גם ההתגברות על היצר מאת ה'
הקב"ה הקפיד על חזקיהו שייחס הנס לעצמו ולא לכללות האומה. חז"ל למדונו שהקב"ה לא עוזב את האדם אף לרגע וכל הזזת אבר נעשית ברצונו של הקב"ה ובסיועו הישיר. הנביא אומר: "כה אמר ה' אל יתהלל חכם בחכמתו, ואל יתהלל הגיבור בגבורתו ואל יתהלל עשיר בעושרו כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי"(ירמיה ט כב-כג). שואלים המפרשים מדוע אצל חכם ועשיר לא הוסיף הכתוב אות ה"א ונאמר "חכם" ו"עשיר" ואלו אצל הגיבור נאמר "הגיבור" בה"א הידיעה ולא גיבור? מתרצים כי המושג גיבור הוא לאו דווקא אדם חזק אלא הכובש את יצרו.
בברכות השחר אנחנו מברכים שתי ברכות: "הנותן ליעף כח", והכוונה לכח פיזי, אותו נותן הקב"ה לכל אחד בעולם, ואילו בברכה הסמוכה אנחנו מברכים: "אוזר ישראל בגבורה", כאן אין הכוונה לכח פיזי אלא כוונתנו לומר שה' מעניק כח ליהודי להתגבר על יצריו ועל תכונותיו ולמסור נפשו על קידוש ה'. כידוע "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"(ברכות לג:). כל אדם מבין שחכמה הינה מתנה אלוקית, כי אין בידי האדם אמצעים להשיג כישרונות אם לא נחון בהם. גם העושר אין האדם יכול ליחס לעצמו כי ראינו רבים המשתדלים בכל כוחם עד כדי מסירות נפש ואינם מתעשרים, ואחרים שולחים יד בכרטיסי הגרלה וכבר בפעם הראשונה זוכים בפרס הראשי. מאידך, להתגבר על היצר - אך ורק בידי האדם. כי יש בכוחו להחליט אם להישמע לו או לדחותו מעליו. אם כן יעלה על דעתנו לומר שהאדם יכול להתהלל אם אמנם ניצח את יצרו, על כן משמיע לנו הנביא כי גם הגיבור (ולא החזק אלא המתגבר על יצרו) אינו יכול ליחס את הגבורה לעצמו, כי אמר רבי יצחק בכל יום יצרו של אדם מתגבר עליו (סוכה נב.) או מתחדש עליו (קדושין ל:) ומבקש להמיתו ואילולי הקב"ה עוזרו אינו יכול לו.
גם לנצח את היצר הרע צריכים עזרת ה', ובלעדיה אין אפשרות לנצחו. אם כן במה יתהלל האדם? אלא, שאם זכה האדם להיות מחובר תמיד אל ה', דהיינו "השכל וידוע אותי", והרי דעת פירושה חיבור, יכול להתהלל. במילים אחרות: אדם שתמיד מחובר אל ה' ואינו מסיח דעתו מבוראו כלל וכלל אלא כמו דוד המלך שאמר "שויתי ה' לנגדי תמיד"(תהילים טז, ח) הוא יכול להתהלל. כי מדרגה זו הינה נחלת יחידי סגולה (אגב, אנשים שהגיעו לדרגה כה גבוהה לא יעלה על דעתם להתהלל כי מבינים היטב שה' נתן להם מתנה זו ואיננה פרי עבודתם) אותם זיכה במדרגה זאת.
באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי חן – במדבר'