תנ"ך על הפרק - מלכים א יג - מתי הגיע עִדּוֹ / הרב אליהו מאלי שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים א יג

300 / 929
היום

הפרק

וְהִנֵּ֣ה ׀ אִ֣ישׁ אֱלֹהִ֗ים בָּ֧א מִיהוּדָ֛ה בִּדְבַ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־בֵּֽית־אֵ֑ל וְיָרָבְעָ֛ם עֹמֵ֥ד עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ לְהַקְטִֽיר׃וַיִּקְרָ֤א עַל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ בִּדְבַ֣ר יְהוָ֔ה וַיֹּ֙אמֶר֙ מִזְבֵּ֣חַ מִזְבֵּ֔חַ כֹּ֖ה אָמַ֣ר יְהוָ֑ה הִנֵּֽה־בֵ֞ן נוֹלָ֤ד לְבֵית־דָּוִד֙ יֹאשִׁיָּ֣הוּ שְׁמ֔וֹ וְזָבַ֣ח עָלֶ֗יךָ אֶת־כֹּהֲנֵ֤י הַבָּמוֹת֙ הַמַּקְטִרִ֣ים עָלֶ֔יךָ וְעַצְמ֥וֹת אָדָ֖ם יִשְׂרְפ֥וּ עָלֶֽיךָ׃וְנָתַן֩ בַּיּ֨וֹם הַה֤וּא מוֹפֵת֙ לֵאמֹ֔ר זֶ֣ה הַמּוֹפֵ֔ת אֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֣ר יְהוָ֑ה הִנֵּ֤ה הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ נִקְרָ֔ע וְנִשְׁפַּ֖ךְ הַדֶּ֥שֶׁן אֲשֶׁר־עָלָֽיו׃וַיְהִי֩ כִשְׁמֹ֨עַ הַמֶּ֜לֶךְ אֶת־דְּבַ֣ר אִישׁ־הָאֱלֹהִ֗ים אֲשֶׁ֨ר קָרָ֤א עַל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ בְּבֵֽית־אֵ֔ל וַיִּשְׁלַ֨ח יָרָבְעָ֧ם אֶת־יָד֛וֹ מֵעַ֥ל הַמִּזְבֵּ֖חַ לֵאמֹ֣ר ׀ תִּפְשֻׂ֑הוּ וַתִּיבַ֤שׁ יָדוֹ֙ אֲשֶׁ֣ר שָׁלַ֣ח עָלָ֔יו וְלֹ֥א יָכֹ֖ל לַהֲשִׁיבָ֥הּ אֵלָֽיו׃וְהַמִּזְבֵּ֣חַ נִקְרָ֔ע וַיִּשָּׁפֵ֥ךְ הַדֶּ֖שֶׁן מִן־הַמִּזְבֵּ֑חַ כַּמּוֹפֵ֗ת אֲשֶׁ֥ר נָתַ֛ן אִ֥ישׁ הָאֱלֹהִ֖ים בִּדְבַ֥ר יְהוָֽה׃וַיַּ֨עַן הַמֶּ֜לֶךְ וַיֹּ֣אמֶר ׀ אֶל־אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֗ים חַל־נָ֞א אֶת־פְּנֵ֨י יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ וְהִתְפַּלֵּ֣ל בַּעֲדִ֔י וְתָשֹׁ֥ב יָדִ֖י אֵלָ֑י וַיְחַ֤ל אִישׁ־הָֽאֱלֹהִים֙ אֶת־פְּנֵ֣י יְהוָ֔ה וַתָּ֤שָׁב יַד־הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֵלָ֔יו וַתְּהִ֖י כְּבָרִֽאשֹׁנָֽה׃וַיְדַבֵּ֤ר הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֶל־אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֔ים בֹּאָה־אִתִּ֥י הַבַּ֖יְתָה וּֽסְעָ֑דָה וְאֶתְּנָ֥ה לְךָ֖ מַתָּֽת׃וַיֹּ֤אמֶר אִישׁ־הָֽאֱלֹהִים֙ אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ אִם־תִּתֶּן־לִי֙ אֶת־חֲצִ֣י בֵיתֶ֔ךָ לֹ֥א אָבֹ֖א עִמָּ֑ךְ וְלֹֽא־אֹ֤כַל לֶ֙חֶם֙ וְלֹ֣א אֶשְׁתֶּה־מַּ֔יִם בַּמָּק֖וֹם הַזֶּֽה׃כִּֽי־כֵ֣ן ׀ צִוָּ֣ה אֹתִ֗י בִּדְבַ֤ר יְהוָה֙ לֵאמֹ֔ר לֹא־תֹ֥אכַל לֶ֖חֶם וְלֹ֣א תִשְׁתֶּה־מָּ֑יִם וְלֹ֣א תָשׁ֔וּב בַּדֶּ֖רֶךְ אֲשֶׁ֥ר הָלָֽכְתָּ׃וַיֵּ֖לֶךְ בְּדֶ֣רֶךְ אַחֵ֑ר וְלֹֽא־שָׁ֣ב בַּדֶּ֔רֶךְ אֲשֶׁ֛ר בָּ֥א בָ֖הּ אֶל־בֵּֽית־אֵֽל׃וְנָבִ֤יא אֶחָד֙ זָקֵ֔ן יֹשֵׁ֖ב בְּבֵֽית־אֵ֑ל וַיָּב֣וֹא בְנ֡וֹ וַיְסַפֶּר־ל֣וֹ אֶת־כָּל־הַמַּעֲשֶׂ֣ה אֲשֶׁר־עָשָׂה֩ אִישׁ־הָאֱלֹהִ֨ים ׀ הַיּ֜וֹם בְּבֵֽית־אֵ֗ל אֶת־הַדְּבָרִים֙ אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֣ר אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ וַֽיְסַפְּר֖וּם לַאֲבִיהֶֽם׃וַיְדַבֵּ֤ר אֲלֵהֶם֙ אֲבִיהֶ֔ם אֵֽי־זֶ֥ה הַדֶּ֖רֶךְ הָלָ֑ךְ וַיִּרְא֣וּ בָנָ֗יו אֶת־הַדֶּ֙רֶךְ֙ אֲשֶׁ֤ר הָלַךְ֙ אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֔ים אֲשֶׁר־בָּ֖א מִיהוּדָֽה׃וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־בָּנָ֔יו חִבְשׁוּ־לִ֖י הַחֲמ֑וֹר וַיַּחְבְּשׁוּ־ל֣וֹ הַחֲמ֔וֹר וַיִּרְכַּ֖ב עָלָֽיו׃וַיֵּ֗לֶךְ אַֽחֲרֵי֙ אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֔ים וַיִּ֨מְצָאֵ֔הוּ יֹשֵׁ֖ב תַּ֣חַת הָאֵלָ֑ה וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֗יו הַאַתָּ֧ה אִישׁ־הָאֱלֹהִ֛ים אֲשֶׁר־בָּ֥אתָ מִֽיהוּדָ֖ה וַיֹּ֥אמֶר אָֽנִי׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו לֵ֥ךְ אִתִּ֖י הַבָּ֑יְתָה וֶאֱכֹ֖ל לָֽחֶם׃וַיֹּ֗אמֶר לֹ֥א אוּכַ֛ל לָשׁ֥וּב אִתָּ֖ךְ וְלָב֣וֹא אִתָּ֑ךְ וְלֹֽא־אֹ֣כַל לֶ֗חֶם וְלֹֽא־אֶשְׁתֶּ֤ה אִתְּךָ֙ מַ֔יִם בַּמָּק֖וֹם הַזֶּֽה׃כִּֽי־דָבָ֤ר אֵלַי֙ בִּדְבַ֣ר יְהוָ֔ה לֹֽא־תֹאכַ֣ל לֶ֔חֶם וְלֹֽא־תִשְׁתֶּ֥ה שָׁ֖ם מָ֑יִם לֹא־תָשׁ֣וּב לָלֶ֔כֶת בַּדֶּ֖רֶךְ אֲשֶׁר־הָלַ֥כְתָּ בָּֽהּ׃וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ גַּם־אֲנִ֣י נָבִיא֮ כָּמוֹךָ֒ וּמַלְאָ֡ךְ דִּבֶּ֣ר אֵלַי֩ בִּדְבַ֨ר יְהוָ֜ה לֵאמֹ֗ר הֲשִׁבֵ֤הוּ אִתְּךָ֙ אֶל־בֵּיתֶ֔ךָ וְיֹ֥אכַל לֶ֖חֶם וְיֵ֣שְׁתְּ מָ֑יִם כִּחֵ֖שׁ לֽוֹ׃וַיָּ֣שָׁב אִתּ֗וֹ וַיֹּ֥אכַל לֶ֛חֶם בְּבֵית֖וֹ וַיֵּ֥שְׁתְּ מָֽיִם׃וַיְהִ֕י הֵ֥ם יֹשְׁבִ֖ים אֶל־הַשֻּׁלְחָ֑ן וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה אֶל־הַנָּבִ֖יא אֲשֶׁ֥ר הֱשִׁיבֽוֹ׃וַיִּקְרָ֞א אֶל־אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֗ים אֲשֶׁר־בָּ֤א מִֽיהוּדָה֙ לֵאמֹ֔ר כֹּ֖ה אָמַ֣ר יְהוָ֑ה יַ֗עַן כִּ֤י מָרִ֙יתָ֙ פִּ֣י יְהוָ֔ה וְלֹ֤א שָׁמַ֙רְתָּ֙ אֶת־הַמִּצְוָ֔ה אֲשֶׁ֥ר צִוְּךָ֖ יְהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃וַתָּ֗שָׁב וַתֹּ֤אכַל לֶ֙חֶם֙ וַתֵּ֣שְׁתְּ מַ֔יִם בַּמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֣ר אֵלֶ֔יךָ אַל־תֹּ֥אכַל לֶ֖חֶם וְאַל־תֵּ֣שְׁתְּ מָ֑יִם לֹֽא־תָב֥וֹא נִבְלָתְךָ֖ אֶל־קֶ֥בֶר אֲבֹתֶֽיךָ׃וַיְהִ֗י אַחֲרֵ֛י אָכְל֥וֹ לֶ֖חֶם וְאַחֲרֵ֣י שְׁתוֹת֑וֹ וַיַּחֲבָשׁ־ל֣וֹ הַחֲמ֔וֹר לַנָּבִ֖יא אֲשֶׁ֥ר הֱשִׁיבֽוֹ׃וַיֵּ֕לֶךְ וַיִּמְצָאֵ֧הוּ אַרְיֵ֛ה בַּדֶּ֖רֶךְ וַיְמִיתֵ֑הוּ וַתְּהִ֤י נִבְלָתוֹ֙ מֻשְׁלֶ֣כֶת בַּדֶּ֔רֶךְ וְהַחֲמוֹר֙ עֹמֵ֣ד אֶצְלָ֔הּ וְהָ֣אַרְיֵ֔ה עֹמֵ֖ד אֵ֥צֶל הַנְּבֵלָֽה׃וְהִנֵּ֧ה אֲנָשִׁ֣ים עֹבְרִ֗ים וַיִּרְא֤וּ אֶת־הַנְּבֵלָה֙ מֻשְׁלֶ֣כֶת בַּדֶּ֔רֶךְ וְאֶת־הָ֣אַרְיֵ֔ה עֹמֵ֖ד אֵ֣צֶל הַנְּבֵלָ֑ה וַיָּבֹ֙אוּ֙ וַיְדַבְּר֣וּ בָעִ֔יר אֲשֶׁ֛ר הַנָּבִ֥יא הַזָּקֵ֖ן יֹשֵׁ֥ב בָּֽהּ׃וַיִּשְׁמַ֣ע הַנָּבִיא֮ אֲשֶׁ֣ר הֱשִׁיב֣וֹ מִן־הַדֶּרֶךְ֒ וַיֹּ֙אמֶר֙ אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֣ים ה֔וּא אֲשֶׁ֥ר מָרָ֖ה אֶת־פִּ֣י יְהוָ֑ה וַיִּתְּנֵ֨הוּ יְהוָ֜ה לָאַרְיֵ֗ה וַֽיִּשְׁבְּרֵ֙הוּ֙ וַיְמִתֵ֔הוּ כִּדְבַ֥ר יְהוָ֖ה אֲשֶׁ֥ר דִּבֶּר־לֽוֹ׃וַיְדַבֵּ֤ר אֶל־בָּנָיו֙ לֵאמֹ֔ר חִבְשׁוּ־לִ֖י אֶֽת־הַחֲמ֑וֹר וַֽיַּחֲבֹֽשׁוּ׃וַיֵּ֗לֶךְ וַיִּמְצָ֤א אֶת־נִבְלָתוֹ֙ מֻשְׁלֶ֣כֶת בַּדֶּ֔רֶךְ וַֽחֲמוֹר֙ וְהָ֣אַרְיֵ֔ה עֹמְדִ֖ים אֵ֣צֶל הַנְּבֵלָ֑ה לֹֽא־אָכַ֤ל הָֽאַרְיֵה֙ אֶת־הַנְּבֵלָ֔ה וְלֹ֥א שָׁבַ֖ר אֶֽת־הַחֲמֽוֹר׃וַיִּשָּׂ֨א הַנָּבִ֜יא אֶת־נִבְלַ֧ת אִישׁ־הָאֱלֹהִ֛ים וַיַּנִּחֵ֥הוּ אֶֽל־הַחֲמ֖וֹר וַיְשִׁיבֵ֑הוּ וַיָּבֹ֗א אֶל־עִיר֙ הַנָּבִ֣יא הַזָּקֵ֔ן לִסְפֹּ֖ד וּלְקָבְרֽוֹ׃וַיַּנַּ֥ח אֶת־נִבְלָת֖וֹ בְּקִבְר֑וֹ וַיִּסְפְּד֥וּ עָלָ֖יו ה֥וֹי אָחִֽי׃וַיְהִי֮ אַחֲרֵ֣י קָבְר֣וֹ אֹתוֹ֒ וַיֹּ֤אמֶר אֶל־בָּנָיו֙ לֵאמֹ֔ר בְּמוֹתִי֙ וּקְבַרְתֶּ֣ם אֹתִ֔י בַּקֶּ֕בֶר אֲשֶׁ֛ר אִ֥ישׁ הָאֱלֹהִ֖ים קָב֣וּר בּ֑וֹ אֵ֚צֶל עַצְמֹתָ֔יו הַנִּ֖יחוּ אֶת־עַצְמֹתָֽי׃כִּי֩ הָיֹ֨ה יִהְיֶ֜ה הַדָּבָ֗ר אֲשֶׁ֤ר קָרָא֙ בִּדְבַ֣ר יְהוָ֔ה עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ אֲשֶׁ֣ר בְּבֵֽית־אֵ֑ל וְעַל֙ כָּל־בָּתֵּ֣י הַבָּמ֔וֹת אֲשֶׁ֖ר בְּעָרֵ֥י שֹׁמְרֽוֹן׃אַחַר֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה לֹֽא־שָׁ֥ב יָרָבְעָ֖ם מִדַּרְכּ֣וֹ הָרָעָ֑ה וַ֠יָּשָׁב וַיַּ֜עַשׂ מִקְצ֤וֹת הָעָם֙ כֹּהֲנֵ֣י בָמ֔וֹת הֶֽחָפֵץ֙ יְמַלֵּ֣א אֶת־יָד֔וֹ וִיהִ֖י כֹּהֲנֵ֥י בָמֽוֹת׃וַיְהִי֙ בַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה לְחַטַּ֖את בֵּ֣ית יָרָבְעָ֑ם וּלְהַכְחִיד֙ וּלְהַשְׁמִ֔יד מֵעַ֖ל פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אליהו מאלי שליט

מתי הגיע עִדּוֹ

כאשר אנו מנסים לקבוע את התקופה בה מגיע עִדּוֹ לנבא לירבעם, מתבררת עובדה מעניינת. בדברי הימים (ב יב טו) נאמר שעִדּוֹ הוא אחד מכותבי ימיו של רחבעם. ושם(דברי הימים ב יג כב) נאמר שדברי אביה בן רחבעם גם הם כתובים על מדרש הנביא עִדּוֹ. רחבעם מלך שמונה עשרה שנים ואביה מלך שלוש שנים, הוי אומר שעִדּוֹ חי בשנת עשרים ואחד לירבעם: שהרי רחבעם וירבעם התחילו את מלכותם באותה שנה(כזכור, בעת המלכת רחבעם מרדו בו ישראל והמליכו את ירבעם.

ירבעם מלך עשרים ושתים שנים (מלכים א יד כ). מכאן יוצא שנבואתו של עִדּוֹ היתה בשנה האחרונה לחיי ירבעם! מיד לאחר שהתנבא על ירבעם, מת עִדּוֹ על שעבר על נבואת עצמו.

נשאלת השאלה מדוע חיכה הקב"ה עד סוף חיי ירבעם, ורק אז שולח לו נביא מוכיח?

שאלה זו מתחזקת כשמתברר שגם אחיה השילוני שותק עשרים ושתים שנים, ונבואת הפורענות שלו לירבעם, אף היא נאמרת בשנתו האחרונה של ירבעם!

בעת ההיא חלה אביה בן-ירבעם...
(מלכים א יד א)

באותה עת של נבואת עדו, שולח ירבעם את אשתו לאחיה השילוני והיא שומעת מפיו את נבואת הפורענות על בית ירבעם.

על מנת לענות על שאלה זו שומה עלינו לבחון את יחסו של הקב"ה לירבעם לאורך שנות מלכותו.

יחס הקב"ה לירבעם

בתחילת דרכו של ירבעם מתבלטת מאוד צדקותו וגדלותו בתורה.

כששלמה סוגר את פרץ חומת ירושלים, שפרץ דוד אביו, ובונה בית לבת פרעה על המילוא(רחבה שהכין דוד עבור עולי רגלים) בא ירבעם ומוכיח אותו על כך וטוען שאין זה הגון להעדיף את בת פרעה על עולי הרגלים(מלכים א יא כז; סנהדרין קא:).

כאשר שלמה מאחר לקום ומפתחות בית המקדש מתחת לכרו ואי-אפשר להקריב תמיד של שחר, מכנס ירבעם אלף איש ונכנס ומוכיחו(ויקרא רבה יב ה). עוד מוסרים לנו חז"ל שירבעם היה תלמיד חכם גדול:

...שכל תלמידי חכמים דומים לפניהם(לפני ירבעם ואחיה) כעשבי השדה. וכל טעמי תורה מגולים לפניהם כשדה, וחידשו דברים שאזן לא שמעתם מעולם.
(סנהדרין קב.)

מסתבר שלפי צדקותו, גדלותו בתורה ושאר מעלותיו, כך גם יחסו של הקב"ה אליו. ואמנם אומרים חז"ל:

ביקשו מלאכי השרת לדוחפו לירבעם בן נבט. אמרו לו: אדם שעתיד להעמיד עגלי זהב אתה מגלה לו טעמי תורה? אמר להם הקב"ה: עכשיו צדיק הוא או רשע? אמרו לו: צדיק. אמר להם: איני דן אותו אלא כפי מעשיו של עכשיו.
(מדרש שוחר טוב)

כנראה שבגלל גדלותו וצדקותו ניתן לו להנהיג את רובו של עם-ישראל, על מנת שיתקן את הקלקולים שחדרו לעם-ישראל בסוף תקופת שלמה.

באים הדברים לביטוי באופן נפלא, באמירה:

תפסו הקב"ה לירבעם בן נבט בבגדו ואמר לו: בוא ואני ואתה ובן ישי נלך יחד בגן עדן. אמר לו: מי בראש? אמר לו: בן ישי בראש. אמר לו: איני רוצה"
(סנהדרין קב:).

משתמעת כאן אפשרות אלוקית שירבעם ינהיג את ישראל יחד עם רחבעם.

מצד הקב"ה ירבעם ראוי ללכת אתו בגן עדן, אך ירבעם נכשל. כבר בתחילת מלכותו הוא צריך לחזור בו, ואינו חוזר! מתי הציע הקב"ה לירבעם אותה הליכה משותפת? ומתי סרב?

נראה שהדבר אירע בתחילת מלכותו של ירבעם!

במה נכשל ירבעם ומתי?

אמר ר' יוסי בן יעקב: במוצאי שביעית מלך ירבעם על ישראל. ההוא דכתיב(=זהו שכתוב): "מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה בחג הסוכות בבא כל ישראל לראות את פני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר, תקרא את התורה הזאת נגד כל ישראל באזניהם"(מצות הקהל). אמר ירבעם: אם ארצה לקרוא בתורה ראשון כדין מלך יאמרו מלך המקום(=רחבעם) קודם. אם אקרא שני - גנאי הוא לי, אם לא אקרא כלל בזיון הוא לי, ואם אני מניח את העם לעלות לבדם לירושלים, יניחו אותי וילכו אחרי רחבעם בן שלמה, ההוא דכתיב "אִֽם־יַעֲלֶ֣ה ׀ הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה לַֽעֲשׂ֨וֹת זְבָחִ֤ים בְּבֵית־יְהוָה֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם וְ֠שָׁב לֵ֣ב הָעָ֤ם הַזֶּה֙ אֶל־אֲדֹ֣נֵיהֶ֔ם אֶל־רְחַבְעָ֖ם" (מלכים א יב כז) מה עשה? עשה שני עגלי זהב וכתב על ליבן: והרגוך".
(ירושלמי ע"ז פרק א הלכה א)

ההשגחה האלוקית נותנת לירבעם אוטונומיה לאומית. אך דורשת ממנו אחדות דתית סביב לבית המקדש!

ברור למדי שהיה ביכולתו של רחבעם להשיב את הממלכה לידיו בכוח הזרוע, צבאו היה מאורגן, ולירבעם לא היה שום כוח זמין תחת ידיו. למרות זאת בא שמעיה הנביא ומניא את רחבעם מלהילחם באמרו "מאיתי יצא הדבר". רחבעם עמד בניסיון, ירבעם לא! "אם אקרא שני גנאי הוא לי, אם לא אקרא בזיון הוא לי".

מלך ישראל חייב להיות ענוותן גדול, ולא להכשל ברדיפת כבוד.

יש להניח שאם היה מוחל ירבעם על כבודו היו רחבעם וירבעם מולכים כאחד, בדומה לאחאב ויהושפט.

זהו צד אחד בכשלונו של ירבעם אולם היה צד אחר, פחות ידוע. מספרים חז"ל:

יום שמלך ירבעם על ישראל באו כל ישראל לפניו לפנות ערב, ואמרו לו קום עבוד עבודה זרה. אמר להם עכשיו ערב הוא, אני מבוסם קצת וגם כל העם שתו, אלא אם אתם רוצים בואו אלי מחר. כל הלילה בער יצרם ולא ישנו, בבוקר באו אליו, אמר להם עכשיו אני רואה שבאמת אתם רוצים, אלא חושש אני מסנהדרין שלכם שלא יהרגוני. אמרו לו אנחנו נהרוג אותם.
(ירושלמי ע"ז פרק א הלכה א)

ירבעם אינו עומד בלחץ של העם ונכשל. בכך מוכיח שאינו ראוי למנהיגות. המנהיג האמיתי מוביל את העם ולא מובל ע"י העם. מכוון ומרומם את העם, ולא נכנע לדרישות שולי החברה, המוליכות את העם אל עברי פי פחת. 

המנהיג האמיתי צריך להיות בעל עצמה נפשית כזאת, שיכול הוא לעמוד אפילו כנגד כל העם כולו ולהכניעו לרצונו. צריך הוא לכוונו לכיוון שהוא משוכנע שאליו צריך ללכת. ודוגמאות רבות לכך אנו מוצאים אצל דוד המלך. 

בעת ששהו דוד ואנשיו במערה, ושאול נכנס להסיך רגליו. אומרים אנשי דוד אליו: "הִנֵּ֨ה הַיּ֜וֹם אֲֽשֶׁר־אָמַ֧ר יְהוָ֣ה אֵלֶ֗יךָ הִנֵּ֨ה אָֽנֹכִ֜י נֹתֵ֤ן אֶת־איביך (אֹֽיִבְךָ֙) בְּיָדֶ֔ךָ וְעָשִׂ֣יתָ לּ֔וֹ כַּֽאֲשֶׁ֖ר יִטַ֣ב בְּעֵינֶ֑יךָ"(שמואל א כד ד). כאשר דוד כורת כנף בגדו של שאול [וליבו מכהו על כך], מתקוממים אנשיו במערה והוא מתוכח עמם. "וַיֹּ֨אמֶר לַֽאֲנָשָׁ֜יו חָלִ֧ילָה לִּ֣י מֵֽיְ-הוָ֗ה אִם־אֶֽעֱשֶׂה֩ אֶת־הַדָּבָ֨ר הַזֶּ֤ה לַֽאדֹנִי֙ לִמְשִׁ֣יחַ יְ-הוָ֔ה לִשְׁלֹ֥חַ יָדִ֖י בּ֑וֹ כִּֽי־מְשִׁ֥יחַ יְ-הוָ֖ה הֽוּא׃"(שמואל א כד ו). אנשיו עדיין לא מקבלים את דעתו, והוא משליט דעתו בכוח אישיותו ונחרצות החלטתו. "וישסע דוד את אנשיו בדברים ולא נתנם לקום אל שאול". לא פחות מאלפת היא, תגובתו של דוד, להאשמה הכבדה של נתן על חטא בת-שבע (שמואל ב פרק יב יג). שתי מילים בלבד "חטאתי לה'". לא התנצלות, לא ויכוחים ולא התחבאות, למרות שמבחינה הלכתית ודאי שיש תירוצים. היכולת הנפשית של מי שאין מעליו מרות לבד ממרות אלוקיו - להודות בחטא בלי לברוח מאחריות - שורשה באותם כוחות נפש אדירים המכשירים את המנהיג לעמוד בראש צאן מרעיתו, ולא להיות להם לזנב.

מרגע שירבעם מגיע להחלטה, הוא מפנה את כל כשרונותיו וחכמתו למאבק ברצון העם לעלות לבית המקדש, ולנתק את הקשר העמוק לירושלים. מאבק זה נתפש אצלו כמאבק לקיום ממלכתו, אפשר שבסתר ליבו הוא משכנע את עצמו, שחלק מהצו האלוקי שניתן לו על ידי אחיה השילוני להקים ממלכה נפרדת, הוא ליצור גם הפרדה דתית.

נראה שכך מפרש ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי שעגלי ירבעם לא היו עבודה זרה אלא מרכזים לעבודת ה', תחליף לבית המקדש.

מהלכיו של ירבעם

ירבעם נוקט עתה בשורה של צעדים, שתכליתם לנתק את הזיקה הדתית בין ישראל לבין המקדש וירושלים.

צעדו הראשון הוא להושיב משמרות של חיילים המונעים בכוח הזרוע את עלייתם של עולי רגלים לירושלים .

צעדו השני הוא הצרת צעדיהם של הכוהנים והלויים. "והכהנים והלויים אשר בכל ישראל התיצבו עליו מכל גבולם, כי עזבו הלוים את מגרשיהם ואחזתם. וילכו ליהודה ולירושלים. כי הזניחם ירבעם ובניו מכהן לה'"(דברי הימים ב יא יג.)

מתחיל כאן תהליך מתמשך, שכן עם עזיבתם של הלויים והכוהנים את ממלכת ירבעם, הולכת ונחלשת השפעת התורה והמצוות. הכוהנים הם המפיצים את דעת ה' בקרב העם. "כי שפתי כהן ישמרו-דעת ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבאות הוא"(מלאכי ב ז).

צעדו הבא של ירבעם הוא הקמת שני מרכזים חדשים של עבודת ה', ועגלי זהב בתוכם - אחד בבית אל ואחד בדן.

פסלים אלו מתאימים לרצונות אפלים, שנחבאו זמן רב בנפשות חלק מאנשי ישראל. דוד ושלמה לא הצליחו לזקק את נפשותיהם של כל ישראל מטומאת עבודת האלילים.

זהו הצד של הרשעים. אולם גם צדיקים היו בממלכתו של ירבעם. וכאן נוקט ירבעם בהטעיה שאפילו אחיה השילוני הוטעה בה.

"ויועץ המלך ויעש שני עגלי זהב". מאי 'ויועץ'? הושיב רשע אצל צדיק, אמר להם תחתמו על כל מה שאני עושה? אמרו לו כן. אמר להם מלך עליכם אני רוצה להיות, אמרו לו כן. כל מה שאצוה אליכם תעשו? אמרו לו כן. אפילו לעבוד ע"ז? אמר לו הצדיק חס ושלום. אמר לו הרשע, וכי חושב אתה שאיש כירבעם יעבוד עבודת אלילים? אלא לנסות אתכם אם תצייתו לדבריו. ואפילו אחיה השילוני טעה וחתם.
(סנהדרין קא:)

כאמור, כל חכמתו של ירבעם מופנית עתה לרעה!

המהלך הבא של ירבעם הוא:

ויעש ירבעם חג בחדש השמיני בחמשה עשר יום לחדש כחג אשר ביהודה... ויעל על המזבח אשר עשה בבית אל בחמישה עשר יום בחדש השמיני בחדש אשר בדא מלבו. ויעש חג לבני ישראל ויעל על המזבח להקטיר
(מלכים א יב לב-לג)

קשה להניח שעם שיש לו מערכת חגים קבועה מדורי דורות יקבל בנקל חג שלא הורגל בו. על כן פירשו המפרשים שירבעם עיבר את חודש אלול והוסיף עוד חודש אלול! וזהו החודש אשר בדא מלבו!

על ידי עיבור שנה זה, נוצר פער של חודש בין לוח השנה הנוהג ביהודה ללוח השנה הנוהג בממלכת ישראל. בכך משבש ירבעם את כל מערכת החגים, וגורם לאותם אנשים שבממלכתו, שכבר הצליחו להגיע לבית המקדש, להגיע שלא בזמן הרגל. זהו נדבך נוסף שעל ידיו בונה ירבעם את הניתוק המוחלט במישור הדתי בין יהודה לישראל.

בתקופה מאוחרת יותר, מספרים חז"ל(ירושלמי ברכות י ב), שחזקיהו עיבר ניסן בניסן ולא הודו לו חכמים. אפשר שזה היה טעמו של חזקיהו; להשוות את לוח השנה של ישראל ויהודה! 

בתקופת חזקיהו התמוטטה ממלכת ישראל, ומלכה הושע בן אלה נהרג. חזקיהו מנסה לאחד את השורות. הוא שולח שליחים לכל רחבי ישראל וקורא לכל אנשי ישראל לבוא לעבוד את ה' במקדש. מפתיע להיווכח שתגובתם היא לעג. אפשר לסרב, אפשר להיענות, אך מדוע ללעוג? אולם אם נזכור שלפי הלוח של אנשי ישראל התאריך הוא אדר ולא ניסן יובן יותר הלעג!

עונשו של ירבעם

התמונה המצטיירת מכל האמור לעיל היא של מהלך הטעיה והעברה על דת בקנה מידה לאומי שלא היה כמוהו לפני כן. מהלך שבו משתתף כמעט כל עם ישראל.

ירבעם חטא והחטיא את הרבים - חטא הרבים תלוי בו.
(אבות ה יח)

ומוסיפים חז"ל:

ירבעם בן נבט וחבריו שחטא והחטיא את הרבים יורדין לגהינום ונידונין בה לדורי דורות.
(ראש השנה יז.)
אמר ר' חנינא, כל הנהנה מהעולם הזה בלא ברכה... חבר הוא לאיש משחית... חבר הוא לירבעם בן נבט שהשחית את ישראל לאביהם שבשמים".
(ברכות לה:)

כאן אנו חוזרים לשאלה הראשונה שעסקנו בה; מדוע נשלחים עִדּוֹ ואחיה רק בשנה האחרונה לחיי ירבעם ולא קודם לכן? אומר הרמב"ם:

ארבעה ועשרים דברים מעכבים את התשובה. ארבעה מהם עוון גדול ואין הקב"ה מספיק בידו לעשות תשובה לפי גודל חטאו. ואלו הם:
א. המחטיא את הרבים, ובכלל זה המעכב את הרבים מלעשות מצווה.
ב. המטה את חבירו מדרך טובה לדרך רעה...
(משנה תורה הלכות תשובה פ"ד ה"א)

הפרק שלנו הוא המקור הראשון להלכה זו ברמב"ם!

ירבעם מנסה להתרחק מהמקדש וריבונו של עולם מתרחק ממנו. אף נביא לא נשלח להחזירו בתשובה, כי מי שהחטיא את הרבים אינו זכאי לכך. יתירה מזאת, גם הרהורי תשובה אינם נכנסים לליבו כי אין מספיקים בידו לעשות תשובה.

רק בסוף מלכותו מודיעים לו מהשמים: מלכותך ומעשיך לא יצלחו! וכל עמלך היה לריק. המזבח שהקמת יכלה את עצמות הכהנים המקריבים עליו, ויאשיהו מלך יהודה מצאצאי דוד ימלוך על כל ישראל. זו המשמעות של נבואות עִדּוֹ ואחיה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך