תנ"ך על הפרק - יחזקאל כב - ותקריבי ימיך ותבוא עד שנותיך / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

יחזקאל כב

474 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃וְאַתָּ֣ה בֶן־אָדָ֔ם הֲתִשְׁפֹּ֥ט הֲתִשְׁפֹּ֖ט אֶת־עִ֣יר הַדָּמִ֑ים וְה֣וֹדַעְתָּ֔הּ אֵ֖ת כָּל־תּוֹעֲבוֹתֶֽיהָ׃וְאָמַרְתָּ֗ כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה עִ֣יר שֹׁפֶ֥כֶת דָּ֛ם בְּתוֹכָ֖הּ לָב֣וֹא עִתָּ֑הּ וְעָשְׂתָ֧ה גִלּוּלִ֛ים עָלֶ֖יהָ לְטָמְאָֽה׃בְּדָמֵ֨ךְ אֲשֶׁר־שָׁפַ֜כְתְּ אָשַׁ֗מְתְּ וּבְגִלּוּלַ֤יִךְ אֲשֶׁר־עָשִׂית֙ טָמֵ֔את וַתַּקְרִ֣יבִי יָמַ֔יִךְ וַתָּב֖וֹא עַד־שְׁנוֹתָ֑יִךְ עַל־כֵּ֗ן נְתַתִּ֤יךְ חֶרְפָּה֙ לַגּוֹיִ֔ם וְקַלָּסָ֖ה לְכָל־הָאֲרָצֽוֹת׃הַקְּרֹב֛וֹת וְהָרְחֹק֥וֹת מִמֵּ֖ךְ יִתְקַלְּסוּ־בָ֑ךְ טְמֵאַ֣ת הַשֵּׁ֔ם רַבַּ֖ת הַמְּהוּמָֽה׃הִנֵּה֙ נְשִׂיאֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אִ֥ישׁ לִזְרֹע֖וֹ הָ֣יוּ בָ֑ךְ לְמַ֖עַן שְׁפָךְ־דָּֽם׃אָ֤ב וָאֵם֙ הֵקַ֣לּוּ בָ֔ךְ לַגֵּ֛ר עָשׂ֥וּ בַעֹ֖שֶׁק בְּתוֹכֵ֑ךְ יָת֥וֹם וְאַלְמָנָ֖ה ה֥וֹנוּ בָֽךְ׃קָדָשַׁ֖י בָּזִ֑ית וְאֶת־שַׁבְּתֹתַ֖י חִלָּֽלְתְּ׃אַנְשֵׁ֥י רָכִ֛יל הָ֥יוּ בָ֖ךְ לְמַ֣עַן שְׁפָךְ־דָּ֑ם וְאֶל־הֶֽהָרִים֙ אָ֣כְלוּ בָ֔ךְ זִמָּ֖ה עָשׂ֥וּ בְתוֹכֵֽךְ׃עֶרְוַת־אָ֖ב גִּלָּה־בָ֑ךְ טְמֵאַ֥ת הַנִּדָּ֖ה עִנּוּ־בָֽךְ׃וְאִ֣ישׁ ׀ אֶת־אֵ֣שֶׁת רֵעֵ֗הוּ עָשָׂה֙ תּֽוֹעֵבָ֔ה וְאִ֥ישׁ אֶת־כַּלָּת֖וֹ טִמֵּ֣א בְזִמָּ֑ה וְאִ֛ישׁ אֶת־אֲחֹת֥וֹ בַת־אָבִ֖יו עִנָּה־בָֽךְ׃שֹׁ֥חַד לָֽקְחוּ־בָ֖ךְ לְמַ֣עַן שְׁפָךְ־דָּ֑ם נֶ֧שֶׁךְ וְתַרְבִּ֣ית לָקַ֗חַתְּ וַתְּבַצְּעִ֤י רֵעַ֙יִךְ֙ בַּעֹ֔שֶׁק וְאֹתִ֣י שָׁכַ֔חַתְּ נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃וְהִנֵּה֙ הִכֵּ֣יתִי כַפִּ֔י אֶל־בִּצְעֵ֖ךְ אֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֑ית וְעַ֨ל־דָּמֵ֔ךְ אֲשֶׁ֥ר הָי֖וּ בְּתוֹכֵֽךְ׃הֲיַעֲמֹ֤ד לִבֵּךְ֙ אִם־תֶּחֱזַ֣קְנָה יָדַ֔יִךְ לַיָּמִ֕ים אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י עֹשֶׂ֣ה אוֹתָ֑ךְ אֲנִ֥י יְהוָ֖ה דִּבַּ֥רְתִּי וְעָשִֽׂיתִי׃וַהֲפִיצוֹתִ֤י אוֹתָךְ֙ בַּגּוֹיִ֔ם וְזֵרִיתִ֖יךְ בָּאֲרָצ֑וֹת וַהֲתִמֹּתִ֥י טֻמְאָתֵ֖ךְ מִמֵּֽךְ׃וְנִחַ֥לְתְּ בָּ֖ךְ לְעֵינֵ֣י גוֹיִ֑ם וְיָדַ֖עַתְּ כִּֽי־אֲנִ֥י יְהוָֽה׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֕ם הָיוּ־לִ֥י בֵֽית־יִשְׂרָאֵ֖ללסוגלְסִ֑יגכֻּלָּ֡ם נְ֠חֹשֶׁת וּבְדִ֨יל וּבַרְזֶ֤ל וְעוֹפֶ֙רֶת֙ בְּת֣וֹךְ כּ֔וּר סִגִ֥ים כֶּ֖סֶף הָיֽוּ׃לָכֵ֗ן כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה יַ֛עַן הֱי֥וֹת כֻּלְּכֶ֖ם לְסִגִ֑ים לָכֵן֙ הִנְנִ֣י קֹבֵ֣ץ אֶתְכֶ֔ם אֶל־תּ֖וֹךְ יְרוּשָׁלִָֽם׃קְבֻ֣צַת כֶּ֡סֶף וּ֠נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶ֨ל וְעוֹפֶ֤רֶת וּבְדִיל֙ אֶל־תּ֣וֹךְ כּ֔וּר לָפַֽחַת־עָלָ֥יו אֵ֖שׁ לְהַנְתִּ֑יךְ כֵּ֤ן אֶקְבֹּץ֙ בְּאַפִּ֣י וּבַחֲמָתִ֔י וְהִנַּחְתִּ֥י וְהִתַּכְתִּ֖י אֶתְכֶֽם׃וְכִנַּסְתִּ֣י אֶתְכֶ֔ם וְנָפַחְתִּ֥י עֲלֵיכֶ֖ם בְּאֵ֣שׁ עֶבְרָתִ֑י וְנִתַּכְתֶּ֖ם בְּתוֹכָֽהּ׃כְּהִתּ֥וּךְ כֶּ֙סֶף֙ בְּת֣וֹךְ כּ֔וּר כֵּ֖ן תֻּתְּכ֣וּ בְתוֹכָ֑הּ וִֽידַעְתֶּם֙ כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֔ה שָׁפַ֥כְתִּי חֲמָתִ֖י עֲלֵיכֶֽם׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֕ם אֱמָר־לָ֕הּ אַ֣תְּ אֶ֔רֶץ לֹ֥א מְטֹהָרָ֖ה הִ֑יא לֹ֥א גֻשְׁמָ֖הּ בְּי֥וֹם זָֽעַם׃קֶ֤שֶׁר נְבִיאֶ֙יהָ֙ בְּתוֹכָ֔הּ כַּאֲרִ֥י שׁוֹאֵ֖ג טֹ֣רֵֽף טָ֑רֶף נֶ֣פֶשׁ אָכָ֗לוּ חֹ֤סֶן וִיקָר֙ יִקָּ֔חוּ אַלְמְנוֹתֶ֖יהָ הִרְבּ֥וּ בְתוֹכָֽהּ׃כֹּהֲנֶ֜יהָ חָמְס֣וּ תוֹרָתִי֮ וַיְחַלְּל֣וּ קָדָשַׁי֒ בֵּֽין־קֹ֤דֶשׁ לְחֹל֙ לֹ֣א הִבְדִּ֔ילוּ וּבֵין־הַטָּמֵ֥א לְטָה֖וֹר לֹ֣א הוֹדִ֑יעוּ וּמִשַׁבְּתוֹתַי֙ הֶעְלִ֣ימוּ עֵֽינֵיהֶ֔ם וָאֵחַ֖ל בְּתוֹכָֽם׃שָׂרֶ֣יהָ בְקִרְבָּ֔הּ כִּזְאֵבִ֖ים טֹ֣רְפֵי טָ֑רֶף לִשְׁפָּךְ־דָּם֙ לְאַבֵּ֣ד נְפָשׁ֔וֹת לְמַ֖עַן בְּצֹ֥עַ בָּֽצַע׃וּנְבִיאֶ֗יהָ טָח֤וּ לָהֶם֙ תָּפֵ֔ל חֹזִ֣ים שָׁ֔וְא וְקֹסְמִ֥ים לָהֶ֖ם כָּזָ֑ב אֹמְרִ֗ים כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה וַֽיהוָ֖ה לֹ֥א דִבֵּֽר׃עַ֤ם הָאָ֙רֶץ֙ עָ֣שְׁקוּ עֹ֔שֶׁק וְגָזְל֖וּ גָּזֵ֑ל וְעָנִ֤י וְאֶבְיוֹן֙ הוֹנ֔וּ וְאֶת־הַגֵּ֥ר עָשְׁק֖וּ בְּלֹ֥א מִשְׁפָּֽט׃וָאֲבַקֵּ֣שׁ מֵהֶ֡ם אִ֣ישׁ גֹּֽדֵר־גָּדֵר֩ וְעֹמֵ֨ד בַּפֶּ֧רֶץ לְפָנַ֛י בְּעַ֥ד הָאָ֖רֶץ לְבִלְתִּ֣י שַׁחֲתָ֑הּ וְלֹ֖א מָצָֽאתִי׃וָאֶשְׁפֹּ֤ךְ עֲלֵיהֶם֙ זַעְמִ֔י בְּאֵ֥שׁ עֶבְרָתִ֖י כִּלִּיתִ֑ים דַּרְכָּם֙ בְּרֹאשָׁ֣ם נָתַ֔תִּי נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהֹוִֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

ותקריבי ימיך ותבוא עד שנותיך

כאמור בעיון הקודם, הנבואה בתחילת הפרק עוסקת בחטאי עם ישראל המפורטים בפרשת קדושים כחיובי מצוות עשה וכאיסורי מצוות לא תעשה. בתחילת פרקנו רומז הנביא שחטאים אלו החישו את זמן הענישה. בפסוק ג' נאמר: "עיר שופכת דם בתוכה לבוא עִתָּה", ובפסוק ד': "ובגילוליך אשר עשית טמאת ותקריבי ימיך, ותבוא עד שנותיך".

הפירוש הרווח של פסוק ד' הוא שבני ישראל הביאו על עצמם את עונשם, כך כתב הרד"ק: "שופכת דם בתוכה לבוא עִתָּה" - שפיכות דמים גרם לה לבוא עת חורבנה". ובמלבי"ם: "עיקר הגזר דין בא על הדם ששפכו, שעל ידי כך בא עיתה וזמן כליונה". הרעיון שכל חטא גורר עונש הוא רעיון פשוט וידוע בתנ"ך כולו, והביטוי "לבוא עיתה" יש בו הד לדגש מיוחד, שהעונש או הגזרה האמורים לחול בעתיד הרחוק, הוקדם זמנם והם עתידים להתרחש מוקדם מהמתוכנן.

כך עולה במפורש מהפסוק הבא, שם נאמר "ותקריבי ימיך", ופירש הרד"ק: "הקרבת ימי גלותך וחורבנך". וכן במצודת דוד: "בעצמך הקרבת ימי הגמול והתשלומין". וכן במלבי"ם: "יבוא זמן כליונך במהרה". מהו איפוא אותו תאריך או מועד קבוע לחורבן ולגלות שאותו מקדימה כנסת ישראל להביא עליה עקב חטאיה?

רש"י בד"ה "עד שנותיך" כתב: "גזירת ונושנתם", ומהר"י קרא מרחיב, "שלמו ימי גזירת ונושנתם בגימטריה". ההפניה היא לפסוק "כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ והשחתם ועשיתם פסל תמונת כל" (דברים ד, כה). את הפסוק דורשת הגמרא: "'מאי דכתיב 'וישקד ה' על הרעה ויביאה עלינו כי צדיק ה' א-להינו'(דניאל ט יד), משום דצדיק ה' וישקוד על הרעה ויביאה עלינו? אלא צדקה עשה הקב"ה עם ישראל שהקדים שתי שנים ל'ונושנתם' כדי שלא יתקיים בהם 'כי אבוד תאבדון'" (גיטין פח.). כלומר, כיוון שלא שלם הזמן המובטח 'ונושנתם' בשלמותו, ככתבו וכלשונו, כך לא יתממשו גם שאר פרטי התוכחה הכוללים אבדן מוחלט, עד תומם, אלא תוותר שארית ופליטת מה לעם ישראל .

אבל לפי פירוש זה קשה, מה חלקם של בני ישראל שהקריבו ימיהם, הרי הגלות לא הוקדמה בשל סאת עוונות גדושה של העם, אלא בגלל רחמי הקב"ה "כי צדיק ה' א-להינו"? ייתכן, שאמנם פשעי בני ישראל הגלויים לפני ה' הם שקבעו את גלותם למניין 'ונושנתם'. ה' 'יודע' בהשגחה עליונה ממרום שבתו שבתום המניין יבוא החורבן לפי רוב עוונותיהם של ישראל; זו התכנית הא-להית הידועה מראש למגיד מראשית אחרית . אחרי שנקבע זמן זה לפי חטאי העם - הקדים הקב"ה את הגזרה בשנתיים כדי לא להחיל את חלקה השני של נבואת הכליון על העם.

המגיד מדובנה מסביר את הצורך להקדים העונש: "כי כל כך הרבו לפשוע עד כי לפי רבוי המעשים והחטאים אי אפשר שיהיו בזמן קצר כזה. וגרמו בזה לחשוב להם, לשנים רבות ולימים ארוכים, וכבר מצינו כזאת בגלות מצרים אשר נגזר בברית בין הבתרים ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה ובאמת יצאו לזמן מאתים ועשר שנים, יען כי תכיפת העבדות וריבוי העינוי מלאו את הסאה, ומה שהיה ראוי לעבוד בם במשך ד' מאות שנה עבדו בם וענו אותם במשך רד"ו ...נחשב כאילו נתמלאו השנים בשלמותם... כך יאמר הנביא בן בוזי על רוב עוונותיהם כי בזה מלאו להם שנים הרבה יותר מאשר הם ראויים באמת וזהו 'ותקריבי ימיך ותבוא עד שנותיך', רצה לומר שע"י ריבוי המעשים נחשב לך לימים הרבה כאילו כבר עברו שנים הרבה".

הרד"ק עמד על קושי נוסף בפסוק: "ואמר 'ותבוא' שהוא לשון זכר ולשון הפרשה לנקבה ...כי יכונו ב'עם' שהוא לשון זכר וב'עדה' שהוא לשון נקבה".

לפי האמור, שמא יש להסביר שהעדה קרבה את יום העונש על ידי מעשיה, והקב"ה חישב את החטאים שהקץ יקרב עוד יותר, ולכן 'ותקריבי' לשון נקבה מוסב על העדה, ברם 'ותבוא' אינו מוסב על העם, אלא על הגזרה מלמעלה למלא שנות החטא אף על פי שלא עברו מניין השנים.

מתברר, שלא רק לגאולה יש בחינת "בעִתָּה" ובחינת "אחישנה" (ישעיהו ס כב), ובדרגת בני ישראל תלויה גאולתם. גם לחורבן ולגלות יש "בעִתָּה" ו"אחשינה". בפרקנו מזהיר יחזקאל מפני הרעה שתקדים ותבוא "ותקריבי ימיך ותבוא עד שנותיך".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך