תנ"ך על הפרק - יחזקאל כב - ונִחַלְתְ בך לעיני גויים / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

יחזקאל כב

474 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃וְאַתָּ֣ה בֶן־אָדָ֔ם הֲתִשְׁפֹּ֥ט הֲתִשְׁפֹּ֖ט אֶת־עִ֣יר הַדָּמִ֑ים וְה֣וֹדַעְתָּ֔הּ אֵ֖ת כָּל־תּוֹעֲבוֹתֶֽיהָ׃וְאָמַרְתָּ֗ כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה עִ֣יר שֹׁפֶ֥כֶת דָּ֛ם בְּתוֹכָ֖הּ לָב֣וֹא עִתָּ֑הּ וְעָשְׂתָ֧ה גִלּוּלִ֛ים עָלֶ֖יהָ לְטָמְאָֽה׃בְּדָמֵ֨ךְ אֲשֶׁר־שָׁפַ֜כְתְּ אָשַׁ֗מְתְּ וּבְגִלּוּלַ֤יִךְ אֲשֶׁר־עָשִׂית֙ טָמֵ֔את וַתַּקְרִ֣יבִי יָמַ֔יִךְ וַתָּב֖וֹא עַד־שְׁנוֹתָ֑יִךְ עַל־כֵּ֗ן נְתַתִּ֤יךְ חֶרְפָּה֙ לַגּוֹיִ֔ם וְקַלָּסָ֖ה לְכָל־הָאֲרָצֽוֹת׃הַקְּרֹב֛וֹת וְהָרְחֹק֥וֹת מִמֵּ֖ךְ יִתְקַלְּסוּ־בָ֑ךְ טְמֵאַ֣ת הַשֵּׁ֔ם רַבַּ֖ת הַמְּהוּמָֽה׃הִנֵּה֙ נְשִׂיאֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אִ֥ישׁ לִזְרֹע֖וֹ הָ֣יוּ בָ֑ךְ לְמַ֖עַן שְׁפָךְ־דָּֽם׃אָ֤ב וָאֵם֙ הֵקַ֣לּוּ בָ֔ךְ לַגֵּ֛ר עָשׂ֥וּ בַעֹ֖שֶׁק בְּתוֹכֵ֑ךְ יָת֥וֹם וְאַלְמָנָ֖ה ה֥וֹנוּ בָֽךְ׃קָדָשַׁ֖י בָּזִ֑ית וְאֶת־שַׁבְּתֹתַ֖י חִלָּֽלְתְּ׃אַנְשֵׁ֥י רָכִ֛יל הָ֥יוּ בָ֖ךְ לְמַ֣עַן שְׁפָךְ־דָּ֑ם וְאֶל־הֶֽהָרִים֙ אָ֣כְלוּ בָ֔ךְ זִמָּ֖ה עָשׂ֥וּ בְתוֹכֵֽךְ׃עֶרְוַת־אָ֖ב גִּלָּה־בָ֑ךְ טְמֵאַ֥ת הַנִּדָּ֖ה עִנּוּ־בָֽךְ׃וְאִ֣ישׁ ׀ אֶת־אֵ֣שֶׁת רֵעֵ֗הוּ עָשָׂה֙ תּֽוֹעֵבָ֔ה וְאִ֥ישׁ אֶת־כַּלָּת֖וֹ טִמֵּ֣א בְזִמָּ֑ה וְאִ֛ישׁ אֶת־אֲחֹת֥וֹ בַת־אָבִ֖יו עִנָּה־בָֽךְ׃שֹׁ֥חַד לָֽקְחוּ־בָ֖ךְ לְמַ֣עַן שְׁפָךְ־דָּ֑ם נֶ֧שֶׁךְ וְתַרְבִּ֣ית לָקַ֗חַתְּ וַתְּבַצְּעִ֤י רֵעַ֙יִךְ֙ בַּעֹ֔שֶׁק וְאֹתִ֣י שָׁכַ֔חַתְּ נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃וְהִנֵּה֙ הִכֵּ֣יתִי כַפִּ֔י אֶל־בִּצְעֵ֖ךְ אֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֑ית וְעַ֨ל־דָּמֵ֔ךְ אֲשֶׁ֥ר הָי֖וּ בְּתוֹכֵֽךְ׃הֲיַעֲמֹ֤ד לִבֵּךְ֙ אִם־תֶּחֱזַ֣קְנָה יָדַ֔יִךְ לַיָּמִ֕ים אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י עֹשֶׂ֣ה אוֹתָ֑ךְ אֲנִ֥י יְהוָ֖ה דִּבַּ֥רְתִּי וְעָשִֽׂיתִי׃וַהֲפִיצוֹתִ֤י אוֹתָךְ֙ בַּגּוֹיִ֔ם וְזֵרִיתִ֖יךְ בָּאֲרָצ֑וֹת וַהֲתִמֹּתִ֥י טֻמְאָתֵ֖ךְ מִמֵּֽךְ׃וְנִחַ֥לְתְּ בָּ֖ךְ לְעֵינֵ֣י גוֹיִ֑ם וְיָדַ֖עַתְּ כִּֽי־אֲנִ֥י יְהוָֽה׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֕ם הָיוּ־לִ֥י בֵֽית־יִשְׂרָאֵ֖ללסוגלְסִ֑יגכֻּלָּ֡ם נְ֠חֹשֶׁת וּבְדִ֨יל וּבַרְזֶ֤ל וְעוֹפֶ֙רֶת֙ בְּת֣וֹךְ כּ֔וּר סִגִ֥ים כֶּ֖סֶף הָיֽוּ׃לָכֵ֗ן כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה יַ֛עַן הֱי֥וֹת כֻּלְּכֶ֖ם לְסִגִ֑ים לָכֵן֙ הִנְנִ֣י קֹבֵ֣ץ אֶתְכֶ֔ם אֶל־תּ֖וֹךְ יְרוּשָׁלִָֽם׃קְבֻ֣צַת כֶּ֡סֶף וּ֠נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶ֨ל וְעוֹפֶ֤רֶת וּבְדִיל֙ אֶל־תּ֣וֹךְ כּ֔וּר לָפַֽחַת־עָלָ֥יו אֵ֖שׁ לְהַנְתִּ֑יךְ כֵּ֤ן אֶקְבֹּץ֙ בְּאַפִּ֣י וּבַחֲמָתִ֔י וְהִנַּחְתִּ֥י וְהִתַּכְתִּ֖י אֶתְכֶֽם׃וְכִנַּסְתִּ֣י אֶתְכֶ֔ם וְנָפַחְתִּ֥י עֲלֵיכֶ֖ם בְּאֵ֣שׁ עֶבְרָתִ֑י וְנִתַּכְתֶּ֖ם בְּתוֹכָֽהּ׃כְּהִתּ֥וּךְ כֶּ֙סֶף֙ בְּת֣וֹךְ כּ֔וּר כֵּ֖ן תֻּתְּכ֣וּ בְתוֹכָ֑הּ וִֽידַעְתֶּם֙ כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֔ה שָׁפַ֥כְתִּי חֲמָתִ֖י עֲלֵיכֶֽם׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֕ם אֱמָר־לָ֕הּ אַ֣תְּ אֶ֔רֶץ לֹ֥א מְטֹהָרָ֖ה הִ֑יא לֹ֥א גֻשְׁמָ֖הּ בְּי֥וֹם זָֽעַם׃קֶ֤שֶׁר נְבִיאֶ֙יהָ֙ בְּתוֹכָ֔הּ כַּאֲרִ֥י שׁוֹאֵ֖ג טֹ֣רֵֽף טָ֑רֶף נֶ֣פֶשׁ אָכָ֗לוּ חֹ֤סֶן וִיקָר֙ יִקָּ֔חוּ אַלְמְנוֹתֶ֖יהָ הִרְבּ֥וּ בְתוֹכָֽהּ׃כֹּהֲנֶ֜יהָ חָמְס֣וּ תוֹרָתִי֮ וַיְחַלְּל֣וּ קָדָשַׁי֒ בֵּֽין־קֹ֤דֶשׁ לְחֹל֙ לֹ֣א הִבְדִּ֔ילוּ וּבֵין־הַטָּמֵ֥א לְטָה֖וֹר לֹ֣א הוֹדִ֑יעוּ וּמִשַׁבְּתוֹתַי֙ הֶעְלִ֣ימוּ עֵֽינֵיהֶ֔ם וָאֵחַ֖ל בְּתוֹכָֽם׃שָׂרֶ֣יהָ בְקִרְבָּ֔הּ כִּזְאֵבִ֖ים טֹ֣רְפֵי טָ֑רֶף לִשְׁפָּךְ־דָּם֙ לְאַבֵּ֣ד נְפָשׁ֔וֹת לְמַ֖עַן בְּצֹ֥עַ בָּֽצַע׃וּנְבִיאֶ֗יהָ טָח֤וּ לָהֶם֙ תָּפֵ֔ל חֹזִ֣ים שָׁ֔וְא וְקֹסְמִ֥ים לָהֶ֖ם כָּזָ֑ב אֹמְרִ֗ים כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה וַֽיהוָ֖ה לֹ֥א דִבֵּֽר׃עַ֤ם הָאָ֙רֶץ֙ עָ֣שְׁקוּ עֹ֔שֶׁק וְגָזְל֖וּ גָּזֵ֑ל וְעָנִ֤י וְאֶבְיוֹן֙ הוֹנ֔וּ וְאֶת־הַגֵּ֥ר עָשְׁק֖וּ בְּלֹ֥א מִשְׁפָּֽט׃וָאֲבַקֵּ֣שׁ מֵהֶ֡ם אִ֣ישׁ גֹּֽדֵר־גָּדֵר֩ וְעֹמֵ֨ד בַּפֶּ֧רֶץ לְפָנַ֛י בְּעַ֥ד הָאָ֖רֶץ לְבִלְתִּ֣י שַׁחֲתָ֑הּ וְלֹ֖א מָצָֽאתִי׃וָאֶשְׁפֹּ֤ךְ עֲלֵיהֶם֙ זַעְמִ֔י בְּאֵ֥שׁ עֶבְרָתִ֖י כִּלִּיתִ֑ים דַּרְכָּם֙ בְּרֹאשָׁ֣ם נָתַ֔תִּי נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהֹוִֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

ונִחַלְתְ בך לעיני גויים 

וְנִחַלְתְ בך לעיני גויים וידעת כי אני ה'
(יחזקאל כב טז)

הפועל "וְנִחַלְתְ" קשה להבנה, ועל כן לא ברור מהו המסר אותו מבקש הנביא להנחיל לנו. נראה שהפועל סובל שלושה פירושים שונים, כאשר כל אחד מהם מדגיש רעיון אחר.

הפירוש הראשון

רש"י מפרש: "תתחלחלי בעצמך על מה שעשית". כנראה, בדומה ל"ותתחלחל המלכה מאד" (אסתר ד ד), שפירושו פחד ורעדה. וכן "חיל אחז יושבי פלשת"(שמות טו יד), וגם "מלפני אדון חולי ארץ"(תהילים קיד ז) . ההבדל בין פסוקנו לשאר המובאות הוא, שבהם הרעד והחרדה הם תוצאה של פחד ואימה מגורם זר, מפני כח חיצוני שעלול להרע ולהזיק, ברם לפי פירוש רש"י נובעת החלחלה בפסוקנו מהרגשת הבושה העצמית של העם בזוכרו את חטאיו הנוראים.

הפירוש השני

פירוש שני נמצא בדעת מקרא:

ונחלת - משמעותו של הביטוי הזה מתפרשת על פי שאר הנבואות של יחזקאל העוסקות בעונש ובתוצאתו החיובית לגבי ישראל, המתבטאת בפסוקים: "וזכרת את דרכיך ונכלמת" (יחזקאל טז סא); "למען תזכרי ובשת ולא יהיה לך עוד פתחון פה מפני כלימתך"(יחזקאל טז סג)... אף כאן "ונחלת בך" תהיי מחוללת בתוכך, בתודעתך, בעיני עצמך, על דרך "ונקוטתם בפניכם"(יחזקאל מג).

לפירוש זה כתב בדעת מקרא: "ונחלת משרש ח.ל.ל כמו "אל מקדשי כי נחל"(יחזקאל כה ג), "ונחלו מקדשיהם"(יחזקאל ז כד).

כדאי לציין שהבושה לסוגיה היא חלק חשוב מאד בתהליך התשובה, כמו שפירט רבינו יונה בשער ראשון מספרו שערי תשובה. ורבותינו אמרו: "כל העושה דבר ומתבייש בו מוחלין לו כל עוונותיו"(ברכות יב:). לפי הפירושים ש"ונחלת בך לעיני הגויים" מדבר על חלחלת ובושת עם ישראל מחטאיו, מובן המשך הפסוק "וידעת כי אני ה'", כי אכן זוהי תכלית החזרה בתשובה הנגרמת ע"י הבושה .

כעין זה יש מפרשים שהפועל "ונחלת" משמעו חִלוּל דהיינו, הפיכת הקדש לחול, והקדושה לחולין, אבל לא כבושה עצמאית אלא כלפי הגויים. כך כתב מהר"י קרא:

ונחלת בך - תהיו מח[ו]ללים לעיני האומות בגלות וכמו "ואל מקדשי כי נחל"(יחזקאל כה ג).

וכן במצודת דוד:

תהיי מחוללת בעוונך בפני הגויים.

ההדגשה "ונחלת לעיני הגויים" תואמת לפסוק הקודם "והפיצותי אותך בגויים וזריתיך בארצות". הנביא מנבא שגם בגלות תמשיכי לחלל את שם ה' ולהפוך את קדושתו - קדושתך, לחולין: "ונחלת בך לעיני הגויים". יש לציין שהיציאה לגלות מהווה חילול ה' כשלעצמה, גם בהתנהגות הולמת כמו שאמר הנביא "ויחללו את שם קדשי באמור להם עם ה' אלה ומארצו יצאו"(יחזקאל לו כ).

לפירוש זה הסיומת "וידעת את ה'" באה לחומרה, להזהיר על העונש הנורא: "ואז תדע שאני ה' הנאמן לשלם גמול" (מצודת דוד). אמנם ייתכן שהיגד זה בא לרמוז גם על קידוש ה' שיעלה מתוך החילול הזמני של השם בגלות: "וקדשתי את שמי הגדול המחולל בגויים אשר חללתם בתוכם, וידעו הגויים כי אני י-הוה"(יחזקאל לו כג). "וידעו הגויים כי אני י-הוה", הוא כמובן תוצאה של "וידעת כי אני י-הוה".

הפירוש השלישי

הפירוש השלישי רואה ב"ונחלת" לשון נחלה. "נחלה" זו, יש הרואים בה עונש ויש הרואים בה ברכה. רד"ק פירש "נחלה" כעונש: "תהיי ננחלת בעצמך, כי עד עכשיו היית נחלתי, ומעתה אין את נחלתי" . והמלבי"ם רואה בנחלה גמול טוב: אחרי שתקויים נבואת יחזקאל בפסוק הקודם "והתמותי טומאתך ממך - ששם תקבל ענשך ושם תשוב בתשובה. 'ונחלת בך' - אח"כ תנחול בעצמך, שנחלתך מאבותיך היה, שהיית עם קדוש וה' הוא נחלתך, שזה הנחלה תלוי בך, בעצמך תשוב אל הנחלה הזאת, ומפרש מהו הנחלה? 'וידעת כי אני י-הוה' - שתשוב לדעת את ה' שהוא נחלתך מימי קדם".

"נחלה" היא אחד המושגים שעליהם חל הכלל השכיח ביחסי ה' ועמו, "אני לדודי ודודי לי", אנו נחלתו והוא נחלתנו. בתורה נאמר: "והם עמך ונחלתך"(דברים ט כט), הנביאים הרבו להשתמש בתואר הזה: "אל תתן נחלתך לחרפה"(יואל ב יז); "קצפתי על עמי חללתי נחלתי"(ישעיהו מז ו), ובכתובים: "העם בחר לנחלה לו"(תהילים לג יב); "עמך ה' ידכאו ונחלתך יענו" (תהילים צד ה); "כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב" (תהילים צד יד).

בה בשעה נחשב ה' לנחלת העם. כך נאמר לגבי הכהנים "אני חלקך ונחלתך בתוך בני ישראל"(במדבר יח כ), ולגבי שבט הלוי כולו נאמר "ה' הוא נחלתו" (דברים י ט); "אני נחלתם" (יחזקאל מד כח). ואם לכהנים יש נחלה בה' מבחינת הלכות מתנות כהונה, לכל העם יש בחינה רוחנית של "אני נחלתם" - "ונחל ה' את יהודה חלקו" (זכריה ב טז).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך