תנ"ך על הפרק - ירמיה ט - כי אם בזאת יתהלל המתהלל / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ירמיה ט

409 / 929
היום

הפרק

מִֽי־יִתְּנֵ֣נִי בַמִּדְבָּ֗ר מְלוֹן֙ אֹֽרְחִ֔ים וְאֶֽעֶזְבָה֙ אֶת־עַמִּ֔י וְאֵלְכָ֖ה מֵֽאִתָּ֑ם כִּ֤י כֻלָּם֙ מְנָ֣אֲפִ֔ים עֲצֶ֖רֶת בֹּגְדִֽים׃וַֽיַּדְרְכ֤וּ אֶת־לְשׁוֹנָם֙ קַשְׁתָּ֣ם שֶׁ֔קֶר וְלֹ֥א לֶאֱמוּנָ֖ה גָּבְר֣וּ בָאָ֑רֶץ כִּי֩ מֵרָעָ֨ה אֶל־רָעָ֧ה ׀ יָצָ֛אוּ וְאֹתִ֥י לֹֽא־יָדָ֖עוּ נְאֻם־יְהוָֽה׃אִ֤ישׁ מֵרֵעֵ֙הוּ֙ הִשָּׁמֵ֔רוּ וְעַל־כָּל־אָ֖ח אַל־תִּבְטָ֑חוּ כִּ֤י כָל־אָח֙ עָק֣וֹב יַעְקֹ֔ב וְכָל־רֵ֖עַ רָכִ֥יל יַהֲלֹֽךְ׃וְאִ֤ישׁ בְּרֵעֵ֙הוּ֙ יְהָתֵ֔לּוּ וֶאֱמֶ֖ת לֹ֣א יְדַבֵּ֑רוּ לִמְּד֧וּ לְשׁוֹנָ֛ם דַּבֶּר־שֶׁ֖קֶר הַעֲוֵ֥ה נִלְאֽוּ׃שִׁבְתְּךָ֖ בְּת֣וֹךְ מִרְמָ֑ה בְּמִרְמָ֛ה מֵאֲנ֥וּ דַֽעַת־אוֹתִ֖י נְאֻם־יְהוָֽה׃לָכֵ֗ן כֹּ֤ה אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הִנְנִ֥י צוֹרְפָ֖ם וּבְחַנְתִּ֑ים כִּֽי־אֵ֣יךְ אֶעֱשֶׂ֔ה מִפְּנֵ֖י בַּת־עַמִּֽי׃חֵ֥ץשוחטשָׁח֛וּטלְשׁוֹנָ֖ם מִרְמָ֣ה דִבֵּ֑ר בְּפִ֗יו שָׁל֤וֹם אֶת־רֵעֵ֙הוּ֙ יְדַבֵּ֔ר וּבְקִרְבּ֖וֹ יָשִׂ֥ים אָרְבּֽוֹ׃הַעַל־אֵ֥לֶּה לֹֽא־אֶפְקָד־בָּ֖ם נְאֻם־יְהוָ֑ה אִ֚ם בְּג֣וֹי אֲשֶׁר־כָּזֶ֔ה לֹ֥א תִתְנַקֵּ֖ם נַפְשִֽׁי׃עַל־הֶ֨הָרִ֜ים אֶשָּׂ֧א בְכִ֣י וָנֶ֗הִי וְעַל־נְא֤וֹת מִדְבָּר֙ קִינָ֔ה כִּ֤י נִצְּתוּ֙ מִבְּלִי־אִ֣ישׁ עֹבֵ֔ר וְלֹ֥א שָׁמְע֖וּ ק֣וֹל מִקְנֶ֑ה מֵע֤וֹף הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְעַד־בְּהֵמָ֔ה נָדְד֖וּ הָלָֽכוּ׃וְנָתַתִּ֧י אֶת־יְרוּשָׁלִַ֛ם לְגַלִּ֖ים מְע֣וֹן תַּנִּ֑ים וְאֶת־עָרֵ֧י יְהוּדָ֛ה אֶתֵּ֥ן שְׁמָמָ֖ה מִבְּלִ֖י יוֹשֵֽׁב׃מִֽי־הָאִ֤ישׁ הֶֽחָכָם֙ וְיָבֵ֣ן אֶת־זֹ֔את וַאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֧ר פִּֽי־יְהוָ֛ה אֵלָ֖יו וְיַגִּדָ֑הּ עַל־מָה֙ אָבְדָ֣ה הָאָ֔רֶץ נִצְּתָ֥ה כַמִּדְבָּ֖ר מִבְּלִ֖י עֹבֵֽר׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה עַל־עָזְבָם֙ אֶת־תּ֣וֹרָתִ֔י אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לִפְנֵיהֶ֑ם וְלֹא־שָׁמְע֥וּ בְקוֹלִ֖י וְלֹא־הָ֥לְכוּ בָֽהּ׃וַיֵּ֣לְכ֔וּ אַחֲרֵ֖י שְׁרִר֣וּת לִבָּ֑ם וְאַחֲרֵי֙ הַבְּעָלִ֔ים אֲשֶׁ֥ר לִמְּד֖וּם אֲבוֹתָֽם׃לָכֵ֗ן כֹּֽה־אָמַ֞ר יְהוָ֤ה צְבָאוֹת֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הִנְנִ֧י מַאֲכִילָ֛ם אֶת־הָעָ֥ם הַזֶּ֖ה לַֽעֲנָ֑ה וְהִשְׁקִיתִ֖ים מֵי־רֹֽאשׁ׃וַהֲפִֽצוֹתִים֙ בַּגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יָֽדְע֔וּ הֵ֖מָּה וַֽאֲבוֹתָ֑ם וְשִׁלַּחְתִּ֤י אַֽחֲרֵיהֶם֙ אֶת־הַחֶ֔רֶב עַ֥ד כַּלּוֹתִ֖י אוֹתָֽם׃כֹּ֤ה אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הִתְבּֽוֹנְנ֛וּ וְקִרְא֥וּ לַמְקוֹנְנ֖וֹת וּתְבוֹאֶ֑ינָה וְאֶל־הַחֲכָמ֥וֹת שִׁלְח֖וּ וְתָבֽוֹאנָה׃וּתְמַהֵ֕רְנָה וְתִשֶּׂ֥נָה עָלֵ֖ינוּ נֶ֑הִי וְתֵרַ֤דְנָה עֵינֵ֙ינוּ֙ דִּמְעָ֔ה וְעַפְעַפֵּ֖ינוּ יִזְּלוּ־מָֽיִם׃כִּ֣י ק֥וֹל נְהִ֛י נִשְׁמַ֥ע מִצִּיּ֖וֹן אֵ֣יךְ שֻׁדָּ֑דְנוּ בֹּ֤שְׁנֽוּ מְאֹד֙ כִּֽי־עָזַ֣בְנוּ אָ֔רֶץ כִּ֥י הִשְׁלִ֖יכוּ מִשְׁכְּנוֹתֵֽינוּ׃כִּֽי־שְׁמַ֤עְנָה נָשִׁים֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה וְתִקַּ֥ח אָזְנְכֶ֖ם דְּבַר־פִּ֑יו וְלַמֵּ֤דְנָה בְנֽוֹתֵיכֶם֙ נֶ֔הִי וְאִשָּׁ֥ה רְעוּתָ֖הּ קִינָֽה׃כִּֽי־עָ֤לָה מָ֙וֶת֙ בְּחַלּוֹנֵ֔ינוּ בָּ֖א בְּאַרְמְנוֹתֵ֑ינוּ לְהַכְרִ֤ית עוֹלָל֙ מִח֔וּץ בַּחוּרִ֖ים מֵרְחֹבֽוֹת׃דַּבֵּ֗ר כֹּ֚ה נְאֻם־יְהוָ֔ה וְנָֽפְלָה֙ נִבְלַ֣ת הָֽאָדָ֔ם כְּדֹ֖מֶן עַל־פְּנֵ֣י הַשָּׂדֶ֑ה וּכְעָמִ֛יר מֵאַחֲרֵ֥י הַקֹּצֵ֖ר וְאֵ֥ין מְאַסֵּֽף׃כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אַל־יִתְהַלֵּ֤ל חָכָם֙ בְּחָכְמָת֔וֹ וְאַל־יִתְהַלֵּ֥ל הַגִּבּ֖וֹר בִּגְבֽוּרָת֑וֹ אַל־יִתְהַלֵּ֥ל עָשִׁ֖יר בְּעָשְׁרֽוֹ׃כִּ֣י אִם־בְּזֹ֞את יִתְהַלֵּ֣ל הַמִּתְהַלֵּ֗ל הַשְׂכֵּל֮ וְיָדֹ֣עַ אוֹתִי֒ כִּ֚י אֲנִ֣י יְהוָ֔ה עֹ֥שֶׂה חֶ֛סֶד מִשְׁפָּ֥ט וּצְדָקָ֖ה בָּאָ֑רֶץ כִּֽי־בְאֵ֥לֶּה חָפַ֖צְתִּי נְאֻם־יְהוָֽה׃הִנֵּ֛ה יָמִ֥ים בָּאִ֖ים נְאֻם־יְהוָ֑ה וּפָ֣קַדְתִּ֔י עַל־כָּל־מ֖וּל בְּעָרְלָֽה׃עַל־מִצְרַ֣יִם וְעַל־יְהוּדָ֗ה וְעַל־אֱד֞וֹם וְעַל־בְּנֵ֤י עַמּוֹן֙ וְעַל־מוֹאָ֔ב וְעַל֙ כָּל־קְצוּצֵ֣י פֵאָ֔ה הַיֹּשְׁבִ֖ים בַּמִּדְבָּ֑ר כִּ֤י כָל־הַגּוֹיִם֙ עֲרֵלִ֔ים וְכָל־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל עַרְלֵי־לֵֽב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

כי אם בזאת יתהלל המתהלל

אחרי שלמדנו בפרק ז' על דרכים פסולות של עבודת ה', על הקרבת קרבנות לא ראויים ולא רצויים של בהמות ואדם, ואחרי שקראנו בשלושת הפסוקים הראשונים של פרק ח' על העונש הנורא המוטל על אותם חוטאים – באים שני פסוקים מסופו של פרקנו, פרק ט', המתארים את העבודה הנרצית לפני ה': "כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְ-הוָ֗ה אַל־יִתְהַלֵּ֤ל חָכָם֙ בְּחָכְמָת֔וֹ וְאַל־יִתְהַלֵּ֥ל הַגִּבּ֖וֹר בִּגְבֽוּרָת֑וֹ אַל־יִתְהַלֵּ֥ל עָשִׁ֖יר בְּעָשְׁרֽוֹ׃ כִּ֣י אִם־בְּזֹ֞את יִתְהַלֵּ֣ל הַמִּתְהַלֵּ֗ל הַשְׂכֵּל֮ וְיָדֹ֣עַ אוֹתִי֒ כִּ֚י אֲנִ֣י יְ-הוָ֔ה עֹ֥שֶׂה חֶ֛סֶד מִשְׁפָּ֥ט וּצְדָקָ֖ה בָּאָ֑רֶץ כִּֽי־בְאֵ֥לֶּה חָפַ֖צְתִּי נְאֻם־יְ-הוָֽה׃".

דברי הנביא חוזרים ומדגישים את הרעיון שהובהר בנבואה קודמת, "איכה תאמרו חכמים אנחנו ותורת ה' איתנו, אכן הנה לשקר עשה עט, שקר סופרים הובישו חכמים חתו וילכדו, הנה בדבר ה' מאסו וחכמת מה להם"(ירמיה ח ח-ט). החיסרון בחכמה שאין עמה "השכל וידוע אותי" הוא כפול, הן מבחינה תאורטית והן מבחינה מעשית והוא בא לידי ביטוי בשני הפסוקים שהבאנו.

וכך פירש מהר"י קרא את הפסוקים שלנו בפן הראשון: "אדם שלמד תורה ואינו מקיים מה שכתוב בה, אין הילולו בכך שלמדה, אלא גנאי הוא לו שלמדה ואינו מקיים מה שכתוב בה, כמו שמפרש למעלה... שאין החכמה מזהיר את האדם על הלימוד, אלא בשביל המעשה דכתיב 'ושמעת ישראל ושמרת לעשות' ".

אכן חכמה בלי יראה היא חכמת שקר שאין לה קיום. כך שנו חכמים: "רבי חנינא בן דוסא אומר, כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו – חכמתו מתקיימת, וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו אין חכמתו מתקיימת. הוא היה אומר כל שמעשיו מרובין מחכמתו חכמתו מתקיימת, וכל שחכמתו מרובה ממעשיו אין חכמתו מתקיימת"(אבות ג יא-יב). ועל השאלה "תלמוד גדול או מעשה גדול", "נענו כולם ואמרו תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה"(קידושין מ:).

מפרשים אחרים מדגישים את הצד הפרקטי-מעשי. חכמת האדם לא תעמוד לו ביום הדין, אם לא הייתה בו יראת ה'. "אם יש בכם חכמים אל יתהללו בחכמתם כי לא תועילם... וכן אם יש בכם גיבורים אל יתהללו בגבורתם כי לא תועילם להצילם מן המוות או מן השבי, וכן אם יש בכם עשיר אל יתהלל בעושרו כי לא יפדהו מן החרב, כי הוא ועושרו יאבדו... ואמר להם הנביא כי לא ינצלו באלה השלוש, שדרך העולם להינצל בהם, אלא במה ינצלו? – בהשכל וידוע אותי". צד זה בא לידי ביטוי בפסוק השני המתאר את נפילת החכמים "הובישו חכמים חתו וילכדו, הנה בדבר ה' מאסו וחכמת מה להם".

היתרון של הפירוש השני על הראשון הוא בזה, שהפירוש הראשון מדבר רק על החכמה, ומדגיש את היחס הנכון בין החכמה ליראה. ואילו לפירוש השני מובן מאוד גם האזכור של הגבורה והעושר, בנוסף לחכמה, כגורמים שדרך בני אדם להישען עליהם, אבל בבוא עת פקודה מתגלים כמשענת קנה רצוץ. כי רק יראת ה' וידיעתו הם תריס בפני הפורענות.

הגאון מוילנה מדגיש שהחכמה, הגבורה והעושר אינם עומדים בניגוד ל"השכל וידוע אותי". התורה אינה רואה סתירה בין אלו לזה. ברכה גשמית של מושגי הצלחה בעולם הזה ושאיפה רוחנית של יראת ה' ואהבתו אינם זרים זה לזה, אלא יכולים וצריכים לדור בכפיפה אחת. וכך הוא מבאר את הפסוק "ורחל הייתה יפת תואר ויפת מראה"(בראשית כט יז): "הנה שלמה המלך עליו השלום אמר בסוף משלי "שקר החן והבל היופי אישה יראת ה' היא תתהלל"(משלי לא ל). ובאמת מצינו גבי האימהות אשר נשתבחו בחן וביופי, וצריך לומר דהפירוש (=שהפירוש) בפסוק כך הוא: שקר החן והבל היופי, היינו כשהם בלתי יראת ה', הם כנזם זהב באף חזיר, אבל אישה יראת ה' היא תתהלל, רצונו לומר דגם בחן וביופי תתהלל". כלומר, כשיש יראת ה' גם חן ויופי הם חשובים.

ועל פי זה פירש הגאון את פסוקנו: "שאין להתהלל בחכמה ובגבורה ובעשירות לבד, אלא בזאת יתהלל – כשישכיל וידוע אותי, דהיינו שידע איך להתנהג בעשירות ובגבורה ובחכמה, שהכל יהיה כוונתו לשם שמים". כי כל מה שברא הקב"ה בעולמו הוא ניטרלי, את הערכיות שלו לטוב או לרע קובע האדם המשתמש בו. חכמה, גבורה ועושר אינם טובים או רעים. בכולם צריך ואפשר להשתמש לטוב, אבל עיקרון הבחירה החופשית מאפשר להשתמש בהם גם לרעה.

כך יש להבין את המסר הכפול של ספר קהלת. "ביקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה"(שבת ל:), והתשובה הקלאסית היא שכל הסתירות מותנות באדם ובטיב ערכיו: " 'ושיבחתי אני את השמחה' – זו שמחה של מצווה, 'ולשמחה מה זה עושה' – זו שמחה שאינה של מצוה"(שבת ל:).

דורשי רשומות משלו בזה משל נאה; ערכה של שורת אפסים הוא תמיד אפס, גם אם השורה ארוכה מאוד. אבל כשמציבים את הספרה 1 לפני האפסים, מתברר שכל אפס שבשורה מקבל משמעות חיובית, וככל שרבים האפסים גדל המספר. ה"הבל הבלים" שבתחילת ספר קהלת מקבל משמעות אחרת כש"סוף דבר הכל נשמע את הא-להים ירא ואת מצוותיו שמור". כשמכריזים "שמע ישראל ה' א-להינו ה' אחד", גם אפסים של חכמה, גבורה ועושר מתעלים לערכים חיוביים של עבודת ה'.


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך