לְיִשַׁ֖י בַּזָּ֑בַח וְאָֽנֹכִ֗י אוֹדִֽיעֲךָ֙ אֵ֣ת אֲשֶֽׁר־תַּעֲשֶׂ֔ה וּמָשַׁחְתָּ֣ לִ֔י אֵ֥ת אֲשֶׁר־אֹמַ֖ר אֵלֶֽיךָ׃וַיַּ֣עַשׂ שְׁמוּאֵ֗ל אֵ֚ת אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֣ר יְהוָ֔ה וַיָּבֹ֖א בֵּ֣ית לָ֑חֶם וַיֶּחֶרְד֞וּ זִקְנֵ֤י הָעִיר֙ לִקְרָאת֔וֹ וַיֹּ֖אמֶר שָׁלֹ֥ם בּוֹאֶֽךָ׃וַיֹּ֣אמֶר ׀ שָׁל֗וֹם לִזְבֹּ֤חַ לַֽיהוָה֙ בָּ֔אתִי הִֽתְקַדְּשׁ֔וּ וּבָאתֶ֥ם אִתִּ֖י בַּזָּ֑בַח וַיְקַדֵּ֤שׁ אֶת־יִשַׁי֙ וְאֶת־בָּנָ֔יו וַיִּקְרָ֥א לָהֶ֖ם לַזָּֽבַח׃וַיְהִ֣י בְּבוֹאָ֔ם וַיַּ֖רְא אֶת־אֱלִיאָ֑ב וַיֹּ֕אמֶר אַ֛ךְ נֶ֥גֶד יְהוָ֖ה מְשִׁיחֽוֹ׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־שְׁמוּאֵ֗ל אַל־תַּבֵּ֧ט אֶל־מַרְאֵ֛הוּ וְאֶל־גְּבֹ֥הַּ קוֹמָת֖וֹ כִּ֣י מְאַסְתִּ֑יהוּ כִּ֣י ׀ לֹ֗א אֲשֶׁ֤ר יִרְאֶה֙ הָאָדָ֔ם כִּ֤י הָֽאָדָם֙ יִרְאֶ֣ה לַעֵינַ֔יִם וַיהוָ֖ה יִרְאֶ֥ה לַלֵּבָֽב׃וַיִּקְרָ֤א יִשַׁי֙ אֶל־אֲבִ֣ינָדָ֔ב וַיַּעֲבִרֵ֖הוּ לִפְנֵ֣י שְׁמוּאֵ֑ל וַיֹּ֕אמֶר גַּם־בָּזֶ֖ה לֹֽא־בָחַ֥ר יְהוָֽה׃וַיַּעֲבֵ֥ר יִשַׁ֖י שַׁמָּ֑ה וַיֹּ֕אמֶר גַּם־בָּזֶ֖ה לֹא־בָחַ֥ר יְהוָֽה׃וַיַּעֲבֵ֥ר יִשַׁ֛י שִׁבְעַ֥ת בָּנָ֖יו לִפְנֵ֣י שְׁמוּאֵ֑ל וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֶל־יִשַׁ֔י לֹא־בָחַ֥ר יְהוָ֖ה בָּאֵֽלֶּה׃וַיֹּ֨אמֶר שְׁמוּאֵ֣ל אֶל־יִשַׁי֮ הֲתַ֣מּוּ הַנְּעָרִים֒ וַיֹּ֗אמֶר ע֚וֹד שָׁאַ֣ר הַקָּטָ֔ן וְהִנֵּ֥ה רֹעֶ֖ה בַּצֹּ֑אן וַיֹּ֨אמֶר שְׁמוּאֵ֤ל אֶל־יִשַׁי֙ שִׁלְחָ֣ה וְקָחֶ֔נּוּ כִּ֥י לֹא־נָסֹ֖ב עַד־בֹּא֥וֹ פֹֽה׃וַיִּשְׁלַ֤ח וַיְבִיאֵ֙הוּ֙ וְה֣וּא אַדְמוֹנִ֔י עִם־יְפֵ֥ה עֵינַ֖יִם וְט֣וֹב רֹ֑אִי וַיֹּ֧אמֶר יְהוָ֛ה ק֥וּם מְשָׁחֵ֖הוּ כִּֽי־זֶ֥ה הֽוּא׃וַיִּקַּ֨ח שְׁמוּאֵ֜ל אֶת־קֶ֣רֶן הַשֶּׁ֗מֶן וַיִּמְשַׁ֣ח אֹתוֹ֮ בְּקֶ֣רֶב אֶחָיו֒ וַתִּצְלַ֤ח רֽוּחַ־יְהוָה֙ אֶל־דָּוִ֔ד מֵהַיּ֥וֹם הַה֖וּא וָמָ֑עְלָה וַיָּ֣קָם שְׁמוּאֵ֔ל וַיֵּ֖לֶךְ הָרָמָֽתָה׃וְר֧וּחַ יְהוָ֛ה סָ֖רָה מֵעִ֣ם שָׁא֑וּל וּבִֽעֲתַ֥תּוּ רֽוּחַ־רָעָ֖ה מֵאֵ֥ת יְהוָֽה׃וַיֹּאמְר֥וּ עַבְדֵֽי־שָׁא֖וּל אֵלָ֑יו הִנֵּה־נָ֧א רֽוּחַ־אֱלֹהִ֛ים רָעָ֖ה מְבַעִתֶּֽךָ׃יֹאמַר־נָ֤א אֲדֹנֵ֙נוּ֙ עֲבָדֶ֣יךָ לְפָנֶ֔יךָ יְבַקְשׁ֕וּ אִ֕ישׁ יֹדֵ֖עַ מְנַגֵּ֣ן בַּכִּנּ֑וֹר וְהָיָ֗ה בִּֽהְי֨וֹת עָלֶ֤יךָ רֽוּחַ־אֱלֹהִים֙ רָעָ֔ה וְנִגֵּ֥ן בְּיָד֖וֹ וְט֥וֹב לָֽךְ׃וַיֹּ֥אמֶר שָׁא֖וּל אֶל־עֲבָדָ֑יו רְאוּ־נָ֣א לִ֗י אִ֚ישׁ מֵיטִ֣יב לְנַגֵּ֔ן וַהֲבִיאוֹתֶ֖ם אֵלָֽי׃וַיַּעַן֩ אֶחָ֨ד מֵהַנְּעָרִ֜ים וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֨ה רָאִ֜יתִי בֵּ֣ן לְיִשַׁי֮ בֵּ֣ית הַלַּחְמִי֒ יֹדֵ֣עַ נַ֠גֵּן וְגִבּ֨וֹר חַ֜יִל וְאִ֧ישׁ מִלְחָמָ֛ה וּנְב֥וֹן דָּבָ֖ר וְאִ֣ישׁ תֹּ֑אַר וַיהוָ֖ה עִמּֽוֹ׃וַיִּשְׁלַ֥ח שָׁא֛וּל מַלְאָכִ֖ים אֶל־יִשָׁ֑י וַיֹּ֕אמֶר שִׁלְחָ֥ה אֵלַ֛י אֶת־דָּוִ֥ד בִּנְךָ֖ אֲשֶׁ֥ר בַּצֹּֽאן׃וַיִּקַּ֨ח יִשַׁ֜י חֲמ֥וֹר לֶ֙חֶם֙ וְנֹ֣אד יַ֔יִן וּגְדִ֥י עִזִּ֖ים אֶחָ֑ד וַיִּשְׁלַ֛ח בְּיַד־דָּוִ֥ד בְּנ֖וֹ אֶל־שָׁאֽוּל׃וַיָּבֹ֤א דָוִד֙ אֶל־שָׁא֔וּל וַֽיַּעֲמֹ֖ד לְפָנָ֑יו וַיֶּאֱהָבֵ֣הֽוּ מְאֹ֔ד וַֽיְהִי־ל֖וֹ נֹשֵׂ֥א כֵלִֽים׃וַיִּשְׁלַ֣ח שָׁא֔וּל אֶל־יִשַׁ֖י לֵאמֹ֑ר יַעֲמָד־נָ֤א דָוִד֙ לְפָנַ֔י כִּֽי־מָ֥צָא חֵ֖ן בְּעֵינָֽי׃וְהָיָ֗ה בִּֽהְי֤וֹת רֽוּחַ־אֱלֹהִים֙ אֶל־שָׁא֔וּל וְלָקַ֥ח דָּוִ֛ד אֶת־הַכִּנּ֖וֹר וְנִגֵּ֣ן בְּיָד֑וֹ וְרָוַ֤ח לְשָׁאוּל֙ וְט֣וֹב ל֔וֹ וְסָ֥רָה מֵעָלָ֖יו ר֥וּחַ הָרָעָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

עד מתי אתה מתאבל על שאול

עד מתי אתה מתאבל על שאול

כאשר שאול לא בצע את ההוראה להשמדת עמלק במלואה, נגלה ה' אל שמואל ואמר לו: "נחמתי כי המלכתי את שאול למלך". שמואל שמע את הדברים ונסער מאד שנאמר: "ויחר לשמואל ויזעק אל ה' כל הלילה"(שמואל א טו יא). לאחר שהקב"ה לא הסכים לעבור לסדר היום ולסלוח לשאול על חטאו, הלך שאול לביתו ולא נפגש עוד עם שמואל. הפסוק אומר: "ולא יסף שמואל להראות את שאול עד יום מותו כי התאבל שמואל אל שאול"(שמואל א טו לה) ובפרק הבא אומר ה' לשמואל: "עד מתי אתה מתאבל אל שאול ואני מאסתיו ממלוך על ישראל"(שמואל א טז א). שואל הרב זייטשיק בספרו(קול צופיך לפרשת זכור) מדוע הצטער שמואל כל כך על הדחתו של שאול ומדוע נסה בכל כוחו לבטל את הגזרה ומשלא הצליח התאבל עד יום מותו? יתרה מזו הקב׳׳ה אומר לשמואל שהרחיק לכת באבלו על הדחת שאול וקבל עליו: "עד מתי אתה מתאבל על שאול ואני מאסתיו ממלוך על ישראל". פרוש הדבר, ה' אומר לשמואל לבל ימשיך להתפלל על שאול שיזכה לשוב למלכותו, כי איננו חפץ בכך ואיננו מוכן לנמק מדוע לא יסלח לשאול הצדיק על חטא שנכשל בו באשמת דואג האדומי כפי שהסברנו(עיין אמרי חן חלק ג' בפרק הדן במעשה עמלק).

כותב הרב זייטשיק בשם הרב שבט מוסר פרק י"א על שורשי הנשמות. הרב שבט מוסר מסביר את הפסוק במשלי האומר: "ויש אוהב דבק מאח"(משלי יח כד) ומבאר, נוכל לראות אחים לאב ואם ואינם אוהבים זה את זה ואפילו שונאים. מאידך נוכל לראות אנשים זרים האוהבים את חבריהם אהבה עזה למרות שאי אפשר להבין זאת בדרך הטבע. הסבה לכך כי נשמות האחים היו רחוקים באילן הנשמות ואלו נשמות האנשים הזרים היו קרובים. במקרה זה אם יהיו עמי הארץ יאהבו את תלמידי החכמים אליהם היו קשורים וקרובים באילן הנשמות הגם שבעולם הזה הנם רחוקים, כלומר אינם קרובי משפחה. כאשר צוה ה' את משה להעניש את חוטאי העגל נאמר בכתוב: "עברו ושובו משער לשער במחנה והרגו איש את אחיו ואיש את רעהו ואיש את קרובו"(שמות לב כז). שואל הרב אור החיים: לכאורה התורה מאריכה ללא צורך, אם נאמר למשה להרוג איש את אחיו שהם קרובים ביותר אין צורך לצוות להרוג איש את קרובו ונלמד זאת מקל וחומר? מסביר הרב אור החיים שישנם אחים אשר אינם קרובים בדעות ובתכונות וישנם זרים הקרובים בדעות למרות שאינם אחים משום שהם מאותו שורש נשמה לכן צוה ה׳ להרוג את הקרובים ביולוגית ואת הקרובים מחמת שורש נשמתם, אם כן חייבת התורה לכתוב איש את אחיו וגם איש את קרובו.

האהבה בין שאול לשמואל נבעה מחמת קרבה באילן הנשמות למרות שלא היתה שום קרבה ביניהם כי שמואל הנו לוי ושאול משבט בנימין. שמואל כנביא ידע את סוד שרשי הנשמה ומאחר וידע כי שאול שייך לשורש נשמתו והוא יהיה שכנו בעולם העליון, הצטער מאד על כשלונו של שאול בתפקידו כמלך. שאול כאדם היה במדרגה גבוהה מאד. כאשר שאול יצא למלחמה בגלבוע ידע כי יפול בקרב ובכל זאת יצא למלחמה בשמחה כי רצה שחטאו יתכפר לו וישוב להיות במחיצתו של שמואל. כאשר נגלה אליו שמואל על ידי האוב אמר לו שמואל כי ה' סר ממנו עקב אי מילוי ההוראה בקשר למלחמת עמלק. המדרש(ויקרא רבה פרשה כו פרק ז') אומר: "אֲמַר לֵיהּ(שאול לשמואל) וְאִין מֵיעֲרַק(=אם אברח מהמערכה אנצל?), אֲמַר לֵיהּ(שמואל) אִין עֲרַקְתְּ אַתְּ מִשְׁתְּזֵיב(כן, אם תנוס מהמערכה תנצל), וְאִם אַתְּ(אתה) מְקַבֵּל עָלֶיךָ מִדַּת הַדִּין (שמואל א כח, יט): מָחָר אַתָּה וּבָנֶיךָ עִמִּי(=אם שאול ובניו יחליטו לצאת לקרב ולמות, יזכו להיות במחיצתו של שמואל בגן עדן), מַאי עִמִּי, אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן עִמִּי בִּמְחִיצָתִי". המדרש ממשיך ששאול הסכים לכך ויצא לקרב לבוש בגדי שבת: "אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ, בְּאוֹתָהּ שָׁעָה קָרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת וְאָמַר לָהֶם בֹּאוּ וּרְאוּ בְּרִיָּה שֶׁבָּרָאתִי בְּעוֹלָמִי, בְּנֹהַג שֶׁבָּעוֹלָם אָדָם הוֹלֵךְ לְבֵית הַמִּשְׁתֶּה אֵינוֹ מוֹלִיךְ בָּנָיו עִמּוֹ, מִפְּנֵי מַרְאִית הָעַיִן, וְזֶה יוֹצֵא לַמִּלְחָמָה וְיוֹדֵעַ שֶׁנֶּהֱרַג, וְנוֹטֵל בָּנָיו עִמּוֹ, וְשָׂמֵחַ עַל מִדַּת הַדִּין שֶׁפּוֹגַעַת בּוֹ". על אדם גדול כזה שמואל מתאבל והקב״ה רואה את צערו של שמואל ומנחם אותו בפרק הבא במלים: "ואני מאסתיו ממלוך על ישראל"(שמואל א טז א). כלומר, שאול ממשיך להיות אדם גדול וחשוב ורק ממלוך על ישראל מאסתיו אך לא מאסתי אותו כאדם והנך יכול להביאו למחיצתך כפי שרצית. (ועיין עוד לעיל בספרי בקטע "שאול כמלך וכאדם") על כל פנים שמואל צריך ללכת ולמצוא מלך חדש במקום שאול.

בתחלה נסה שמואל לבקש מה' לשחררו מתפקיד זה ואמר שהוא חושש שמא שאול יהרגנו כאשר ישמע שהולך למשוח מלך במקומו. הקב"ה דחה טענה זו ואמר לו לקחת עמו עגלת בקר כלומר להראות כאלו שהוא הולך לזבוח לה'. מדוע שמואל צריך לקחת עגלת בקר ולא כבש או כבשה? הרלב׳׳ג(שמואל א טז ב) כותב, כי צוה ה' לקחת עגלת בקר כדי ששאול יחשוב שנמצא חלל בסביבה שלא נודע מי הכהו ואם שאול יחשוב להרוג את שמואל לא יעשה זאת כי העגלה תזכיר לו עד כמה חמור עון הרצח שהצריך הקב"ה לכל בני העיר להביא עגלה כדי לכפר על החטא החמור הזה. המלבי"ם מעיר כי רעיון כזה עלה על דעת הנביא, כלומר שמואל ידע שיכול לקחת בהמה ולומר כי כוונתו לזבוח לה' אך שמואל לא רצה לומר דבר שקר לאנשי בית לחם כי לקיחת העגלה לא נועדה להקריבה לקרבן. אולם, לאחר שהקב"ה אמר לו לומר שכוונתו לזבוח לה', יכל שמואל לומר טענה זו כאשר יפגוש אותו שאול או כאשר ירצה להסתיר את משיחת דוד מאנשי בית לחם. הרב מוסר הנביאים מוסיף כי העגלה תזכיר לשאול את הסבה לאי מלוי רצון ה' במלחמת עמלק. על הפסוק: "ויבוא שאול עד עיר עמלק וירב בנחל"(שמואל א טו ה) אומרים חז"ל: "אמר רב מני על עסקי נחל. בשעה שאמר הקב׳׳ה לשאול, לך והכית את עמלק, אמר: ומה אם בשביל נפש אחת אמרה תורה הביאו עגלה ערופה בנחל, כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה"(יומא כב:). הרב מוסר הנביאים מסביר ששאול אמר שאם נהרוג אנשים נשים וטף שלא חטאו(כפי שאמר שאול: "אם גדולים חטאו קטנים מה חטאו"), הרי החטא רובץ על כל בני העיר, לכן צוה ה' להביא עגלה ערופה, כי חטא חמור של שפיכת דמים רובץ על כל המקום שם נעשה החטא. אם נגד עמלק התירא שאול לפעול מחשש לפגוע באנשים חפים מפשע שיצריכו להביא עגלה ערופה, קל וחומר שיחמול על שמואל ולא יפגע בו מחמת איזה חשד שהוא הולך למשוח מלך אחר במקומו. בפרט לאחר שידע כי חָטָא ולא יוכל עוד למלוך על ישראל. שמואל נאלץ ללכת לבית לחם על פי צווי ה׳ ולהתכונן למשוח את האדם שיחליף את שאול בתפקיד.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - שמואל'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך