מגורי ישמעאל ושכניו
וְאֵ֛לֶּה תֹּלְדֹ֥ת יִשְׁמָעֵ֖אל בֶּן־אַבְרָהָ֑ם אֲשֶׁ֨ר יָלְדָ֜ה הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית שִׁפְחַ֥ת שָׂרָ֖ה לְאַבְרָהָֽם׃ וְאֵ֗לֶּה שְׁמוֹת֙ בְּנֵ֣י יִשְׁמָעֵ֔אל בִּשְׁמֹתָ֖ם לְתוֹלְדֹתָ֑ם בְּכֹ֤ר יִשְׁמָעֵאל֙ נְבָיֹ֔ת וְקֵדָ֥ר וְאַדְבְּאֵ֖ל וּמִבְשָֽׂם׃ וּמִשְׁמָ֥ע וְדוּמָ֖ה וּמַשָּֽׂא׃ חֲדַ֣ד וְתֵימָ֔א יְט֥וּר נָפִ֖ישׁ וָקֵֽדְמָה׃ אֵ֣לֶּה הֵ֞ם בְּנֵ֤י יִשְׁמָעֵאל֙ וְאֵ֣לֶּה שְׁמֹתָ֔ם בְּחַצְרֵיהֶ֖ם וּבְטִֽירֹתָ֑ם שְׁנֵים־עָשָׂ֥ר נְשִׂיאִ֖ם לְאֻמֹּתָֽם׃ וְאֵ֗לֶּה שְׁנֵי֙ חַיֵּ֣י יִשְׁמָעֵ֔אל מְאַ֥ת שָׁנָ֛ה וּשְׁלֹשִׁ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים וַיִּגְוַ֣ע וַיָּ֔מָת וַיֵּאָ֖סֶף אֶל־עַמָּֽיו׃ וַיִּשְׁכְּנ֨וּ מֵֽחֲוִילָ֜ה עַד־שׁ֗וּר אֲשֶׁר֙ עַל־פְּנֵ֣י מִצְרַ֔יִם בֹּאֲכָ֖ה אַשּׁ֑וּרָה עַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו נָפָֽל׃
(בראשית כה יב-יח)
כתב רש"י:
בְּחַצְרֵיהֶ֖ם - כְּרַכִּים שֶׁאֵין לָהֶם חוֹמָה, וְתַּרְגּוּמוֹ בְּפַצְחֵיהוֹן שֶׁהֵם מְפֻצָּחִים, לְשׁוֹן פְּתִיחָה, כְּמוֹ "פִּצְח֖וּ וְרַנְּנ֣וּ"(תהילים צח ד).
(רש"י בראשית כה טז)
טירות – ביטוי משותף לבני ישמעאל, מדין ובני קדם
הביטוי "וּבְטִֽירֹתָ֑ם"(טז) שנאמר כלפי בְּנֵ֤י יִשְׁמָעֵאל֙ בפרקנו, נאמר בספר במדבר גם לגבי בני מדין:
וַֽיִּצְבְּאוּ֙ עַל־מִדְיָ֔ן כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְ-הוָ֖ה אֶת־מֹשֶׁ֑ה וַיַּֽהַרְג֖וּ כָּל־זָכָֽר׃ ...וְאֵ֤ת כָּל־עָרֵיהֶם֙ בְּמ֣וֹשְׁבֹתָ֔ם וְאֵ֖ת כָּל־טִֽירֹתָ֑ם שָׂרְפ֖וּ בָּאֵֽשׁ׃
(במדבר לא ז,י)
נראה שהטירות הן ערי אוהלים אשר היו להם.
כן נאמר בנבואת יחזקאל לבני עמון:
לָכֵ֡ן הִנְנִי֩ נֹתְנָ֨ךְ לִבְנֵי־קֶ֜דֶם לְמֽוֹרָשָׁ֗ה וְיִשְּׁב֤וּ טִירֽוֹתֵיהֶם֙ בָּ֔ךְ וְנָ֥תְנוּ בָ֖ךְ מִשְׁכְּנֵיהֶ֑ם הֵ֚מָּה יֹאכְל֣וּ פִרְיֵ֔ךְ וְהֵ֖מָּה יִשְׁתּ֥וּ חֲלָבֵֽךְ׃
(יחזקאל כה ד)
כלומר, טירותם של בני קדם, שהיו שוכני מדבר ואוהלים, ישבו בארץ בני עמון.
ישמעאל ועמלק
עוד כתב רש"י:
נָפָֽל - שָׁכַן, כְּמוֹ "וּמִדְיָ֨ן וַעֲמָלֵ֤ק וְכָל־בְּנֵי־קֶ֙דֶם֙ נֹפְלִ֣ים בָּעֵ֔מֶק"(שופטים ז יב).
(רש"י בראשית כה יח)
הרי ביטוי המשותף לישמעאל, מדין ובני קדם, ובנוסף – לעמלק.
ההקבלה בין ישמעאל ועמלק אינה מצטמצמת רק לסוף פסוק י"ח. תחילת פסוק י"ח "וַיִּשְׁכְּנ֨וּ מֵֽחֲוִילָ֜ה עַד־שׁ֗וּר אֲשֶׁר֙ עַל־פְּנֵ֣י מִצְרַ֔יִם" אף היא מקבילה אל הנאמר אודות עמלק (במלחמת שאול נגדו):
וַיַּ֥ךְ שָׁא֖וּל אֶת־עֲמָלֵ֑ק מֵֽחֲוִילָה֙ בּוֹאֲךָ֣ שׁ֔וּר אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י מִצְרָֽיִם׃
(שמואל א טו ז)
כמו כן בהמשך ספר שמואל נאמר:
וַיַּ֤עַל דָּוִד֙ וַֽאֲנָשָׁ֔יו וַֽיִּפְשְׁט֛וּ אֶל־הַגְּשׁוּרִ֥י והגרזי (וְהַגִּזְרִ֖י) וְהָעֲמָלֵקִ֑י כִּ֣י הֵ֜נָּה יֹשְׁב֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר מֵֽעוֹלָ֔ם בּוֹאֲךָ֥ שׁ֖וּרָה וְעַד־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃
(שמואל א כז ח)
נראה אפוא שישמעאל ועמלק גרו באותו מקום, וכך כתב רד"ק: "אולי שכנו שם עם בני ישמעאל"(רד"ק שמואל א טו ז).
שׁוּר
למדנו על בני ישמעאל: "וַיִּשְׁכְּנ֨וּ מֵֽחֲוִילָ֜ה עַד־שׁ֗וּר"(יח). כבר נתקלנו מוקדם יותר בספר בראשית ב"שׁוּר"; בתיאור בריחתה של הגר מסופר על מפגשה עם המלאך:
וַֽיִּמְצָאָ֞הּ מַלְאַ֧ךְ יְ-הוָ֛ה עַל־עֵ֥ין הַמַּ֖יִם בַּמִּדְבָּ֑ר עַל־הָעַ֖יִן בְּדֶ֥רֶךְ שֽׁוּר׃ וַיֹּאמַ֗ר הָגָ֞ר שִׁפְחַ֥ת שָׂרַ֛י אֵֽי־מִזֶּ֥ה בָ֖את וְאָ֣נָה תֵלֵ֑כִי וַתֹּ֕אמֶר מִפְּנֵי֙ שָׂרַ֣י גְּבִרְתִּ֔י אָנֹכִ֖י בֹּרַֽחַת׃ וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מַלְאַ֣ךְ יְ-הוָ֔ה שׁ֖וּבִי אֶל־גְּבִרְתֵּ֑ךְ וְהִתְעַנִּ֖י תַּ֥חַת יָדֶֽיהָ׃ וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מַלְאַ֣ךְ יְ-הוָ֔ה הַרְבָּ֥ה אַרְבֶּ֖ה אֶת־זַרְעֵ֑ךְ וְלֹ֥א יִסָּפֵ֖ר מֵרֹֽב׃ וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מַלְאַ֣ךְ יְ-הוָ֔ה הִנָּ֥ךְ הָרָ֖ה וְיֹלַ֣דְתְּ בֵּ֑ן וְקָרָ֤את שְׁמוֹ֙ יִשְׁמָעֵ֔אל כִּֽי־שָׁמַ֥ע יְ-הוָ֖ה אֶל־עָנְיֵֽךְ׃ וְה֤וּא יִהְיֶה֙ פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם יָד֣וֹ בַכֹּ֔ל וְיַ֥ד כֹּ֖ל בּ֑וֹ וְעַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו יִשְׁכֹּֽן׃
(בראשית טז ז-יב)
מסתבר שבני ישמעאל גרו בקרבת שור כי שם התברכה אמו על חייו (ובסוף המאמר נלמד שגם אברהם ויצחק שמו לבם אל סגולת המקום).
פרא אדם
בפסוק האחרון שציטטנו מפרק ט"ז נאמר: "וְה֤וּא יִהְיֶה֙ פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם יָד֣וֹ בַכֹּ֔ל וְיַ֥ד כֹּ֖ל בּ֑וֹ וְעַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו יִשְׁכֹּֽן׃", ופירושו:
וְה֤וּא יִהְיֶה֙ פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם - אוהב מדברות לצוד חיות.
(רש"י בראשית טז יב)
פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם - פֶּ֣רֶא הוא חמור הבר... בהיותו שוכן במדבר, כאמרו "וַיְהִ֧י אֱ-לֹהִ֛ים אֶת־הַנַּ֖עַר וַיִּגְדָּ֑ל וַיֵּ֙שֶׁב֙ בַּמִּדְבָּ֔ר"(בראשית כא ב)
...חמור... מצד האם המצרית ו...אדם מצד אביו כאמרם ז''ל שעשה ישמעאל תשובה.
(ספורנו בראשית טז יב)
וְעַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו יִשְׁכֹּֽן׃ - שהם בני קטורה. וכן כתוב "עַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו נָפָֽל׃"(בראשית כה יח). וכן בני מדינים מבני קטורה ונקראו ישמעאלים בתורה ובספר שופטים.
(אבן עזרא בראשית טז יב)
וכתב ר' אליעזר אשכנזי:
לדעתי הדברים כפשוטם, והוא שישמעאל, לא נתן לו אברהם חלק בישוב כלל. שלבני קטורה נאמר ששלח ארצה בני קדם (שלדעתי הוא הקדמוני שניתן לו במראה בין הבתרים), וארץ ישראל ליצחק. אמנם לישמעאל לא נאמר שניתן לו בישוב כלל, רק שכן מעצמו במדבר, וכן נאמר "וַיִּשְׁכְּנ֨וּ מֵֽחֲוִילָ֜ה עַד־שׁ֗וּר אֲשֶׁר֙ עַל־פְּנֵ֣י מִצְרַ֔יִם בֹּאֲכָ֖ה אַשּׁ֑וּרָה"(בראשית כה יח), שלא נאמר ששכנו בשום ארץ נושבת (=מיושבת) רק מֵֽחֲוִילָ֜ה עַד־שׁ֗וּר, שפירושו בדרך, במדבר, מזו לזו; באופן שהעיירות והישוב היו לבנים שילדה קטורה, והמדברות שבין עיר לעיר היו לישמעאל. וזהו "עַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו נָפָֽל׃"(בראשית כה יח), שבעיירות היו אחיו, ובדרכים שבין עיר ועיר היה ישמעאל. והאות: שעד היום במדבר הם.
(מעשי ה' מעשי אבות סוף פרק יא)
הזכרנו למעלה שהעמלקים גרו יחד עם הישמעאלים. לאור דברי המפרשים שישמעאל גר במדבר, יוצא שגם העמלקים גרו במדבר, וכך כתב ר' דוד לוריא:
"וַיַּ֥ךְ שָׁא֖וּל אֶת־עֲמָלֵ֑ק מֵֽחֲוִילָה֙ בּוֹאֲךָ֣ שׁ֔וּר אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י מִצְרָֽיִם׃"(שמואל א טו ז), שכל זה הוא שטח המדבר שישב בו ישמעאל, כמו שכתוב: "וַיִּשְׁכְּנ֨וּ מֵֽחֲוִילָ֜ה עַד־שׁ֗וּר אֲשֶׁר֙ עַל־פְּנֵ֣י מִצְרַ֔יִם"(בראשית כה יח), והרי ישמעאל פרא אדם, שוכן המדבר היה. וכן כתוב: "הַגְּשׁוּרִ֥י והגרזי (וְהַגִּזְרִ֖י) וְהָעֲמָלֵקִ֑י כִּ֣י הֵ֜נָּה יֹשְׁב֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר מֵֽעוֹלָ֔ם בּוֹאֲךָ֥ שׁ֖וּרָה וְעַד־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃"(שמואל א כז ח) [ואלמלי היה עמלק יושב בערי מושב היה נזכר במעשה שאול שעריהם החרים או שרף באש, אלא ודאי שלא היה להם ערים לשבת, רק שכוני (=משוכנים) באהלים במדבר]... ועיקר מקום עמלק במדבר.
(ביאור הרד"ל פרקי דר' אליעזר מד)
מקום התגלות המלאך להגר – מקום תפילה לאברהם ויצחק
הבאנו לעיל את תיאור המפגש של הגר עם המלאך באזור שׁוּר וכתבנו שמסתבר שבני ישמעאל גרו בקרבת מקום, כי שם התברכה אמו על חייו. בהמשך הכתוב נאמר:
וַתִּקְרָ֤א שֵׁם־יְ-הוָה֙ הַדֹּבֵ֣ר אֵלֶ֔יהָ אַתָּ֖ה אֵ֣ל רֳאִ֑י כִּ֣י אָֽמְרָ֗ה הֲגַ֥ם הֲלֹ֛ם רָאִ֖יתִי אַחֲרֵ֥י רֹאִֽי׃ עַל־כֵּן֙ קָרָ֣א לַבְּאֵ֔ר בְּאֵ֥ר לַחַ֖י רֹאִ֑י הִנֵּ֥ה בֵין־קָדֵ֖שׁ וּבֵ֥ין בָּֽרֶד׃
(בראשית טז יג-יד)
חוץ מישמעאל שהתיישב באזור, עולה מעיון בפרקים הקודמים שגם אבותינו, אברהם ויצחק, שהו במקום:
על אברהם נאמר:
וַיִּסַּ֨ע מִשָּׁ֤ם אַבְרָהָם֙ אַ֣רְצָה הַנֶּ֔גֶב וַיֵּ֥שֶׁב בֵּין־קָדֵ֖שׁ וּבֵ֣ין שׁ֑וּר וַיָּ֖גָר בִּגְרָֽר׃
(בראשית כ א)
וביאר המלבי"ם:
ונסיעתו הייתה הנגבה, וישב תחילה בין קדש ובין ברד עם באר לחי.
(מלבי"ם בראשית כ א)
אף על מקומו של יצחק נאמר:
וְיִצְחָק֙ בָּ֣א מִבּ֔וֹא בְּאֵ֥ר לַחַ֖י רֹאִ֑י וְה֥וּא יוֹשֵׁ֖ב בְּאֶ֥רֶץ הַנֶּֽגֶב׃
(בראשית כד סב)
וַיֵּ֣שֶׁב יִצְחָ֔ק עִם־בְּאֵ֥ר לַחַ֖י רֹאִֽי׃
(בראשית כה יא)
והרחיבו הראשונים:
שהיה יצחק הולך תמיד אל המקום ההוא כי הוא לו מקום תפלה בעבור הראות שם המלאך...
(רמב"ן כד סב)
להתפלל במקום שבו נשמעה תפלת שפחתו.
(ספורנו בראשית כד סב)
יש לפרש אפוא "עַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו נָפָֽל׃", הכוונה גם על יצחק [בנוסף לבני קטורה, ראה אבן עזרא ומעשי ה' לעיל], שישמעאל ישכון על פניו ומולו. וכנגד ישמעאל התפללו אבותינו, אברהם ויצחק, שלא ירע לעם ישראל, שכן הוא פרא וידו בכל.